Snabbkoll: Agerar du IT-support åt nära och kära?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Agerar du IT-support åt nära och kära?

Den med kunskaper om datorer och hårdvara kan bli hett eftertraktad när tekniken strular. Brukar du agera hjälpande hand?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Japp, hela närmaste släkten ungefär.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Livsnjutare 😎

Tror vi kommer de en ganska stor andel på ”ja” i denna frågeställning hos denna sidans reggade medlemmar.

Gäster och oinloggade däremot är nog lite mer 50/50

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Beror på. Ringer dom bara när det strular nope.
Har dom en hel lista när man kommer på besök så kanske någon punkt.
Är det närmsta som behöver något ibland så absolut.
Är det sambon så hela j*vla tiden....

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Lägg till som val i röstningen "Extremt motvilligt".

Permalänk
Medlem

Ja!

Jag har inga problem att hjälpa till i vanliga fall, dock finns det en grej som stör mig. Det känns som på senaste tiden börjar folk (främst mina föräldrar, 60+) att bara lämna över sitt "problem" till mig utan att ens försöka hitta en lösning.

Jag kanske inte förväntar mig att de ska in och söka på engelskspråkiga forum efter en fix, men de liksom tittar inte ens i "alternativ/inställningar" eller motsv.

Detta tycker jag både är frustrerande och lite "respektlöst" nästan.

En annan klassiker är ju när jag hjälpte min dåvarandes mormor med hennes virusfyllda dator. Visst var hon glad, men minsta lilla "problem" med hennes dator i typ 2 års tid trodde hon uppkom pga. att jag "gjort något".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem

Jag har sagt ifrån och hjälper i princip ingen längre. Det är så otroligt skönt!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Lägg till som val i röstningen "Extremt motvilligt".

Mmmm. Det är rätt kul det där. IT-support ska man vara, men när man sen ber om gentjänster får man oftast svaret att "Jag arbetar inte gratis"...

Skrivet av nu1mlock:

Jag har sagt ifrån och hjälper i princip ingen längre. Det är så otroligt skönt!

Jag försöker göra samma.
Det värsta är ju att folk förväntar sig gratis livstids support på det man hjälpt till med tidigare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumberjack:

Jag har inga problem att hjälpa till i vanliga fall, dock finns det en grej som stör mig. Det känns som på senaste tiden börjar folk (främst mina föräldrar, 60+) att bara lämna över sitt "problem" till mig utan att ens försöka hitta en lösning.

Detta har börjat hända mig med. Folket försöker inte ens längre. Jag har börjat ta avstånd och leker ofta dum nuförtiden så jag slipper göra det.

Permalänk
Master of Overkill

No comment

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Detta har börjat hända mig med. Folket försöker inte ens längre. Jag har börjat ta avstånd och leker ofta dum nuförtiden så jag slipper göra det.

Jag har börjat köra samma: "Jag kan ingenting om Iphone, så jag vet inte".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem

Släkt, vänner, socknen och möjligtvis ISS.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Detta har börjat hända mig med. Folket försöker inte ens längre. Jag har börjat ta avstånd och leker ofta dum nuförtiden så jag slipper göra det.

Haha spela dum-kortet är alltså vanligt!

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Nej. "Jag har inte kört windows på länge, så jag kan tyvärr inte hjälpa dig"

Permalänk
Medlem

Även om mina kunskaper är rätt basic så räcker dom oftast för att lösa diverse windowsproblem. Quickassist eller va det heter är guld värt när man inte har lust att åka 3 mil till ens päron efter en lång arbetsdag för att dom stör sig på att ett fönster poppar upp eller att OSet ställt om från svenska till engelska

Permalänk
Medlem

Ja alltför länge, men senaste åren börjat säga nej. Inga andra som jobbar gratis snickare, målare osv.

Permalänk
Entusiast

Motvilligt pysslat med denna ideella sidoverksamhet i cirkus 25 års tid..

Permalänk
Medlem

Till föräldrarna. Oftast är det väldigt enkla saker så jag gör det med ett leende i utbyte för lite beröm rättar dem inte längre när de kallar mig ett geni för att jag kan skapa ett bokmärke.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Det slutade jag med för länge sedan. Enklare saker men jag rör aldrig någons utrustning.

När man "fixar" något så äger man problemet.
Allt som inträffar med den enheten framöver kommer vara mitt fel.

Fixar jag en ljudinställning, så kan du ge dig fasen på att samma person kommer ringa när ljusstyrkan inte fungerar heller, för det hände ju efter jag fixat ljudet...
Så nej tack

Edit: Senast igår, en granne undrade om jag kunde byta display på deras telefon.
Erbjöd att de kunde låna verktyg, men jag ville inte röra den.

Dels är den limmad, och ska limmas tillbaka, det är lätt att man skadar den nya displayen och helt plötsligt blir min goda hjälp kostsam om jag skulle orsaka något med displayen som ska dit. Behövs ytterst lite för att knäcka den nya.
Så från att jag skulle hjälpa till - mot att jag får betala ytterligare en display för 7-800kr.
Njaaa

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Jag svarade "ja".
Men då jag snart är färdig med min utbildning och kommer att ha anställning inom fältet kommer jag börja erbjuda dem fakturering för min tid.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Numer är det bara svärföräldrar och mina föräldrar jag hjälper. Men tidigare har man ju hjälp andra och de blir ju direkt kränkta när jag ber om en hundring eller två för att ha tagit backups, installerat om hela maskinen och lagt in allt igen.

Har en släkting som sluta prata med mig efter att ja gjorde ovan sagda procedur, gav dem en ny mus och tangentbord.
HUR kan kunde ja be om 500kr för det?? Ja la ju bara ner 4-5h på det och tangentbord + mus värda drygt 500kr.

Boomergenerationen alltså...

Permalänk
Medlem

Numera är det bara till mamma och pappa samt syrran.
Döljer gärna att jag kan något om datorer bland folk.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Mest till pappa och svärföräldrar. Båda är faktiskt väldigt duktiga i att försöka själv. De har lärt sig mycket de senaste åren. Får fjärrstyra lite då och då, men det är helt ok.

Frugan fick faktiskt hjälpa mig med en sak i Excel förra veckan

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk

Extremt ofrillivigt men mer eller mindre tvungen.

Jag jobbar emot väldigt många personer med olika kompetenser, men det finns ingen som värdesätter ens hjälp mindre än anhöriga. Det är så man vill skita i dem, men sedan kommer allt gnäll som gör att de inte gör andra saker som man själv får göra. Så om jag skiter i att hjälpa dem får jag värre tillbaka.

En vanlig kund. Kunden vet om att här pratar jag en som kostar skjortan, om jag av olika anledningar gör att dennas arbete tar längre tid så får jag en faktura som gör att jag får sömnproblem flera veckor efter. Kunden är då otroligt väl förberedd, den anstränger sig det yttersta för att arbetet ska flyta på och att man inte ska behöva kontakta dem igen och komma med en fet faktura.

Bekanta. Här har vi en som hjälper mig helt gratis, jag behöver det minsta inte anstränga mig. Mitt under hjälpen så kan jag gå ifrån och säga att jag har andra saker att göra som klippa gräsmattan, grilla en pizza etc. Den som hjälper mig får då återkomma en annan dag. Om personen åker till mig så behöver jag inte alls tala om att saker har gått sönder innan, för personens som hjälper mig är gratis och den kan även återkomma en annan dag med delar som den har köpt.

*edit*
Jag tänker när jag var liten och hjälpte folk ställa in tvantenner. För att ställa in en tvantenn utan någon bra verktyg så är det vanliga sättet. Flytta lite på antenn och se om bilden blir bättre eller sämre, det behövs då minst 2 personer ibland 3st där 1 står vid tvn, en utanför huset och förmedlar och en på taket.
Jag har besökt hur många som helst och de vägrar totalt göra något, jag fick ändra lite på antenn, klättra ner för stegen in i huset se om det är bättre, sedan gå tillbaka och så hålla på.
Detta för att de bekanta är så otroligt lata och kommer med undanflykter för att slippa hjälpa till att fixa sin egen tv.
F-ck you säger jag till såna bekanta idag.

Permalänk

Jo, och jag kan inte dölja det, men det är i princip bara päronen, brorsan och kompisar. Som tur är så är alla hyffsade på datorer så det är inte typ popup rutor etc utan dom kan sin väg runt datorer.

är det min hjälp så är det oftast bygge, byta svårare grejer är allmän felsökning av hårdvara. och är det något som behövs bytas så är det oftast: "vad ska jag uppgradera för delar medan man ändå håller på"

Men så har jag också visat allt jag gjort och försökt lära folk så dom inte ska behöva kolla om man är ledig osv

Så väldigt tacksamt!

På jobbet är det en annan femma, men då får jag ju betalt för det

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Jag svarade "ja".
Men då jag snart är färdig med min utbildning och kommer att ha anställning inom fältet kommer jag börja erbjuda dem fakturering för min tid.

Skicka en skämtfaktura.
Har du fått mat/fika. Ha med det som en rad där du skriver av värdet på maten/fikan från fakturan.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Räknas när ens arbetskollegor ringer en under ens sjukskrivning för att dom får inte igång maskinerna jag normalt jobbar med ensam? Tror det har ringt typ 100 gånger dessa 3 veckor... Bra att Teamviewer finns så att det går att göra något på distans.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Haha spela dum-kortet är alltså vanligt!

Japp. Börjat använda det på jobbet också när jag förväntas göra saker jag ej får betalt för.

Permalänk
Medlem

Gud ja. Frivilligt och ibland mindre frivilligt

Permalänk
Medlem

Som många andra på forumet. Ja, jag är support åt 50-plus i släkten. De har dåligt tålamod för de flesta datorproblem. Jag tror det beror på att det verkliga problemet bakom att datorn uppför sig konstig, är svårt att lösa utan erfarenhet. Alla datorproblem kan man inte läsa sig till utan det krävs kunskap ifrån "trial & error".