Permalänk

Gult blir grön på oled tv !

Hallå!
Har en Philips oled9002 inköpt 2018
Sett ett litet fenomen på det i mitten av tv får de gula färgen en grön nyans .syns när det är live sändning som idag på ishockey . Även sett det på tv4 nyhetssändningar i ansikten på uppläsaren
Skicket upp några bilder på detta hoppas ni ser vad jag menar !
Vad kan det vara ?

https://imgur.com/a/L6Y97Rq

https://imgur.com/a/eyidNjQ

Mvh peter

Permalänk
Medlem

Kan vara inbränningar, kör https://www.youtube.com/watch?v=vvsweOB9Qys på egen risk att du ser saker du inte vill veta.

Permalänk
Medlem

Ja jag skulle också säga inbräning mäst troligt

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk

Hmm🦧 tror faktiskt inte på inbränning själv pga
* den har ett inbränningskydd som flyttar bilden ute då och då . Haft den när den stora inbränning vågen med tv4 solen . Har optimerat bild inställningar så den inte flåsar på för fullt med både den ena eller det andra sm ljusstyrka mm
*inte haft någon källa med statisk bild som skulle kunnat bränna in .
*Den största orsaken är ju att området där färgskiftningen blir är från top till botten och är ca 2-4dm av bilden och är centrerad alltså i mitten av tv inga symboler eller så bara ett stort brett streck (,hoppas ni förstår vad jag menar )
* Sen ser jag det bara på (som jag tycker) på live sändningar typ tv4 morgon tv/ tv 4 nyheterna .

Ska testa länken få se vad man ser 😁

Permalänk
Bildexpert 📺

Den där generationen (POS9002 är en 2017-modell) paneler har ofta ojämnare paneler från början, så det kan ha funnits där hela tiden – men nu lägger du märke till det! Samt också förstärkts av slitaget då Philips kör panelerna hårdare med högre ljusstyrka.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Den där generationen (POS9002 är en 2017-modell) paneler har ofta ojämnare paneler från början, så det kan ha funnits där hela tiden – men nu lägger du märke till det! Samt också förstärkts av slitaget då Philips kör panelerna hårdare med högre ljusstyrka.

Okej ja så kan det ju vara 🥴. Tror inte det funnits där tidigare iofs för då skulle jag märkt det pga att jag är perfektionist men det har kanske kommit nu pga av åldern
Det där med högre ljusstyrka borde jag ju tagit ner lite när jag gjort en egen bild inställning men som sagt ägt den i 5 år så det borde ju blivit slitage på panelen efter dessa år .

Tråkigt som fan grymt nöjd med tv i övrigt !

Permalänk
Skrivet av varget:

Kan vara inbränningar, kör https://www.youtube.com/watch?v=vvsweOB9Qys på egen risk att du ser saker du inte vill veta.

Testade länken 😁🥴
Inga inbränningar men något annan skumt är det på gul färg ser det ut så här
Se länken : https://imgur.com/a/lLl3yQs
Panelen som börjar blir slut måntro ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Testade länken 😁🥴
Inga inbränningar men något annan skumt är det på gul färg ser det ut så här
Se länken : https://imgur.com/a/lLl3yQs
Panelen som börjar blir slut måntro ?

För att få gult visar man grönt och rött blandat. Jag skulle tro att den röda kanalen är mer slutkörd än den gröna i mitten (t ex pga folks nunor), vilket gör att det blir obalans och det drar mot grönt.

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

För att få gult visar man grönt och rött blandat. Jag skulle tro att den röda kanalen är mer slutkörd än den gröna i mitten (t ex pga folks nunor), vilket gör att det blir obalans och det drar mot grönt.

Okej av den slutsatsen så verkar det som panelen tagit stryk under åren ?
Men när jag kör länken på tv test så är rött "rött"
Inget konstigt i mitten då.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av hollowman71:

Okej av den slutsatsen så verkar det som panelen tagit stryk under åren ?
Men när jag kör länken på tv test så är rött "rött"
Inget konstigt i mitten då.

Troligtvis är det mindre rött – oftast en mörkare och mindre mättad nivå av rött – i mitten i testbilden men det är svårare att se eftersom ljusnivån med rött är lägre, runt 22% av ljusenergin för vitt ljus

När du kör gult blandar du rött och grönt där grönt står för ca 71% av ljusnivån av vitt som med det röda blir att gult är ungefär 93% av vitt. Dels är det mer ljus att se skillnad på så ögonen ser det tydligare. Dels blandas två färger och då blir den här avvikelsen tydligare.

På samma sätt är det svårare att se ojämnheter i den blå testbilden eftersom den utgör ungefär 7% av ljusenergin i vitt.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Troligtvis är det mindre rött – oftast en mörkare och mindre mättad nivå av rött – i mitten i testbilden men det är svårare att se eftersom ljusnivån med rött är lägre, runt 22% av ljusenergin för vitt ljus

När du kör gult blandar du rött och grönt där grönt står för ca 71% av ljusnivån av vitt som med det röda blir att gult är ungefär 93% av vitt. Dels är det mer ljus att se skillnad på så ögonen ser det tydligare. Dels blandas två färger och då blir den här avvikelsen tydligare.

På samma sätt är det svårare att se ojämnheter i den blå testbilden eftersom den utgör ungefär 7% av ljusenergin i vitt.

🥴 Rena vetenskapen det där med färger.
Me vad tror du är det åldern som börjar ta ut sin rätt ?
Mvh peter

Permalänk
Medlem

Har exakt samma som dig @hollowman71 , fast det är på min LG oled b7 från 2017.... dags att köpa ny tror jag

Permalänk
Skrivet av oggart:

Har exakt samma som dig @hollowman71 , fast det är på min LG oled b7 från 2017.... dags att köpa ny tror jag

🥴 Ja tyvärr är det nog så . Har inte tänkt på det så mycket förens jag såg hockeyn igår se länk på första inlägget där hv71 spelarnas nummer vart gröna när dom kom i mitten av tv 😂

Nu när jag vet om det ser jag det hela tiden alla ser ut som dom har magsjuka i ansiktet med en gul/grön nyans 😂😂

Permalänk
Avstängd

Har en 55B6 LG, med typfelet att ex. människohud blir gröntonat, kan vara liknande du upplever. Läste att värmen från kretsen bakom TV:n sakta men säkert steker bildytan med detta resultat. Kan stämma, för nu ser jag i vissa scener till och med vad som ser ut som mönster av hur de limmat på elektroniken bakom bildskärmen. Betoning på att ser ut så, kan vara nåt helt annat. Kanske nån sorts kylpasta, för skärmen blir rejält varm som ett element. Radiator?

Edit, i samma tid som det där med limmet, som säkert inte är något lim, dök upp, börjar jag även se inbränningar från ex Netflixlogon. Så denna TV kämpar på sista versen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

🥴 Ja tyvärr är det nog så . Har inte tänkt på det så mycket förens jag såg hockeyn igår se länk på första inlägget där hv71 spelarnas nummer vart gröna när dom kom i mitten av tv 😂

Nu när jag vet om det ser jag det hela tiden alla ser ut som dom har magsjuka i ansiktet med en gul/grön nyans 😂😂

haha nä och då stör man sig på det hela tiden. Själv så är det sjukt störigt när man kollar fotboll på tvn, när spelarna har gula ställ så blir de grönt haha

Skrivet av sweborn:

Har en 55B6 LG, med typfelet att ex. människohud blir gröntonat, kan vara liknande du upplever. Läste att värmen från kretsen bakom TV:n sakta men säkert steker bildytan med detta resultat. Kan stämma, för nu ser jag i vissa scener till och med vad som ser ut som mönster av hur de limmat på elektroniken bakom bildskärmen. Betoning på att ser ut så, kan vara nåt helt annat. Kanske nån sorts kylpasta, för skärmen blir rejält varm som ett element. Radiator?

Edit, i samma tid som det där med limmet, som säkert inte är något lim, dök upp, börjar jag även se inbränningar från ex Netflixlogon. Så denna TV kämpar på sista versen.

exakt samma som jag har på min b7, dags att köpa ny tyvärr

Permalänk
Medlem

Lär nog gå att räkna på det där om man får fram parametrar.
Hur många brinntimmar har panelen?
Hur många procent av den röda är borta?

Har du en kalibrator hemma kan du mäta den röda bilden på olika ställen.

Med hjälp av de värdena kan man räkna ut livslängden.

Tycker det låter märkligt att endast 5 år har gått och den redan är så pass dålig.

Har en LG hemma hos mig som är 6 år och har just nu en brinntid på 13083 timmar, den har inte någon defekt på den gula färgen, men den har lite lätta inbränningar som syns på inbränningstestet, den blev kalibrerad direkt ur kartong, drog ner ljuset till 120 candela, det har förmodligen räddat panelen, det har spelats en del spel på den också.

Permalänk
Medlem

Byt hockeylag så blir det bättre

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Skrivet av maweric:

Byt hockeylag så blir det bättre

Hv är inte mitt lag 😉
Utan det andra laget dom spelade mot 😁

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

Tycker det låter märkligt att endast 5 år har gått och den redan är så pass dålig.

Har en LG hemma hos mig som är 6 år och har just nu en brinntid på 13083 timmar, den har inte någon defekt på den gula färgen, men den har lite lätta inbränningar som syns på inbränningstestet, den blev kalibrerad direkt ur kartong, drog ner ljuset till 120 candela, det har förmodligen räddat panelen, det har spelats en del spel på den också.

Håller med!
nu är det så att det inte är super illa
Så jag åker och köper en ny tv på en gång .
Iofs så har jag ett skäl(för sambon) att göra det 😉.
Jag har också en egen inställning kurva på tv som jag tagit från nätet som gjort det mildare för panelen men men

Vart kan man få fram brinntiden på tv ?
Skulle vara intressant att se

Permalänk
Medlem

Hur är det med dagens oled? Vet att man påstår att de är bättre, men hur vet man det? Är väl mest kvalificerade gissningar? Mycket pengar för en livslängd på 5 år.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Hur är det med dagens oled? Vet att man påstår att de är bättre, men hur vet man det? Är väl mest kvalificerade gissningar? Mycket pengar för en livslängd på 5 år.

Det har skett en del på mitigeringsfronten, men som någon nämnde är det också bra att göra sin hemläxa och välja en tillverkare som inte driver sina paneler så hårt. Quantum Dot-paneler hjälper också till att hålla ljusstyrkan relativt hög trots att pixlarna inte pressas lika hårt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det har skett en del på mitigeringsfronten, men som någon nämnde är det också bra att göra sin hemläxa och välja en tillverkare som inte driver sina paneler så hårt. Quantum Dot-paneler hjälper också till att hålla ljusstyrkan relativt hög trots att pixlarna inte pressas lika hårt.

Finns också användare som kör med oled light på 100 i mörka rum för att det ser fränt ut.

“A light that burns twice as bright burns half as long” – Dr. Eldon Tyrell

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Bildexpert 📺

Som skrivet tidigare i tråden är denna fläckighet där rött tappas i mitten tyärr rätt vanligt på den generationen av LG:s OLED-paneler. LG – som ofta är piggare på garantibyten än Philips – bytte ut paneler på 2016 och 2017-modeller inom de treåriga reklamationsrätten. Det vill säga att de inträffade rätt tidigt i deras i livscykler.

Verkar också som modeller från den tiden kommit mer eller mindre ur kartong med problemet vilken kan tyda på en svaghet redan vid tillverkningen som sedan förstärks/slit snabbare. Exemplarvariationen på den här generationen är väldigt hög och dåtidens forumdiskussioner runt 2016-2019 vara ofta bandningarna/ojämnheterna över ytan i mörka nyanser. Andra hade nära perfekt jämna nivåer.

För mig ser det mer ut som en defekt i panelen snarare än långsiktig inbränning eftersom inbränningar speglar individens användningsmönster, TV4-solar, disney-loggor, smart-gränssnitt etc. snarare än det är så snarlikt fel på så många av dessa modeller. Samtidigt finns det gott om exempel på 2016- och 2017-modeller med användare som än idag har en problemfri modell.

För hög värmeutveckling är en ganska rimlig förklaring när man tittar på hur felet är distribuerat i bilden. Varma OLED-pixlar sänder ut mer ljus än kalla och över tiden lär det slå ut de som alltid kör som varmast.

Inbränning eller inte – panelen är ju rökt i vilket fall.

Philips driver alltså panelerna extra hårt på ett sätt som gör dem svåra att hålla nivåer under 200 nits även fast man drar väsentliga reglage i botten. Vilket då utvecklar mer värme. Panelljusstyrkereglaget (som heter "Kontrast" på Philips) hade ingen ljusdämpande effekt hos POS90002 mot botten när jag testade, utan vitbalansen började istället skifta mer och mer mot gröngult när reglaget kom ned under 30.

Nyare Philips drivs mot samma princip med skillnad att det är bättre paneler och bättre kylda paneler. Man kan också reglera ljusstyrkan överlag med "Light boost"-reglaget (som heter "Lätt förstärkning" i svenska menyerna ) för att undvika att köra panelen hårdast och hålla en mer jämn nivå.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Som skrivet tidigare i tråden är denna fläckighet där rött tappas i mitten tyärr rätt vanligt på den generationen av LG:s OLED-paneler. LG – som ofta är piggare på garantibyten än Philips – bytte ut paneler på 2016 och 2017-modeller inom de treåriga reklamationsrätten. Det vill säga att de inträffade rätt tidigt i deras i livscykler.

Verkar också som modeller från den tiden kommit mer eller mindre ur kartong med problemet vilken kan tyda på en svaghet redan vid tillverkningen som sedan förstärks/slit snabbare. Exemplarvariationen på den här generationen är väldigt hög och dåtidens forumdiskussioner runt 2016-2019 vara ofta bandningarna/ojämnheterna över ytan i mörka nyanser. Andra hade nära perfekt jämna nivåer.

För mig ser det mer ut som en defekt i panelen snarare än långsiktig inbränning eftersom inbränningar speglar individens användningsmönster, TV4-solar, disney-loggor, smart-gränssnitt etc. snarare än det är så snarlikt fel på så många av dessa modeller. Samtidigt finns det gott om exempel på 2016- och 2017-modeller med användare som än idag har en problemfri modell.

För hög värmeutveckling är en ganska rimlig förklaring när man tittar på hur felet är distribuerat i bilden. Varma OLED-pixlar sänder ut mer ljus än kalla och över tiden lär det slå ut de som alltid kör som varmast.

Inbränning eller inte – panelen är ju rökt i vilket fall.

Philips driver alltså panelerna extra hårt på ett sätt som gör dem svåra att hålla nivåer under 200 nits även fast man drar väsentliga reglage i botten. Vilket då utvecklar mer värme. Panelljusstyrkereglaget (som heter "Kontrast" på Philips) hade ingen ljusdämpande effekt hos POS90002 mot botten när jag testade, utan vitbalansen började istället skifta mer och mer mot gröngult när reglaget kom ned under 30.

Nyare Philips drivs mot samma princip med skillnad att det är bättre paneler och bättre kylda paneler. Man kan också reglera ljusstyrkan överlag med "Light boost"-reglaget (som heter "Lätt förstärkning" i svenska menyerna ) för att undvika att köra panelen hårdast och hålla en mer jämn nivå.

Tack för bra utlägg nu förstår man lite mer 🤪.
Tror inte på inbränning utan som du skriver för hög värmeutveckling i mitten av tv pga någon anledning(åldersrelaterade) .

Tyvärr lutar det åt en Philips igen när jag köper en ny för jag/vi gillar ambilight och föredrar Android som system
Tittar på Philips oled 807 är det den nyaste modellen av Phillips oled ? Eller är det 2022 modell

Mvh peter

Permalänk
Bildexpert 📺

8x7-modellerna är de nyaste. 2023-Ersättare är på väg men kommer antagligen först mot sommar/höst och då till sina högsta priser. 807:n är från 2022 men ändå bara knappa halvåret gammal nu.

TV-marknaden skiljer sig från exempelvis bilmarknaden. Idag köper man en 2024-modell när man köper bil. TV-branschen tar lanseringsåret, vilket typiskt då är CES i januari som "sitt år".

Annars, om pengarna finns, så har 9x7-modellerna bättre kylning enligt Philips.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

8x7-modellerna är de nyaste. 2023-Ersättare är på väg men kommer antagligen först mot sommar/höst och då till sina högsta priser. 807:n är från 2022 men ändå bara knappa halvåret gammal nu.

TV-marknaden skiljer sig från exempelvis bilmarknaden. Idag köper man en 2024-modell när man köper bil. TV-branschen tar lanseringsåret, vilket typiskt då är CES i januari som "sitt år".

Annars, om pengarna finns, så har 9x7-modellerna bättre kylning enligt Philips.

Okej👍 tack för svaret !

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Hv är inte mitt lag 😉
Utan det andra laget dom spelade mot 😁

Fortfarande fel lag

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Skrivet av maweric:

Fortfarande fel lag

Nej du 😁😉

Permalänk

B7 inköpt 2018

Röd färg

Gult

Köpa nytt? Eller klarar man sig på detta? 😁🍻

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelly007x:

B7 inköpt 2018

Röd färg

Gult

Köpa nytt? Eller klarar man sig på detta? 😁🍻

Är det något som stör dig när du kollar på vanlig tv? I så fall JA köp ny.
om inte? så NEJ strunt i det och kör vidare på den du har nu

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.