Vilken HDMI kabel ska man köpa till Apple TV?

Permalänk
Medlem

Vilken HDMI kabel ska man köpa till Apple TV?

Hej!

Jag har precis köpt en Apple tv4k 3gen. Och vill koppla den till min Samsung 4K tv.

Men jag har inte riktigt koll på vad min tv har för HDMI, ljudfunktioner mm som jag behöver ta i beaktande när jag köper HDMI kabel.

Jag har även en Yamaha förstärkare kopplad till min tv med två bowers and wilkins högtalare.

Vilket märke och version ska man köpa för att få ut det mesta av filmtittandet?

Längd 0.5m räcker.

Visa signatur

| CPU : Intel core i5 2500K | MBO : MSI Z68A-GD65 G3 | RAM : 2x4GB Corsair Vengeance Low Profile Blue
| GPU : X2 MSI GeForce N580GTX Lightning 1500MB | MONITOR : Asus VE278Q
| CASE : NZXT Phantom Special Edition
| PSU: Thermaltake toughpower grand 750w 80plus GOLD

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepzou:

Hej!

Jag har precis köpt en Apple tv4k 3gen. Och vill koppla den till min Samsung 4K tv.

Men jag har inte riktigt koll på vad min tv har för HDMI, ljudfunktioner mm som jag behöver ta i beaktande när jag köper HDMI kabel.

Jag har även en Yamaha förstärkare kopplad till min tv med två bowers and wilkins högtalare.

Vilket märke och version ska man köpa för att få ut det mesta av filmtittandet?

Längd 0.5m räcker.

Tror knappt du inte kan hitta en kabel som inte gör det du vill den ska göra. Men kolla efter kablar so heter Ultra High Speed HDMI så är det helt lungt.

https://noerdic.se/collections/hdmi-2-1

Din tv har inte stöd för DTS, men ja tvivlar på att det kommer påverka dig om ni bara kör streaming tjänster.

Men vad heter er Reciver mer exakt än Yamaha?
Har ni en riktigt gammal så kan det behövas göra/köpas mer grejer.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Tror knappt du inte kan hitta en kabel som inte gör det du vill den ska göra. Men kolla efter kablar so heter Ultra High Speed HDMI så är det helt lungt.

https://noerdic.se/collections/hdmi-2-1

Din tv har inte stöd för DTS, men ja tvivlar på att det kommer påverka dig om ni bara kör streaming tjänster.

Men vad heter er Reciver mer exakt än Yamaha?
Har ni en riktigt gammal så kan det behövas göra/köpas mer grejer.

Grymt tack för snabbt o bra svar.
Min receiver heter YAMAHA RX-S602

Visa signatur

| CPU : Intel core i5 2500K | MBO : MSI Z68A-GD65 G3 | RAM : 2x4GB Corsair Vengeance Low Profile Blue
| GPU : X2 MSI GeForce N580GTX Lightning 1500MB | MONITOR : Asus VE278Q
| CASE : NZXT Phantom Special Edition
| PSU: Thermaltake toughpower grand 750w 80plus GOLD

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepzou:

Grymt tack för snabbt o bra svar.
Min receiver heter YAMAHA RX-S602

Okej den recivern har stöd för de mästa. Så om du sätter appel 4k i recivern eller i TV in kommer inte spela någon roll för kvalitet på ljud eller bild om jag läst rätt

Det som kommer påverka är om väljer att köra ljudet som Bitström eller PCM.
Jag skälv föredrar Bitström, men det är en smaksak från person till person.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Okej den recivern har stöd för de mästa. Så om du sätter appel 4k i recivern eller i TV in kommer inte spela någon roll för kvalitet på ljud eller bild om jag läst rätt

Det som kommer påverka är om väljer att köra ljudet som Bitström eller PCM.
Jag skälv föredrar Bitström, men det är en smaksak från person till person.

Haha men hallå nu introducerade du mig för något helt nytt. 😄 Bitström och PCM är det något man ändrar på receivern? Skrollade igenom inställningarna lite men såg inget.

Visa signatur

| CPU : Intel core i5 2500K | MBO : MSI Z68A-GD65 G3 | RAM : 2x4GB Corsair Vengeance Low Profile Blue
| GPU : X2 MSI GeForce N580GTX Lightning 1500MB | MONITOR : Asus VE278Q
| CASE : NZXT Phantom Special Edition
| PSU: Thermaltake toughpower grand 750w 80plus GOLD

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepzou:

Haha men hallå nu introducerade du mig för något helt nytt. 😄 Bitström och PCM är det något man ändrar på receivern? Skrollade igenom inställningarna lite men såg inget.

Ser nu förästen att jag var lite snabb på gröten och missade kolla din TV... 😅 den är lite äldre och jag tror du kommer få bästa upplevelsen genom att sätta appel tv i recivern först snarare än i TVin först 🙂

Nja du ändrar bitström eller pcm i alla enheter utom recivern. I enkelt het handlar det om om vilken enhet som ska avkorda ljudet.
Bitström =ljudet skickas som data till nästa enhet utan att röras.
PCM = den enhet som pcm är satt på avkordar ljudet och sedan skickar det vidare som ljudsignal.

Jag kör Bitström för jag anser att min receiver är den bästa enhet i mitt system på att avkorda ljud. 🙂
Men läs på lite på nätet och tästa så får du skapa dig en egen uppfattning, båda har sina för och nackdelar nämligen.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepzou:

Hej!

Jag har precis köpt en Apple tv4k 3gen. Och vill koppla den till min Samsung 4K tv.

Men jag har inte riktigt koll på vad min tv har för HDMI, ljudfunktioner mm som jag behöver ta i beaktande när jag köper HDMI kabel.

Jag har även en Yamaha förstärkare kopplad till min tv med två bowers and wilkins högtalare.

Vilket märke och version ska man köpa för att få ut det mesta av filmtittandet?

Längd 0.5m räcker.

Har själv en 4K Apple TV direkt inkopplad till min recvier (Marantz NR 1711 7.2) via certifierade Nördic Ultra High Speed 1m (ca 140 kr på CDON) å 2st på 2m (ca 160 kr) , en till min 4K Blu ray spelare å 1 mellan recvier å 4K TV:n , deras Ultra High Speed HDMI kablar rekommenderas varmt. Inga dyra kablar i heller.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Ja, godtycklig certifierad Ultra High Speed-kabel är rätt val. Finns att köpa väldigt billigt så det finns ingen anledning att köpa en icke-certifierad kabel, som oftast inte ens är billigare.

https://www.discatonce.se/se/kablar-kabelsortering/hdmi-kabel...

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Vill inte göra en ny tråd, men vad ska jag tänka på om jag vill skicka en 4k 60hz signal 25 meter? Det jag har nu är en billig sort med en förlängare i mitten, signalen får TVn att krångla och tappa kontakt osv...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Chromatic:

Vill inte göra en ny tråd, men vad ska jag tänka på om jag vill skicka en 4k 60hz signal 25 meter? Det jag har nu är en billig sort med en förlängare i mitten, signalen får TVn att krångla och tappa kontakt osv...

25 meter AOC-kabel räcker finemang där.

Permalänk
Medlem

Apple TV tar emot Dolby Digital Plus från alla streamingtjänster och kodar om denna till flerkanalig LPCM - förutom för just Samsung. När Apple TV är ansluten till en Samsung TV så kodas ljudet om från Dolby Digital Plus till Dolby Digital istället.

Om man har Atmos-stöd med t.ex. inkopplad soundbar/receiver via eARC så skickar Apple TV istället Dolby MAT 2.0 om filmen/serien har Atmos-ljud.

I och med att TS blir begränsad till Dolby Digital via streamingtjänster (om materialet inte har Atmos) så får TS bäst ljud genom att ansluta Apple TV direkt till förstärkaren.

Om TS hör någon skillnad på ljudet i praktiken är en helt annan sak.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Normalt finns det 2 olika kablar som är användbara.
High Speed kan ta 4K men max 25 frames.
Ultra High Speed ska gå att använda för 4k åtminstone för 120 frames samt även 8k men vet inte om det finns någon frames-begränsning på den.
När du börjar med 16 k så ska du räkna med en ny kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Har själv en 4K Apple TV direkt inkopplad till min recvier (Marantz NR 1711 7.2) via certifierade Nördic Ultra High Speed 1m (ca 140 kr på CDON) å 2st på 2m (ca 160 kr) , en till min 4K Blu ray spelare å 1 mellan recvier å 4K TV:n , deras Ultra High Speed HDMI kablar rekommenderas varmt. Inga dyra kablar i heller.

Men då ska jag beställa två kablar. En mellan receiver och tv. Samt en mellan Apple TV och receiver. För dom kablar jag använder nu är gamla generiska helt utan märkning.

Kan du stänga av o sätta på din tv med Apple kontrollen. När den är kopplad genom receivern?
Jag har inte alls fått det att fungera.

Visa signatur

| CPU : Intel core i5 2500K | MBO : MSI Z68A-GD65 G3 | RAM : 2x4GB Corsair Vengeance Low Profile Blue
| GPU : X2 MSI GeForce N580GTX Lightning 1500MB | MONITOR : Asus VE278Q
| CASE : NZXT Phantom Special Edition
| PSU: Thermaltake toughpower grand 750w 80plus GOLD

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Normalt finns det 2 olika kablar som är användbara.
High Speed kan ta 4K men max 25 frames.
Ultra High Speed ska gå att använda för 4k åtminstone för 120 frames samt även 8k men vet inte om det finns någon frames-begränsning på den.
När du börjar med 16 k så ska du räkna med en ny kabel.

Det där stämmer inte riktigt. Det finns två certifieringar för kablar, Premium High Speed och Ultra High Speed. Premium High Speed ska klara 18 Gb/s (HDMI 2.0, tillräckligt för 4K@60Hz) medan Ultra High Speed ska klara 48 Gb/s (HDMI 2.1, tillräckligt för ca 4K@200Hz).

Sen finns även Standard (4,95 Gb/s) och High Speed (10,2 Gb/s) som inte är certifieringar, och där kan man trots namnet räkna bort Standard eftersom det sämsta som finns att köpa i butikerna är High Speed-kablar. Men de är som sagt inte certifieringar, så med såna kablar har man inga garantier för vad de klarar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepzou:

Men då ska jag beställa två kablar. En mellan receiver och tv. Samt en mellan Apple TV och receiver. För dom kablar jag använder nu är gamla generiska helt utan märkning.

Kan du stänga av o sätta på din tv med Apple kontrollen. När den är kopplad genom receivern?
Jag har inte alls fått det att fungera.

Jag stänger av/startar allt (Chromecast Google TV, TV, receiver, Apple TV, Blu ray, används då å då, mest avstängd, startar mest med Blu ray fjärren, brukar även stänga av CEC på den) med TV:ns fjärr, CEC måste vara på, på alla inkopplade enheter för att funka.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Jag stänger av/startar allt (Chromecast Google TV, TV, receiver, Apple TV, Blu ray, används då å då, mest avstängd, startar mest med Blu ray fjärren, brukar även stänga av CEC på den) med TV:ns fjärr, CEC måste vara på, på alla inkopplade enheter för att funka.

CEC är påslaget på min Samsung tv. Och kontrollera tv inställningen är påslagen på min Apple TV. Jag har kopplat min Apple TV till min receiver som är kopplad till Samsung tv HDMI (ARC).

Kan sätta på o stänga av receivern med Apple TV kontrollen.

Vill bara kunna stänga o sätta på min Samsung tv också.

https://freeimage.host/i/H5RSYQV
https://freeimage.host/i/H5RS7hQ
https://freeimage.host/i/H5RScCB
Två bilder från Yamaha receiver manualen och en bild på Samsung Tv dosa.

Visa signatur

| CPU : Intel core i5 2500K | MBO : MSI Z68A-GD65 G3 | RAM : 2x4GB Corsair Vengeance Low Profile Blue
| GPU : X2 MSI GeForce N580GTX Lightning 1500MB | MONITOR : Asus VE278Q
| CASE : NZXT Phantom Special Edition
| PSU: Thermaltake toughpower grand 750w 80plus GOLD

Permalänk
Medlem

[quote postid="19882333" userid="214075" name="sleepzou"]
CEC är påslaget på min Samsung tv. Och kontrollera tv inställningen är påslagen på min Apple TV. Jag har kopplat min Apple TV till min receiver som är kopplad till Samsung tv HDMI (ARC).

Kan sätta på o stänga av receivern med Apple TV kontrollen.

Vill bara kunna stänga o sätta på min Samsung tv också.

https://freeimage.host/i/H5RSYQV
https://freeimage.host/i/H5RS7hQ
https://freeimage.host/i/H5RScCB
Två bilder från Yamaha receiver manualen och en bild på Samsung Tv dosa.
Har TV ingen samsung TV utan en Panasonic TX - 58HX810E, där har jag alla 3 HDMI portar på TV:n, 2 på sidan å 1 bak. Vill du bara kunna starta själva TV:n får du slå av CEC på TV:n eller Apple TV:n. Vill du vill ha ljudet från Yaman eller TV:ns inbyggda högtalare? Har min Marantz NR 1711 7.2 recvier (eARC) inkopplad till TV:ns HDMI 2 (ARC/eARC) port, Apple TV:n direkt inkopplad till recviern, då jag kör Dolby Atmos 5.1.2, Netflix å Disney + från Apple TV:n. Alla filmer/serier på Netflix å Disney + har inte Atmos ljud. Har varit på 30 års fest, lite onykter.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepzou:

CEC är påslaget på min Samsung tv. Och kontrollera tv inställningen är påslagen på min Apple TV. Jag har kopplat min Apple TV till min receiver som är kopplad till Samsung tv HDMI (ARC).

Kan sätta på o stänga av receivern med Apple TV kontrollen.

Vill bara kunna stänga o sätta på min Samsung tv också.

https://freeimage.host/i/H5RSYQV
https://freeimage.host/i/H5RS7hQ
https://freeimage.host/i/H5RScCB
Två bilder från Yamaha receiver manualen och en bild på Samsung Tv dosa.

CEC är tyvärr en "standard" som tillverkarna gör lite som de skälva vill med... så det kan ibland vara lite hit and miss med att få det att fungera så som man vill.

Jag tänker att det kanske är lättare att få reciver och appel att starta om tvin startas, i stället för att få tvin när appel startas?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

[quote postid="19882333" userid="214075" name="sleepzou"]
CEC är påslaget på min Samsung tv. Och kontrollera tv inställningen är påslagen på min Apple TV. Jag har kopplat min Apple TV till min receiver som är kopplad till Samsung tv HDMI (ARC).

Kan sätta på o stänga av receivern med Apple TV kontrollen.

Vill bara kunna stänga o sätta på min Samsung tv också.

https://freeimage.host/i/H5RSYQV
https://freeimage.host/i/H5RS7hQ
https://freeimage.host/i/H5RScCB
Två bilder från Yamaha receiver manualen och en bild på Samsung Tv dosa.
Har TV ingen samsung TV utan en Panasonic TX - 58HX810E, där har jag alla 3 HDMI portar på TV:n, 2 på sidan å 1 bak. Vill du bara kunna starta själva TV:n får du slå av CEC på TV:n eller Apple TV:n. Vill du vill ha ljudet från Yaman eller TV:ns inbyggda högtalare? Har min Marantz NR 1711 7.2 recvier (eARC) inkopplad till TV:ns HDMI 2 (ARC/eARC) port, Apple TV:n direkt inkopplad till recviern, då jag kör Dolby Atmos 5.1.2, Netflix å Disney + från Apple TV:n. Alla filmer/serier på Netflix å Disney + har inte Atmos ljud. Har varit på 30 års fest, lite onykter.

Hade aldrig kunnat ana att du var onykter.
Jag vill ha ljudet genom receivern och det har jag. Jag testade slå av CEC på tv men det ändrade inget. Jag får väll vänta på dom nya HDMI kablarna och ta tag i det då. Blir fan trött i skallen av att gräva i reciever, Samsung och Apple TV menyerna.

Av någon anledning dock kan min reciever kontroll helt styra min Apple TV.

Visa signatur

| CPU : Intel core i5 2500K | MBO : MSI Z68A-GD65 G3 | RAM : 2x4GB Corsair Vengeance Low Profile Blue
| GPU : X2 MSI GeForce N580GTX Lightning 1500MB | MONITOR : Asus VE278Q
| CASE : NZXT Phantom Special Edition
| PSU: Thermaltake toughpower grand 750w 80plus GOLD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

CEC är tyvärr en "standard" som tillverkarna gör lite som de skälva vill med... så det kan ibland vara lite hit and miss med att få det att fungera så som man vill.

Jag tänker att det kanske är lättare att få reciver och appel att starta om tvin startas, i stället för att få tvin när appel startas?

Det är mycket möjligt. Men man vill inte röra Samsungs billiga kontroll efter man skaffat en Apple TV. 😂

Visa signatur

| CPU : Intel core i5 2500K | MBO : MSI Z68A-GD65 G3 | RAM : 2x4GB Corsair Vengeance Low Profile Blue
| GPU : X2 MSI GeForce N580GTX Lightning 1500MB | MONITOR : Asus VE278Q
| CASE : NZXT Phantom Special Edition
| PSU: Thermaltake toughpower grand 750w 80plus GOLD

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepzou:

Hade aldrig kunnat ana att du var onykter.
Jag vill ha ljudet genom receivern och det har jag. Jag testade slå av CEC på tv men det ändrade inget. Jag får väll vänta på dom nya HDMI kablarna och ta tag i det då. Blir fan trött i skallen av att gräva i reciever, Samsung och Apple TV menyerna.

Av någon anledning dock kan min reciever kontroll helt styra min Apple TV.

Du får slå av CEC på Apple TV:n, inte på recviern/TV:n. Jag gjorde en förra året å slog av CEC på min Chromecast GTV å då startade den inte när man startade TV:n/recveirn. Hade ingen Apple TV då.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.