Permalänk
Medlem

Är det någon som har beställt av komplett.se och fått sin quest 3? Det står att dom har på lager men betyder det att dom skickar innan 10:e Oktober? Jag har förhandsbokat på Webhallen men jag vilja få den så fort som möjligt.

Permalänk
Medlem

Virtual Desktop uppdaterat:

Hey folks, really big update today, it adds official support for the Quest 3 along with a number of performance improvements exclusive to the Quest 3 such as:

  • AV1 support; this requires an Nvidia 4000 or AMD 7000 series GPU

  • AV1 has better image quality at the same bitrate compared to HEVC

  • It produces more stable encoding/decoding times so less hiccups when teleporting/moving in games

  • It is a bit more demanding on your GPU so you might not be able to reach the same resolution/framerates compared to HEVC on lower end cards

  • Increased maximum bitrate to 200 Mbps with all codecs and 400 Mbps with H.264+

  • New Godlike quality (like on Quest Pro) but usable at up to 120 fps

  • Snapdragon Game Super Resolution can be used with all VR Graphics Quality options

  • You can use 120fps in desktop/video mode in all environments rather than just the first 4

  • All environments are now rendered at much higher resolutions

This update also adds the following features:

  • Screen transparency toggle (above the screen in the first 4 environments)

  • VR Passthrough option (in Streaming tab) with configurable chroma keying

  • Face/eye tracking with VRChat on Quest Pro (via VRCFaceTracking)

  • Passthrough environment on Pico

  • New virtual assistant that can answer questions related to Virtual Desktop in many languages

  • Added Turkish and Russian keyboard layouts

  • Now automatically saving/restoring Nvidia settings

  • Fixed compatibility with Onward (Steam) when launching from GAMES tab

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zelcious:

Är det någon som har beställt av komplett.se och fått sin quest 3? Det står att dom har på lager men betyder det att dom skickar innan 10:e Oktober? Jag har förhandsbokat på Webhallen men jag vilja få den så fort som möjligt.

Jag frågade Komplett om just detta och de skickar först på releasedagen, dvs den 10e

Permalänk
Medlem

Ni som köper nu, vad väljer ni för lagringsstorlek och vilka tillbehör köper ni till? Jag har elite strap med extra batteri till min quest 2 och anser det vara oumbärligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tengle:

Ni som köper nu, vad väljer ni för lagringsstorlek och vilka tillbehör köper ni till? Jag har elite strap med extra batteri till min quest 2 och anser det vara oumbärligt.

Nu har jag inte köpt (än, inte bestämt mig) men funderat lite:

- Jag hade köpt utan Elite Strap inledningsvis och hellre kompletterat med den efteråt om behov finns. Det var riktigt kass QC på Elite Strap till Quest 2 dessutom. Det finns vissa fördelar med att ha en tygrem (kolla film liggandes till exempel) och kostnaden för den officiella strapen är rätt saftig. Brukar komma lite finurliga mods till tygstrapen också. Eller tredjepartstillbehör som är bättre och billigare.

- Det är uppenbart att 512GB har ett överpris och att Meta räknar med att få igen pengar på det. Räknar man på vilka spel man alltid ”måste” ha installerade och vilka som kan gå på rotation så räcker säkert 128GB. Kör man mest PCVR är 128GB också givet. Jag misstänker också att andrahandsvärdet är sådant att man får tillbaka mindre på 512GB än 128GB och då det är en batteridriven produkt där batteriet inte kan bytas ut enkelt så känns det än mindre motiverat med en högre kapitalkostnad (jämfört med typ Vision Pro där man bara hade skaffat ett nytt batteri).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tengle:

Ni som köper nu, vad väljer ni för lagringsstorlek och vilka tillbehör köper ni till? Jag har elite strap med extra batteri till min quest 2 och anser det vara oumbärligt.

128 GB utan tillbehör, kommer främst använda till PCVR och tillbehör kan jag köpa i efterhand efter behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tengle:

Ni som köper nu, vad väljer ni för lagringsstorlek och vilka tillbehör köper ni till? Jag har elite strap med extra batteri till min quest 2 och anser det vara oumbärligt.

128gb
Inga tillbehör.
Jag har en powerbank sen tidigare och jag köper ett "elite strap" senare feån Kiwi design eller Bobo VR om det behövs.
Deras headstraps var både billigare och bättre än Metas officiella på Quest 2

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Verkar ha börjat dyka upp som lagervara i flertalet Elgiganten butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tengle:

Ni som köper nu, vad väljer ni för lagringsstorlek och vilka tillbehör köper ni till? Jag har elite strap med extra batteri till min quest 2 och anser det vara oumbärligt.

128GB, inga tillbehör.
Blev för dyrt annars. Sjuka priser på tillbehören, lite plast och en liten powerbank...
Har redan en lite dålig smak i munnen av att ge Meta 7000kr, mer får dem inte

Permalänk
Medlem

Nån som tror att meta quest kommer gå ner i pris eller kommer
priset stanna på det priset det är på nu?

Visa signatur

Corsair 4000D | AMD Ryzen 5600X | Hyper 212 Evo v2 | Gigabyte Aorus Elite v2 | Gigabyte RTX 3060 Ti | Rog Strix 650W | Hårddiskar WD m2 1 TB + 3 TB WD 5400 rpm + 2 TB Seagate 7200 rpm| 16 GB RAM | Bildskärm MSI Optix MAG274QRF-QD|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lemon3:

Nån som tror att meta quest kommer gå ner i pris eller kommer
priset stanna på det priset det är på nu?

I bästa fall ger dom nån kupong för spelköp eller något extra spel vid Black Friday, men tror inte det sker någon justering utöver det inom överskådlig framtid. Dom har redan Quest 2 som instegsalternativ, Quest 3 har dyra komponenter och det ryktas komma något mellanting mellan Quest 2 och Quest 3 för lägre pris nästa år.

Det skulle kräva antingen en dramatisk förbättring av kronkursen eller någon stark konkurrent som priskrigar tror jag.

Permalänk
Medlem

@Molotov @Halldin det blev ett köp på Quest 3, nu är det bara o vänta, spännande

Permalänk
Skrivet av Tengle:

Ni som köper nu, vad väljer ni för lagringsstorlek och vilka tillbehör köper ni till? Jag har elite strap med extra batteri till min quest 2 och anser det vara oumbärligt.

Köpte 512gb då jag reser mycket och ska använda det när jag är iväg. Wi-Fi på hotellen är dåliga och vill inte ladda ner spel långsamt. Köpte inga tillbehör då de är sjukt dyra så väntar på 3e hands alternativ som kiwi och BoboVR.

Vet att det är ett jävla över pris men detta blir min första VR så får väl tänka att jag inte lagt en enda krona på någon tidigare version. Hoppas bara att det blir värt det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keit:

Verkar ha börjat dyka upp som lagervara i flertalet Elgiganten butiker.

Var? Går den att köpa idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterMinister:

Köpte 512gb då jag reser mycket och ska använda det när jag är iväg. Wi-Fi på hotellen är dåliga och vill inte ladda ner spel långsamt. Köpte inga tillbehör då de är sjukt dyra så väntar på 3e hands alternativ som kiwi och BoboVR.

Vet att det är ett jävla över pris men detta blir min första VR så får väl tänka att jag inte lagt en enda krona på någon tidigare version. Hoppas bara att det blir värt det!

Kul med "nyfrälsta"

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Zelcious:

Var? Går den att köpa idag?

Står att den finns på Elgiganten i min stad, undra om man ska avbeställa sin 512gb för att prova få ut 128gb idag?

Hört att man inte ska aktivera den före 10e men det går väl att köra via PC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterMinister:

Står att den finns på Elgiganten i min stad, undra om man ska avbeställa sin 512gb för att prova få ut 128gb idag?

Hört att man inte ska aktivera den före 10e men det går väl att köra via PC?

Nej det kommer inte gå, kommer du inte in i headsetet kommer du inte åt PC heller

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Nej det kommer inte gå, kommer du inte in i headsetet kommer du inte åt PC heller

jaha okej, tack för snabbt svar!

Ska man hålla sig till 512gb då? vilken hade du beställt?

Permalänk
Medlem

Tror det här headsetet blir rätt bra och har beställt 128gb-varianten utan några tillbehör. Blir nog ett BOBOVR-strap någon gång i framtiden så man kan få mer nytta av batterierna jag redan har från dem där hemma.

De saker jag gärna hade sett att Quest 3 haft, men som saknas är

  • Ögonspårning
    Främst för att det är så bekvämt att highlighta saker med blicken i PSVR2, men det hade såklart även kunnat ge mer prestanda och möjliggöra annan blickbaserad interaktion i applikationer.

  • En microSD slot
    Att kunna uppgradera lagring själv hade varit riktigt najs. Åtminstone att man kunnat lagra filmer/bilder/musik på headsetet på ett separat minneskort.

Om man önskat sig mer FoV och mycket bättre displayer tror jag att priset rasat iväg ordentligt. Att kunna få bild direkt till headset via hdmi/displayport via direktkoppling till PC. För sim-spelande (som jag gillar) funkar det rätt bra att ha en kabel mellan headset och datorn, speciellt om bildkvalitet och responstid förbättras, men det är nog ett för smalt användarfall för en Quest-product.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

När det först avslöjades pris och specar för Quest 3 så måste jag erkänna att jag var hyfsat besviken.
Tyckte att det var ganska små förbättringar, det i kombination med avsaknad av ögonspårning och högt pris gjorde att jag inte kände något större intresse av att byta ut min Quest 2.

..meeeeen efter att ha sett presentationen med speldemos, lite mer hands-on videos, bloggar, etc. så har jag faktiskt ändrat mig helt. Det är en hel del förbättringar och samtidigt helt andra möjligheter med MR som jag verkligen ser fram emot även om det säkert kommer att ta ett litet tag innan utvecklare och Meta har fått till det optimalt.

Som golfnörd hjälpte det även att få se grafikskillnaden i Golf+ efter Quest 3 anpassningen.
Så fort det kommit modeller av viktade handtag för Quest 3 kommer det att beställas, verkar göra oerhörd skillnad för känslan i golfspel.
https://youtu.be/Tcn2qofVGB8?si=fnZnTumadSKfM_B2

Beställde 128GB modellen utan tillbehör då jag avser vänta på 3:e partstillverkarnas lösningar först. Förbokade hos Elgiganten och valde att hämta ut på ett varuhus för att förhoppningsvis få tag på den direkt den 10:e.
Det är mycket pengar, absolut, men nu känner jag faktiskt ett sug som jag inte kände tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterMinister:

jaha okej, tack för snabbt svar!

Ska man hålla sig till 512gb då? vilken hade du beställt?

512gb är för dyr imo mem kan vara värt det om du kör 100% standalone.
Jag kör mest PC, men misstänker att jag kommer köra mer standalone nu då kvaliten ökat så pass jämfört med Quest 2. Men jag valde 128GB utan några extra tillbehör.
Köper 3e part headstrap senare, då jag tyckte det var överpris på dom officiella

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Intryck från Quest 3 mixed Reality

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Mycket om detta (och mer) i denna:

Tldw: passthrough är extremt mycket bättre än Quest 2, men inte i närheten av att se ut som verkligheten eller ens Vision Pro. Bilden är betydligt grynigare och det blir en dissonans mellan VR-innehållet som är superskarpt och högupplöst och passthroughvideon, det är också förvrängningar av saker som är närmare än armlängds avstånd (typ mobilen). Det sistnämnda kan dom förhoppningsvis åtgärda eller i alla fall förbättra i mjukvaruuppdateringar.

Sen saknas dynamic occlusion vid lansering (ska komma innan årets slut) vilket helt bryter MR-illusionen. Exempel: placerar du ut en skärm bakom en soffa så skymmer inte soffan skärmen som det borde vara, utan allt hamnar framför.

Dom tycker det är ett fantastiskt headset för VR (i synnerhet standalone-VR där det många gånger känns mer som att spela konsol/PC än Quest) men so-so för MR-aspekterna.

Edit: en sak till, passthroughlatensen är påstått 12ms - samma som Vision Pro. Qualcomm ska ha visat ett demo där två personer spelar (riktig) pingis utan problem, bara med videoströmmen. Så den är väl inte precis dålig, bara att man får ha rimliga förväntningar för prisklassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Mycket om detta (och mer) i denna:
https://www.youtube.com/watch?v=suFrGLNsAtM

Tldw: passthrough är extremt mycket bättre än Quest 2, men inte i närheten av att se ut som verkligheten eller ens Vision Pro. Bilden är betydligt grynigare och det blir en dissonans mellan VR-innehållet som är superskarpt och högupplöst och passthroughvideon, det är också förvrängningar av saker som är närmare än armlängds avstånd (typ mobilen). Det sistnämnda kan dom förhoppningsvis åtgärda eller i alla fall förbättra i mjukvaruuppdateringar.

Sen saknas dynamic occlusion vid lansering (ska komma innan årets slut) vilket helt bryter MR-illusionen. Exempel: placerar du ut en skärm bakom en soffa så skymmer inte soffan skärmen som det borde vara, utan allt hamnar framför.

Dom tycker det är ett fantastiskt headset för VR (i synnerhet standalone-VR där det många gånger känns mer som att spela konsol/PC än Quest) men so-so för MR-aspekterna.

Edit: en sak till, passthroughlatensen är påstått 12ms - samma som Vision Pro. Qualcomm ska ha visat ett demo där två personer spelar (riktig) pingis utan problem, bara med videoströmmen. Så den är väl inte precis dålig, bara att man får ha rimliga förväntningar för prisklassen.

Har lyssnat på det där avsnittet.
Nej man ska nog inte förvänta sig vision pro klass.
Men jag tror också det där med rätt förutsättningar.
PSVR2 har bättre passthrough än Quest 2 med klarare och högre upplösning, dock i vissa omständigheter (gissningsvus ljuset) kan det se "lika dåligt" ut som Quest 2.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Blir troligen ett köp i december alternativt invänta Valves nästa.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Fortfarande inget skickat från Meta, då las beställningen direkt möjligheten fanns. Om det går lita på lagerstatus från Svenska återförsäljare så är det nog rätt väg att gå. Sjukt smidigt att bara plocka upp en på närmsta Elgiganten.

Permalänk
Medlem

Såg nu att Meta erkänner problemen med Elite Strap till Quest 2 och att nya versionen ska vara tåligare:

Citat:

It also has improved durability, building on the learnings from our earlier generation of Elite strap.

https://www.meta.com/se/en/quest/accessories/quest-3-elite-st...

Edit:

Liknande beskrivning kring fodralet:

Citat:

New and improved zip design gets you in and out of the case with ease, incorporating insights from our earlier Meta Quest 2 carrying case.

Permalänk
Medlem

Har haft Quest 3 hemma sen i tisdags. Förbokat och upphämtat på en av de stora kedjorna som uppenbarligen inte har/hade koll på release-datumet.

Inga problem att aktivera och börja använda. Nedan är mina kommentarer som jag postade på reddit om någon skulle vara intresserad. Efter första första dagen var jag halvimponerad. Efter andra så är jag mkt mer positiv. Det är ett grymt headset och jag tror ni kommer bli nöjda!

Bara fråga om ni har några funderingar utöver nedan.

Input efter dag 1:

Ok. some testing done. Im almost exclusivly PCVR so I've only tested iRacing, Half life 2, vertigo and skyrim with my 3080 and 5800x3d.

- Passthrough is ok I guess. But I dont really care about that tbh. In my dimly lit room I have problems seeing text on my phone.
- Strap is quite comfortable. Might even pass on buying the elite strap.
- Controllers def feels better than Q2
- Better clarity than Q2
- Better blacks than Q2. Not as good as PSVR2
- Cant really see any major difference in FOV vs Q2
- I cant push oculus link more than 500 encode bitrate (official link cable). any value over that (copy paste) results in that link doesnt start.
- iRacing running with official link cable, 1.2x resolution and 500 bitrate is an improvement from Q2. but Im not blown away. I cant do more than 1.2x resolution with my setup and keep 90 fps.
- Half life 2 stood out as the title where I could see most improvement vs Q2. Played ravenholm and clarity and blacks made it much more immersive vs Q2
- Syrim have some strange blue lining at the edge of the screen for some reason - but it might be due to mods.
- Tested air bridge, and its the same performance as with Q2.

Input efter dag 2:

Ok, some more testing done tonight. Side by side comparion with quest 2 and I must revise my initial impression from yesterday.

- Horizontal FOV is definitely bigger than on Q2. When you flip between the two headsets its very noticable.
- The improved clarity , blacks and colours is also more apparent when flipping between headsets. Done some open wheeler laps in iRacing and it is really, really nice whit the improved clarity.
- The smaller form factor of the controllers is def a step up also. Feels more natrual in a way. Cant say much about tracking though.
- Air bridge and Virtual desktop is super stable, but I cant test the new encoding standard in virtual desktop as Im only on a 3-series card. But it feels as if latency with air bridge is a bit better than with Q2.
- Passthrough continues to be meeeeeh. I dont see myself using it.
- Been playing for 2 hours straight tonight and I will def be buying a elite strap or Bobovr version. The original strap becomes unfomfortable after some time.

Overall, I am way more impressed today after further testing. And I think most of you will be satisfied.

Permalänk
Medlem
Skrivet av realion:

Har haft Quest 3 hemma sen i tisdags. Förbokat och upphämtat på en av de stora kedjorna som uppenbarligen inte har/hade koll på release-datumet.

Inga problem att aktivera och börja använda. Nedan är mina kommentarer som jag postade på reddit om någon skulle vara intresserad. Efter första första dagen var jag halvimponerad. Efter andra så är jag mkt mer positiv. Det är ett grymt headset och jag tror ni kommer bli nöjda!

Bara fråga om ni har några funderingar utöver nedan.

Input efter dag 1:

Ok. some testing done. Im almost exclusivly PCVR so I've only tested iRacing, Half life 2, vertigo and skyrim with my 3080 and 5800x3d.

- Passthrough is ok I guess. But I dont really care about that tbh. In my dimly lit room I have problems seeing text on my phone.
- Strap is quite comfortable. Might even pass on buying the elite strap.
- Controllers def feels better than Q2
- Better clarity than Q2
- Better blacks than Q2. Not as good as PSVR2
- Cant really see any major difference in FOV vs Q2
- I cant push oculus link more than 500 encode bitrate (official link cable). any value over that (copy paste) results in that link doesnt start.
- iRacing running with official link cable, 1.2x resolution and 500 bitrate is an improvement from Q2. but Im not blown away. I cant do more than 1.2x resolution with my setup and keep 90 fps.
- Half life 2 stood out as the title where I could see most improvement vs Q2. Played ravenholm and clarity and blacks made it much more immersive vs Q2
- Syrim have some strange blue lining at the edge of the screen for some reason - but it might be due to mods.
- Tested air bridge, and its the same performance as with Q2.

Input efter dag 2:

Ok, some more testing done tonight. Side by side comparion with quest 2 and I must revise my initial impression from yesterday.

- Horizontal FOV is definitely bigger than on Q2. When you flip between the two headsets its very noticable.
- The improved clarity , blacks and colours is also more apparent when flipping between headsets. Done some open wheeler laps in iRacing and it is really, really nice whit the improved clarity.
- The smaller form factor of the controllers is def a step up also. Feels more natrual in a way. Cant say much about tracking though.
- Air bridge and Virtual desktop is super stable, but I cant test the new encoding standard in virtual desktop as Im only on a 3-series card. But it feels as if latency with air bridge is a bit better than with Q2.
- Passthrough continues to be meeeeeh. I dont see myself using it.
- Been playing for 2 hours straight tonight and I will def be buying a elite strap or Bobovr version. The original strap becomes unfomfortable after some time.

Overall, I am way more impressed today after further testing. And I think most of you will be satisfied.

Hade vart intressant att höra hur annat än spel upplevs, till exempel: webbläsare, filmer, worddokument. Gissar att även om linserna är bra nog så saknas både upplösning och varifocal.

Komfort är ju väldigt subjektivt, men hur lång tid tar det för dig innan tygremmen blir obekväm?

Permalänk
Medlem

Beställde 128gb versionen dagen efter eventet, synd bara att jag inte noterade att många svenska återförsäljare tog in den för samma pris.. Går från en quest 1 så hoppas på en ganska så ordentlig uppgradering.

Har det kommit någon mer info om användandet med glasögon? Jag lyckades hittta information om att det ska fungera men inte exakta storlekar osv som speccats för tidigare modeller.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |