Samsung massproducerar mer energieffektivt 12 nanometer DDR5-minne på 16 Gb

Permalänk
Melding Plague

Samsung massproducerar mer energieffektivt 12 nanometer DDR5-minne på 16 Gb

Får upp till 23 procent högre energieffektivitet och en topphastighet på 7,2 gigabit (Gb) per sekund.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas de tål översvämningar

Permalänk
Avstängd

"Med en topphastighet på 7,2 gigabit per sekund ska det vara möjligt att hantera två UHD-filmer på 30 gigabyte på cirka en sekund."

Hur många sekunder skulle det ta att hantera två fullhd filmer på 30 gigabyte då? Det antyds att olika filtyper tar olika lång tid att flyttas runt i minnet

Permalänk
Medlem

kul med 7.2Gb/s.. kan dom göra 4/8GB kretsar för ett billigt pris så man kan köpa DIMM med 128+ GB för ett billigare pris

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk

Lägre strömförbrukning är såklart positivt, även om de blir snabbare. Speciellt de större modulerna brukar vara lite slöare.

Men väldigt många köper idag laptops som förutom har lite ram kräver att man är grym på ytmontering för att få in mer ramminne. Det bidrar till låga behov.

Priserna är idag annars schyssta: 4200kr för 96GB.
https://www.webhallen.com/se/product/358845-Corsair-Vengeance...

2st såna 192GB för 8400kr. Jag tycker det ej är mycket att bråka om, såklart billigare är alltid bättre. Men när den stora skaran har lika mycket ram i sin desktop som en nörd hade i sin laptop år 2006 eller liknande, så blir det mindre som köper mer.

Det stora problemet jag tycker är att SSD är svindyrt. Bara vettig mängd i ens spelkonsol som är 2TB gärna 4TB extra är snordyrt, speciellt för barn.

Permalänk
Medlem

<Intresseklubben antecknar>Har alltid haft svårt för märket och deras produkter. Vet inte varför men så är det. Tror aldrig att jag medvetet köpt någon av deras produkter. </Intresseklubben antecknar>

Permalänk
Medlem

Jag är tveksam till att 12nm är någon större skillnad mot 14nm EUV som de sedan 2021 tillverkat DDR5 i som även de hade en topphastighet av 7.2 Gbps.
Är det ett namnbyte på noden istället för ett +?
Nu är det 20% bättre täthet och 23% bättre energieffektivitet jämfört med 20% täthet och 20% energieffektivitet för 14nm så 3% mer energieffektiv tolkar jag det som då jag tror att båda jämför mot samma föregående generation.
https://news.samsung.com/global/samsung-starts-mass-productio...
https://news.samsung.com/global/samsung-electronics-announces...

Permalänk
Medlem

Varför ligger DRAM så långt efter annat i nodstorlek? Är det bara för att minne skalar sämre eller är det helt andra tekniker? Kör man ens CMOS för minnen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DonM:

<Intresseklubben antecknar>Har alltid haft svårt för märket och deras produkter. Vet inte varför men så är det. Tror aldrig att jag medvetet köpt någon av deras produkter. </Intresseklubben antecknar>

Samsung har väl i nästan halva DRAM-marknaden (SKHynix & Micron har väl sedan i princip resten), så ja, oavsett om det är medvetet eller inte så har du högst sannoligt produkter med samsung-tillverkade minnesmoduler i.

Skrivet av medbor:

Varför ligger DRAM så långt efter annat i nodstorlek? Är det bara för att minne skalar sämre eller är det helt andra tekniker? Kör man ens CMOS för minnen?

Precis så är det, och ja det är helt andra noder, dom är dessutom inte döpta på samma sett som vanliga (MOSFET) halvledarnoderna sedan en tid tillbaka, utan 1x, 1y, 1z osv, (därav "12nm-Class" i pressreleasen vilket verkar vara det media rapporterar). Jag tror detta borde vara fjärdegenerationen som heter 1α. Jag har för mig att jag läst något att gränsen för DRAM är 10nm så när “half-pitch":en kom ner under 20nm så bytte man namngivning. MOSFET noderna har ju även dom slutat minska half-pitch, men använder då istället finfet osv för att öka densitet när dom vanliga måtten man minskade började slå i väggen, men höll nog kvar i den gamla namngivning för att densiteten ändå fortsatte öka i liknande mått mellan noderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Samsung har väl i nästan halva DRAM-marknaden (SKHynix & Micron har väl sedan i princip resten), så ja, oavsett om det är medvetet eller inte så har du högst sannoligt produkter med samsung-tillverkade minnesmoduler i.

Tycker Samsung varit ganska osynlig på DDR5 hittils.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DonM:

<Intresseklubben antecknar>Har alltid haft svårt för märket och deras produkter. Vet inte varför men så är det. Tror aldrig att jag medvetet köpt någon av deras produkter. </Intresseklubben antecknar>

Har du iPhone? Då är man oftast omedvetet emot Samsung.

Samsung är inte bäst på många saker förutom att tillverka senaste tekniken och få den billig snabbt, annars så ogillar jag Samsungs android-lurar pga deras skin/UI, annars så har de extremt bra prylar när det gäller SSD och TV.

Man tjänar inget på att ogilla något märke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför ligger DRAM så långt efter annat i nodstorlek? Är det bara för att minne skalar sämre eller är det helt andra tekniker? Kör man ens CMOS för minnen?

Sedan en mindre nod ökar risken för bit flips.

Permalänk
Medlem

Hoppar nog över DDR5 och investerar i DDR6 som redan är under utveckling.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Känner att jag inte är riktigt med på matten här. Har jag missat något?

Citat:

Med en topphastighet på 7,2 gigabit per sekund ska det vara möjligt att hantera två UHD-filmer på 30 gigabyte på cirka en sekund.

Den här matten går inte ihop alls. Med 7,2Gbps per krets kan man bygga moduler om 57,6Gbps, vilket blir 7,2GB per sekund per modul. Det krävs alltså 8-kanals setup för att komma upp i 57,6GB/s, och därmed hantera 2st 30GB filer på ungefär en sekund.
Är det någon i fourmet som vet ifall jag missförstått något? DDR5 ska mig veterligen inte innebära fler parallella kretsar per modul på det viset.

Citat:

plattan (eng. wafer) också är upp till 20 procent mer effektiv än den tidigare generationen

Sedan undrar jag lite vad som avses. Får man ut 20% fler kretsar per wafer? Eller är det 20% mindre spill längs kanten? Något annat?

Citat:

Enligt den sydkoreanska elektroniktillverkaren ska det nya primärminnet ha upp till 23 procent effektivare strömförbrukning

Här är det ju rätt tydligt vad som avses även om man måste stanna upp och kontrollera om man läst rätt. Antar att det är lägre strömförbrukning och inte effektivare?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oceanic:

Hoppar nog över DDR5 och investerar i DDR6 som redan är under utveckling.

Det fanns fungerande DDR5-prototyper redan 2017, och det släpptes för mainstream-plattformar med Alder Lake november 2021, så räkna med att DDR6 dröjer några år till. (Vad jag hört finns inga prototyper, och ingen standard, utan det är något som är under utveckling.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BMac:

"Med en topphastighet på 7,2 gigabit per sekund ska det vara möjligt att hantera två UHD-filmer på 30 gigabyte på cirka en sekund."

Hur många sekunder skulle det ta att hantera två fullhd filmer på 30 gigabyte då? Det antyds att olika filtyper tar olika lång tid att flyttas runt i minnet

Det stora problemet är att man inte har skärmar och grafikkort som kan visa 2 filmer på 1 sekund och dessutom lär det vara svårt att få ut nått av filmen när man tittar på den i den hastigheten för hjärnan hänger inte med.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det stora problemet är att man inte har skärmar och grafikkort som kan visa 2 filmer på 1 sekund och dessutom lär det vara svårt att få ut nått av filmen när man tittar på den i den hastigheten för hjärnan hänger inte med.

Mind blown 😵

Permalänk
Medlem

Innebär denna nya nod att det kommer DDR5 moduler på 64GB per modul?

32GB moduler finns redan på DDR4.
48GB moduler är så klart ett steg upp.
Men känns inte lika imponerande med bara 50% ökning för en DDR(X+1) generationsskifte.

Jag syftar till moduler för de chipsets som används av konsumentplattformarna.
För lite mer high end servers så finns det väl redan moduler som rymmer mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det stora problemet är att man inte har skärmar och grafikkort som kan visa 2 filmer på 1 sekund och dessutom lär det vara svårt att få ut nått av filmen när man tittar på den i den hastigheten för hjärnan hänger inte med.

24 bilder per sekund.
I Sydafrika går det 60 sekunder på en minut.
Under en timme kan man beställa fyra pizzor som blir klara på 15 minuter - en kvart.
Om filmen är äggsakt 2 timmar lång blir det 172800 bilder.

Om man kan ha 2st 4K skärmar eller någon ultrawide skärm med 7680x2160 upplösning så kan man se två filmer på 1 sekund även om man har en/två skärm(ar) som 'bara' klarar 172800Hz.

Hade vi haft tillräckligt snabba minnen för att klara 4 filmer på en sekund så hade man kunna ha en 8K skärm och se 4st 4K filmer i varsin fjärdedel av skärmen samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Känner att jag inte är riktigt med på matten här. Har jag missat något?

Den här matten går inte ihop alls. Med 7,2Gbps per krets kan man bygga moduler om 57,6Gbps, vilket blir 7,2GB per sekund per modul. Det krävs alltså 8-kanals setup för att komma upp i 57,6GB/s, och därmed hantera 2st 30GB filer på ungefär en sekund.
Är det någon i fourmet som vet ifall jag missförstått något? DDR5 ska mig veterligen inte innebära fler parallella kretsar per modul på det viset.

Den något udda jämförelsen är plockad rakt från Samsungs pressrelese:

"Boasting a maximum speed of 7.2 gigabits per second (Gbps) — translating into speeds that can process two 30GB UHD movies in about a second "

Du tänker rätt, det är nog räknat på åtta minneskanaler, pressreleasen verkar ju inte direkt vara inriktad mot konsument . Stycket fortsätter med:

"Samsung’s 12nm-class DDR5 DRAM lineup will support a growing list of applications including data centers, artificial intelligence, and next-generation computing."

Sapphire Rapids har väl åtta kanaler, vilket är väl lite standard nu för tiden för server-platformar, andra platformen som stödjer DDR5 (Genoa) har väl dock 12.

Citat:

Sedan undrar jag lite vad som avses. Får man ut 20% fler kretsar per wafer? Eller är det 20% mindre spill längs kanten? Något annat?

Även detta är taget rakt av:

"Compared to the previous generation, Samsung’s new 12nm-class DDR5 DRAM reduces power consumption by up to 23% while enhancing wafer productivity by up to 20%."

Läste även denna nyhet på anandtech, där stod det iaf 20% fler kretsar per wafer, vilket är väl rätt troligen det dom menar.

Skrivet av GuessWho:

Innebär denna nya nod att det kommer DDR5 moduler på 64GB per modul?

I teorin antar jag väl det, men nyheten gäller 16Gb kretsar, vilket har funnits ett tag. Tror Micron har 24Gb kretsar, men har väl t ex inte sett 96GB konsument-moduler för det.