Geforce RTX 4060 klår RTX 3060 med 20 procent i 3DMark

Permalänk
Medlem

Verkar vara okej prestanda till ganska låg strömförbrukning.
Så det är ju trevligt.

Priset känns högt dock.
Å andra sidan så påverkar inflation och svag svensk krona priserna på den svenska marknaden.
Känns som det mesta kostar mer än det borde eller åtminstone mer än man vill idag.
Exempelvis den som handlat mat de senaste åren har väl märkt att priserna gått upp.

Kanske naivt att tro/hoppas att grafikkortspriser inte ska öka när allt annat i samhället blir dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Är ju inte så att Nvidia sitter och läser vad folk skriver på forum, framförallt i Sverige, heller. Men 90% av inläggen är typ "gnäll" inlägg av folk som aldrig någonsin ens tänkt tanken att köpa ett kort i klassen under 9000 kr ändå. Många av dem sitter på 4090 eller 7900XTX. Och man ser ofta att "X kort skulle vara Y kort" men prestandamässigt så fungerar inte alltid det om man baserar på tidigare gen.

Och när 4070 släpptes så var kortet DOA och skulle aldrig säljas bra men de billigaste modellerna är ju typ slut överallt sedan en bra tid tillbaka.

Nej, Nvidia sitter antagligen inte och lusläser ett forum som Sweclockers, men de ser absolut försäljningssiffror från olika regioner.
Att jag personligen avstår att köpa kommer inte släcka branden, nej, men jag häller åtminstone inte bensin på den.

Och ja, du har rätt att "man ser ofta att "X kort skulle vara Y kort" men prestandamässigt så fungerar inte alltid det om man baserar på tidigare gen.", men nu är det sämre än typ någonsin tidigare, och att dilla om inflation och omvärlden håller inte, det handlar om större vinstmaximering än någonsin, man utnyttjar situationen. Och ja, det är vad alla företag i grunden är ute efter, men som konsument har man makten att säga nej, gör det mer förmånligt för oss annars får ni inget.

Men ja, att 4070 säljer bra är absolut en del av problemet. "Sälj oss skit för 10 000:-, det är helt okej, nästa gång kan ni höja till 16 000:- och jag köper ändå, det finns Andra Intressen som är Dyrare, Sådeså™"

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rixxz:

Nej, Nvidia sitter antagligen inte och lusläser ett forum som Sweclockers, men de ser absolut försäljningssiffror från olika regioner.
Att jag personligen avstår att köpa kommer inte släcka branden, nej, men jag häller åtminstone inte bensin på den.

Och ja, du har rätt att "man ser ofta att "X kort skulle vara Y kort" men prestandamässigt så fungerar inte alltid det om man baserar på tidigare gen.", men nu är det sämre än typ någonsin tidigare, och att dilla om inflation och omvärlden håller inte, det handlar om större vinstmaximering än någonsin, man utnyttjar situationen. Och ja, det är vad alla företag i grunden är ute efter, men som konsument har man makten att säga nej, gör det mer förmånligt för oss annars får ni inget.

Men ja, att 4070 säljer bra är absolut en del av problemet. "Sälj oss skit för 10 000:-, det är helt okej, nästa gång kan ni höja till 16 000:- och jag köper ändå, det finns Andra Intressen som är Dyrare, Sådeså™"

Men en annan skrev ju att kortet presterar som förväntat, ca 20% över föregående.
#20092281

4070 gick ju dock för 7700 kr vid släpp Flera modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Men en annan skrev ju att kortet presterar som förväntat, ca 20% över föregående.
#20092281

Något som, vilket också påpekats, inte bör ses som en särskilt bra förbättring.

Skrivet av Nozomi:

4070 gick ju dock för 7700 kr vid släpp Flera modeller.

Sant, jag hade 4070Ti i huvudet, så ändra 10 000 till ~8000:- och 16 000:- till typ 13 000:- .

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Tror att en liten del av problemet är att chippen går så varma nu att man behöver bättre och bättre iterationer av korten för att ha hyfsad quality of life. Du kanske hittar ett PNY 4060 med en tunn kylare och två 80mm-fläktar för 3699kr, men du förväntar dig egentligen en Asus 4060 med tre 92mm fläktar och inbyggt lasersvärd, och det kostar 5399kr. En del är våra förväntningar, en del är kronan och inflationen. Jag tycker inte att 20% bättre kort med 30% lägre strömförbrukning för typ samma peng är dåligt. Men att köpa ett 4060 för 5.5k (jag vill inte ha noname-kort utan bra kylning), där börjar det svida. Skriver inte detta för att ursäkta Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

nu är det sämre än typ någonsin tidigare, och att dilla om inflation och omvärlden håller inte, det handlar om större vinstmaximering än någonsin, man utnyttjar situationen. Och ja, det är vad alla företag i grunden är ute efter, men som konsument har man makten att säga nej, gör det mer förmånligt för oss annars får ni inget.

Man kan inte enbart skylla på Nvidia för att priserna har blivit högre för oss i Sverige än när 1 USD var runt 7 kronor eller så.

Hade det enbart varit grafikkortspriser som påverkats så visst.
Men allt har fått högre priser.
Att totalt bortse från omvärlden utanför sin egen bostad verkar ganska naivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Man kan inte enbart skylla på Nvidia för att priserna har blivit högre för oss i Sverige än när 1 USD var runt 7 kronor eller så.

Hade det enbart varit grafikkortspriser som påverkats så visst.
Men allt har fått högre priser.
Att totalt bortse från omvärlden utanför sin egen bostad verkar ganska naivt.

Man kan inte totalt bortse från det, men att fullt skylla på det är precis lika naivt det.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Man kan inte totalt bortse från det, men att fullt skylla på det är precis lika naivt det.

Ibland är inte verkligheten så enkel att det endast finns en enda anledning till allt.
Det kan finnas flera anledningar som påverkar.

Jag tror aldrig jag sagt/skrivit att Nvidia inte vill tjäna pengar.
Men jag har inte heller fått det att låta som det är det enda problemet i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Ibland är inte verkligheten så enkel att det endast finns en enda anledning till allt.
Det kan finnas flera anledningar som påverkar.

Jag tror aldrig jag sagt/skrivit att Nvidia inte vill tjäna pengar.
Men jag har inte heller fått det att låta som det är det enda problemet i världen.

Jag säger inget annat, jag menar bara på att man höjt betydligt mer än vad som hade krävts för att behålla den tidigare marginalen, och sedan skyller på svåra tider

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Jag säger inget annat, jag menar bara på att man höjt betydligt mer än vad som hade krävts för att behålla den tidigare marginalen, och sedan skyller på svåra tider

Jo det verkar stämma.

Permalänk
Medlem

Recensioner på 4060 är ute. Men här har inte SweClcokers inte vaknat än.

Men däremot riktigt bra strömförbrukning på 4060.