Helgsnack: Hur trogen är du favoritmärken eller tillverkare?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Hur trogen är du favoritmärken eller tillverkare?

Ett gott rykte tar år att bygga upp, men kan medföra en trogen följarskara. Detta gäller även i hårdvaruvärlden. Brukar du låta varumärket styra när du köper nytt?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kvalitet över märke säger jag.

Om produkten är bra bryr jag mig inte om märket. Sen kan man förstås diskutera vissa märkens "business practices".

Sen finns det förstås vissa saker som är dealbreakers.

  • CoolerMaster tycker jag har en ful logga och ett lika fult namn.

  • MSI och deras trötta tribaldrake behöver laserborttagning.

  • ASUS gamear verkligen ihjäl sig med ROG-lineupen. De som har råd vill inte ha grejer som ser ut sådär, och de som vill ha dem har inte råd.

  • Hade en viss förkärlek för EVGAs grafikkort när det begav sig pga deras kundservice/garanti och möjligheter till att byta upp sig.

Permalänk
Medlem

Alla har nog sina favoritmärken, och det är klart att jag tar det i åtanke när jag handlar, men jag försöker att inte låta det styra mig. Jag kollar oftast reviews på saker, och försöker att hitta det som passar mig bäst, oavsett vad det är för märke.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Beror väl lite på produktkategori, men korta svaret är ju ja. Ska det läggas pengar så väljer jag hellre produkter från företag vars prylar jag använt tidigare. Pålitlighet osv.

Permalänk
Medlem

Går oftast över funktion/features per krona. Så det är blandat med olika märken/tillverkare

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem

Ja varumärket är viktigt för mig
Chassie: Fractal Design
Processor: AMD
Moderkort: ASUS
Minne: Corsair / Kingston
SSD: Samsung
Nätagg: Seasonic
Kylare Vatten: Corsair
Kylare Luft: CoolerMaster
Grafik: Sapphire

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

Man har väl en förutfattad bild av vilka märken som brukar hålla sig i topp 2-3 för olika typer av hårdvara, sedan är det bara att nörda tester, recensioner och fråga här på forumet om erfarenheter.

Permalänk
Medlem

Jag brukar gå lite efter bakgrunden, jag skulle aldrig i mitt liv köpa en AIO ifrån MSI te.x det är bland det DUMMASTE man kan göra, lika så nätaggregat, varför köpa ett ifrån Fractal som knappt har nån historia att tillverka nätaggregat när man kan köpa te.x EVGA m.m

Permalänk

Ssd: alltid Samsung
Hdd: alltid WD
Moderkort: Asus
Aio: Corsair
Nätagg: Corsair

Telefoner, och plattor har alla i familjen Samsung, enklast att hjälpa varandra med samma märke.

Alla TV apparater är LG av enkelheten att lär man sig en, kan man alla tre..

Resten handlar jag blandade märken.

Permalänk
Medlem

Prestanda, kvalitet och pris är nog viktigast men jag undviker tillverkare från vissa länder (som Kina, Ryssland och Turkiet) och tillverkare som inte anstränger sig för miljön och arbetarvillkor.

Permalänk
Medlem

Har ett par favoriter för olika saker. Gillar exempelvis AsRock och Supermicro för moderkort - så brukar titta där först om de har något som passar. Om de inte har det vandrar jag vidare eller resignerat väljer det bästa bland det som erbjuds.

Jag brukar även titta över till Silverstone för alla deras galna tillbehör och instickskort jag inte visste att jag behövde.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Inte särskilt lojal i allmänhet, brukar ta en glans på recensioner före köp och väga mot priset. Däremot så väger förstår erfarenheter in, speciellt när det kommer till hur smidigt ev. problem avlösts. Har till exempel strulat med Gigabyte ett flertal gånger, och den erfarenheten gör att en eventuell Gigabyte produkt startar på ganska mycket minus.

Visa signatur

12900k | 5H16M | Z690 Strix | 4070ti

Permalänk
Medlem

Beror lite på vad det är för något. Mest styr varumärket genom garanti och support. Produkterna i sig är det inte så viktigt för mig.

Permalänk
Medlem

Inte fanboi för något specifikt bolag men har ett gäng märken som är med i urvalet när jag ska köpa något.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte att bli inlåst i ett märke, haft samsungmobil, en massa Apple-datorer etc, efter ett tag blir man lat. Haft några rejäla näsbrännor med AMDs drivrutiner och CPUer, visst de gör bra grejer idag men känns fortfarande mer instabila.

Av lathet
MB=Asus
RAM=inte Corsair, alltid på MBs QVL
PSU= Corsair eller Seasonic >guld
Chassi = Vad som helst utan RGB och transparens.

Jag är för gammal för att strula med felsökning, RAM-timings etc. XMP på, Allt multicore sync och liknande av. Klart.

Övrig teknik, vad som var bäst när jag köpte, har LG OLED men idag hade det troligen blivit en Samsung OLED.

Permalänk
Medlem

Kvalitet och recensioner är mycket viktigare än märke. Dock är ju vissa märken extrema, till exempel Noctua som aldrig släpper dåliga saker

Men andra saker som grafikkort/moderkort och annat så känns det som det varierar varje generation vem som har bäst prisvärdhet eller funktioner. Skulle aldrig vara trogen ett märke där, eller nvidia/amd/intel, bäst för stunden är viktigast

Permalänk
Medlem

Gillar märken som man aldrig upplevt problem med. Corsair , Msi , Asus , Noctua osv. Sen så avstår man från andra där man haft strul med.

Visa signatur

12600k , MSI RTX 4080 Gaming Trio , 24 DDR4 .

Permalänk
Medlem

Skulle inte påstå att jag är märkestrogen, mer att jag har en tendens att oftare välja märken jag är bekant med och har positiva erfarenheter av eftersom jag lite mer då vet vad jag kan vänta mig, även om det kostar några kronor mer eller man kanske tappar lite prestanda (om vi snackar datordelar).

Permalänk
Medlem

Helst större, kända märken. Och vissa har ju bra rykten för specifika produkter då. Men jag brukar försöka dissa märken när de hanterar saker dåligt. Exempel på detta: Asrock hade nått dåligt moderkort som inte klarade specs - Hardware unboxed följde upp detta och blev review-bannade. Gigabyte hade PSU som exploderade - de vägrade bekänna färg och var fortsatt högdragna.

Så jag håller mig undan de två märkena. Har inte blivit bränd av Asus och MSI ännu.

Permalänk
Medlem

Där finns några märken inom datorvärlden där det känns som man alltid får en bra produkt, t.ex. Seasonic, Noctua och Sapphire. Men överlag tycker jag att det svänger fram och tillbaka för mycket mellan generationer för att det ska löna sig att vara märkestrogen.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Ett gott rykte tar år att bygga upp, men kan medföra en trogen följarskara. Detta gäller även i hårdvaruvärlden. Brukar du låta varumärket styra när du köper nytt?

Läs hela artikeln här

Klart man har byggt upp en erfarenhetsbas som drar en i vissa riktningar vid köp. Jag försöker alltid läsa upp mig på features/prestanda, men recensioner är ju sällan långtidstester - och kan inte heller vara det när en marknad rör sig så fort som datorvärlden gör.

Så jag faller nog gärna tillbaka på tillverkare jag har god erfarenhet av om det inte finns väldigt bra skäl att låta bli.

Permalänk
Inaktiv

Är inte troget något speciellt märke men jag gillar att ha flera komponenter i datorn av samma tillverkare. T.ex. moderkort och GPU av MSI och PSU, RAM och SSD av Corsair.

Edit: Nu när jag tänker på saken så CPU kylaren måste komma från den bruna tillverkaren, där köper jag aldrig något annat och Gigabyte flyr jag som pesten oavsett vilka komponenter det handlar om.

Permalänk
Medlem

Märket spelar ingen roll för mig köper det som mest prestanda för mina pengar. Så nej jag betalar inte extra bara för ett märke. När jag t.ex ska köpa ny mobil så väljer jag alltid den mobilen på marknaden som möter mina krav för lägst summa pengar. Så föra gången jag köpte mobilen så blev det huawei p30 för strax under 2500kr ny om jag minns rätt och den senaste gången jag köpte en mobil så blev det Samsung s21 för strax över 4000kr ny. Ser inte poängen med att t.ex köpa en motsvarade Iphone för 10000kr bara för få ett mer premium märke.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Beror på. Är lite enklare att bara hålla koll på bios och drivrutiner om man håller nere antalet tillverkare när man har flera datorer.

Gillar AMDs processorer.
Av någon anledning är alla moderkort från Gigabyte för tillfället. Tidigare var det Asus brädor.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Nja, inte direkt. Om det är en tillverkare som erbjuder en likvärdig produkt till samma eller lägre pris som konkurrenterna och som jag vet fungerat bra för mig tidigare väljer jag nog den produkten men annars går jag främst efter recensioner och pris i förhållande till prestanda samt garantitid.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk

Aldrig stött på ett märke som levererar tillräckligt hög kvalitet för att bli märkestrogen.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
DingDongerMcDongface

Minnet är bra, men kort? 😅

Permalänk
Medlem

Försöker inte att bli låst till märken utan en tillverkare kan både släppa bra och dåliga saker beroende på modell. Hade en diskussion med någon förra veckan som hävdade bestämt att LG TV's bara är skräp... Omdömen och recensioner går så klart före allt bara man ser till att de inte är sponsrade av tillverkaren.

Permalänk
Medlem

Beror nog mest på hur insatt man är på ett visst område just då. Har jag tid att läsa på ordentligt innan ett köp så kan jag göra avkall på vilken gammal trogen häst som helst.