Bygga smart Styrteknik (Grendosa) BOX

Permalänk

Bygga smart Styrteknik (Grendosa) BOX

Hej
Är en glad amatör som antar det är styrteknik ämnet gäller.
Innan jag lägger alldeles för mycket tid och pengar på detta så tas just dina tips emot, tacksamt!

Bakgrund och behov

*Jag behöver ordna en fjärrstyrning av ganska så analog/dum utrustning.

*Man behöver kunna hantera detta över webben.

*Formatet blir som ett grenuttag, dels för att enheten ska få ström såklart direkt men även
att ansluta enheter till.

*En mini-PC eller liknande bör integreras. Antingen nyttjar man något som redan massproduceras
(raspi eller liknande)

*Ethernetport, för anslutning till internet.

Jag har hittat tex enskilda stickkontakter som går att styra via fjärr.
Vissa med GSM/Mobilnätet.
För att starta ett element i sommarstugan eller liknande , ganska så simpla ändamål.

Det jag behöver är snarare ett grenuttag. Och utan att länka till någon specifik sajt, så marknadsförs dessa och verkar ganska så bra. De få jag hittat.
Det är en "BOX" med 3st uttag och möjlighet övervaka enheterna samt skicka PowerUp mm över webbgränssnittet.

De har redan byggt allting med DYI-skena och i en proffsig låda. Typ aluminium och ger såklart lång garanti på ett ganska så rugged kit.

Så hur ska man få ihop detta?
Finns det DIY -kit med grenuttag, och så får man göra innanmätet själv?
Klämma in en 1-kortsdator.
Montera RJ45.

Permalänk

nu är jag lite grön på detta med smarta hem men borde det inte gå att med en VPN mellan stugans uppkoppling och ditt hems nätverk gå att sätta upp en VPN så den ser bägge ställena som om de var i samma nätverk och då helt enkelt kunna styra allt oavsett om det är i stugan eller i ditt hem med samma färdiga smart system typ hue eller liknande?

men samtidigt förstår jag inte riktigt vad det är du försöker åstadkomma heller.

men smarta pluggar brukar ju generellt iaf klara ~2000W eller nått genom sig och det är nästan vad ett vanligt hem oftast är avsäkrat för 10A eller 2300W

så borde bara kunna sätta en smartplugg i väggen med ett grenuttag i och sålänge kretsen inte drar mer än smartpluggen kan hatera med eller utan grenkontakt så ska det inte vara något problem.

sen är frågan varför vill du styra element i stugan?

de flesta element har ju en termostat inbyggd så den håller området runt det i runt inställd temperatur automatiskt utan att behöva prata med elementet.

och vill du inte att det ska dra massa ström medans ni inte är där ställ ner den till t.ex ~5-10° eller nått innan ni åker där ifrån så drar det bara någon nämnvärd ström om tempen sjunker under 5-10° och iaf undersommarhalvåret borde kåken klara sig att hålla över den tempen utan att värma sålänge det inte blir minusgrader ute och kåken är helt oisolerad.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem

Du bör nog inte styra element bara via nån fjärrstyrning om det finns risk att nått fryser sönder om det blir kallt och du bör inte heller ha den primära uppvärmningen ansluten via stickkontakt.
Du borde nog ha fast monterade element med frostskydd så att du inte behöver styra elementen manuell för att undvika frysning men kan styra dem för att öka tempen om du vill värma upp till vistelsetemperatur. Man kan använda nått typ detta.
https://www.gelia.se/products/gelia-el-1/kyl--och-varmeproduk...
https://www.gelia.se/products/gelia-el-1/kyl--och-varmeproduk...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

sen är frågan varför vill du styra element i stugan?

Skrivet av mrqaffe:

Du bör nog inte styra element bara via nån fjärrstyrning om det finns risk att nått fryser sönder om det blir kallt och du bör inte heller ha den primära uppvärmningen ansluten via stickkontakt.

Ursäkta, var lite otydlig.

I exemplet menade jag att det finns folk som har fjärrstyrda grenuttag/power där man kan använda
GSM/SMS ( Eller liknande). För att tex stänga av på apparater via distans.
Med en svepande beskrivning av vad som finns för teknik, jag hittat och ypiska use-cases.

Just Element var helt fel område att nämna, och är inte aktuellt, för min del.

1.Det jag sett finns på marknaden är en fjärrstyrd powerbox.
Dvs ett grenuttag som har en slags microcontroller och Ethernet med LAN-kontakt.
Vilket tillåter access över internet då enheten ansluts till en Router.
Den kostar 2-3000 SEK.

plus löpande avgifter för remote access

2. Man har alltså möjlighet logga in via ett interface, antingen GUI eller terminal.
Och göra en anslutning till strömskenan.
Och därefter se status i realtid.
Aktuell last på alla uttag (förbrukare)
Och man har med fördel märkt upp vad som sitter i alla 230v uttag:
A = apparat
B = printer
C = Monitor

Man kan då styra strömskenan över webben på en offsite location.
Och styra matningen via distans.
För att på så vis
stänga av, eller starta apparater som annars hade behövs pluggas i /ur med stickkontakten.

Behovet att styra "dumma enheter" som nätverksswitchar, printrar, apparater eller en monitor i avsaknad av en powerswitch.
Det är ju givetvis inget substitut för redan existerande teknik, såsom Huwe eller smarta lampor som redan har allting sånt på plats. Eller enheter som redan har en inbyggd webserver och därmed tillåter http-session. Inget Wifi, inget sånt finns! eller kommer att finnas.

  • Jag behöver alltså stänga av, på, apparater via distans.

  • Det är en fördel om man ändå bygger denna, att den liknar Teltonikas proffs-Routrar om kör ett embedded linux.
    OpenWRT.

  • Jag tänkte bygga detta själv, och använda mig av en Raspi-4 eller liknande

Jag fick en idé att bygga något liknande, inte nödvändigtvis för att det kanske blir bättre eller så mycket billigare men
i mitt projekt behöver min lilla dosa klara av flera saker än att bara styra strömkontakten.

när man ändå håller på - och investerar- behöver boxen kunna vara som en minidator helt enkelt. Med en slags switch-funktion för Ethernet och inhysa en GSM (LTE) modul. Då jag till 99% ska nyttja det kablade nätverk som finns (preferred WAN) men ibland de få 1% kan initiera 4G-broadband istället.