Permalänk
Medlem
Skrivet av UtanGrafikkort:

Nån här som fått en H++ Connector på kortet? Ska stå just H++ på den istället för H+ vad jag förstått.

Nån med 4080 FE som kanske fått den?

Hur ser man om det är H++? Vart mer exakt står det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av UtanGrafikkort:

Var det du som hann före mig imorse på Netonnet fyndvara? Hahahha fan asså om den har en H++ connector blir jag nästan lite ledsen då det är drömkortet.

Men hör av dig så är du riktigt schysst! du får gärna säga temps, coil whine osv

@UtanGrafikkort

Hehehe sorry 👍 Jag kan återkomma när jag testat.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Hur ser man om det är H++? Vart mer exakt står det?

På ena sidan av connectorn tror jag. Vet ej hur det är med asus kort då dem har dem flippade men på ett gigabyte kort var den på undersidan, alltså den som INTE är mot PCBn. Liten ruta så stod det ”H+”. Lite svårt att se men man bör kunna se det genom glaspanelen så man inte behöver röra kabeln eller kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Hur ser man om det är H++? Vart mer exakt står det?

Lättast om man inte hittar H++ på connectorn är att se om de 4a stiften nedtill är nästan 2mm från kanten.

Skrivet av UtanGrafikkort:

På ena sidan av connectorn tror jag. Vet ej hur det är med asus kort då dem har dem flippade men på ett gigabyte kort var den på undersidan, alltså den som INTE är mot PCBn. Liten ruta så stod det ”H+”. Lite svårt att se men man bör kunna se det genom glaspanelen så man inte behöver röra kabeln eller kortet.

Jag såg inget på mitt TUF men gick på avståndet på de fyra pinsen istället. Nära kanten = H+. Nästan 2mm in = H++.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Lättast om man inte hittar H++ på connectorn är att se om de 4a stiften nedtill är nästan 2mm från kanten.

Ja de ska vara kortare på dem nya tror jag (men inte säker på om det betyder att det är den nya kontakten). Hittade en bild från igorslab på den flippade kontakten.

https://www.techspot.com/images2/news/bigimage/2023/07/2023-0...

Permalänk
Medlem
Skrivet av UtanGrafikkort:

Ja de ska vara kortare på dem nya tror jag (men inte säker på om det betyder att det är den nya kontakten). Hittade en bild från igorslab på den flippade kontakten.

https://www.techspot.com/images2/news/bigimage/2023/07/2023-0...

Här är också en bra bild på pinsen:

https://www.techspot.com/news/99273-new-12v-specification-cou...

Permalänk
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Någon med 4080 som spelar BF2042 och UW. Vad har ni för FPS? Min ligger på 180 fps när jag spelar i 3440x1440 med DLSS på balanced och allt på LOW. Hoppades på mer, men intresserad vad ni andra ligger på.

Kör också nästan uteslutande BF2042 och du kan se mina FPS i mitt inlägg på sida 6 i denna tråd. Sitter med 9700K och den begränsar en hel del dock.

Kollar man på denna video https://youtu.be/NfKl3Kg_3oU och utgår ifrån att det han säger stämmer, så är det en hel del inställningar där det inte gör någon större skillnad mellan att köra tex low och ultra.

Permalänk
Skrivet av banantoft:

Kör också nästan uteslutande BF2042 och du kan se mina FPS i mitt inlägg på sida 6 i denna tråd. Sitter med 9700K och den begränsar en hel del dock.

Kollar man på denna video https://youtu.be/NfKl3Kg_3oU och utgår ifrån att det han säger stämmer, så är det en hel del inställningar där det inte gör någon större skillnad mellan att köra tex low och ultra.

Tack ska testa detta, jag spelar med högsta FOV med och det verkar spela roll. Har spelat på FOV 90 innan så det är bara att försöka igen:)

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@UtanGrafikkort

Hehehe sorry 👍 Jag kan återkomma när jag testat.

Hunnit testa? ganska sugen på ett suprim x hahah

Permalänk
Medlem
Skrivet av UtanGrafikkort:

Hunnit testa? ganska sugen på ett suprim x hahah

@UtanGrafikkort

Paketet är felsorterat till fel utlämningsställe här i hålan och jag fick inte hämta ut det där så paketet måste skickas 33mil för att sedan köras 33mil igen till rätt ombud.

Ska komma rätt på tisdag.

PostNord i ett nötskal.

Mvh

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@UtanGrafikkort

Paketet är felsorterat till fel utlämningsställe här i hålan och jag fick inte hämta ut det där så paketet måste skickas 33mil för att sedan köras 33mil igen till rätt ombud.

Ska komma rätt på tisdag.

PostNord i ett nötskal.

Mvh

PostNord strikes again!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UtanGrafikkort:

PostNord strikes again!

@UtanGrafikkort

Ja hehe helt otroligt. 😆

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

@UtanGrafikkort

Jag åkte ner nu lite senare till ombudet och det va en lite mer skillad person där så hon lyckades dra tillbaka felsorteringen så jag fick ut mitt grafikkort.

Stiften i lilla kontakten sitter nästan 2mm in så kanske är nya kontakten?

Jag testar kortet i morgon då jag är lite upptagen.

Mvh

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@UtanGrafikkort

Jag åkte ner nu lite senare till ombudet och det va en lite mer skillad person där så hon lyckades dra tillbaka felsorteringen så jag fick ut mitt grafikkort.

Stiften i lilla kontakten sitter nästan 2mm in så kanske är nya kontakten?

Jag testar kortet i morgon då jag är lite upptagen.

Mvh

Ser ut att vara nya kontakten 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@UtanGrafikkort

Jag åkte ner nu lite senare till ombudet och det va en lite mer skillad person där så hon lyckades dra tillbaka felsorteringen så jag fick ut mitt grafikkort.

Stiften i lilla kontakten sitter nästan 2mm in så kanske är nya kontakten?

Jag testar kortet i morgon då jag är lite upptagen.

Mvh

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Najs! Då var det exakt det kortet jag ville ha för den pengen hahah. Glad för din skull iaf 😅😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av UtanGrafikkort:

Najs! Då var det exakt det kortet jag ville ha för den pengen hahah. Glad för din skull iaf 😅😂

@UtanGrafikkort

Tack.
Hoppas det funkar ochså och om det kanske finns något coilwhine mm.

Jag återkommer med tester i morgon.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

@UtanGrafikkort

Det verkar fungera över förväntan i 3DMark Time Spy så såg man en max temp på 61-62 grader.
Jag kör allt @ Stock settings.

Körde även ett 3DMark Fire Strike test och inget coilwhine fast Fpsen va över 400.

Här nere är lite bilder från 3DMark Time Spy

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@UtanGrafikkort

Det verkar fungera över förväntan i 3DMark Time Spy så såg man en max temp på 61-62 grader.
Jag kör allt @ Stock settings.

Körde även ett 3DMark Fire Strike test och inget coilwhine fast Fpsen va över 400.

Här nere är lite bilder från 3DMark Time Spy

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Rätt fin boost clock ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@UtanGrafikkort

Det verkar fungera över förväntan i 3DMark Time Spy så såg man en max temp på 61-62 grader.
Jag kör allt @ Stock settings.

Körde även ett 3DMark Fire Strike test och inget coilwhine fast Fpsen va över 400.

Här nere är lite bilder från 3DMark Time Spy

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Verkar som att 4xxx korten snarare brummar och fräser än ylar. Äldre kort kunde ju tjuta yyyyiiiiyiiii vid hög fps, men dessa låter till synes mer som det kan låta om en induktionshäll, zzzzzzzzzzzz typ
Men du har inget fräsande heller?
I så fall får man gratulera till den ljuva tystnaden

Provat att överklocka något än?
Core brukar inte finnas någon vidare marginal på, men minnet kan du brassa på rejält. Mitt FE kommer upp i kanske 3,05 GHz, sen kraschar det. Men minnet kan i alla fall jag öka med ca +1,1 GHz stabilt, och uppåt 1,3 i vissa spel men inte andra.

Permalänk
Medlem

@Eismannen

Hej.
Jag har inte provat att klocka än då jag tror detta räcker för tillfället.

Jag provade csgo benchmark och där är fpsen extremt hög, öppnar jag chassit och har örat precis intill gpun kan jag höra ett svagt sus men då får man lyssna noga.

Fläktarna snurrar lugnt och fint med då kortet ligger strax över 60 grader.

Mvh

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@Eismannen

Hej.
Jag har inte provat att klocka än då jag tror detta räcker för tillfället.

Jag provade csgo benchmark och där är fpsen extremt hög, öppnar jag chassit och har örat precis intill gpun kan jag höra ett svagt sus men då får man lyssna noga.

Fläktarna snurrar lugnt och fint med då kortet ligger strax över 60 grader.

Mvh

Msi är enastående på 4000-serien. Mitt gamla Gaming Trio var knäpptyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Msi är enastående på 4000-serien. Mitt gamla Gaming Trio var knäpptyst.

@Dreas89

Detta är nog ett av de första 4080 kortet där jag får öppna sidopanelen och verkligen lyssna efter Coilwhine när det belastas på hög Fps.
Och sen jobbar inte fläktarna speciellt hårt heller vid en temp på runt 60 grader vid full belastning.

Ett kort på burken med 4080 suprim. Va på håret att det gick in i lådan, nu ska bara en till a-rgb 140mm in i toppen.
Se om jag byter ut fläktarna på cpu kylaren till samma då jag har dessa fläktar liggandes.

Bra när det är tacksamt med fläkt uttag på MAG Z790 TOMAHAWK WIFI DDR4 moderkortet.
1st för cpu, 1st för vattenpump och 6st för chassi fläktar som kan styras individuellt.

Mvh

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

Börjar störa mig på hur högljud ASUS TUF kortet är redan på 70% RPM. Kortet går inte särskilt varmt på 70%, runt 64-65*C på en 4K skärm, där spelen också såklart körs i 4k Res.

Om det går att undvika vattenkylning, har ni någon idé på att byta ut kylaren på kortet till något tystare(& eventuellt bättre?).

Körde mitt 1080Ti under vatten, och det blev ju tyst med en 280 radde med 3st noctua fläktar. Kylde bra gjorde det fan med. Men pallar inte med vattenkylning ännu en gång.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Börjar störa mig på hur högljud ASUS TUF kortet är redan på 70% RPM. Kortet går inte särskilt varmt på 70%, runt 64-65*C på en 4K skärm, där spelen också såklart körs i 4k Res.

Om det går att undvika vattenkylning, har ni någon idé på att byta ut kylaren på kortet till något tystare(& eventuellt bättre?).

Körde mitt 1080Ti under vatten, och det blev ju tyst med en 280 radde med 3st noctua fläktar. Kylde bra gjorde det fan med. Men pallar inte med vattenkylning ännu en gång.

Då är väl deshroud ditt bästa alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Börjar störa mig på hur högljud ASUS TUF kortet är redan på 70% RPM. Kortet går inte särskilt varmt på 70%, runt 64-65*C på en 4K skärm, där spelen också såklart körs i 4k Res.

Om det går att undvika vattenkylning, har ni någon idé på att byta ut kylaren på kortet till något tystare(& eventuellt bättre?).

Körde mitt 1080Ti under vatten, och det blev ju tyst med en 280 radde med 3st noctua fläktar. Kylde bra gjorde det fan med. Men pallar inte med vattenkylning ännu en gång.

Jag har ett 4080 Strix OC (Köpt i Webhallens fyndhörna för 14800 kr för övrigt) och när jag spelar i 4K så ligger fläktarna på ca 30% så 70% låter lite mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiftyFifty:

Då är väl deshroud ditt bästa alternativ.

Intressant, hade aldrig hört talas om detta förut. Lyckas inte hitta nån info/video på ett asus tuf 4080 deshroud, för att se om resultaten är värt det. Har du någon möjligtvis?

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Intressant, hade aldrig hört talas om detta förut. Lyckas inte hitta nån info/video på ett asus tuf 4080 deshroud, för att se om resultaten är värt det. Har du någon möjligtvis?

Nej tyvärr men det finns massor med videos där ute. Resultatet är oftast bättre temps och ljudnivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Jag har ett 4080 Strix OC (Köpt i Webhallens fyndhörna för 14800 kr för övrigt) och när jag spelar i 4K så ligger fläktarna på ca 30% så 70% låter lite mycket.

Har gjort en egen kurva i Fan Control. Vad har du för temps på 30% RPM i 100% GPU usage?

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Har gjort en egen kurva i Fan Control. Vad har du för temps på 30% RPM i 100% GPU usage?

Körde en runda i Time Spy Extreme och då låg GPU:n som högst på 62 grader med 32 % fläkthastighet.

Körde en körning till och ca 65 grader och 33% eller 1100 rpm på fläktarna.

Lade till en körning till med rpm
Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Körde en runda i Time Spy Extreme och då låg GPU:n som högst på 62 grader med 32 % fläkthastighet.

Körde en körning till och ca 65 grader och 33% eller 1100 rpm på fläktarna.

Tveksamt på att det är tillräckligt länge att köra. Tog en stund här, men efter 100% use i 4K i Total War Warhammer 3 så är mitt kort uppe i 77-78*C, ca 1000RPM. Det skulle jag inte påstå är en acceptabel temperatur tyvärr, då detta värmer upp bland annat rummet rejält mycket mer än 60-65*C

Skulle tro att jag får ungefär samma temp i samma test som du. Som sagt, testet är för kort för real life use.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz