Veckans fråga: Vilken mediaspelare använder du för musik?

Permalänk
Medlem

AIMP senaste åren och det har funkat bra. Lär prova alternativ i jakten efter något simplare program som levererar lika bra ljudkvalitet, men det skaver inte i skon direkt.

Permalänk

Tidal och Dopamine 2.0.8 av digimezzo för lokal musik.

Permalänk
Medlem

Antingen streamar med Spotify eller lyssnar på egenrippad musik mha mpd.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Gick över från Spotify till Qobuz för strömmad musik nyligen. Testar ett tag och ser hur det känns. För lokala filer (som jag sällan använder) är det foobar2000.

Permalänk

Winamp för nedladdade filer. Streamar ibland från Bandcamp det jag köpt där och en del jag inte köpt. Lyssnar igenom flödet på Soundcloud när jag letar ny musik.

Permalänk
Medlem

Svarade Winamp då jag trodde frågan gällde nedladdad musik. Såg dock först efter att jag röstat att även streamad musik fanns som alternativ och skulle ju självklart valt det då istället. Lite för snabb (för en gångs skull ).

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Perrablerra:

Svarade Winamp då jag trodde frågan gällde nedladdad musik. Såg dock först efter att jag röstat att även streamad musik fanns som alternativ och skulle ju självklart valt det då istället. Lite för snabb (för en gångs skull ).

Du kunde välja fler alternativ.

I övrigt önskar jag att alternativen för strömmad musik var några fler. Hade varit intressant att t ex sorterat ut Spotify från resten av appar och framför allt websidor.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Aimp eller YT music

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Njae, Foobar 2000 här. Det är ju 100 gånger bättre kvalitet än att lyssna via Spotify.
Spotify om jag lyssnar via mobilen.

De flesta kör nog streamat, men det kan se annorlunda ut.

Fan alltså, 100ggr är rätt mkt det

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Musicolet på dedikerad, rootad, musikmobil med större sd-kort för lyssning utanför hemmet. Hemma MusicBee på PC, om inte CD-spelaren går.

Permalänk
Medlem

Foobar2000, har en NAS sprängfylld med musik, till största del FLAC själv rippat från CD, eller på senare tid köpta från Bandcamp. Lyssnar bara hemma.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Targiskt nog har jag använt iTunes på Windows så länge jag kan minnas, följde med datorn vi köpte när jag var liten och sen dess har jag bara flyttat mitt bibliotek varje gång jag byter dator. Kör nån urgammal version som fortfarande funkar.

På senare år har det blivit mer och mer YouTube i firefox, men när jag tröttnar på algoritmen åker iTunes igång igen.

På mobilen kör jag blackplayer eller YouTube beroende på humör.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Blir oftast Winamp.
har provat Dopamine, JetAudio och Winyl.

På telefonen blev det JetAudio då Winamp för android slutade utvecklas och kändes för buggigt.

Permalänk
Medlem

Använder Roon.

Permalänk

Lyssnar inte på musik 🤷

Permalänk
Medlem

Apple Music via One tjänsten för familjen. Tidigare har jag prenumererat på Spotify och/eller Youtube Music.

Permalänk
Medlem

Har använt JRiver Media Center i snart 10 år för att spela upp min lokala musiksamling som består av en blandning mellan FLAC (rippade CD-skivor) och MP3 (köpta från iTunes). Letade efter en spelare som kunde hantera muskfiler i hög kvalité när jag började intressera mig för FLAC. Testade foobar2k först då den är gratis, men föll mig inte riktigt i smaken så fick bli JRiver MC.

På mobilen använder jag numera Flacbox (iPhone) och tidigare n7player (Android).

Jag har Spotify installerat också på alla enheter men har inte prenumererat på flera år och den används mest för att spela upp podcasts numera.

Winamp användes också tidigare, men det var länge länge sedan nu.

Kollar på en del musikvideos på "vanliga" youtube också.

Permalänk
Medlem

Vanliga Youtube på datorn, Poddar oftast på Luren när man e på jobb.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk

MusicBee och Deezer lossless på Windows, Guayadeque på Linux och PowerAMP på Android.

Har ett par Beyerdynamic DT-990 Pro och en iFi ZEN DAC/AMP så Spotify eller liknande lossy duger inte.

Till mobilen kör jag ett par Shure Aonic 50 och musik kodad i Opus VBR runt 360 kbps (aptX HD Bluetoothcodec).

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux

Permalänk
Avstängd

Enbart foobar på PC, och Musicolet på android

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

En Dual 505-3 vinylspelare och en Sony cd-spelare. Spelar inte mina lokala filer alls längre.

Permalänk
Inaktiv

Foobar2000 och ibland Musicbee. Massa rippad och köpt FLAC musik. Kör med Dezeer som stream, fungerar fint.

Permalänk
Medlem

Mediamonkey alternativt spotify hemma.
Spotify på mobilen

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Trodde Dopamine var den alla mp3-are körde numera...
https://digimezzo.com/software/

Permalänk
Medlem

På jobbet är det spotify i mobilen och hemma finns winamp på datorn. Använder dock ytterst sällan datorn för musik numera.

Permalänk
Medlem

Winamp för spela mina Flac filer jag rippat från mina CD-skivor.

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem

Foobar2000 för finlyssning på PC och mobil, Spotify för allt annat.

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Medlem

Spotify i Google Home Mini, via röstkommandon hemma, eller YouTube-videos på skärm 3.

På jobbet och mobilen är det fortfarande WinAMP för det mesta.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Inaktiv

Kör främst Youtube Music nuförtiden. Dom har överlägset bäst förslag och känsla för min musiksmak, jämfört med Spotify.

Innan dess körde jag Spotify.

Innan dess körde jag Foobar2000, men det är kanske 10 år sen nu.

Innan dess körde jag Winamp, winamp, winamp. It really kicks the lamas ass!