Spanien vill förbjuda end-to-end-kryptering inom EU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Parmenides:

Håller med men vill tillägga att det inte behöver vara så konspiratoriskt utan det kan också vara en fråga om bristande fantasi eller ideologiska ramar som inte får överskridas. Låt oss anta att vi har ett problem med brottslighet generellt, det verkar inte gå att få bukt med. Mer övervakning ryms inom det man kan tänka sig göra åt problemet från politiskt håll medan Bukelemetoder är otänkbara a priori. Då kan det falla sig så att våra politiker, som ju är människor med allt vad det innebär, tenderar åt lösningar som kanske inte fungerar så bra men är acceptabla.

Framför allt får man inte glömma att politiker är beroende av att folk gillar dem, i alla fall bättre än alternativet. Hårdare tag, mer övervakning och liknande är ju väldigt poppis för tillfället, och det ger i alla fall ett sken av att man tar problemet på allvar och gör något åt det. Att all forskning säger att det är fel väg spelar ingen roll för det som forskningen rekommenderar är ju inte populärt nu, med mer resurser till skolor och fritidsgårdar exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

När det begav sig var jag emot EU-anslutning för oss då jag inte ville att europeiska politiker skulle bestämma över oss, idag är jag glad att vi har lite vettiga personer där som kan hålla emot puckorna här.

Otroligt att det fortfarande finns människor som anser att det vore en bra idé att lämna unionen. Tänk om Ylva Johansson inte hade behövt ta hänsyn till resterande medlemsstater när hon skrev ihop sin verklighetsfrånvända Stasi-fantasi. (Och sedan standardargumenten om hur vansinnigt det är att tro att vi ensamma skulle kunna stå mot Kina eller USA när det förhandlas om handelsavtal mm. UK är mångfaldigt gånger större än Sverige, och det går skitdåligt för dem.)

Permalänk
Medlem

Gäller detta inloggning till min internetbank med?
Isåfall får de nog återuppliva de gamla bankkontoren de har lagt ned.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vill man ha säker kommunikation så är kryptering den enda lösningen. Det är relevant att jämföra med vanliga brev för det är ju samma sak: privat kommunikation. Posten läser inte dina brev och polisen kan inte göra det utan domstolsbeslut och även då är det inte lätt. Chatcontrol och liknande innebär att alla "brev" granskas, maskinellt visserligen, men om något flaggas som suspekt så kommer förstås en person att granska det, och merparten av det som granskas är ju inte något olagligt. Och självklart kommer det att användas för annat än just pedofiler, glidningen har redan påbörjats trots att det bara är ett förslag än, så polisen kommer att ges möjligheten att ta del av all kommunikation, vi ska bara lita på att de inte gör något olagligt eller att deras egna system är tillräckligt hårda att de inte får göra olagligheter eller att de i alla fall alltid fastnar i kontrollen, vilket inte har varit fallet med något befintligt system de använder så det är inget jag litar på.

Men det är förstås omöjligt rent tekniskt att göra ett sånt här system som faktiskt fungerar, så vi får väl hoppas att det faller om inte av moraliska skäl så på grund av det. Det enda sättet detta skulle funka är ju ifall alla enheter, datorer, telefoner etc., får en obligatorisk mjukvara som granskar allt på skärmen och skickar det vidare till polisen.

Tullen tex kan väl öppna paket och annat som passerar? Hurvida polisen faktiskt granskar all post eller ej tycker jag inte är viktigt i frågan, det handlar om att de har möjligheten. Jämförelsen haltar ju dock eftersom det faktiskt är väldigt stor skillnad tekniskt på ett brev och digital kommunikation.

Vi litar redan på att polisen inte "gör något olagligt" de har ju vapen och våldsmonopol för bövelen

Hursomhelst, jag är bara realist här. Jag tror inte att ett samhälle med automatisk E2E kryptering på all kommunikation kommer accepteras av just samhället själva, det kanske snarare är pessimistiskt i dina ögon, men det är iaf vad jag ser. När polis börjar flagga för att de inte längre kan utföra sitt arbete kommer lagar börja stiftas för att möjliggöra det igen. Även om de inte på långa vägar kommer vara perfekta.

Jag argumenterar alltså inte för att det skall vara så, jag argumenterar för varför det kommer bli så.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Håller med men vill tillägga att det inte behöver vara så konspiratoriskt utan det kan också vara en fråga om bristande fantasi eller ideologiska ramar som inte får överskridas. Låt oss anta att vi har ett problem med brottslighet generellt, det verkar inte gå att få bukt med. Mer övervakning ryms inom det man kan tänka sig göra åt problemet från politiskt håll medan Bukelemetoder är otänkbara a priori. Då kan det falla sig så att våra politiker, som ju är människor med allt vad det innebär, tenderar åt lösningar som kanske inte fungerar så bra men är acceptabla.

Man kan nog tolka det på olika sätt. Men faktum är att rättsvårdande myndigheter har som policy att inte offentliggöra sina arbetsmetoder just för att de vill kunna fortsätta använda sig av dem så länge det går. Så man kan nog konstatera att det är väl kännt bland myndigheter att ett så grovt övertramp skulle långsiktigt skada mer än det skulle råda bot på. Lite som ju hårdare man klämmer åt en apelsin, ju mer sipprar mellan ens fingrar. Är man så desperat från politiskt håll att man måste apa efter Kinas övervakningssamhälle för att upprätthålla sin demokrati då kan man fråga sig om demokratin är värd att bevara om man i princip kan göra precis vad som helst för att rättfärdiga den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triffid:

Tullen tex kan väl öppna paket och annat som passerar?

Jo, som passerar landsgränser men inte annars. Men de öppnar ju inte vanliga brev och läser inte textinnehållet i det de öppnar om det inte handlar om en utredning om helt andra saker som smugglas eller liknande.

Citat:

Hurvida polisen faktiskt granskar all post eller ej tycker jag inte är viktigt i frågan, det handlar om att de har möjligheten. Jämförelsen haltar ju dock eftersom det faktiskt är väldigt stor skillnad tekniskt på ett brev och digital kommunikation.

Tja, fast konceptuellt är det ju samma sak. Förutom då att digital kommunikation är extremt mycket mer omfattande än postal kommunikation, och att det inte bara omfattar kommunikation utan också molnlagring och liknande saker. Sannolikt hade den tekniska lösningen gett tillgång till allt på våra enheter för det finns inget sätt att hantera det genom att kolla bara det som "färdas i näten" liksom.

Citat:

Vi litar redan på att polisen inte "gör något olagligt" de har ju vapen och våldsmonopol för bövelen

Jo, men steget för en polis att göra en olaglig sökning är ju väldigt mycket kortare än att de skulle börja begå en massa våldsbrott och liknande. Poliser är inte övermänniskor, de kommer att begå misstag, låta nyfikenheten eller svartsjukan ta överhanden eller liknande, och ju mer djupgående möjligheter vi ger dem desto mer sådana "incidenter" kommer att ske.

Jag jobbade tidigare med kundklubbar, innan GDPR, och även om vi förstås var försiktiga med personuppgifter och liknande så fick man ju ändå höra i fikarummet typ att Per Gessle hade handlat på en viss kedja för 25000 förra helgen eller liknande. Folk är nyfikna och skvallrar helt enkelt. Polisen kommer ju att ha möjligheter, om detta går igenom och den tekniska lösningen blir den enda möjliga vilket är en "trojan" på alla telefoner, att kolla på allas privata bilder exempelvis, vilket är väldigt mycket mer lockande än att veta att "Per Gessle" köpte lakan för en massa tusen eller så.

Citat:

Hursomhelst, jag är bara realist här. Jag tror inte att ett samhälle med automatisk E2E kryptering på all kommunikation kommer accepteras av just samhället själva, det kanske snarare är pessimistiskt i dina ögon, men det är iaf vad jag ser. När polis börjar flagga för att de inte längre kan utföra sitt arbete kommer lagar börja stiftas för att möjliggöra det igen. Även om de inte på långa vägar kommer vara perfekta.

Jag vet inte om det är en halmgubbe du bygger eller ifall vi redan är där.

Kommunikation är i hög grad krypterad idag. Telefonsamtal över mobilnätet är krypterade (dock går det att komma runt om man har ett domstolsbeslut innan), sms är mer tveksamt men RCS eller iMessage är ju det och likaså i princip alla chat-appar och liknande. Men också i princip all internettrafik, default i typ alla browsers är ju att inte tillåta http-trafik utan en massa varningar och val man får göra exempelvis.

Man kan förstås argumentera att det ställer till det för polisen och gör deras jobb jobbigare, men jämfört med vad? Tidigare, innan det fanns en massa digitala kommunikationsvägar, kommunicerade kriminella på andra sätt som ofta inte gick att avlyssna så lätt. Telefonkiosker exempelvis, eller faktiska fysiska möten, eller koder. När blev det normala att all kommunikation måste vara läsbar och spårbar av staten? Vill vi verkligen det? Vi ska inte försvåra för polisen i onödan men vi har heller ingen skyldighet att tumma på vårt privatliv för att underlätta för dem liksom.

Citat:

Jag argumenterar alltså inte för att det skall vara så, jag argumenterar för varför det kommer bli så.

Jo det finns absolut en risk. Samtidigt tenderar sådana här saker att gå i vågor. Just nu är vi inne i en våg av upphaussad rädsla för kriminella och således en våg av mer övervakning, mindre frihet, mer befogenheter till allt fler poliser. Men den vågen kommer förhoppningsvis inte att vara för evigt utan det kommer att växla. Problemet är att det är väldigt mycket svårare att dra tillbaka sådana här ändringar än vad det är att genomföra dem.

Permalänk
Skrivet av jaqob:

Jodå, man kan absolut förbjuda kryptering. Däremot är det väldigt svårt att stoppa kryptering.
Ett enkelt chattprogram som använder RSA e2e tar inte lång tid att skriva. Det är lite svårare om man ska göra det svårt att knäcka, men det är fortfarande inte jättesvårt.

I stand corrected. Man kan förbjuda det men man kan inte stoppa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Många är bra på att gapa om att lämna EU, men verkar inte inse de faktiska konsekvenserna. Det inkluderar UK som i princip inte lyckats få några av de påstådda fördelarna, men däremot gott om nackdelar.

Britterna har ju nu insett de faktiska konsekvenserna av att lämna. Lite sent och så, för det kommer dröja innan de kommer att kunna ansöka om inträde igen. Men man kan ju hoppas att andra tar lärdom av det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Detta blir trevligt när man jobbar mot div myndigheter och organisationer som kräver end-to-end kryptering.

Mycket bredare än så: Det finns gott om tillämpningar där lagstiftningen kräver sekretess så att ett förbud mot (starkt) krypterad kommunikation ställer till stora problem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omnious:

Man kan nog tolka det på olika sätt. Men faktum är att rättsvårdande myndigheter har som policy att inte offentliggöra sina arbetsmetoder just för att de vill kunna fortsätta använda sig av dem så länge det går.

Det här låter intressant, menar du att vi inte vet exempelvis vilka metoder polisen har befogenhet att använda eller menar du att vi inte får veta när de används? Jag tänker att det första scenariot troligtvis inte stämmer... att vara föremål för utredning utan att känna till det däremot ligger ju i sakens natur.

Skrivet av Omnious:

Så man kan nog konstatera att det är väl kännt bland myndigheter att ett så grovt övertramp skulle långsiktigt skada mer än det skulle råda bot på. Lite som ju hårdare man klämmer åt en apelsin, ju mer sipprar mellan ens fingrar. Är man så desperat från politiskt håll att man måste apa efter Kinas övervakningssamhälle för att upprätthålla sin demokrati då kan man fråga sig om demokratin är värd att bevara om man i princip kan göra precis vad som helst för att rättfärdiga den.

Jag tycker att man kan konstatera att vanligt folk mest tycker att yttrandefrihet är jobbigt och har svårt att förstå sig på den som princip. Historiskt sett har fri diskussion främst förts bland eliten av den enkla anledningen att det kan få enorma konsekvenser att öppet utmana samhällets fundament, om det så är katolicismen eller något annat.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Är lite dåligt insatt i detta förslaget, undrar lite hur det slår? Och hur det ska ens vara möjligt att implementera? Handlar det enbart om chattjänster? Har lite svårt att se en implementation på detta gällande genrell krypterad trafik.

Edit: postade i fel tråd :/

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Sök svaret på vilken lobbyistgrupp inom EU som har drivit detta förslag och vilka som är uppdragsgivare. Det är inte Rädda barnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Sök svaret på vilken lobbyistgrupp inom EU som har drivit detta förslag och vilka som är uppdragsgivare. Det är inte Rädda barnen.

Det här hade ju varit en intressant kommentar om du hade berättat vilka lobbyister och uppdragsgivare det var samt källhänvisning. Som det är nu låter du bara foliehattig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

Det här hade ju varit en intressant kommentar om du hade berättat vilka lobbyister och uppdragsgivare det var samt källhänvisning. Som det är nu låter du bara foliehattig.

Nu börjar det dyka upp lite mer ledtrådar.
https://www.svt.se/nyheter/ylva-johansson-ifragasatts-om-lobb...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dweqPo/helene-fritzon-s-...

Ett amerikansk AI är de största lobbyisterna bakom förslaget. Medgrundare är Ashton Kutcher and Demi Moore.
https://www.thorn.org/
Kopplingar finns till ett gigantiskt företag för data analys: https://www.palantir.com/
Trevliga grejjer

Här finns mer roligt om det hela: https://www.engadget.com/2019-05-31-sex-lies-and-surveillance...

Används för att spåra bl.a. sexarbetare i USA

Permalänk
Skrivet av LeifSandvik:

Nu börjar det dyka upp lite mer ledtrådar.
https://www.svt.se/nyheter/ylva-johansson-ifragasatts-om-lobb...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dweqPo/helene-fritzon-s-...

Ett amerikansk AI är de största lobbyisterna bakom förslaget. Medgrundare är Ashton Kutcher and Demi Moore.
https://www.thorn.org/
Kopplingar finns till ett gigantiskt företag för data analys: https://www.palantir.com/
Trevliga grejjer

Här finns mer roligt om det hela: https://www.engadget.com/2019-05-31-sex-lies-and-surveillance...

Används för att spåra bl.a. sexarbetare i USA

Rekommenderar denna tråd istället. Den har varit mer aktiv angående just Chat Control 2:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1699077-eu-senarelagge...

Det har varit känt under en månad eller två att Ylva haft såna olämpliga kontakter. SVT har varit helt tysta om det fram till nu vilket gör att många vet inte ens om vad som pågår.