Hur ska jag koppla ? tv, tvbox ,förstärkare blir tokig =) !!!

Permalänk

Hej! Med risk för att ha missat om du har återställt Teliaboxen så vill jag bara säga att jag har fått göra det två gånger på kort tid pga att ljudet försvann och att hdmi krånglade. Efter återställning av boxen funkade det för mig. Har en Yamaha RX-A2A och en Sony TV.

Permalänk

Okej tack för tipset men det är inte bara tv boxen som krånglat utan även ljud problem på Android tv. eArc problem tyvärr

Permalänk
Medlem

Hej, ville bara meddela att jag har samma problem med philips tv och telia box. Jag får det inte att funka ihop. För mig är det viktigast att få allt att funka med en fjärr, max två. Men hela ihopkopplingen med tv philips 65 oled och 856/12 och gamal digitalbox från telia utan arc eller earc funkar illa delux. Först köpte jag en canton smart amp 5.1. Den lyckades jag inte få till det med. Nu har jag köpt en sennheiser ambeo plus soundbar istället. Det funkar inte heller.

Problemen har varit ljudrelaterade. Har limpan inkopplad via earc. Om bara den är inkopplad till tv funkar det bra. Men så fort jag ska ha in digitalboxen börjar strulet. Har testat att ha den via limpan i hdmi ingång 1. Det kan funka en stund efter en rebot av digitalbox, sen slutar lmpan hitta boxen.

Kopplar jag digitalbox in i tv på annan hdmi än earc så går det inte att få ljudet i limpan, då går tvs högtalare igång automatiskt. Ljudsystemet går inte att nå. Går jag tillbaks till att kolla app fortsätter ljudet gå via tv.

Ska köpa nya kablar imorgon, de jag har är från classe o, ska vara av sista versionen, men jag börjar tveka.

Permalänk

Tjenare !
Problemet för mig var om jag körde den genom min denon förstärkare så tappade den signalen hela tiden till den .
Kör nu tvboxen direkt in i hdmi2 och en optisk kabel till förstärkaren.
Nya kablar tror jag inte kommer att fungera tyvärr .
Mvh peter

Permalänk
Medlem

Kablar

Problemet för mig med att koppla boxen i limpans hdmi ingång är att när jag slår av tvn med tv fjärr så fortsätter ljudet från digitalboxen att spelas i limpan. Delar av cec funktionen försvinner när jag har det kopplat så. När jag slår på tv så går inte limpan igång.
Jag är inte superimponerad över enkelheten i den här tekniken.
Det kan säkert bero på någon inställning som är fel från min sida, men såhär bökigt ska det inte vara. I ett annat boende har jag samma tv men med en yamaha a6a reciver och en annan modell på digitalbox från telia, där har det alltid funkat som jag vill, sömlöst mellan att kolla på app i tv och digitalbox via reciverns hdmi in

Skrev fel
Permalänk
Medlem
Skrivet av johander:

Problemet för mig med att koppla boxen i limpans hdmi ingång är att när jag slår av tvn med tv fjärr så fortsätter ljudet från digitalboxen att spelas i limpan. Delar av cec funktionen försvinner när jag har det kopplat så. När jag slår på tv så går inte limpan igång.
Jag är inte superimponerad över enkelheten i den här tekniken.
Det kan säkert bero på någon inställning som är fel från min sida, men såhär bökigt ska det inte vara. I ett annat boende har jag samma tv men med en yamaha a6a reciver och en annan modell på digitalbox från telia, där har det alltid funkat som jag vill, sömlöst mellan att kolla på app i tv och digitalbox via reciverns hdmi in

Problemet med CEC är att det finns ingen 100% att det ska funka mellan olika märken. I regel ska man enligt tillverkarna ha samma märken på "brödlimpa", TV, Blu ray spelare, finns alltså ingen standard på CEC, har följande blandning: TV (Panasonic), Blu ray spelare (Sony), Hemmabio recvier (Marantz), en 4K Chromecast Google TV å en 4K Apple TV. Allt förutom Google TV:n, är anslutna med Nördic:s certifierade Ultra High Speed HDMI kablar (2 st 2m å en 1m).Det funkar (som tur är) men hade lite problem med min gamla budget 4K LG TV å gamla Yamaha RX - V685, LG:s CEC (Simplink) som klabbade.
Edit: Missade ditt första inlägg, där du skriver att Felia boxen inte har ARC/eARC. Du har löst ditt eget problem själv. CEC behövs för att ARC/eARC ska funka. Exempelvis: Min Blu ray spelare skickar en signal en å berättar att den heter Sony UBP - X700 för recviern (görs sk handskaking, namnet på spelaren visas i displayen på min hemmabio recvier). Jag kan alltså stänga av/starta Google TV:n, Blu ray spelaren, recviern med TV:ns fjärr. Så du får byta ut Felia boxen som inte har ARC/eARC.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Edit: Missade ditt första inlägg, där du skriver att Felia boxen inte har ARC/eARC. Du har löst ditt eget problem själv. ARC/eARC behövs för CEC ska funka. Exempelvis: Min Blu ray spelare skickar en signal en å berättar att den heter Sony UBP - X700 för recviern (görs sk handskaking, namnet på spelaren visas i displayen på min hemmabio recvier). Jag kan alltså stänga av/starta Google TV:n, Blu ray spelaren, recviern med TV:ns fjärr. Så du får byta ut Felia boxen som inte har ARC/eARC.

Nej. Tvärtom. I ditt inlägg har du helt kastat om vad (e)ARC respektive CEC är för något.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Nej. Tvärtom. I ditt inlägg har du helt kastat om vad (e)ARC respektive CEC är för något.

Tack, har ändrat å hoppas att det är rätt nu.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Hej,
Jag beklagar om denna fråga är ställd, men jag ställer den ändå, då det är ett näraliggande ämne.

Jag har ett liknande problem, men ändå inte. Jag ställer en generell fråga först. Säg att jag har en Teliabox som enda källa för ljud och bild, en AVR och en TV (alla stöder CEC, AVR och TV stöder ARC).

Jag vill kunna styra allt med Settopboxens fjärrkontroll, dvs:
- Stänga av och sätta på hela systemet
- Kontrollera volymen på AVR -- tidigare kontrollerade Teliaboxens volymkontroll TVns volym, vilket förstås inte fungerade, eftersom den är inställd på AVR som ljudkälla och "fixed volume".

På något magiskt sätt har jag just nu fått allt att fungera, efter timmar i TVns och AVRens menysystem, ingen aning om hur, så mina frågor:

1. Volymkontrollen:
a. Jag blir osäker på hur CEC fungerar när man har tre enheter involverade - hur ska det vara inställt på respektive box, AVR och TV?
b. Lite mindre fråga: när man är i vissa appar, t.ex. YouTube(AndroidTV) kontrolleras boxens 'internvolym' - går det på något sätt att bypassa även den till AVRns volymkontroll?

2. On/Off
Jag har fått det att fungera med en Homey-automation (stänger Teliaboxen av --> Stäng av AVRn), men egentligen vill jag att få hela kedjan att gå "på" eller "av" med boxens kontroll.

Om någon har tid och lust, vore jag tacksam för vägledning. Just nu är det "no touch" och det skulle vara skönt att veta hur det ska fungera...

PS
Box: Telia Play Hub (Android TV)
AVR: Marantz NR1603
TV: Sony Bravia KDL55NX720

Permalänk
Medlem
Skrivet av olabil:

Hej,
Jag beklagar om denna fråga är ställd, men jag ställer den ändå, då det är ett näraliggande ämne.

Jag har ett liknande problem, men ändå inte. Jag ställer en generell fråga först. Säg att jag har en Teliabox som enda källa för ljud och bild, en AVR och en TV (alla stöder CEC, AVR och TV stöder ARC).

Jag vill kunna styra allt med Settopboxens fjärrkontroll, dvs:
- Stänga av och sätta på hela systemet
- Kontrollera volymen på AVR -- tidigare kontrollerade Teliaboxens volymkontroll TVns volym, vilket förstås inte fungerade, eftersom den är inställd på AVR som ljudkälla och "fixed volume".

På något magiskt sätt har jag just nu fått allt att fungera, efter timmar i TVns och AVRens menysystem, ingen aning om hur, så mina frågor:

1. Volymkontrollen:
a. Jag blir osäker på hur CEC fungerar när man har tre enheter involverade - hur ska det vara inställt på respektive box, AVR och TV?
b. Lite mindre fråga: när man är i vissa appar, t.ex. YouTube(AndroidTV) kontrolleras boxens 'internvolym' - går det på något sätt att bypassa även den till AVRns volymkontroll?

2. On/Off
Jag har fått det att fungera med en Homey-automation (stänger Teliaboxen av --> Stäng av AVRn), men egentligen vill jag att få hela kedjan att gå "på" eller "av" med boxens kontroll.

Om någon har tid och lust, vore jag tacksam för vägledning. Just nu är det "no touch" och det skulle vara skönt att veta hur det ska fungera...

PS
Box: Telia Play Hub (Android TV)
AVR: Marantz NR1603
TV: Sony Bravia KDL55NX720

Grattis till att det "funkar"
Tyvärr är CEC en "standard" som ingen tillvärkare riktigt vill följa... vilket medför att om du inte kör samma märke (hälst okså köppta samtidigt) så får man mäst troligt bara några funtioner om äns det ätt fungera.

Till exempel: Min LG tv och Marantz stänger av och startar samtidigt med tv kontrollen samt byta volym. Medans min brors LG och Marantz (ca 2-3 år nyare) kan bara starta samtidigt. Stänga av och volym fungerar inte... volym fungerar också från min scheld och Telia box. Men inte från hans scheld och Telenor box över CEC.

Så hadde jag varit du så hadde jag inte rört det om det nu funger lite så som du vill.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Grattis till att det "funkar"
Tyvärr är CEC en "standard" som ingen tillvärkare riktigt vill följa... vilket medför att om du inte kör samma märke (hälst okså köppta samtidigt) så får man mäst troligt bara några funtioner om äns det ätt fungera.

Till exempel: Min LG tv och Marantz stänger av och startar samtidigt med tv kontrollen samt byta volym. Medans min brors LG och Marantz (ca 2-3 år nyare) kan bara starta samtidigt. Stänga av och volym fungerar inte... volym fungerar också från min scheld och Telia box. Men inte från hans scheld och Telenor box över CEC.

Så hadde jag varit du så hadde jag inte rört det om det nu funger lite så som du vill.

Tack! Det var det jag kände på mig. Viss förståelse eftersom det är så många olika scenarier, men ändå...själv vill jag försöka komma ifrån många fjärrisar och att alla kan få igång det utan att behöva rycka ut som servicetekniker ;). Jag får en känsla av att CEC har någon form av aktivering och då gäller det nog att göra det i rätt ordning. Så "no touch" för nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av olabil:

Tack! Det var det jag kände på mig. Viss förståelse eftersom det är så många olika scenarier, men ändå...själv vill jag försöka komma ifrån många fjärrisar och att alla kan få igång det utan att behöva rycka ut som servicetekniker ;). Jag får en känsla av att CEC har någon form av aktivering och då gäller det nog att göra det i rätt ordning. Så "no touch" för nu...

Startar/stänger av min 4K Apple TV, 4K Chromecast Google TV, min hemmabio recvier (Marantz NR 1711) med TV:ns fjärr. Dock är Apple TV:n, 4K Sony UDP - X700 Blu ray spelare (startar den med Blu ray:ns fjärr) inkopplad i Marantz:n å Chromecasten i TV:n (HDMI port 1). TV:ns fjärr används även för att starta/stänga appar i Apple TV:n/Chromecasten.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Startar/stänger av min 4K Apple TV, 4K Chromecast Google TV, min hemmabio recvier (Marantz NR 1711) med TV:ns fjärr. Dock är Apple TV:n, 4K Sony UDP - X700 Blu ray spelare (startar den med Blu ray:ns fjärr) inkopplad i Marantz:n å Chromecasten i TV:n (HDMI port 1). TV:ns fjärr används även för att starta/stänga appar i Apple TV:n/Chromecasten.

Ok, ja det blir ju ingångar på olika ställen också... så inte konstigt att det blir komplicerat :). Bra att det fungerar för dig - jag har upptäckt att när det slutar att fungera - t.ex. att Teliaboxen säger "please use tv remote" eller nåt - då kan man gå in i tv-inställningar och stänga av och sätta på CEC - då tar det en halv sekund innan man ser att inställningen gjorts, sen funkar det igen, så någon slags aktivering är det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av olabil:

Ok, ja det blir ju ingångar på olika ställen också... så inte konstigt att det blir komplicerat :). Bra att det fungerar för dig - jag har upptäckt att när det slutar att fungera - t.ex. att Teliaboxen säger "please use tv remote" eller nåt - då kan man gå in i tv-inställningar och stänga av och sätta på CEC - då tar det en halv sekund innan man ser att inställningen gjorts, sen funkar det igen, så någon slags aktivering är det..

Jag kan på min Sony UBP - X700 Blu ray i "Systeminställningar" - "HDMI - inställningar" - Kontroll för HDMI (Tillåt gemensam funktion mellan denna apparat och enheten som är ansluten till denna apparat via en HDMI kabel.) - På*/Av, under denna text finns "Länkad till TV - avstänging" - Giltig* (Stäng av denna enhet när ansluten TV växlar till standbyläge.), finns även "Ogiltig". * = Jag har det på.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Jag kan på min Sony UBP - X700 Blu ray i "Systeminställningar" - "HDMI - inställningar" - Kontroll för HDMI (Tillåt gemensam funktion mellan denna apparat och enheten som är ansluten till denna apparat via en HDMI kabel.) - På*/Av, under denna text finns "Länkad till TV - avstänging" - Giltig* (Stäng av denna enhet när ansluten TV växlar till standbyläge.), finns även "Ogiltig". * = Jag har det på.

Ok, det låter ju som att du har aktiverat det. Hittade den här, men det är ju det du har gjort: https://manuals.marantz.com/NR1711/NA/EN/GFNFSYkfayrqor.php

Permalänk
Medlem
Skrivet av olabil:

Ok, det låter ju som att du har aktiverat det. Hittade den här, men det är ju det du har gjort: https://manuals.marantz.com/NR1711/NA/EN/GFNFSYkfayrqor.php

Ja, det stämmer. Glömde nämna att jag höjer/sänker volymen med recvierns fjärr, vid nån app t.ex Netflix, Disney +, SVT Play på Apple TV:n/Chromecast Google TV:n, kör inte några appar från TV:n alls.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.