Intresset för VR faller

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kan bli en grej när man kan använda sin minst 8k telefon för max 2000 kr som skärm

Vem vill använda sin telefon som skärm?

Permalänk
Medlem

Har första gen Vive. Det är svincoolt och kul, men jag använder det aldrig. När vi här pratar om "folk väntar på quest 4 eller köper ps5 vr", ni är entusiaster. VR slår ALDRIG igenom förens det är så etablerat att man inte väntar på nästa gen, man ska bara ha.

VR är skithäftigt, det är svinkul, men det är fortfarande grej som passar vissa saker bättre än andra. Tills det att vi når den punkten att du i princip kan ta på dig ett par glasögon och det suger in dig i en annan värld, kommer det inte slå igenom på stor skala.

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DasIch:

Vem vill använda sin telefon som skärm?

Jag, förutsatt att kvaliten är bra nog och priset lågt nog.
Iofs om man kan få ett bra headset för under 2000kr kan det vara intressant som en helt fristående produkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

2022 var väl ett dåligt år för grafikkort också, undra om hela pc marknaden är en flopp pga detta.

suck...

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Mitt intresse för VR är på högsta nivå. Köpte en HP Reverb G2 för 2½ år sedan. Ser dock ingen anledning att investera i ny hårdvara. Och jag tror att så kan vara fallet för många VR-spelare. För vanliga konsumenter är det också svårare att komma in i VR än förr. Meta höjde priset på Quest 2 och Quest 3 kommer troligen att bli rejält mycket dyrare. På svenska marknaden är också PCVR ganska dyrt med få alternativ idag.

Jag måste dock säga att jag inte ångrar en sekund att jag spenderade ~7000kr på VR. När jag spenderade summan tänkte jag "nu är det slagit slint hos dig". Men nu i efterhand kan jag säga att det var den absolut bästa "PC uppgraderingen" jag kunde göra. En ny GPU må ge dig fler FPS, men du spelar i slutändan exakt samma spel. Vad VR gör är att det öppnar upp en helt ny värld av spel, och det finns massor med fantastiska spel som man aldrig hört talas om i konventionell spelmedia, så stort problem är ju att VR saknar medieljus.

Min senaste förälskelse är Subnautica med modden submersedVR (som möjliggör hand tracking). Detta spelet förvandlas verkligen i VR. På en platt skärm skulle mitt intresse dala ganska snabbt, men att utforska dessa vackra undervattens biomer och känna rymden av att dyka ner flera hundra meter och stöta på varelser som är 60m stora är så SJUKT häftigt i VR, en känsla som helt och hållet saknas på vanlig skärm. VR är ingen gimmick, för det gör verkligen en meningsfull skillnad i hur vi uppfattar och spelar spel.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Fullt naturligt. Stort intresse i början eftersom det var något nytt och exceptionellt. VRChat hjälpte också till rejält att driva på VR-försäljningen.
Nu har det inte hänt mycket på VR-fronten annat än högre upplösning. Inside-out tracking är ett steg i rätt riktning men kräver stöd för full body tracking i framtiden. FOV måste upp rejält för nästa wow-upplevelse. Vikten på headseten måste gå ner samtidigt som de är trådlösa.

Jag har själv satt följande mål för mitt nästa VR-inköp:

- Noll screen door (mestadels löst på nya headset)
- 150+ FOV
- Trådlöst med 3+ timmars batteritid och snabbladdning
- Stöd för full body med bra tracking

Misstänker att det kommer ta ett par-tre år innan vi är där, längre om VR läggs på is pga. dålig lönsamhet.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag, förutsatt att kvaliten är bra nog och priset lågt nog.
Iofs om man kan få ett bra headset för under 2000kr kan det vara intressant som en helt fristående produkt.

Det är ett recept för dålig skärpa och obekväma headsets. Hela konceptet är dött sedan lång tid tillbaka.

Permalänk
Medlem

DK1
DK2
Båda rimliga priser

Allt annat sedan dess har varit facebook eller dyrt

Permalänk
Medlem

Jag var på CeBIT i Hannover det året 3D-TV skulle lanseras och herregud var hypat det var, sen gick det ett par år och ingen nämnde det igen

Var också och besökte IMAX 3d bio i Oslo på tidigt -00 tal och var ganska oimponerad av det också.

Inte konstigt att intresset minskar för detta ännu en gång även om det var mestadels för gaming.

Det enda jag har sett hittills som varit det minsta intressant för min del har varit Beat Saber.

Tror dock på PS VR i en nischad mindre skala framöver.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Intresset för att lägga sina pengar på viktigare saker har ökat.

Knappast

Permalänk
Medlem

Til slut tröttnar man på Beatsaber…

Permalänk
Medlem

VR är väl ute nu, det nya buzzwordet är AI. Halva internet är ju redan artiklar skrivna av en algoritm för att sökmotorernas algoritmer ska triggas mesta möjliga. Ser fram emot att all kommunikation på kontoret blir ett jävla självspelande piano där ChatGPT skriver mail som läses av samma AI i andra ändan.

Permalänk
Medlem

Jag tror fortfarande på VR som teknik. Egentligen så är ju nog dagens headsets tillräckligt bra för att sälja, men problemet är ekonomin bakom större spel. Det som behövs är typ 2 st HL:Alyx per år, och vi skulle ha en ordentlig VR boom igen.

Men tyvärr så verkar det som att två av de stora finanserna (Valve och Meta) har slutat kasta pengar på det. Får hoppas på Sony istället.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Har aldrig testat själv. men diggade verkligen 3dtv/bio gav verkligen en annan upplevelse. för de filmer som var gjorda för det.
Har flera bekanta som köpt flera olika headsets å sålt vidare. De påstår att det kostar mer än det smakar. headseten är för dåliga.
sen finns det 1? storspel (som inte är simracing)och en massa buggiga indie-spel. Antar att usecase för vr mest är för vuxenunderhållning och att den marknaden är mättad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Mitt VR-intresse är lika med noll. Finns ett bra spel, Alyx. Grafiken på de allra flesta VR-spelen känns lite PS3/X360 era också så de har en riktigt lång bit kvar att gå innan jag ens överväger ett köp. Ska finnas minst tre mästerliga spel och grafiken måste upp rejält.

Samtidigt gråter alla när grafikkorten drar mer och mer ström och kostar mer och mer. 4090 är nu vad man kan säga är grundnivån för bra VR. För bättre grafik kommer 5090 osv att behövas. VR är brutalt.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Har haft en HTC vive sedan release och aldrig tyckt att det har kommit tillräckligt mycket nytt för att uppgradera. Ska jag lägga en massa pengar igen ska det behöva kännas som en ny generation.

Permalänk
Medlem

Om man har en fet dator så är investeringen i nivå med en bra bildskärm. Tripples blir ju mycket dyrare än VR.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk

Detta är fullt naturligt. VR är en cool grej, idag är det roliga väldigt mycket att det just är coolt att visa upp. Marknaden för detta är begränsad, när folk har köpt sin VR så är det inte så många som känner för att lägga ut väldigt mycket pengar på ett nytt sätt.

Jag tror att VR en dag kommer slå igenom, men jag gissar det dröjer över 10 år.
Sedan kan man diskutera ordvalet slå igenom, då det på sätt och vis redan har gjort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Allt är en definitionsfråga, men närmre 9 miljoner enheter sålda ett dåligt år är väl inte kattskit??

Vem är det egentligen som köper dessa headset? Är det personer utan internetanslutning eller? För man hör ju aldrig något om VR, iaf inte i den omfattning som man hade kunnat vänta sig med tanke på att många av köparna borde ligga i teknikens absoluta framkant. Det finns så många produkter som får så mycket mer uppmärksamhet trots att de bara säljer en bråkdel så många enheter.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att det under 2022 inte kom något nytt alls mer eller mindre så är det kanske inte direkt konstigt att antal sålda enheter att gått ner...

Liksom vad som faktiskt va något nytt kom förra året? pico 4 thats it typ..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Beror till stor del på att VR kräver de bästa grafikkorten och de är som bekant sjukt dyra!

Permalänk
Medlem

För vilken teknikkategori var 2022 bättre än 2021 då? Pandemin boostade ju försäljningen av mycket teknikrelaterat för att sedan falla tillbaka igen.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det känns som det saknas en ordentlig "PC first" aktör på VR marknaden. Typ Nvidia borde göra headsets, kanske tillsammans med valve som är en bit på vägen. Ta 20.000:- för det men då är det 100% perfekt och anpassat till deras hårdvara, utnyttja samtliga tricks i boken för att få absolut bästa upplevelse. Släpp Cyberpunk VR och det skall se ut som inget någon sett tidigare. Det skall vara bra nog att läsa bibeln i om man skulle vilja.

Har en Quests 2 själv, och det är leksaker. 10 gånger bättre, det är vad som behövs. Sen får det trickla ner till billigare prisklasser precis som allt annat.

För tillfället drivs den här marknaden av Quests mobil-GPUer. Det blir inget vidare. Många tycker ändå att det är bra nog, men det finns nog också en hel del (som t.ex jag) som kommer vänta ett tag innan jag köper något nytt. Det räcker inte med lite bättre upplösning här. Mjukvaru-stack, det är den stora utmaningen, precis som på GPU-sidan.

Nu är jag ganska skeptisk till VR och dess framtid annat än som en nischprodukt... men att Nvidia skulle göra VR skulle inte lösa något alls... Dom skulle precis som för sina premiumgrafikkort ta patetiskt höga priset med höga marginaler. Dom skulle se det som den nischpridukt det faktiskt är idag.

Det jag tror du verkligen menar är att någon tillverkare gör någon mer långsiktig satsning och är beredd att göra betydande förluster. Microsoft är nog den du skulle hoppas på isåfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Vill uppgradera från första Vive, men det måste vara trådlöst. Har gått och hoppats att Valve skulle släppa en trådlös Index version.

Då får jag tipsa om: https://store.steampowered.com/app/2154720/nofio_wireless_ada...

Skrivet av holo:

Märkligt.
Nu läste jag inte artikeln, men på PC sidan så kaaaaan det ju spela in att grafikkort för att orka driva det hela ordentligt kostar mer än nya Njurar.
Och kanske fler än jag som lessnat på att utvecklare,stora som små , verkar kroniskt inkapabla att få kontroller att funka så det går spela spelet i VR (Annat än rena VR titlar förstås)

"Nu läste jag inte artikeln"?! Men va? Läs artikeln och SEN kommentera. Varför öppna munnen utan att först ta del av diskussionen? Gör du samma sak när du är med kompisar? Dina kompisar pratar om något, du hör en mening (titeln på artikeln) och sen lägger dig i och håller en kort monolog om "typ" ämnet? Hoppas du läser innan du väljer att svara ...

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Vr har varit fungerande bra sen HTC Vive (från valve, med lighthouses), det var dock dåligt med spel urval då VR spel tar lång tid att utveckla och det har inte varit tillräckligt stor använder bas för att dom riktig stora bolagen ville utveckla AAA spel till det.

Det finns olika genrer av VR allt ifrån övertygande till kasst.

Jag hade en kompis som hade Galaxy Gear VR men det var ju också ett par glasögon som du sätter på din Samsung telefon, han märkte ingen skillnad på HTC VIVE (som den gång kostade 9000 + 10K's grafik kort) för att spela övertygande, han såg ingen skillnad på sin 300 spänns galaxy gear vr och mitt 5K VR setup.

Och det är för att vi som individer upplever VR på olikt sätt.

T.ex. kunde jag tycka att Kamera baserade VR system som Occulus och Gear, och dom nyare kamera baserade VR systemen inte var så bra på tracking som HTC Vive med dess dyra Lighthouse system och 20-40 sensorer per headset + controllers var.

Och dom var extremt precisa! Så precisa att det fanns ett medicinsk studie som visade hur exakt lighthouse systemet var, du fick precision ner till 0.3mm så du kunde skriva ett brev i VR med handskrift, så precist var det - och det är viktig för den överliggande VR känsla - det ska inte mycket avbrott eller avvikelse för att VR känslan bryts och det inte känns verkligt mera.

Jag har undvikt VR systemen som är baserat på mobil-teknologi (såsom Quest etc.) då det inte är övertygande tracking samt alldeles för lite kraft i dom till att vara övertygande, dom kan absolut INTE jämföras med HTC's lighthouse system även om dom har bättre upplösning på skärmarna etc. Det är bara inte övertygande nog.

Visst har VR kommit långt nu, men folks "bild" av VR har tagit nåt skada av dom många billigare systemen som inte övertygar till större investeringar i VR. Äkta bra VR är dyrt för det ska bli riktigt bra, och om din upplevelse är från ett billigt system så har du inte upplevd "äkta vr". Det är svårt att förklara, det måste upplevas.

Nu finns det headsets med mycket större upplösning idag, men det kräver oerhört mycket GPU då två skärmar måste uppdateras i kanske 4K per skärm, samtidig med att det ska ske övertygande i min 90 FPS per skärm, det skulle kräva 2 stycken 4090ti kort bara för att vara någorlunda övertygande.

Dessutom är vr tracking med kameror inte billiga för CPU'en heller då alla rum är olika och det är extremt krävande att processera detta i 3D, Lighthouse tech är dyrare men kan processera detta bättre och på mindre bekostnad av CPU kraft än kameror, men kameror är billigare för producenten att använda.

Playstation VR 2 utnyttjar en speciell programmerings teknik för att spara på processorkraft, dvs. den har inbyggd ögon tracking för att grafiken bara behövs renderas skarpt och detaljerat just precis där vart du tittar. Och eftersom våra ögon är olika uppbyggd så är det också väldigt individuellt hur man uppfattar detta.

Men här kommer den största boven:

Man kan inte tänka sig att ha en stor tung bricka på huvudet varje dag i flera timmar, det är tröttsamt och det slutar med att du inte använder det efter några veckor.

Permalänk
Medlem

För mig är de enkelt; spelen är helt enkelt inte attraktiva nog och jag har ingen vilja att lägga tid på att må dåligt för att utveckla VR legs.

Det ska dock sägas att Half-Life: Alyx är något av de bästa jag spelat och fullständigt ändrade min syn på hur bra VR kan vara. Problemet är att nästan inget annat är så bra eller intresserar mig på samma sätt. Det är en lång sträcka för att de andra ska komma ifatt Valve och deras nivå just nu. Finns dock några andra bra upplevelser men i slutändan behövs det i princip komma ett Alyx varje år för att det inte bara blir en pryl som samlar damm för mig. Och där är verkligen inte VR just nu.

Permalänk
Medlem

Jag funderar faktist på uppgradering av mitt VR som jag kör till Simracing (Rift S).
Tyvärr kostar ju allt svinmycket och nya playstation vret är ju svinmycket bättre än de som ligger ute idag men för halva priset av valve index? klart man funderar om det är verkligen värt det nu och om man ska vänta?

§ 9 raderat. // MOD
Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Samma här, det är tillräckligt jobbigt att komma igång, och tillräckligt krävande som det är. Kör iRacing på ultrawide istället. Hoppas på trippelmonitor när jag lyckats bygga min mancave - vilket år som helst.

Japp kör 49 tummare med, älskar det. Rätt sugen på testa typ 3x32 tum men krävs en del plats som jag inte har sen klart att driva de med. Men känner 49 duger helt klart.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Spelar VR i princip varje dag. Började med ett HTC Vive och sitter nu med ett Valve index.
Som alla andra nämnt är utbudet för VR-spel skit helt enkelt. Att försäljningen är nere måste vara för att alla som är intresserade av VR har skaffat sig ett Quest 2 och därmed mättat sitt behov. Fantasipriserna på alla nya headset gör att jag inte siktar på något nytt inom snar framtid.

Det spel som jag spelar dagligen är inte ett VR spel utan ett spel som lagt till VR funktion. War Thunder.
Flyga helikopter i VR är verkligen superroligt. Men grafiken är som att titta på sitt Sega mega drive.
VR har lång väg att gå och har potential.

Permalänk
Skrivet av Gelantious:

Vill uppgradera från första Vive, men det måste vara trådlöst. Har gått och hoppats att Valve skulle släppa en trådlös Index version.

Finns ju trådlöst till vive cosmos, och pro 2 så vitt jag vet?