Ni som bor i lägenhet med ComHem eller Telia fiber

Permalänk
Medlem

@mpat det stämmer nog ganska bra.

Har svårt se system som fortfarande kör med DocSIS 3.0 som kom redan 2006 de flesta system kör nog som sämst med DocSIS 3.1 men kabel-TV systemen är ju fortfarande lite ökända för att bjuda på kass upload. Jag vet inte varför men det har nästan alltid varit så, det kanske finns andra saker som orsakar denna begränsning.

Kabel-TV ska man inte kasta ut, det är bra för basutbud av kanaler osv. Men kan man dra in fiber eller köra ett annat system parallellt för Internet så är det bättre. Nu vet jag inte om Comhem erbjuder fiberdosor med TV-uttag, men ett sådant system har jag själv använt i mer än 10år nu. Kabel-TV hela vägen från en huvudcentral och sedan matning via fiberkablar. Det är en liten enhet som plockar ut DVB-C signalen direkt från fiberdosan. Så nog har Comhem kunnat gå över till annan teknik men jag är osäker på om dom bryr sig om det.

Mycket smidigt då kabel-TV är separerat på egen våglängd och Internet går på sin egen, precis som en helt vanlig fiberanslutning mot Internet. Inga kabel-TV modem eller något sådant behövs. Bara beställa de Internettjänster man vill ha från stadsnätet.

Längre ner på sidan finns en snarlik bild på en modul i en fiberdosa som konverterar fibern till DVB-C

https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=10&t=336098

Permalänk
Medlem

Att standarden kom 2006 säger inget om när den implementerades i produkter. Säg att det tog några år så kan jag mycket väl tänka mig att det är DOCSIS 3 på de flesta ställen. Givetvis är jag färgad av att det är det vi hade tills för ett par veckor sen, men jag tror att det är ganska vanligt.

Comhems största tillgång är att de äger kabelnät i en hel massa byggnader. De lär inte frivilligt byta ut det nätet - de kan investera massor i att använda det nätet bättre, och det lär de göra först.

Den enda poängen med att fortsätta använda kabelnätet är att det är en kabel till in i lägenheten, och bandbredden i två kablar är givetvis större än den i en. Annars funkar det alldeles utmärkt att bara kolla på TV med en app.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHL:

Jag har nyligen flyttat in i brf med Tele2 Coax och jag fick fram all info när jag gick in på Tele2's hemsida och valde adress för att teckna abonnemang. Det kom då direkt upp att det är gruppavtal på plats för adressen, vilka hastigheter som ingår och vilka kostar extra. I mitt fall ingick i nuläget 250/50 eller 300/10 tror jag det var. Vill minnas att jag såg något om att det om några månader ändras till 500/50 i det som ingår i gruppavtalet.

Har bara haft tjänsten i två veckor men verkar fungera bra än så länge...

Bra tips! 👍

Jag gjorde precis så nu och det visar att avgiften är 0:- för mig med 250 (de garderar sig och skriver download 100-250 Mbit och upload 30-50 Mbit) eller 300 (download 150 - 300 Mbit och upload 7-10 Mbit).

Sedan kunde man välja 600 (download 300-600 Mbit och upload 30-50 Mbit) för 149:- /månad i 12 månader och som sedan tar ett rejält skutt upp till 649:- /månad. Finns även 1200 (download 600-1200 Mbit och upload 50-100 Mbit) och där kostar det 249:- /månad och går upp till 899:- /månad efter 12 månader förlupit).

Permalänk
Medlem

Ja, jag orkar inte ens befatta mig med sådana lockpriser/lockerbjudanden. Slutar man får sitta i telefonkö massa och tjafsa sen.

Permalänk
Medlem

Kopplade in en ComHem WiFi Hub C1 (satte den i bryggat läge och utan WiFi aktiverat) och anslöt en ASUS RT-AC5300 som router.

Fick 254.64 / 53.43 (latency 12.64ms) trådlöst med telefonen med Bredbandskollen . Har inte testat mer än så men ser det som att ComHem levererar utlovad hastighet i alla fall vilket ju känns positivt.

Man får givetvis se hur det är i verkligheten när man väl flyttat in förstås men bra så här långt i alla fall tycker jag! 😊👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av BL:

Kopplade in en ComHem WiFi Hub C1 (satte den i bryggat läge och utan WiFi aktiverat) och anslöt en ASUS RT-AC5300 som router.

Fick 254.64 / 53.43 (latency 12.64ms) trådlöst med telefonen med Bredbandskollen . Har inte testat mer än så men ser det som att ComHem levererar utlovad hastighet i alla fall vilket ju känns positivt.

Man får givetvis se hur det är i verkligheten när man väl flyttat in förstås men bra så här långt i alla fall tycker jag! 😊👍

Kass upload. Har man fiber får man samma ner hastighet och upp hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Kass upload. Har man fiber får man samma ner hastighet och upp hastighet.

Hos Telia ja, hos alla fibernät nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Hos Telia ja, hos alla fibernät nej.

Alla operatörer som levererar fiber i Gävle säljer 100/100 250/250 500/500 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Alla operatörer som levererar fiber i Gävle säljer 100/100 250/250 500/500 1000/1000

Det finns kommunikationsoperatörer i Gävle som säljer asymmetriska hastigheter, 100/10, 250/100, 500/100, 1000/100 o.s.v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BL:

Fick 254.64 / 53.43 (latency 12.64ms) trådlöst med telefonen med Bredbandskollen . Har inte testat mer än så men ser det som att ComHem levererar utlovad hastighet i alla fall vilket ju känns positivt.

Tele2 har ju tack och lov ett väldigt bra bakomliggande nät

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Kass upload. Har man fiber får man samma ner hastighet och upp hastighet.

Fast i detta fallet är det ju 250/50 som erbjuds från ComHem och de verkar leverera det ganska exakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeRoos:

Edit: Hade Tele2s (återigen Com Hem) koax-nät i flera år i vår BRF. Hade ett avbrott på dryga 6 år.

Några minuters avbrott då och då kan man kanske tolerera, men 6 år är helt klart i mesta laget...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Kass upload. Har man fiber får man samma ner hastighet och upp hastighet.

Tele2 har en ny teknik så att jag har just nu 500/500 och kan även ha 1000/1000. Så det har skett förbättringar med koax.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Tele2 har en ny teknik så att jag har just nu 500/500 och kan även ha 1000/1000. Så det har skett förbättringar med koax.

Då har de installerat en ”antennförstärkare” som stödjer DOCSIS 4 i ditt hus. Tekniken finns absolut, men det är inte speciellt vanligt.

Om man ser det från 10 000 meters höjd, så att säga, så går kontakten mellan dig och din ISP med fiber nästan hela vägen, och den sista lilla biten med telefonkabel (DSL), koax (kabelTV), TP-kabel (om du har ”fiber”, för det är ändå TP-kabel på slutet) eller trådlöst (Wi-Fi eller LTE osv). Det är ingen teknisk vinst med att ha TP-kabel den sista biten istället för koax, det är bara det att koax-nätet ägs av någon som vanligen inte är du. Då kan du inte konkurrensutsätta din ISP, utan du får ta vad de erbjuder. Tele2/ComBort har varit sega med att uppgradera sina nät och har kört med äldre versioner av DOCSIS för att de räknar med att de flesta inte behöver mer än 10Mbit/s upp och att de som behöver det kan ju alla fall köpa 50 Mbit/s. Nu verkar de ha problem att leverera de där 50 upp - antagligen är det fler som behöver det än vad de har kapacitet för, de delar av kanaler för uppström manuellt vad jag förstår - och då kan man som kund bara dra in fiber för att avhjälpa. Det är ju naturligtvis en förlust för Tele2 som förlorar kunder som annars hade varit inlåsta, men det är så det går när man försöker mjölka sina kunder och inte investerar i tid.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

De måste installera en ny fibernod väldigt nära eller i huset du bor till att börja med.

Sen beror det väldigt på hur nätet ser ut. Är det ett "stjärnnät" från en plats, är det en lång slinga med flera förstärkare, etc. Alla bostader/hus lämpar sig inte för 10G DOCSiS tyvärr.

Permalänk
Medlem

@maDa seriekopplade nät är mycket vanligare än "stjärn-TV" nät.

Det går att förbättra situationen för bredband över Kabel-TV genom att t.ex. DOCsis CMTS utrustningen placeras närmare slutkund. Man kan montera många mindre enheter i nätet som finns närmare kunden vilket ger ökad kapacitet. Så länge denna väg framåt är betydligt billigare än att installera fiber eller datanät i en BRF så kanske vissa väljer denna väg. Men frågan är om bolag som Tele2 är intresserade av detta, är det värt investeringen och binda upp BRFer via avtal ?

Osäker på om detta stämmer men jag tror det var så att BRFerna fick betala en slant för att få TV-nät uppgraderade och i viss mån renoverade för att kunna köra datatrafik över nätet mot Comhem. Det har skett en hel del teknisk utveckling på området men om det kommer kunderna till del vet jag inte. Om man vill köra senaste och bästa DOCsis så behöver man nog också "bra" kablar. Det finns koax kablar som är riktigt bra kvalite men det ser man inte ofta på äldre halvruttna TV-nät om dom inte renoverats runt 2008 eller senare. Då är chansen stor att man har ganska bra koax kablar och bra TV-uttag, då ska det funka så gott som störningsfritt.

Det är lite ett lotteri med kabel-TV beroende på om nätet är renoverat eller inte, hur det är installerat osv. Man vet inte förens man använder nätet och ser hur det funkar.

Permalänk
Medlem

Vi har haft dialog med Tele2/Comhem och de kan inte ge någon tidpunkt på när denna 10G-RPHY teknik skulle vara aktuellt för oss, men de sa att en rätt lång bindning kommer vara aktuellt.

Problemet är att vi har varken någon opto som kommer in eller något fastighetsnät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Att standarden kom 2006 säger inget om när den implementerades i produkter. Säg att det tog några år så kan jag mycket väl tänka mig att det är DOCSIS 3 på de flesta ställen. Givetvis är jag färgad av att det är det vi hade tills för ett par veckor sen, men jag tror att det är ganska vanligt.

Comhems största tillgång är att de äger kabelnät i en hel massa byggnader. De lär inte frivilligt byta ut det nätet - de kan investera massor i att använda det nätet bättre, och det lär de göra först.

Den enda poängen med att fortsätta använda kabelnätet är att det är en kabel till in i lägenheten, och bandbredden i två kablar är givetvis större än den i en. Annars funkar det alldeles utmärkt att bara kolla på TV med en app.

Jag skulle tro att du har helt rätt i det. Det är ju på många sätt guldläge att kunna dra fiber till byggnaden och använda befintlig koppar sista biten. Rätt så dyrt och jobbigt att dra sista biten till slutkunderna så det hoppar man gärna över.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Vi har haft dialog med Tele2/Comhem och de kan inte ge någon tidpunkt på när denna 10G-RPHY teknik skulle vara aktuellt för oss, men de sa att en rätt lång bindning kommer vara aktuellt.

Problemet är att vi har varken någon opto som kommer in eller något fastighetsnät.

Nämnde det på annan plats, men vi drog in egen fiber istället. Telia vann erbjudandet och drog in nätverkskablar i de gamla rören för telekabeln.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Kolla på Telias hemsida.
Vi tog Telia fiber 250/250Mbit och band vi oss ett år så vart det 299kr månaden.

Vi frågade vad de hade för erbjudande och skulle välja annat om de inte gick ner i pris.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

@maDa jaha.

Intressant, ni kanske kan bli pilotprojekt för typ nya DOCSis tekniken. Det kanske kräver bättre TV-kablar och nya TV-uttag men varför inte. Om ni redan har ett renoverat TV-nät sedan tidigare så kanske det går att fixa det bättre och i samma veva bli ett pilotprojekt för Tele2 att sälja högre hastigheter. Måste vara en billig investering om ni redan har ett fullt fungerande och bra TV-nät, även om man måste byta till bättre kablar.

Varför står det inget om vilka hastigheter som erbjuds på Tele2s hemsida ?

Och varför kallar man det för Fiber-koax, är det för att man användar fiber längre ut i nätet. Eller har man fibermatning fram till sin DOCsis-CMTS central eller något åt det hållet ?

Permalänk
Medlem

Fiber-koax är en rätt bedräglig benämning men det handlar ju om att man transporterar hela radio-spektrat över fiber istället för coax hela vägen. Koax måste förstärkas efter några hundra meter hela tiden, men fiber kan ju gå flera mil utan problem. Men det är ju fortfarande Koax det handlar om, även om man transporterar "koaxen" över fiber en bit.

Vi hade dialog med Telia för ett tag sen. Det var bra i pris, men de ville prompt nyttja samma kanaler/håltagningar som coax (och riva ut den) samt 7 års avtal. De skulle prompt sälja en router till varje hushåll med även om man inte ville ha en. Vi är rätt nöjda med Tele2 för TV:n så det var inget vi kunde köpa rakt upp och ner.

Permalänk
Skrivet av Bazisten:

Kass upload. Har man fiber får man samma ner hastighet och upp hastighet.

Spelar upload någon roll för majoriteten av användarna?

Det är väl mest om man går med i någon stängd tracker och måste ligga på en viss download/upload kvot som det gör nytta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Spelar upload någon roll för majoriteten av användarna?

Det är väl mest om man går med i någon stängd tracker och måste ligga på en viss download/upload kvot som det gör nytta.

Om du bara tror det drabbar torrents har du fel. Det slår mot moln-backup, hemarbete, videomöten och allt.

Jag har t.ex fått tillämpa rätt nogrann QoS för samtiigt kunna sitta i Teams-möte som jag behöver skicka upp en fil.

Permalänk
Medlem

@maDa jaha så pass.

Det var ju inte något vidare. Det låter som bästa alternativet är att köra vidare med koax-lösningen även om man själv måste ta in något firma för att skaffa bättre koax-kablar, uttag osv för att kunna köra på värsta DOCsis tekniken som går. Även om såklart Tele2 måste vara med och ger er stöd med tekniken så ni kan använda den.

Det där du beskrev om Telia låter inte som en bra deal tycker jag. Då är det nog bättre bygga något fibernät själv i BRFen och sedan ansluta till stadsnät men det kommer nog kosta bra mycket mer än att fortsätta med det ni har idag. Lite förvånad dock att inte fler BRF har uppgraderat sina nät. Så dyrt är det inte att byta ut kablarna samt uttag om man kan köra med betydligt nyare DOCsis teknik.

Permalänk
Medlem

Skulle kört Telia fiber fast det är dyrare. Fiber är första valet för mig iaf.