Permalänk

Felmeddelande 90B fläktfel HP laptop

Hej,

På min HP Elitebook 1040 G3 får jag följande felmeddelande: 90B HP, dator stängs av om 15 sekunder.
Här kan jag välja att trycka enter så dator fortsätter som vanligt utan avstängning. Gör jag detta fungerar allt som vanligt förutom att datorns högra fläkt från undersida sett går upp och ner i varv hela tiden. Alltså den som har fläktutlopp på ena kortsidan.

Det första jag gjorde var att plocka i sär och rengjorde fläktarna. Båda snurrar bra och det fanns absolut inget smuts eller dam. Men felmeddelandet och ”loopen” på fläkten kvarstod. Jag beställde då en ny fläkt eftersom komponenten till dessa fläktar sitter ihop. Jag bytte kylpasta och fläktar men problemet kvarstår även efter detta.

Jag har även gjort allt som HP rekommenderar inklusive formaterat om datorn.

Vad kan vara fel? BIOS? Sensor till fläkt/fläktarna? Kom gärna med idéer och tips.

Permalänk
Medlem

Hej
Hittils har du gjort vad HP rekommenderar, de skriver också "In some cases, updating the BIOS may help prevent this error from occurring."
Så jag såg att det kommit en bios uppdatering för en dryg månad sedan, så testa den så får du flertalet säkerhetsbrister åtgärdade också.
Lycka till!

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Skrivet av NukeDuke:

Hej
Hittils har du gjort vad HP rekommenderar, de skriver också "In some cases, updating the BIOS may help prevent this error from occurring."
Så jag såg att det kommit en bios uppdatering för en dryg månad sedan, så testa den så får du flertalet säkerhetsbrister åtgärdade också.
Lycka till!

Det fungerade inte det heller. Jag får lämna in den för felsökning. Jag mätte temperaturen i datorn som inte heller är avvikande.