Vilket moderkort hade ni valt för nytt bygge? (X670e,B650e)

Permalänk
Medlem

Vilket moderkort hade ni valt för nytt bygge? (X670e,B650e)

Hallå där!

Haha helt ärligt, för en nybörjare, ens största misstag är nog att göra efterforskning, ju mer jag läser ju mer klagandet är det. Först har vi det största problemet där alla rekommenderar att hålla sig borta helt från Asus pga garanti och fiaskot, fine. Sedan läser jag att många också avråder en från att köpa Gigabyte.

Jag har har köpt alla delar nu, förutom Moderkort, och skulle vilja ha lite hjälp med vad jag skall köpa. Resterande burk är 7800X3D, 6000mhz ddr5 och 3090 (kommer byta ut kortet mot ett 7900 xtx). Vilket moderkort hade ni köpt? jag har lagt ögonen på gigabyte b650e aorus master, då jag kan få det för 4000kr men tvekar lite då jag sett en del avråda en från dessa? Vill helst ha ett moderkort som håller i längden, och som jag förstått det så är det bättre att köpa ett "bättre" b650 kort, än ett budget x670 kort?

Permalänk
Medlem

Jag sitter och väntar på MSI MAG B650 Tomahawk som landar på Inet på onsdag. Aorus Master är säkert ett bra kort, är väl Gigabytes top of the line? Verkar ha PCIe 5 för m2 och 4 platser. Mer power till CPU?

Vad har du för krav? Antal USB-portar och typ, krav på visst ljudkort, ethernet, antal m2?

Ta en liten titt här för jämförelse:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1NQHkDEcgDPm34Mns3C93K...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PajN:

Jag sitter och väntar på MSI MAG B650 Tomahawk som landar på Inet på onsdag. Aorus Master är säkert ett bra kort, är väl Gigabytes top of the line? Verkar ha PCIe 5 för m2 och 4 platser. Mer power till CPU?

Vad har du för krav? Antal USB-portar och typ, krav på visst ljudkort, ethernet, antal m2?

Ta en liten titt här för jämförelse:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1NQHkDEcgDPm34Mns3C93K...

Har helt ärligt ingen större koll på mycket av dessa beteckningar och dess betydelser, men fattar så långt jag med som du sagt att kortet är top of the line, och skall kunna leverera mer kraft till cpu, haha längre än så kommer jag inte

Det roliga är att x670e Master vs B650 Master ligger i samma pris just nu, men B650e skall tydligen ha ett bättre ljudkort än x670 varianten? MSI X670 Carbon ligger också i samma pris som dessa två kort.

Men kort svar, kommer inte syssla med klockning eller sådant alls då jag inte har koll på dessa saker, utan försöker bara göra ett "bra" första köp, för att i framtiden endast byta ut ett par fåtal delar.

Permalänk
Medlem

Då tror jag du överanalyserar det hela. Du bör nog bara köpa ett av de billigare korten som uppfyller dina krav. Krävs inte mer kraft till CPU om du inte ska överklocka eller har behov av PCIe5. Att köpa ett X670 och inte utnyttja några av de funktioner du får med är nog mest att kasta pengarna i sjön.
Lägg de extra pengarna på ett externt ljudkort istället.

Jag personligen hade övervägt Gigabyte eller MSI.
MSI som jag kommer gå med hade de anslutningar jag ville ha, var inte ASUS och att moderkortet faktiskt var i stort sett helst svart. Så de flesta moderkort föll bort pga något ytligt.