Liten fråga till de som har datorn på när ni sover! [omröstning]

Permalänk
Medlem

Folding! http://folding.stanford.edu/cgi-bin/userpage?name=noCode

Med workstationen så är det skönt att den alltid är på.. Känner man för att göra något med den slipper man bry sig om att starta upp den och så.

Och inga av datorerna står ju i sovrummet så.

Visa signatur

You're a nut, you're crazy in the coconut!
Tredje året på ITEK, MDH Västerås!

Permalänk

Routern: Alltid igång (uptime: 4:37PM up 5 days, 21:09, 1 user, load averages: 0.18, 0.10, 0.09).
Webbservern: Alltid igång (uptime: 4:37PM up 41 days, 15:30, 1 user, load averages: 0.14, 0.10, 0.09).
Ftpservern: Alltid igång (uptime: 16:41:42 up 4 days, 5:22, 1 user, load average: 0.16, 0.03, 0.01).
SHBdatorn: Används vid behov.
Arbetsstationen: Stängs oftast av på natten eftersom jag sover mycket bättre när det är tyst runt omkring mig. Är dock igång dagtid (uptime: 16:41:29 up 2 days, 11:10, 1 user, load average: 1.01, 1.10, 1.09)

Visa signatur

Tjo Göingar!

Permalänk
Medlem

gillar inte att ha min på. enda anledningen är att tanka saker och då låter den så mycket att jag inte kan sova

Permalänk
Medlem

Om jag har FTP:n på så är det oftast nattetid. Har ljudisolerat datorn och bytt fläktarna på allting så den är ganska tyst som det är ändå. Skönt att somna till ett svagt sus istället för tjutandet av mitt tinnitus ibland faktiskt. Enda nackdelen är väl att det blir förbannat varmt såhär sommartider.

Visa signatur

"Kärlek är sådant som växer på träd och ibland trillar ner."
nicklas.gummesson.net

Permalänk

Alltid igång Har svårt att somna när det är tyst, sov som en stock när jag hör mina fläktar snurra och ser det röda ljuset från min ms explorer

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Drygt att behöva starta upp skiten och logga in på irc osv varje morgon.. eller överhuvudtaget, mycket skönare att bara kunna sätta sig vid datorn utan att behöva vänta på att den ska boota upp och ha sig.. störs inte av det lilla lilla ljud den gör heller..

Visa signatur

Но если есть в кармане пачка сигарет,
Значит все не так уж плохо на сегодняшний день.

Permalänk
Medlem

Min dator agerar ws/server och jag har ingen skäl att slå av den.

Permalänk
Medlem

Dator i annat rum=inga problem.

Permalänk
Medlem

man måste ju ha en fet uptime på mIRC

Visa signatur

Utvandrad till NH tills vidare

Permalänk
Medlem

För att jag kör server på den och har inte den på mitt rum.

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damme
Usch, jag tycker att min bärbara låter alldeles för mycket.

Den är iaf så pass tyst att jag glömde den på i en vecka utan att märka det. Den stod på en stol i mitt rum.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem

Har alltid burken på. Stänger bara av chassifläktarna med ett enkelt knapptryck sen är den tyst och fin. Vem orkar vänta på att burken ska starta varje morgon...

Visa signatur

ZeniuZ

Permalänk
Medlem

Ws:en står på under tiden jag använder den (dvs, från morgon tills det att jag lägger mig), den låter för mycket för att surra jämt.
G3:an står på dygnet runt, iofs agerar den bara router nu, men den låter ändå i princip ingenting.
Bärbara står på hela tiden, hör den inte överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

nu när man har en ny och snabbare dator så kan man låta den stå på ibland, men oftast om man tankar ner nåt.. annars är den avstängd.

inatt blir den då på.. hugalien... en helt hårfönx2 i rummet

Visa signatur

[color="blue"]"Farfar är så gammal att han inte ens tillhör däggdjurssläktet, han föddes i ett ägg nånstans" R Gustavsson[/color]

Permalänk
Medlem

Har ingen anledning att stänga av dom heller. Alltid nåt man vill tanka hem.

Visa signatur

 Mackintåsh: Intel i7-2600 (3.4 GHz) - Gigabyte Z68MX-UD2H-B3 - Gigabyte Radeon HD6870 - Corsair VengeanceLP (4*4 GB) - Corsair Force Series 3 120 GB - OCZ 500W PSU - Dlink DWA-556 (WLAN) - ST Lab F-261 FireWire PCI-E 1394a Card - Apple G5 Case - Apple Mac OS X

Permalänk
Medlem

Klart den är på. Annars känns det som att den är trasig. Dessutom så är det lilla surrandet mysigt, och det blåa och röda ljuset.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tycker det är jobbigt att avsluta arbetet och sedan börja om från "början" dagen efter.

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raiche
Jag tycker det är jobbigt att avsluta arbetet och sedan börja om från "början" dagen efter.

Samma här, jobbigt att starta allt man har igång igen.

Permalänk
Medlem

Den är alltid på förutom när jag är hemmifrån mer än en natt för då ser jag ingen anledning till att den ska få vara på. Finns ju inget tråkigare än att komma hem och behöva starta datorn ju :D:p:rolleyes:

Iofs blir man väl bortskämd efter 28 månader med 2,5mbit

Permalänk
Medlem

jag har alltid 3 datorer på i mitt rum iof är en lapptop men den ligger typ 30 cm från mig och låter den med.... jag orkar inte stänga av dom tycker bara det är idiotiskt att göra det...måste bara skaffa bättre inet så jag kan ladda ned mer

Visa signatur

"If you shake it more than twice your playing with it..."
//ErCa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphr
Men då hinner ju datorn starta och stå oanvänd flera sekunder medan man är borta

Ja för den står ju inte oanvänd om den är på hela natten...

Har inte hittat nån info än, men hårddiskar kan definitivt ta skada av att stå på dygnet runt, inte just för att dom står på utan när man väl ska starta om datorn.. Inte så jättevanligt, men om man låter datorn stå på dygnet runt i typ 5-6 månader och sen startar om den av någon anledning så finns det faktiskt en överhängande risk att hårddisken inte klarar av att stängas av och sen startas upp igen.. Något den definitivt klarar i normal-fall, tex om man stänger av datorn varje kväll.

Folk får väl göra vad dom själva tycker är bäst, men enligt egen erfarenhet samt andras erfarenhet (bland annat farsans som pysslat med datorer i ungefär 10-15 år och före detta arbetskompisarna när jag jobbade som dator-tekniker) så stänger jag oftast av min dator om natten, främst på grund av ljudet men till viss del även för att låta den vila, även om upptider på uppemot en vecka ibland förekommer.

Visa signatur

Nemo me impune lacessit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damme
Usch, jag tycker att min bärbara låter alldeles för mycket.

Låter som fläkten står på hela tiden testa att dammsuga den

Visa signatur

"Yttrandefriheten bör begränsas för dem som dolt eller öppet förespråkar narkotika." - Widar Andersson (s), Källa: Hassela agitation -96
"Övertygelser är ett större hot mot sanningen än lögnen." - Friedrich Nitzche

Permalänk

Kan inte sova när datorn står igång... Så den får vara av...
HAr ett serverskåp i köket med tre burkar som är igång alltid dock... Och eftersom jag inte har nån dörr mellan mig och servrarna så hör jag dem i alla fall när jag ska sova. Fast det är ju inte samma sak som att ha ljudet i samma rum...

(Stänger jag dörren till serverskåpet går temperaturen där inne upp till ca 45 grader på några timmar... Inte för det verkar hindra burkarna från att fungera normalt, men man vill ju inte ha det så...)

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk
Medlem

Som jag skrev i någon annan liknande tråd så har jag på datorn dygnet rumt eftersom den dels inte stör mig (tystnad stör mig dock), dels betalar jag ingen el, och dels "släcker" den egna datorns musik ut andra korridorares ev. nattliga ljud.

Visa signatur