Skall jag returnera min monitor? (Gigabyte M32U)

Permalänk
Medlem

Skall jag returnera min monitor? (Gigabyte M32U)

Hej!

Har både Xbox series X samt Macbook pro 16 m1, och köpte skärmen främst för min Konsol men även för Macbook. Kanske lite dumt gjort av mig, men valde att läsa på efter att jag beställde min skärm, och som jag förstått det så har Gigabyte M32U endast 24 Gbps vilket resulterar i att man inte kan få ut 4k 120 vad jag förstått, såvida man inte kör Chroma Subsampling (vet inte ens vad det betyder).

Skulle någon kunna förklara det hela på ett enkelt språk hahah, och vare sig jag bör byta ut skärmen mot en annan modell eller inte?

Permalänk
Medlem

@laxpudding har garanterat svaret.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Hej!

Har både Xbox series X samt Macbook pro 16 m1, och köpte skärmen främst för min Konsol men även för Macbook. Kanske lite dumt gjort av mig, men valde att läsa på efter att jag beställde min skärm, och som jag förstått det så har Gigabyte M32U endast 24 Gbps vilket resulterar i att man inte kan få ut 4k 120 vad jag förstått, såvida man inte kör Chroma Subsampling (vet inte ens vad det betyder).

Skulle någon kunna förklara det hela på ett enkelt språk hahah, och vare sig jag bör byta ut skärmen mot en annan modell eller inte?

Jag tror du kan köra 4K/120 på 24 Gbps portarna tack vare DSC.

Chroma Subsampling är enkelt sagt mindre färginformation i signalen.

Permalänk
Medlem

HDMI 2.1 (support 4K 144Hz 4:4:4 @ DSC enabled or 4K 144Hz 4:2:0) x2

Permalänk
Bildexpert 📺

Kort och gott: Förmodligen har detta minimal till i praktiken ingen betydelse.

24 Gbps är standard på spelskärmar med "HDMI 2.1"-portar. Det lär också vara vanligt på hemmaboförstärkare som skyltar om "HDMI 2.1".

Rättare beskrivet är det FRL6-nivå som ger 6 Gbps över de fyra kanalerna som FRL, Fixed Rate Link använder. Ännu en av sjuttioelva anledningar till att jag inte pratar om "HDMI 2.1" när jag pekar på specifika produkter eftersom det inte beskriver något om den faktiska kapaciteten.

Orsaken till att spelskärmar endast kör FRL6 iställer för FRL10 eller FRL12 likt en TV är förmodligen för att det går att åstadkomma med befintliga skärmchipset utan någon större modifikation. TMDS är i praktiken 6 Gbps genom tre kanaler. Då kan man kan köra FRL6 utan att behöva göra om hela kretsuppsättningen vilket förmodligen skulle öka kostnaderna. Och högre kostnader är skärmbranschen allergisk mot.

Betyder som skrivet att 4K/120 uppnås via DSC, Display Stream Compression, eller genom att man subsamplar färgerna, dvs kör med 1/4-dels färgupplösning genom att ändra inställningarna i xboxen till YCbCr 4:2:0.

Har inte testat DSC på sådant sätt att jag kunnat leta efter eventuella skillnader från komprimeringen. DSC är något som kickar igång när situationen kräver det och därför är det svårt att testa av/på.

4:2:0 syns däremot tydligt på sådant som Windows gränssnitt, text och i viss mån detaljer i spel vid hög/ultra-renderingskvalitet. Från en dator är det därför inte önskvärt med subsampling.

En konsol har istället en annan typ av grafiskt gränssnitt och även lite andra prioriteringar runt hur spelgrafiken renderas eftersom subsampling med TV är så vanligt. Plus att avstånden ofta är andra än skrivbordet. Lägre färgupplösning har konsolerna behövt tänka på så länge som de existerat eftersom subsampling är normen inom TV/video-sfären. Behöver därför inte vara en betydande visuell skillnad i praktiken från en konsol.

Skrivet av Hasson39:

Skulle någon kunna förklara det hela på ett enkelt språk hahah, och vare sig jag bör byta ut skärmen mot en annan modell eller inte?

Det enda du uppnår är att den skärmen också kör FRL6. Ifall detta är viktigt – många låser sin hjärna på siffrorna – behöver du en TV och något likt en LG 42C2 eller Samsung 43QN90B för att få full fart över HDMI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Rättare beskrivet är det FRL6-nivå som ger 6 Gbps över de fyra kanalerna som FRL, Fixed Rate Link använder.

Nej. FRL6 är 48 Gbps. TS skärm bör vara begränsad till FRL3.

https://www.murideo.com/frl-data-rate-chart.html

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Mayhem SWE:

Nej. FRL6 är 48 Gbps. TS skärm bör vara begränsad till FRL3.

https://www.murideo.com/frl-data-rate-chart.html

Att det Gbps-siffran jag menar borde vara uppenbart utifrån hur jag förklarar det hela.

FRL6 som i 6Gbps (24 Gbps totalt) och FRL10 som i 10 Gbps (40 Gbps total). Detta är en mer pedagogisk beskrivning av hur tekniken fungerar. Kräver inget extra googlande för att förstå vad jag menar.

Sedan finns den mer formella FRL1–6 som du pekar på. Detta kräver att den som läser mitt svar måste känna till tabellen och nomenklatur du länkar till. Vilket få gör och få dessutom orkar hålla reda på.

Man kan också utgå från hur Murideo själva beskriver det med sin egen utrustning:

Permalänk
Medlem

Tack så hemskt mycket för alla svar. Valde att undersöka det lite mer på reddit denna gång, och lyckades hitta ett svar från Adam från RTINGS, och så här skrev han :

"Yep, it’ll work. Even though the ports are limited to 24Gbps, they use a visually lossless form of compression known as DSC that allows them to accept higher-bandwidth signals. The Xbox Series X supports this compression, and uses it automatically when it’s needed. From a user’s point of view, there’s absolutely no difference between this and a display that supports the full bandwidth of HDMI 2.1."

Permalänk
Bildexpert 📺

Alla HDMI-enheter som hanterar FRL och med chipset byggda efter HDMI 2.1-specen måste hantera DSC då det är mandatory. Källan måste kunna använda DSC om skärmen kräver det och det är en del av HDMI Link Training. Det gör att man faktiskt kan få en 4K-bild i 60 Hz (och mer) genom en sämre kabel som kanske bara orkar ≈10 Gbps.

Man behöver alltså inte kolla upp ifall "...xboxen stödjer DSC?" eller liknande. Kretsuppsättningarna som byggs efter HDMI 2.1-specen måste hantera DSC.

Så långt jag förstått skiljer sig detta från Displayport då det är upp till varje produkt i vardera änden om de vill använda DSC eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Att det Gbps-siffran jag menar borde vara uppenbart utifrån hur jag förklarar det hela.

FRL6 som i 6Gbps (24 Gbps totalt) och FRL10 som i 10 Gbps (40 Gbps total). Detta är en mer pedagogisk beskrivning av hur tekniken fungerar. Kräver inget extra googlande för att förstå vad jag menar.

Sedan finns den mer formella FRL1–6 som du pekar på. Detta kräver att den som läser mitt svar måste känna till tabellen och nomenklatur du länkar till. Vilket få gör och få dessutom orkar hålla reda på.

För någon som ständigt anmärker på att "det finns inga HDMI 2.x kablar, det heter XXX High Speed" hade jag verkligen inte förväntat mig att du skulle tycka det är enklare att använda exakt samma beteckning som en officiell standard men mena något annat.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Mayhem SWE:

För någon som ständigt anmärker på att "det finns inga HDMI 2.x kablar, det heter XXX High Speed" hade jag verkligen inte förväntat mig att du skulle tycka det är enklare att använda exakt samma beteckning som en officiell standard men mena något annat.

Jag kan vara tydligare och skriva, precis som Murideo, FRL@6Gbps eller liknande för att undvika missförstånden i takt med att fler lär sig vad FRL är för något.

Orsaken till att jag anmärker på "HDMI 2.1" är inte för att det finns en officiell nomenklatur att banka i skallen på folk, utan för att "HDMI 2.1" leder just till ständiga missuppfattningar om enskilda produkters egenskaper. Ingen blir smartare runt varför produkterna fungerar som de gör av att någon postar länkar till nomenklatur.

Annars tolkar jag ditt svar som att du egentligen är ointresserad av att hjälpa TS och bidra med faktiskt kunskap för alla som läser tråden. Viktigare för dig att korrigera mig. Har du en dålig dag?