Permalänk
Medlem

AMD med 192GB Ram för 27.000 kr?

Vad sägs om en AMD Ryzen 9 7950X3D 16 kärnig CPU
4,2 -5,7Ghz 133MV w/3D V-CACHE/AM5.

Då jag kollade utbudet på ramminnen - såg jag då att jag kan gå så högt som 192.
192GB Corsair Venegance RGB DDR5 5200MHz 4x48.

Jag har som gillat det där med ram, har tänkt spela på virtuella kyrkorglar på datorn genom en midi keyboard och dessa kräver mycket ram, hade tidigare 8 och uppgraderade till 16Gb och det gjorde att mina vpo fungerade korrekt, d.v.s. de som inte fungerade tidigare, men skall sedan testa Hauptwerk som är ett ännu större program och klarar desto större samplesets....känns som detta låter som nånting att en dag satsa på.

Permalänk
Medlem

Hur mycket ram använder du idag? Ingen idé att köpa för mycket.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

ALltså om du vill ha rekomendationer om vad du ska köpa så skulle jag inte rekomendera 9 7950x3d. I många fall presterar 9 7950x till och med i spell. Och sen så presterar ju 7800x3d bättre i gaming. Sen att köra 4 pinnar med ddr5 ram på am5 brukar inte sluta bra. Jag skulle först rekomendera att köra 2x48 och testa om det fixar dinna problem. För att köra 4 stickor leder till lägre hastighet eller till och med ingen start alls. Kanske en i9 13900k är bättre med 4 pinnar ram.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

Jag har 16gb för det jag använder idag men tänker exandera och testa ett annat software som sagt och därmed större samplesets, men om ekonomin tillåter kan man ju alltid prova om inte annat uppgradera i efterhand.

Men man måste väl komma ihåg att andra delar måste ha bra prestanda även dom så det inte är enbart ramminne som sticker ut. Programmet jag tänker på kräver ofta kring 100gb och här har man möjligt till det dubbla, datorn kan även tänkas ska användas för spel och annan användning också.

Men vad är det egentligen som till vardagen skulle kräva mer än 128gb egentligen?
Videoredigering?

Permalänk
Medlem

Det finns inget i vardagen som kräver mer än 16GB RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Det finns inget i vardagen som kräver mer än 16GB RAM.

Det finns det nog rätt mycket av... Redigera Video eller andra tunga program... Men börja med 2x32GB dvs 64 som är 4 gånger vad som TS har idag!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ernesto:

Det finns inget i vardagen som kräver mer än 16GB RAM.

Skulle säga att 16gb börjar bli på gränsen till för lite för vanligt användande på jobbet. Brukar inte ha jättemycket kvar när officepaketet är igång, webbläsare och produktionssystem.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Rekordmedlem

Du skulle troligen behöva använda ecc minnen och det stöds inofficiellt på en del am5 moderkort så sök efter det så får du träffar på moderkort som lär funka med 4 stora ecc minnen. Tex dessa har provats och konstaterats fungera med eccminnen.
https://www.asrock.com/mb/AMD/X670E%20Steel%20Legend/index.as...
https://www.asus.com/se/motherboards-components/motherboards/...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Det finns det nog rätt mycket av... Redigera Video eller andra tunga program... Men börja med 2x32GB dvs 64 som är 4 gånger vad som TS har idag!

Det finns ju ingen Svensson som redigerar så mycket video i sin vardag att de behöver mer RAM. Finns ju även otroligt få vanliga användare som i sin vardag använder "tunga program" som kräver mer än 16 GB RAM på maskinen innan deras produktivitetsnivå sjunker eller att man förlorar sin viktiga fritid på att vänta på att saker kompilerar/bygger/renderar etc.

Ja, det finns säkert några stycken som nyttjar så mycket resurser på sin dator att mer RAM skulle utföra jobbet fortare, men av den låga andelen användare är det ju ännu lägre nivå av användare där det faktiskt spelar roll.

Jag finner det hur som haver otroligt osannolikt att en hobbyanvändare skulle få igen sina spenderade pengar - Visst, om du nu har pengar som bränner i fickan, kasta in 32GB istället för 16 om det gör dig gladare, men nu snackas det i tråden om 192 och 128 etc, du kan nog räkna på handen (jag överdriver) de arbetsplatser i Sverige som kräver så mycket RAM i en professionell nivå - Hur många amatörer kräver då det?

Att ha mer kräm i burken betyder att man kan utföra vissa arbetsmoment fortare, vilket betyder att man tjänar pengar på det - Om jag klipper ihop semesterfilmer fem gånger om året och det tar 3 minuter eller 5 minuter att rendera dem, så spelar det otroligt liten roll - Gör jag fem om dagen, ja då börjar vi ju snacka lite riktig tid som sparas in, och då tjänar man ju pengar på att spendera pengar, så att säga.

Jag har inget emot om man vill ha prylar för att ha prylar, det är ju därför vi hänger här, men man ska inte lura sig själv, eller andra, att man faktiskt MÅSTE ha Borrhammaren 3000 för att göra fyra hål i väggen i sin lägenhet. Sånt hör hemma på hifi-forum (hehe*retas med ovanstående, helt oprovocerat*)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ernesto:

Det finns ju ingen Svensson som redigerar så mycket video i sin vardag att de behöver mer RAM. Finns ju även otroligt få vanliga användare som i sin vardag använder "tunga program" som kräver mer än 16 GB RAM på maskinen innan deras produktivitetsnivå sjunker eller att man förlorar sin viktiga fritid på att vänta på att saker kompilerar/bygger/renderar etc.

Ja, det finns säkert några stycken som nyttjar så mycket resurser på sin dator att mer RAM skulle utföra jobbet fortare, men av den låga andelen användare är det ju ännu lägre nivå av användare där det faktiskt spelar roll.

Jag finner det hur som haver otroligt osannolikt att en hobbyanvändare skulle få igen sina spenderade pengar - Visst, om du nu har pengar som bränner i fickan, kasta in 32GB istället för 16 om det gör dig gladare, men nu snackas det i tråden om 192 och 128 etc, du kan nog räkna på handen (jag överdriver) de arbetsplatser i Sverige som kräver så mycket RAM i en professionell nivå - Hur många amatörer kräver då det?

Att ha mer kräm i burken betyder att man kan utföra vissa arbetsmoment fortare, vilket betyder att man tjänar pengar på det - Om jag klipper ihop semesterfilmer fem gånger om året och det tar 3 minuter eller 5 minuter att rendera dem, så spelar det otroligt liten roll - Gör jag fem om dagen, ja då börjar vi ju snacka lite riktig tid som sparas in, och då tjänar man ju pengar på att spendera pengar, så att säga.

Jag har inget emot om man vill ha prylar för att ha prylar, det är ju därför vi hänger här, men man ska inte lura sig själv, eller andra, att man faktiskt MÅSTE ha Borrhammaren 3000 för att göra fyra hål i väggen i sin lägenhet. Sånt hör hemma på hifi-forum (hehe*retas med ovanstående, helt oprovocerat*)

I en dator nära mig just nu.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

I en dator nära mig just nu.
https://i.imgur.com/2gGc3v0.png

Du är ju närapå definitionen av motsatsen till "vanlig svenssons vardagsanvändare" dock. - Jag sitter och jobbar just nu på den här burken:

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ernesto:

Du är ju närapå definitionen av motsatsen till "vanlig svenssons vardagsanvändare" dock. - Jag sitter och jobbar just nu på den här burken:

<Uppladdad bildlänk>

Ja jag är kanske underlig, jag tycker ju även att ssder är bland det mest överskattade som finns, visst snabbar upp boottiden men har man datorn i gång så kan man köra det mesta från ram och det piskar ssder men det kräver ju att man har tillräckligt med ram för att kunna få upp farten.
Jag tror på mycket ram och att sällan starta om.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Det finns det nog rätt mycket av... Redigera Video eller andra tunga program...

Går utmärkt att redigera 4K-video i exempelvis DaVinci Resolve med 8GB RAM om man så vill. Been there, done that!

Man måste inte autostarta Edge, ha igång halva Office-paketet samt köra Teams-möten och låta Windows Defender köra sin dagliga virusskanning samtidigt som Windows försöker uppdatera

Min egna burk tar under 1,2GB RAM efter uppstart. Jobbdator tuggar i sig 8GB RAM utan vidare och VDI-miljön ska vi inte ens prata om.

Permalänk
Medlem

32gb är sweetspot idag vid nybyggen, börja med 2x16gb och utöka med 2 stickor till vid behov.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Han skrev ju det konkreta exemplet med att ladda in virtuella instrument i minnet, har man en tillräckligt stor uppsättning samples (typ orkester) går det att tugga hur mycket RAM som helst.

Spel och vardagligt användande är en annan sak.

Permalänk

Att hävda att ”otroligt få vanliga användare” behöver mer än 16gb är ju minst sagt lite knasigt. Varenda tonåring idag sitter ju tex med musikprogram och knåpar beats tex. Där kan det utan några som helst problem springa iväg så att tom 32gb minne begränsar med några bra samplingsbibliotek med stråkar, gitarrer, piano, trummor, eller orgel som trådskaparen nämner. Det är bara ett exempel.

Ett annat exempel, photoshop. Vi är väldigt många som fotar och gillar att redigera 42-60mp foton, jobbar man med panorama landar man ju lätt på ännu större bilder, och lägger man till hdr eller focus stacking, blir det ju värre. Några lager i photoshop så har du utan problem fyllt dina 16gb i en handvändning, vilket resulterar i att photoshop sparkar bakut totalt. Speciellt om du vill kunna gå tillbaka lite i flödet för att göra om vissa saker.

Videoredigering som nämnts är ju ett annat exempel.

Spel…något så enkelt som cities skylines med några modar landar för min del på 24gb.

Ja, som du förstår finns ganska många exempel på tillfällen där mer minne än 16gb är ganska avgörande, och inte handlar ett dugg om att man ”bara vill ha” eller vad som nu antyds.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Han skrev ju det konkreta exemplet med att ladda in virtuella instrument i minnet, har man en tillräckligt stor uppsättning samples (typ orkester) går det att tugga hur mycket RAM som helst.

Spel och vardagligt användande är en annan sak.

Absolut kan många stora ljudbibliotek ta upp väldigt mycket minne, men 192 GB är nog overkill även där. De flesta verkar rekommendera 32 - 64 GB om man inte är typ Hans Zimmer. Många moderna samplers använder DFD (Direct From Disk) för att strömma samples, snarare än att ladda in allt i RAM. Har man en snabb NVMe SSD är det inga problem då samples inte kräver enorm dataöverföringshastighet, och projekten öppnas dessutom betydligt snabbare när mindre data behöver läsas in vid start.

Men ska man bygga ett system specifikt för virtuella orkester-instrument och komponering är det kanske bäst att fråga på ett forum som inriktar sig på det, t.ex. https://vi-control.net/community/

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Keys:

Att hävda att ”otroligt få vanliga användare” behöver mer än 16gb är ju minst sagt lite knasigt. Varenda tonåring idag sitter ju tex med musikprogram och knåpar beats tex. Där kan det utan några som helst problem springa iväg så att tom 32gb minne begränsar med några bra samplingsbibliotek med stråkar, gitarrer, piano, trummor, eller orgel som trådskaparen nämner. Det är bara ett exempel.

Ett annat exempel, photoshop. Vi är väldigt många som fotar och gillar att redigera 42-60mp foton, jobbar man med panorama landar man ju lätt på ännu större bilder, och lägger man till hdr eller focus stacking, blir det ju värre. Några lager i photoshop så har du utan problem fyllt dina 16gb i en handvändning, vilket resulterar i att photoshop sparkar bakut totalt. Speciellt om du vill kunna gå tillbaka lite i flödet för att göra om vissa saker.

Videoredigering som nämnts är ju ett annat exempel.

Spel…något så enkelt som cities skylines med några modar landar för min del på 24gb.

Ja, som du förstår finns ganska många exempel på tillfällen där mer minne än 16gb är ganska avgörande, och inte handlar ett dugg om att man ”bara vill ha” eller vad som nu antyds.

Jag hör vad du säger, men jag tror att du misstolkar "ganska avgörande" med "Kanske möjligen kan göra att programmet blir snabbare".

Jag har ingen som helst data på huruvida alla tonåringar i Sverige helt plötsligt har blivit musikproducenter, men jag kan gissa att om man frågade en random gymnasieklass vilka som kör musikredigering på PC/mac hemma så kommer det vara rätt få händer som räcks upp.

Sen tror jag att otroligt få (Helt ärligt säkerligen enbart promille) faktiskt redigerar sina mobilfotografier annat än möjligen via vad som finns förinstallerat på datorn och i då de flesta fall via någon mac variant eftersom Windows inte har något vettigt inbyggt.

Även OM man sen skulle betala månads/årsavgiften för Photoshop, så går det svinbra att amatörredigera sina semesterbilder med 16GB RAM, tar bara lite längre tid att applicera filter mm.

När det kommer till spel så finns det med all säkerhet 3-4 spel som performar bättre med 32gb istället för 16gb RAM, för att komma till 5 måste vi nog inkludera "moddat skyrim och moddat skylines".

Men visst, vi är på Sweclockers och här representerar vi inte direkt den stora massan, men jag tycker det är skitviktigt att vi respekterar andras pengar och inte bara slänger ur oss hela tiden att mer är bättre - Vilket det kanske möjligen är i vissa fall, men då får man ju vara tydlig med sina råd och kanske luta sig mot lite data, eller tester, som faktiskt visar huruvida , till exempel, mer RAM gör någon faktiskt skillnad, istället för att liksom cowboy känna sig fram bara för att rättfärdiga sina egna inhandlingar.

Jag står fullkomligt övertygat fast vid, att betydligt mindre än 1% av PC eller Mac användare (utanför professionellt användande) faktiskt behöver mer än 16GB RAM, för i stort sett vad de än gör, om man inte gör det dagligen eller på högre nivå, såsom amatör fotograf/filmare/autocaddare, etc

Permalänk
Medlem

Är man huvudsakligen ute efter ram kan man komma undan mycket billigare. DDR4 ECC ram är billigt tex du får 8x32GB för några tusenlappar. Kan man köra på en X99 bräda med en Xeon. Då kommer man undan under 10k. Men kan man såklart köra på lite mer modern prylar om man är redo att spendera mer, men 27k bör räcka mer nog om målet bara är massa ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Det finns inget i vardagen som kräver mer än 16GB RAM.

Det beror väl på vems vardag det är frågan om? Jag skulle inte klara mig under 32GB till vardagen, faktum är att det är för lite rätt ofta.

Sen, menar du kräver 16GB för att hjälpligt fungera eller kräver 16GB för att faktiskt kunna arbeta effektivt?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Jag hade i ditt fall iaf startat med typ 64GB som känns rimligt om man vet om att man använder RAM-intensiva program. Dock skulle det inte skada om du enkelt kan lista exakt vad du tänkt köra och vad för förväntningar du har.

Jag sitter på gamla burken nu, noll tunga program igång, dock massa saker som jävla massa webbläsar-fönster, med många flikar i varje. Och qBittorrent, Discord, Steam, VPN, MPC-HC, och utöver det inte så mycket annat. Ganska exakt 9 dagars uptime just nu också:

Så för spel skulle jag säga 32GB är minimum idag, och om du vet med dig att programmen du använder kommer att vilja sno åt sig ~10GB+ så skulle jag kört på 64GB, vilket jag har på huvuddatorn och inte ångrar. Älskat RAM-disk sedan 6-7+ år tillbaka. Det låter nästan som att du skulle kunna köra vissa program via RAM-disk och förmodligen känna av bättre respons och latency. Det var länge sedan jag lekte i Ableton, Cubase osv men om jag minns rätt så var det trevligt pga just latencyn.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro