Guide: Sätta upp en RAM-disk med Sync vid login/reboot/shutdown

Permalänk
Medlem

Körde ImDisk tidigare, men av någon bra orsak som jag inte kommer på nu bytte jag till OSFMount.

Använder RAMdisk för temporär lagring när jag kör Registrychangesview för att hitta var i registret saker ändras när man gör någon inställning i Windows.
Den skriver en del när den exporterar registret, görs det mer aktivt blir det snabbt ett antal GB, dessutom känns det som att det går något snabbare att göra jämförelsen när åtminstone ena filen ligger på RAMdisken.
Kan dock tänka mig att skillnaden blir ännu mer minimal med snabbare dator och NVMe-disk, men mest gjort det där på en med en vanlig äldre SATA-SSD.

Använder det även ibland för att placera tillfälligt skapade image-filer för Windows-installationer m m.

I övrigt kan jag tänka mig att RAMdisk kan användas just för det som andra beskriver, dvs för program som annars använder vanliga disken som cache.
För även om dagens SSD:er oftast klarar tillräckligt mycket skrivning för att det knappast ska bli ett problem för de flesta, så skadar det knappast att undvika mängder av onödig skrivning om man kan det.

Råkar man ha 64 GB minne el mer kan man ju t o m använda RAM-disk för att t ex frekvent testa installationer i virtuella maskiner.

Fler förslag på program där detta kan vara fördelaktigt?
Frånsett hur man skapar sådan kan det vara bra med fler specifika exempel på hur det kan nyttjas, så att fler ser nyttan.

Permalänk
Medlem

Ni som ska göra symboliska länkar och junctions mm använd Link Shell Extension
Skit smidigt bara dra med musen å ploppa länkar/junctions mm.

Permalänk

Jag testade köra min. Minecraft client och servern från ramdisk.

Drog ned chunk genereringslagget avsevärt tilli princip obefintligt

Körde en image med imdisk vid testet.

Dock så måste man ha en jäkla massa ram till det. Pregenererade min värld och på typ 20% hade hela de 32gb jag tilldelade imagen fyllts upp.

Trodde inte välden skulle ta nån direkt plats men den växte något oerhört fort.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wenro:

Tänkte precis fråga VART en RAM-disk konfiguration ens har plats idag. Känns som det inte skulle vara till fördel någonstans. Men där sa du något.. Nu vet jag inte hur "slitande" det anses vara då jag använder olika diskar för det, storage inte samma som temp osv.

Hur mycket utrymme har du för temp?

Minns faktiskt inte exakt, lite mer än vad shadowplay säger att den behöver för 5 min 1440p i högsta kvalitén. 5-6GB kanske?

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är lite halvdolt! Man högerklickar en monterad imagefil (den som ligger i listan i vänstra fönstret), tar Properties (vilket öppnar mittersta fönstret), sen Advanced. Och så längst ner där.
"Save Contents to Image" i Properties-fönstret lär ju också behöva vara ibockat.

<Uppladdad bildlänk>

Har kört min Firefox-profil såhär i månader och inte märkt att några tabbar saknats (eller har återuppstått) vid reboot eller sådär, så det funkar.

Ja men var står det att bara ändrade filer sparas till filen och inte hela ramdisken? Ser inget om det i bilden eller information om det på deras hemsida. Står bara att ramdisken kan sparas till en fil. Inget om att det görs någon filkontroll och sedan bara uppdatering av berörda filer.

Det är hela poängen med min guide. Går även schemalägga så det körs en koll var 30 min med min guide och som då bara sparar filerna som ändrats/tagits bort.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hulkenstrong:

Ja men var står det att bara ändrade filer sparas till filen och inte hela ramdisken? Ser inget om det i bilden eller information om det på deras hemsida. Står bara att ramdisken kan sparas till en fil. Inget om att det görs någon filkontroll och sedan bara uppdatering av berörda filer.

Det står inte, men baserat på hur mycket den skriver måste det vara så. Image-filen är 3 GB, och trots att den skrivs till disken var 30:e minut så skriver SSD:n låångt mindre än 6 GB/timme enligt både SMART-data och resursövervakning.
När jag inte gör något med webbläsaren ökar inte skrivningarna på disken mätbart överhuvudtaget.

Datorn är i princip alltid på typ 15 timmar/dygn, och den SSD:n skriver i snitt omkring 7 GB/dygn. Och den gör naturligtvis annat än att bara hålla denna imagefilen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Jag kör med "Dataram RAMDisk", det är inte gratis (över 1GB RAM) men den sköter all filsynkning automatiskt (den sparar filer till disk, om man vill, helt i bakgrunden). Funkar fint.

Såg intressant ut men lite luddigt hur den gör med backupen.

"Save them on shutdown: with this option the contents of the RAMDisk will be
saved to an image file when RAMDisk is stopped, either through the GUI or by shutting
down your computer. You can also use this setting temporarily to create an initial image
file. This is especially useful for creating an NTFS RAMDisk.

Save them as they occur [PAID Version only]: with this option RAMDisk will
continuously update the image file as changes occur. This happens in the background
and does not interfere with the performance of the RAMDisk."

Första säger att den sparar hela ramdisken till en fil och manualen stödjer detta då den som standard även sparar en backup av backup filen och skapar en ny backup fil.

Andra låter lite som att det kanske görs en filkontroll och inte sparar hela ramdisken på nytt. Största styrkan i min guide är att all synkning endast uppdaterar filer som ändrats. Inga extra skrivningar görs till backupen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det står inte, men baserat på hur mycket den skriver måste det vara så. Image-filen är 3 GB, och trots att den skrivs till disken var 30:e minut så skriver SSD:n låångt mindre än 6 GB/timme enligt både SMART-data och resursövervakning.
När jag inte gör något med webbläsaren ökar inte skrivningarna på disken mätbart överhuvudtaget.

Datorn är i princip alltid på typ 15 timmar/dygn, och den SSD:n skriver i snitt omkring 7 GB/dygn. Och den gör naturligtvis annat än att bara hålla denna imagefilen.

Då är det väldigt konstigt att dom inte vill promota det. Har inte hittat ett enda program som nämner det beteendet. Nu har jag inte övervakat olika programs skrivbeteende utan baserade på information från hemsidor och hur det fungerade förr. Hur mycket skrivs om du stänger av datorn? Görs det en filkontroll även då? Om det är sådant så är det programmet definitivt en stark utmanare till min guide. Vet att visa program kör med att bara spara använt utrymme från ramdisk. Använder du hela 3GB eller är den bara fylld med tex 1-2GB? Skrivs det då 1GB per 30 min så är det fortfarande "hela" disken som skrivs.

Då blir största fördelen att min guida kan erbjuda ett mer prisvärt men krångligare alternativ.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hulkenstrong:

Då är det väldigt konstigt att dom inte vill promota det. Har inte hittat ett enda program som nämner det beteendet. Nu har jag inte övervakat olika programs skrivbeteende utan baserade på information från hemsidor och hur det fungerade förr. Hur mycket skrivs om du stänger av datorn? Görs det en filkontroll även då? Om det är sådant så är det programmet definitivt en stark utmanare till min guide. Vet att visa program kör med att bara spara använt utrymme från ramdisk. Använder du hela 3GB eller är den bara fylld med tex 1-2GB? Skrivs det då 1GB per 30 min så är det fortfarande "hela" disken som skrivs.

Jag skulle kunna testa detta lite mera senare för att vara säker (och/eller ha data som bevis).
Min gissning är dock att den inte bryr sig om filer, utan block/sektorer/liknande. Dvs den håller gissningsvis ett minnesområde på 3 GB där den läser in filen från HDD vid boot bit-för-bit, sedan när den ska skriva ut kollar den vilka ställen som har ändrats och skriver dem.
Ren spekulation men det verkar mest rimligt iom att den uppenbarligen inte skriver allting, men ändå "får med" allt som ändrats.
Man kan välja valfritt filsystem så det känns mindre troligt (men absolut möjligt) att den arbetar på filnivå.

Skrivet av hulkenstrong:

Då blir största fördelen 4att min guida kan erbjuda ett mer prisvärt men krångligare alternativ.

Versionen jag länkade är dock gratis.
Senaste versionen kostar, men har för mitt bruk inga fördelar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

För 10 år sen så var detta något jag hade. Idag har jag en pcie4.0 ssd med 7000/5000RW så jag vet inte om det är någon poäng med ramdrive längre. Det är kul o prova dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jag skulle kunna testa detta lite mera senare för att vara säker (och/eller ha data som bevis).
Min gissning är dock att den inte bryr sig om filer, utan block/sektorer/liknande. Dvs den håller gissningsvis ett minnesområde på 3 GB där den läser in filen från HDD vid boot bit-för-bit, sedan när den ska skriva ut kollar den vilka ställen som har ändrats och skriver dem.
Ren spekulation men det verkar mest rimligt iom att den uppenbarligen inte skriver allting, men ändå "får med" allt som ändrats.
Man kan välja valfritt filsystem så det känns mindre troligt (men absolut möjligt) att den arbetar på filnivå.

Versionen jag länkade är dock gratis.
Senaste versionen kostar, men har för mitt bruk inga fördelar.

Jag vet att du länka en gratis, icke stöd eller uppdaterad utgåva som är 6 år gammal. Jag personlig föredrar då mitt alternativ istället. Ett gratis Ramdisk program som uppdateras i kombination med robocopy som finns inbyggt i operativsystemet och även det lär uppdateras tills det "utgår". Nu säger jag inte att det är något fel på programet du länka bara att jag personligen föredrar mitt alternativ. Jätte bra tips till tråden för andra dock!

Filkontroll eller data kontroll. Det intressanta är slutresultat, antal 1 och 0 som skrivs till säkerhetskopian vid avstängning/omstart/säkerhetskopiering av Ramdisken. Vill du så gärna testa. Alltid kul få veta resultat och då undrar jag bara varför det inte skrivs mer om det i deras FAQ/Manual. Vore en ypperlig försäljningspunkt att ange att deras mjukvara bara sparar nödvändigt antal block/sektorer/liknande för att maximera prestanda och livslängd på HDD/SSD.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3Dfx Rampage:

För 10 år sen så var detta något jag hade. Idag har jag en pcie4.0 ssd med 7000/5000RW så jag vet inte om det är någon poäng med ramdrive längre. Det är kul o prova dock!

Ett användningsområde är där hög datasäkerhet prioriteras. Då direkt datorn stängs av försvinner all data. Kan tex användas i samband med en portabel säker webbläsare med inbyggd VPN som TOR.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Robocopy?

Skrivet av hulkenstrong:

Jag vet att du länka en gratis, icke stöd eller uppdaterad utgåva som är 6 år gammal. Jag personlig föredrar då mitt alternativ istället. Ett gratis Ramdisk program som uppdateras i kombination med robocopy som finns inbyggt i operativsystemet och även det lär uppdateras tills det "utgår". Nu säger jag inte att det är något fel på programet du länka bara att jag personligen föredrar mitt alternativ. Jätte bra tips till tråden för andra dock!
...
Filkontroll eller data kontroll. Det intressanta är slutresultat, antal 1 och 0 som skrivs till säkerhetskopian vid avstängning/omstart/säkerhetskopiering av Ramdisken. Vill du så gärna testa. Alltid kul få veta resultat och då undrar jag bara varför det inte skrivs mer om det i deras FAQ/Manual. Vore en ypperlig försäljningspunkt att ange att deras mjukvara bara sparar nödvändigt antal block/sektorer/liknande för att maximera prestanda och livslängd på HDD/SSD.

Men behövs verkligen Robocopy vid in- och utloggning med din rekommenderade mjukvara? Om man inte markerar att Ram-disken ska vara Volatile så ligger ju data kvar precis som du beskrivit i alla fall? Och man kan ställa in om den ska synca backupfilen vid power-off, hibernering, osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willpower:

Men behövs verkligen Robocopy vid in- och utloggning med din rekommenderade mjukvara? Om man inte markerar att Ram-disken ska vara Volatile så ligger ju data kvar precis som du beskrivit i alla fall? Och man kan ställa in om den ska synca backupfilen vid power-off, hibernering, osv.

Det Robocopy gör är minska datan som skrivs till backupen. Detta kan beroende på storlek och hur snabb backup disken är snabba upp avstängning och minska "slitage". Spelar det ingen roll så behövs det inte utan ta valfritt ramdisk program som kan skapa en backup fil.

Detta är något som varit i mitt huvud sedans jag använde ramdisk med backup fil på HDD. Då var det väldigt långsamt både återställa och säkerhetskopiera Ramdisken. Senare då jag använde SSD så slutade jag använda Ramdisk då det inte kändes lönt skriva ett par GB data vid varje omstart/avstängning gentemot fördelarna en Ramdisk kan ge.

Därför blev jag nu nyfiken på om jag inte kunde lösa det och till mitt nöje så hittade jag en lösning som jag delade med mig till Sweclocker forum.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk

Redan på 80-talet körde jag ett operativsystem som hade stöd för ramdisk by default.

Det hette Amiga OS och hade flera trevliga ideer som än idag inte implementerats i något mainstream-OS....

Det närmaste var BeOS men det gick också åt skogen såsmåningom. Finns det ett samband månne?

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem

Då det varit lite undringar om nyttan med Ramdisk så här är det jag kommit fram till.

Säkerhet. Tex Webläsare/TOR. Allt töms då datorn stängs av.
Dåligt optimerad mjukvara/spel. Mjukvara som skriver/läser mycket små filer ofta etc kan hjälpas av en Ramdisk
Hantera komprimerade filer (zip/rar/7zip/ace/etc) går väldigt snabbt
Använda tex Youtube-DL för att spara och "muxa" filer går supersnabbt
Videofångar program shadowplay/Xbox gameBar/OBS Replay buffer för maximal prestanda och inget "onödigt" slitage på SSD
Webbserver/databaser för att maximera prestandan vid många anrop

Lägg gärna till med fler tips i tråden. Detta är det som dök upp idag i huvudet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonteponte:

Redan på 80-talet körde jag ett operativsystem som hade stöd för ramdisk by default.

Det hette Amiga OS och hade flera trevliga ideer som än idag inte implementerats i något mainstream-OS....

Det närmaste var BeOS men det gick också åt skogen såsmåningom. Finns det ett samband månne?

Minns at jag älskade BeOS när jag testade det. Det grafiska var så trevligt. Men mjukvarustödet fallerade. Vill man så finns PuppyLinux som "helt lever" i RAM. Intressant OS som jag med jämna mellanrum kikar in för att se hur det utvecklas.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Tack för en bra guide! Kände inte riktigt behovet själv då datorn rullar igång snabbt ändå, men testade detta och de skadar ju knappast! Har använt RAM-disk i säkert 8-10 år vid det här laget, och för mig är det ett "must have" när man är van vid det.

Skrivet av ChipZ:

Jag använder dagligen min RAM-disk som tempfil till shadowplay (minns inte vad Nvidia döpt om det till...) för att inte slita på SSDn med kontinuerligt skrivande. Känns som det perfekta användningsområdet för en RAMdisk.

Samma här, använder det till Geforce Experience + några mindre program.

Nu när RAM är så sjukt billigt är det ganska dumt att inte köra en liten RAM-disk iaf imho, förutsatt att man använder sig av tex Experiences repris-funktion eller liknande. Har man VMs på maskinen så är det också väldigt trevligt enligt tidigare erfarenheter.

Skrivet av 3Dfx Rampage:

För 10 år sen så var detta något jag hade. Idag har jag en pcie4.0 ssd med 7000/5000RW så jag vet inte om det är någon poäng med ramdrive längre. Det är kul o prova dock!

Det är fortfarande värt det, imho. Access-tid och IOPS är bättre, samt rå hastighet för läs/skriv. Speciellt då det inte är något krångligt att komma igång med, tar någon minut att installera första gången och efter det så behöver man inte tänka mer på saken. Det drar ju i princip noll prestanda också. NVMe via PCIe gen 3 och gen 4 ger ingen märkbar skillnad förutom vid hantering av större filer, men NVMe gen 4 vs RAM-disk gör i flera fall märkbar skillnad.

Dessutom slipper du som bonus konstanta skrivningar till SSD:n. Egentligen har väl alla mediokra och bättre SSD:s tillräckligt hög TBW specifikation så att det i praktiken inte borde spela någon större roll. Men varför slita på minnescellerna i onödan trots det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonteponte:

Redan på 80-talet körde jag ett operativsystem som hade stöd för ramdisk by default.

Det hette Amiga OS och hade flera trevliga ideer som än idag inte implementerats i något mainstream-OS....

Det närmaste var BeOS men det gick också åt skogen såsmåningom. Finns det ett samband månne?

Vilka trevliga idéer var det som inte implementerats? Det jag minns från det OS:et är att det bara fanns en färg som i princip gjorde det omöjligt att se skillnad på fönster och skrivbord.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Vilka trevliga idéer var det som inte implementerats? Det jag minns från det OS:et är att det bara fanns en färg som i princip gjorde det omöjligt att se skillnad på fönster och skrivbord.

Några ur högen:

Bootbar ramdisk som överlevde softreset. Dvs man kunde lägga över sin assembler och tools till RAM och sedan vara uppe och rulla igen tio sekunder efter en reset. På den tiden de flesta laddade allt från floppy....

Generellt stöd för datatyper över hela OS:et. Dvs det finns idag stöd för moderna datatyper bara genom att implementera en ny datatyp. Som då automagiskt fungerar med alla program som stödjer den sortens datatyp.

AREXX. Ett scriptspråk som de flesta program (alla?) stödde och som möjliggjorde kommunikation *mellan* program. På liknande sätt som pipes i Unix men mycket mer kraftullt.

Amiga var först med preemptive multitasking för hemmamarknaden. Det tog väl ytterligare tio år innan Windows Microsoft hackade sig till en lösning. Apple skall vi inte tala om.

Stöd för olika skärmupplösningar *samtidigt*. Man kunde dra skärmar med olika upplösning upp och ner bakom/framför varandra.

Genlock-stöd. Man kunde lägga grafik över videosignal med ett enkelt tillbehör.

OS-level stöd för olika filsystem. Även idag utvecklas det olika filsystem som kan integereras i OS:et helt sömnlöst.

Det finns mer såklart. Men det är ett urval.

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||