Helgsnack: Hur viktigt är märket på dina datorkomponenter?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Hur viktigt är märket på dina datorkomponenter?

Fullfjädrad märkesdyrkare eller helt obrydd om fabrikatet. Denna helg diskuterar vi huruvida märket på produkter har betydelse när man väljer datorkomponenter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Märket är inte det viktigaste, har dock favoriter inom olika kategorier.
Först och främst läser jag reviews, att komponenterna är tysta, försöker få så mycket info som möjligt och kollar också rea priser.
Satsar väl mest på bang for the buck.

Permalänk
Medlem

Själv bryr jag mig inte ett smack på själva märket så länge företaget har produkter som erkänt håller i många år, bra garantivillkor osv väger mycket mycket tyngre.

Permalänk
Medlem

Märker är inte viktigast utan pris/prestanda/kvalitetsförhållande. Jag har en salig blandning av märken i min pc. Dock köper jag sällan komponenter av märken som jag knappt känner till, jag håller mig till de stora märkena.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Läser också recensioner och går nästan alltid på vilken produkt som har bäst egenskaper etc. Men mina förväntningar formas ju efter min erfarenhet. Är något toptier (Asus, EVGA, MSI, Gigabyte, Corsair, NZXT, Seasonic etc) så har de en genväg till mitt gillande, men detta är också något som förändras. NZXT har tabbat sig lite, liksom Gigabyte, till viss del Fractal. Om jag har flera produkter av samma märke är det mer sannolikt att jag fyller på med fler av det märket av främst estetiska skäl, men också då det är lättare att synca i gemensam programvara. Ekosystemet kommer bli allt viktigare, och det ger mig en bias till Asus och Corsair. Gillar inte NZXT av mjukvaruskäl.

Permalänk
Medlem

Reviews är viktiga men undviker bolag jag haft dåliga erfarenheter av inom aktuellt produktsegment även om de får fina reviews. Är nog onödigt långsint i detta men det ska f-n kännas bra när man väljer produkt.

Permalänk
Medlem

Märket spelar inte så stor roll egentligen, men jag har alltid haft så bra erfarenheter av Asus så dom är ändå förstavalet vad gäller moderkort och grafikkort. Men inte så det förtjänar ett särskilt stort prispåslag.

Efter "skandalen" med Gigabytes nätagg och deras urusla hantering av situationen så kommer jag dock undvika dom även om jag haft bra erfarenheter av både deras grafikkort och moderkort tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

till viss del Fractal.

Vad har dom gjort?
Antagligen något jag missat...

Permalänk
Medlem

Dom enda två tillverkare jag faktiskt väljer per automatik är Noctua och Seasonic.

Permalänk
Medlem

Det kan finnas en poäng att undvika vissa budgetmärken av olika skäl. PNY och zotac kan t ex snåla med videoportar o kylarlösning så enligt mig gör en bra i att slänga på några extra hundralappar för en ofta tystare och svalare gpu som får från t ex asus, msi, gigabyte o Sapphire (Amd). Sedan kan det ju vara bra att titta på hur moderkorts uefi ser ut ifall en gillar att pilla där. De flesta etablerade tillverkarna har ett snarlika uefi gränssnitt idag men vissa är bättre än andra. Annars är det mest bang for the buck som styr mina val. En får se upp med att vara dumsnål bara.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem

Att "gilla" vissa märken mer än andra är inget jag håller på med.
Många gör det och kan sällan motivera varför, det liksom bara är något "bra" med det där märket.
Jag har lärt mig acceptera att en del är så. Nåja

Recensioner, tillgång, pris osv är vad som gäller.
Att jag inte bryr med nämnvärt om hur komponenterna ser ut spelar nog in, om jag ska vara ärlig.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Går bland annat på tidigare erfarenheter om dess tillverkare/produkter har funka bra tidigare.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Vad har dom gjort?
Antagligen något jag missat...

De gjorde en RGB-hub som kortslöt, kanske av den anledning, de fixade dock det väldigt snabbt (1 månad). https://www.youtube.com/watch?v=R1EcppuGxCY

On-Topic: Jag föredrar ASUS-moderkort och ASUS-GPU. Har haft Gigabyte, Asrock, XFX tidigare och det har alltid varit något slags problem med dem.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

För mig personligen väljer jag oftast märke av gammal vana utifrån någon form av inre anekdotisk monolog där jag värdesätter vilka tillverkare som har fungerat bra för mig tidigare.

Permalänk
Medlem

MSI eftersom haft minst problem med deras moderkort och skärmar.
Men om jag ex. har ett Asus moderkort köper jag helst ett Asus grafikkort för att matcha dem och det kanske är mer en OCD fråga.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk

Ingen. När jag byggde ny arbetsdator våren 2020 var det forumexpertisen som vägde tyngst. Jag köpte helt andra internminnen än de jag först valde för att jag lyssnade på synpunkterna på de som kan mer. Även om jag verkligen inte ville ha en massa blinkande. Det är jag för gammal för.

Nu står fönstersidan på chassit mot en vägg så det syns inte.

Ibland känner jag för att köpa 2x16 GB till så jag har 64 GB istället för 32 GB, men det har låg prioritet. Diskmaskinen är över 15 år gammal och när den tackar för sig, då behövs pengar till annat.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Väljer alltid ASUS som moderkort. Det är endast baserat på egna erfarenheter. Har haft tveklöst lägst felfrekvens för mig.

I övrigt så får pris/prestanda avgöra, samt att inte vara dumsnål på vissa komponenter (nätagg).

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Skulle säga att märket har viss betydelse. Iallafall när det kommer till moderkort, nätagg och grafikkort. Köper gärna välkända varumärken såsom; ASUS, MSI, Gigabyte, Sapphire, XFX, EVGA och Corsair. Jag har en rangordning ungefär, vilket märke jag allra helst vill ha, som ligger tvåa osv. men kan köpa alla ovannämnda

När det kommer till AMD-grafikkort skulle jag säga SAPPHIRE, XFX. NVIDIA-grafikkort ASUS, EVGA. Nätagg Corsair, EVGA. Moderkort är lite svårare tycker jag, där kollar jag mer på funktion och pris och mindre på själva märket.

Permalänk
Medlem

100% oviktigt, köper det som får bra recensioner

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Poängen med PC är ju att man väljer mest prisvärda komponenter i förhållande till prestanda rent generellt. Då är ju märket inte så viktigt. Sen vill man ju ha bekräftat att det är viss kvalitet på delen också, t. ex. Vid inköp av nätdel.

Såklart kan märke ha viss och varierande betydelse beroende på vilken typ av del det är, jag skulle nog t.ex. inte köpa en nätdel av helt okänt märke även efter en bra recension.

Permalänk
Medlem

Märket är rätt oviktigt sålänge jag vet att det är en bra produkt, sen får priset avgöra. Enda partnertillverkaren jag aldrig kommer köpa av igen är Gigabyte men det är ingen förlust enligt mig. Tycker dem har gjort plastiga och nästan alltid mycket sämre kylarlösningar än konkurrenterna.

Kort och gott, om ett märke inte står för skräp och fiffel hela tiden så ger jag dem gärna en chans om reviewers rekommenderar produkten.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Märket spelar mindre roll om de gör en bra produkt, men det är klart att man har sina favoriter som man sneglar på först och läser reviews på.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Utöver vissa märken som har portförbud är jag inte så brydd.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

För mg är det oftast så att för en viss produkttyp så brukar det landa vid ett visst märke, även om jag såklart gör efterforskningar innan, och ibland så finns det skäl att vara "otrogen" så att säga.

Det andra är väk att det finns märken som t. ex MSI och Gigabyte, som jag aldrig skulle ha i min dator, på grund av hur konsumentfientligt de hanterat diverse fuckups, eller försökt muta recensenter, tysta media med hot etc etc, så där spelar det absolut ingen roll om en enskild produkt från dem kanske är bra. Utan jag väljer helt enkelt att inte ta i dem med tång.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Köper oftast de billigaste förutsatt att inte onödiga genvägar tagits. Jag gillar även att kika på reviews.

Permalänk
Medlem

Jag föredrar och väljer i största mån Asus. Det går väldigt lång tid mellan mina uppgraderingar och än så länge har inget från Asus gått sönder för mig. Jag kanske bara har haft tur, jag vet inte...

Gigabyte undviker jag som pesten. Undrar alla år från mitten av 90-talet när mitt datorintresse började, har jag haft, och läst om produkter från dem som går sönder. För mig så började med moderkort där de satt billiga kondingar som gick sönder nästa allihopa. Grafikkort som bara sluta fungera osv. Gigabyte är överrepresenterade när det kommer till nyheter och foruminlägg där deras produkter går sönder. Vet inte om det beror på om de säljer mest av alla, och därav syns mest av trasiga grejer, eller om de gör skräpprodukter.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Inte 100% märkestrogen men köper absolut aldrig mer av märken vars produkter man blivit "bränd" av. Kvalitét och stabilitet är A och O. Gäller för övrigt även valet av pizzerior.

Permalänk
Inaktiv

För min del spelar det en större roll

AMD Radeon= Powercolor eller Sapphire (Nvidia= Asus eller Evga)
AMD Moderkort= MSI (Intel=Asus)
RAM= Corsair
Nätdel= Seasonic
SSD= Samsung, även nvme.

Men ibland vill man testa på nya märken såklart.

Permalänk
Medlem

Köper bara ASUS när det kommer till moderkort och GPU, har enbart haft bra erfarenheter av ASUS, även om det är något annat som presterar bättre och är billigare så skulle jag köpa ASUS (det känns bättre, det är enbart känslan av att jag vet om att det kommer fungera även om det kanske inte alltid kommer vara så).

Permalänk
Medlem

Märket i sig spelar ingen större roll, men det är klart att jag gärna köper produkter från tillverkare som jag har en positiv erfarenhet av.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060