Vad har hänt med SWEC?

Permalänk
Medlem

Vad har hänt med SWEC?

Jag har följt detta underbara forum i många år, and I loved it!
Men nu har allt vänt, från ett härligt forum för nörds:D till en plats man bör undvika till varje pris (om man inte vill prata brands).
Tyvärr ganska snabbt också, det har uppenbarats på knappt ett till ett och halvt år. För mig finns det två heta teorier:
Har SWECLOCKERS tappat?
Har jag blivit för gammal?
Vet inte säkert, men jag har blivit tvungen att leta mig till andra forum för att få mitt behov tillfredsställt.
Nu saknar jag verkligen en svensk plattform för silicon lovers.

Med vänliga Hälsningar /Henrik

Permalänk
Medlem

Du har med dina tre (snart fyra?) inlägg helt klart blivit för gammal.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Du har med dina tre (snart fyra?) inlägg helt klart blivit för gammal.

Vad har antalet inlägg med saken att göra? Finns många som läser utan vilja delta i alla debatter som ofta urartar nu för tiden. Och då inte skriver enbart för skrivandets skull ∆∆

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av henjo127:

...
Men nu har allt vänt, från ett härligt forum för nörds:D till en plats man bör undvika till varje pris (om man inte vill prata brands).
...

Utveckla gärna vad du menar mer specifikt.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av henjo127:

Har SWECLOCKERS tappat?
Har jag blivit för gammal?

Finns en meme att applicera här.

Men du får gärna vara mer specifik om vad du menar, så blir det lättare att bemöta din frågeställning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henjo127:

Jag har följt detta underbara forum i många år, and I loved it!
Men nu har allt vänt, från ett härligt forum för nörds:D till en plats man bör undvika till varje pris (om man inte vill prata brands).
Tyvärr ganska snabbt också, det har uppenbarats på knappt ett till ett och halvt år. För mig finns det två heta teorier:
Har SWECLOCKERS tappat?
Har jag blivit för gammal?
Vet inte säkert, men jag har blivit tvungen att leta mig till andra forum för att få mitt behov tillfredsställt.
Nu saknar jag verkligen en svensk plattform för silicon lovers.

Med vänliga Hälsningar /Henrik

Vad är det för forum du har hittat som är för nördar? Jag söker också forum där nördarnas nördar sitter och gör allt som man inte skall för att maxa det man redan har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Vad har antalet inlägg med saken att göra?

Att det här [troll]kontot som har bidragit med tre inlägg på 15 år klagar på forumet innebär i bästa fall att man inte fattat att ett forum är summan av alla användares bidrag till det. Det går absolut att bara läsa utan att skriva något, men då kan man knappast komma och klaga på att innehållet är för dåligt när man själv inte bidragit till det på något meningsfullt sätt.

Typ som att bli bjuden på mat och sen köra "åh jag önskar att ni bjöd mig på godare mat".

Permalänk
Medlem

Jag märker lite av samma sak av vad jag tror du menar. Det finns nog inte bara en anledning till det dock, utan flertalet parametrar.

Hela internet-kulturen och medelålder, samt kultur och politik IRL och dylikt har förändrats väldigt mycket väldigt på kort tid. Det märks nog mest markant i amerikansk kultur (som ofta smittar av sig till västvärlden på ~1-10 år). Bara detta är nog en del.

Sedan har SweClockers också bytt en del personal under senaste åren, och det kan få saker att hamna mellan stolarna och glömmas bort osv. Det är nog en annan del.

Sedan med att överklockning/manuella inställningar inte är lika populärt längre, då mycket har pressats ganska nära sina gränser som stock. Vanliga användare (utan LN2/riktig vattenkylning) kan inte få ut typ 30%+ extra prestanda i FPS med OC på CPU + GPU som det i vissa fall gick för 10 år sedan.

Det är bara några saker som jag tror påverkar, och kommer på så här sent på natten med lite alkohol i systemet. Jag håller med att det inte känns som samma SweC som för 10 år sedan, tyvärr åt det negativa hållet. Nu ser jag mycket dryghet, där folk mer tjafsar med varandra, väljer att tolka saker fel bara för att kunna svara folk drygt. Recensionerna känns inte lika bra som de var förr, och inte lika många olika recensioner. Har Geeks AB alltid ägt SweClockers? Annars kanske det är en datapunkt som även den spelar in. Jag minns inte Geeks från mina första år här, men jag kanske inte kollade upp det så noga då.

Dock gillar jag fortfarande SweClockers, då det är något jag växt upp med. Men jag ser att saker kan förbättras (inget är perfekt). Jag har liksom varit medlem här mer än halva mitt liv, då jag har tagit minst en titt på sidan de flesta av alla de dagarna.

I <3 SweC!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Det är nvidias fel.

Permalänk
Medlem

Håller med aMp till stor del.

Medelåldern på internet ökar. Det är inte längre bara ett gäng ungdomar utan det sträcker sig upp till pensionsåldern numera. Alla med olika stilar/uppväxt, intressen och förmågor.

Även det politiska klimatet förändras och blir mer och mer polariserat. Förut var de typ "Jaha tycker du sådär (axelryck).." och nu är de mer "fyfan vilken idiot du är som tycker si och så".

Tycker Sweclockers forum har klarat sig utmärkande bra ändå jämfört med andra trots enorm konkurrens. För ett par år sedan fanns de en massa forum överallt och nästan dog ut över en natt (till fördel för ett par giganter som Youtube, Twitter, Reddit).

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Varit här i över 20 år och tycker att Swec har navigerat fint genom olika ytterligheter. Jag älskade det gamla forumet "akademiska/övriga" med sina diskussioner, då jag gillar att trolla och diskussioner med högt till tak. Men som saker har utvecklats är jag glad att Swec inte är en plats man associerar till den typen av diskussion. Jag kommer hit flera gånger varje dag, ett enkelt sätt att hålla sig uppdaterad om vad som händer i hårdvaruvärlden och tech generellt.

Sörjer en del utvecklingar, men dessa är inte Swecs fel. Döden av överklockning för vanliga användare, liksom att kulturen av hängiven moddning, bägge dessa scener är nästan döda. Det är inte konstigt; det fanns efterfrågan på chassin som inte är beigea burkar, så tillverkare började göra dem, och det gör att man nu inte måste ta fram sprayburkar med annan färg. Tillverkare märker att folk gillar kylning, så de gör chassin med asbra ventilation, och ingen behöver köpa en dremel längre. När jag var 14 tog jag mitt chassi till träslöjden för att borra upp ett 120mm-hål vid sidan, för mitt grafikkorts kylning. Nu behöver jag inte göra det längre. Och så vidare. Inget av detta är Swecs fel. På samma sätt med överklockningen. Jag voltar ner mina stationära CPUs lite, men annars är de typ klara från fabrik. När det begav sig satt man och kollade hur bryggor på sin Thunderbird kunde överbryggas med en blyertspenna för att möjliggöra högre MHz, och hur man kunde utveckla sin burk för att få bort den extra värmen. Det var i dessa kontexter som Swec började. Allt detta arbete är nu redan gjort åt en, och moddning har blivit mycket kommersiellt då lösningarna redan finns på det mesta, så länge man har plånboken. En del av detta är säkert också att Swecs egna användarbas är 20 år äldre. Hade jag haft hela dagar över, som jag hade i högstadiet etc, så hade jag säkert varit mer kreativ, men det är enklare för mig med en familj och jobb etc, att lägga en beställning nånstans och outsorcea "moddningen" åt bolag som redan tänkt ut effektiva lösningar.

Jag hade verkligen värdesatt att få vara en del av en gemenskap som är seriös med moddning och det kreativa, som det var i den gamla scenen, byggloggar från Virtual Hideout, duschslangar och cathodes. Är det någon som känner till såna communities? Behöver inte vara svenska. Och behöver inte vara strikt nostalgiska givetvis. Med det sagt, Swec har under omständigheterna klarat sig mycket bra, annars hade jag inte varit här, 20 år senare. Jag tror att det kommer en tillbakagång till en mer individualistiskt präglad mod-scen.

Permalänk
Medlem

Intresset inom communityn för att överklocka, bygga och modda har helt klart dalat senaste 10-20 åren.

Förmodligen för som tidigare nämnts att det redan finns färdiga lösningar i alla tänkbara färger och former. Datorer är också mycket mer "plug n play" och alla större butiker har färdiga paket i alla möjliga konfigurationer så fördelen med att bygga själv är mindre idag.

Bygger man själv är även det mycket lättare. Windows är lättare än någonsin att installera. Drivrutinsproblem är nästan ett minne blott. Överklockning ger inte lika mycket heller och jag får känslan av att det inte är något som generationen idag tycker är speciellt intressant.

Permalänk
Medlem

Jag håller med TS, tycker att det senaste har Swec blivit mer ointressant, och då inte främst forumet utan det redaktionella materialet.

Kanske sämre men framförallt färre tester.
Testpilot artiklarna är tex helt ointressant, måhända lönsamma för geeks.
Jag har en teori att det har med RGB att göra, förr så vara det så att en del pimpade sina datorer, men då var allt sådant extra grejer folk köpte till sina datorer, nu innehåller de flesta komponenter utom cpu RGB något som i min mun smakar mycket beskt.
Tycker många gånger att den estetik som många tillverkare använder idag är på tok för mycket P12. Finns många undantag förstås, men det syns mest på Swec och andra ställen osar ofta P12.

Funderar på om faktumet att jag uppgraderat dator för första gången på 9 år gör det mer ointressant att följa branschen.

Har numera lämnat mainstream spåret med Windows till den smalare vägen med Linux. Tror det kan påverka, mer inne i den subkulturen.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Testpilot
Skrivet av hölmiz:

Testpilot artiklarna är tex helt ointressant, måhända lönsamma för geeks

Du får gärna utveckla lite mer på denna fronten

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av henjo127:

Jag har följt detta underbara forum i många år, and I loved it!
Men nu har allt vänt, från ett härligt forum för nörds:D till en plats man bör undvika till varje pris (om man inte vill prata brands).
Tyvärr ganska snabbt också, det har uppenbarats på knappt ett till ett och halvt år. För mig finns det två heta teorier:
Har SWECLOCKERS tappat?
Har jag blivit för gammal?
Vet inte säkert, men jag har blivit tvungen att leta mig till andra forum för att få mitt behov tillfredsställt.
Nu saknar jag verkligen en svensk plattform för silicon lovers.

Med vänliga Hälsningar /Henrik

Tror att du är en del av problemet. Folk som enbart följer utan att bidra med eget innehåll påverkar ju inte riktningen. Så då är det inte så konstigt att det inte är som du vill ha det. Men som du själv skriver, du har letat dig vidare till andra forum. Problem solved.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Det är nvidias fel.

Nej nej, alla vet vilkas fel det är!

Permalänk
Medlem

Jag tycker forumet ännu är väldigt trevligt och roligt, om än mycket mer fanboyande nuförtiden kanske men så är det överallt på internet, inget sweclockers unikt problem.

Men alla recensionerna... dem ger jag inte mycket för nuförtiden. Prestandaindexen brukar jag referera ofta till för att få ett snabbt humm om prestanda och energiförbrukning tabellerna brukar jag referera till också, men är jag mer nyfiken på en produkt och vill ha mer åsikter föredrar jag Gamers Nexus och liknande.

Och enda nyhetsartiklarna jag tycker är intressant och jag brukar öppna här är om det är Sverige specifika saker. T.ex. snabbkoll hos återförsäljare inför lanseringar m.m. är intressanta.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Du får gärna utveckla lite mer på denna fronten

Vet inte om det gäller just dina tester, men de jag har läst känns mest som anpassade, utbroderade pressreleaser av aspirerande tech writers. Helt enkelt betalda annonstexter med några flata kritiska iakttagelser för att skänka journalistisk legitimitet. Vilket väl är exakt vad de är. Geeks försök att uppfinna en ny skribentroll till trots.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Du får gärna utveckla lite mer på denna fronten

Nu var det inte jag som kom med påståendet, men det är väl uppenbart varför testpilot-artiklarna är ointressanta?

Producenten av prylen har betalat för att få sin produkt exponerad på ett sätt där man slipper jämförelser med potentiellt bättre produkter. Det är marknadsföring, inte journalistik.

Hade det varit journalistik hade journalisten gjort valet om vad hen skulle skriva om, valet hade inte gjorts utifrån vad man får betalt för. Kompetent konsumentjournalistik har oberoende jämförelser vilket hjälper konsumenten att välja rätt produkt utifrån en mängd aspekter av de alternativa produkterna på marknaden. Om testpiloterna vill ha någon form av respekt från mig får de börja med det, men det är knappast målet, eller hur?

Man kan naturligtvis använda även testpilot-artiklar som en datapunkt, men det är ju enklare att helt enkelt söka sig till kompetent journalistik i stället.

Permalänk
Medlem

Innan jag ens började skriva detta svar så tänkte jag för mig själv.. fan jag har svårt att hålla mig kort.
Det finns nog ingen TL:DR på detta.

För mig handlar det om dagsform. Ibland är allt super i forumet medan det emellanåt finns dagar där jag tycker att det är mindre bra - både i forum och artikel delen.

Det har säkert med åldern att göra också.

Om jag tänker på tester och "orginal" SweC artiklar så upplever jag att det varit färre av dem på senare tid.
Och testerna har inte grabbat tag i mig nu på samma sätt som för något år sedan.
Det kan beror på att jag konsumerar YT mer idag (mycket mer) än för bara 1.5-2 år sedan men nog också själva artiklarna i sig.

Ta 4070 testen som exempel.
Jag upplever inte att artikeln tog med speltitlar som verkligen hade utmanat grafikkortet, problematiseringen kring mängden grafikminne fick inte tillräckligt utrymme och att kortet fick en utmärkelse tycker jag inte att det förtjänade.

Tänk att en förälder idag, eller kanske mer relevant om ett halvår eller år, läser artikeln för att se vad de ska handla till sin avkomma Den personen kanske inte orkar läsa igenom alla kommentarer eller orkar skriva i forumet.
Personen kommer då att ta med sig vad som står i artikeln utan att förstå att mängden minne kommer att påverkar spelande negativt i titlar som behöver mer minne (Hogwarts bland andra) och att de kanske istället skulle tittat på ett kort från det röda eller blå laget.

De hade då heller inte vetat vad man hade förlorat eller vunnit med ett sådant val.

Vad jag kanske vill komma till är att det hade säkert varit bra med en sektion i artikeln där det mycket mer grundligt jämförs mellan kanske två alternativ och diskuteras i texten för/nackdelar med att välja dessa alternativ.

Nog om den artikeln - men varför inte fler tester av PSU:er. SweC har ju en testar för dessa?
Följd artiklar hade kunnat bli kort-artiklar om "moddade" kablar och hur de passar, fungerar och ifall de ändrar några av testvärdena.
Följd artikel 2 hade sedan varit en test mellan "moddade" kablar från olika tillverkar, hur är passform, längd, följsamhet och materialval.

Annat som skulle kunna vara intressant är att titta på spel inriktade tillbehör och hur bra de skulle kunna vara för "jobbet"?
Sitter kanske många som har en hemarbetsplats och är på väg att uppgradera sin skärm kanske - att ha en artikel "De bästa skärmarna för hemarbete och spel" hade då kunnat fokusera på ifall de har inbyggd KVM, ifall skärmtillverkaren tillhandahåller någon programvara som gör att man kan växla mellan jobb och hemdatorn via en tangentbords kombination?
Hur funkar det med att ha två datorer anslutna (min egen erfarenhet med min skärm (som inte är så spelinriktad) var att det började fungera bra först efter en FW uppdatering av skärmen efter 6-9 månader).

Ni har säkert själva en massa artikel idéer - om inte skapa en ny forumdel så lär det komma några där också.

Testpilot artiklarna kan vara intressanta, för mig spelar det roll ifall det är en produkt som jag är intresserad av eller inte.
De jag har läst har varit mer personliga än SweC artiklarna och det tycker jag är bra. Jag kan nästan tycka att de kunde bli mer personliga men det har ju också att göra med hur personen som skriver dem är.
Jag tycker att dessa Testpiloter ska fortsätta då det är ett bra alternativ på siten.

Om SweC vill prova på något helt crasy så hade ni kunnat fråga någon/några forum medlemmar om de vill beta läsa en artikel. De hade då kanske haft x timmar på sig att läsa och komma med kommentarer som "hur var det med ljud nivån eller coil wine" eller "hur kändes materialet, var det fast eller flamsigt".
Dessa kommentarer borde ju inte påverka själva test utlåtandet då det är SweC som gjort testerna men hade kanske kunnat skapa fler dimensioner i artikeln.

Till forumet så är det / blir det skapat av de användare som skriver i det.
Att det förändras är ju naturligt och ibland så skriver någon oerhört kunnigt i någon tråd, exempel @Yoshman & @Laxpudding

Sedan finns det andra som kanske är nya (eller trollar men det är en annan sak) som söker kunskap men orkar inte lyfta ett finger själva utan förväntar sig bli skedmatade precis allt.

Jag har nog skedmatat men på senare tid så börjar jag skriva ett svar och efter en eller två paragrafer så kommer jag fram till "F it" och bara stänger ner fönstret.

Jag kan tycka att det minsta man gör innan en tråd skapas är att läsa in sig på sin egen frågeställning så att man vet att ge ett minimum av information så att inte trådskapare behöver fråga "Vad ska du spela, vilken upplösning, vad ska du använda datorn till" osv.

Andra trådar kommer man in efter att har pågått en stund och så är det någon som skriver "jag har inte läst hela tråden, men ...".
Va F-n, orkar du inte läsa tråden varför ens svara på det övergripande diskussionsämnet? Jag kan förstå att om ett inlägg ställer en fråga eller påstående att bemöta eller svara på just det - men att komma med något generellt som vi andra i tråden redan diskuterat och lämnat bakom oss känns som jäkligt "någonting-negativt".

En annan sak som jag märker, även med mina egna inlägg, är att en del av de som svarar i trådar försöker min/max:a sina råd till OP som kanske bara vill veta ifall en komponent är bra eller inte.
Det ligger nog i sakens natur att de som svarar ser att komponent X hade varit bättre för att "anledning".
OP hade kanske istället varit mer betjänt av att välj inte komponent a, b eller c för att de har kända problem.

... detta börjar bli långt och även om det säkert finns mer att säga kring forumet så rundar jag av här. Annars blir det väl ännu färre som orkar läsa inlägget.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Tycker att forumet rockar än. Kan lätt spendera ett par timmar en kväll med att läsa olika forumtrådar om diverse GPU:er och CPU:er eller felsökningstrådar. Bidrar sällan själv till diskussionen, men finner ofta diskussionerna intressanta. Det redaktionella materialet däremot tycker jag har tappat rejält under de senaste åren. Recensionerna känns ofta mindre ingående och framför allt känns det som att redaktionen närmast enbart producerar nyheter. Att låta fredagspanelen förfalla genom inflationen i paneler är spiken i kistan.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem

Lite så.

Meme-bild på Huang.

Swec ska inte hålla på med sånt.
https://www.sweclockers.com/artikel/36157-quiz-stora-prislapp...

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Vet inte om det gäller just dina tester, men de jag har läst känns mest som anpassade, utbroderade pressreleaser av aspirerande tech writers. Helt enkelt betalda annonstexter med några flata kritiska iakttagelser för att skänka journalistisk legitimitet. Vilket väl är exakt vad de är. Geeks försök att uppfinna en ny skribentroll till trots.

Vad förväntar du dig, SVT Plus med Sverker Olofsson som resolut slänger moderkort i en plåtsoptunna?

Permalänk
Medlem

Jag tror vi måste förstå och ha olika förväntningar på artiklar skapade av redaktionen och testpiloter.

De är för mig två olika saker.

Testpilot artiklarna vill jag vet hur produkten känns att använda hemma, om katten tycker att tangentbordet är skönt att ligga på eller om grannarna bankar i väggen för att högtalarna är tillräckligt bra.
Dvs subjektiva åsikter som gör det roligt att läsa om produkten där en del objektiva påståenden om kvalité vore bra men där jag vet att dessa blir begränsade därför att testpiloten har inte en redaktions resurser att ha en massa andra liknande produkter att jämföra med - utan endast sin egen erfarenhet med liknande produkter.

Om vi har rätt förväntningar på olika typer av material så "skär" det kanske mindre i vår önskan att ha alla artiklar djuplodande och super objektiva.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Ser du till det journalistiska innehållet på SweC så tror jag att ägarna gjort en besparing dem senaste åren, vilket även resulterat på innehållet. En liknande utveckling kan man se överallt inom branschen.

Går vi vidare till forumet blir det tyvärr nedkladdat av massa intriger av vilket märke som är bäst. Önskar det var högre nivå här.

Permalänk
Medlem

Har också funderat på det där, men är av diametralt motsatt åsikt, och tycker att formets kvalitet faktiskt har ökat med åren.

Vet inte riktigt hur jag ska beskriva det, men tycker det rådde en mycket mer infantil stämning eller något på såväl Sweclockers som andra forum förr om åren. Antalet pappskallar som frekventerar forumen har minskat radikalt, och det är mycket färre stormar i det berömda vattenglaset - även om det förstås fortfarande förekommer.

Kanske en generationspryl, vi som fortfarande klamrar oss fast vid det här formatet blir äldre eller nåt

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle egentligen kunna skriva väldigt mycket, men den viktigaste faktorn till att jag började tappa intresset för Sweclockers är deras oförmåga under många år att behålla duktig personal. Alldeles för många kompetenta och karismatiska (på rätt sätt) medarbetare har lämnat efter både korta och långa sejourer på sidan. Jag skulle kunna göra en rätt lång lista på förlusterna men det leder inte till mycket såhär i efterhand och inget jag kunnat påverka ens när jag var betydligt mer aktiv.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aMp:

Har Geeks AB alltid ägt SweClockers? Annars kanske det är en datapunkt som även den spelar in. Jag minns inte Geeks från mina första år här, men jag kanske inte kollade upp det så noga då.

I väntan på ett officiellt svar:
Geeks är en rätt sen företeelse, men det är väl mera som när Google skapade Alphabet och lät sig bli ett ett dotterbolag? Samtidigt (?) införlivades FZ och 99Mac, men Sweclockers var väl den dominerande parten och det var därifrån man plockade ledningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

I väntan på ett officiellt svar:
Geeks är en rätt sen företeelse, men det är väl mera som när Google skapade Alphabet och lät sig bli ett ett dotterbolag? Samtidigt (?) införlivades FZ och 99Mac, men Sweclockers var väl den dominerande parten och det var därifrån man plockade ledningen.

Geeks AB är väl före detta SweClockers AB, dvs det är samma bolag, men namnbytt i och med den utökade verksamheten.

(Sedan finns det ett holdingbolag o dyl, men det är väl mer en förvaltningsmässig åtgärd.)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ztenlund:

Geeks AB är väl före detta SweClockers AB, dvs det är samma bolag, men namnbytt i och med den utökade verksamheten.

(Sedan finns det ett holdingbolag o dyl, men det är väl mer en förvaltningsmässig åtgärd.)

Ja, poängen var att det inte rör sig om något uppköp eller så utan mera att verksamheten har expanderat. Exakt vad som hände med de inblandade bolagen får någon annan reda ut.