Sony läcker uppgifter i rättegång – så stort är Call of Duty

Permalänk
Melding Plague

Sony läcker uppgifter i rättegång – så stort är Call of Duty

Under onsdagen framkom ett gäng nya intressanta uppgifter under den pågående rättegången mellan FTC och Microsoft kring förvärvet av Activision Blizzard.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Rykten gör även gällande att ett flertal av användarna inte är bottar eller kör med fusk!

Permalänk
Medlem

Det trodde jag inte. Är det så jäkla roligt att spela FPS på konsol? (förvisso funkar ju mus och tangentbord - men hur många spelar med det?)

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Det trodde jag inte. Är det så jäkla roligt att spela FPS på konsol? (förvisso funkar ju mus och tangentbord - men hur många spelar med det?)

Det är väl ingen, för då får de inte ~50% aimbot..

https://www.reddit.com/r/CODWarzone/comments/xzmc8t/how_rotat...

Permalänk
Medlem

200 miljoner dollar för att utveckla ett spel? Med 200 anställda?? Förutsätter att kontorsutrustning o lokal redan fanns så då blir det 70k i månaden per person i 12 år!
Hur får de fram såna här siffror? Vart tar pengarna vägen?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Det trodde jag inte. Är det så jäkla roligt att spela FPS på konsol? (förvisso funkar ju mus och tangentbord - men hur många spelar med det?)

Konsol versionerna har auto aim inbakat + att det också finns en inställning för aim assist (i nyare versioner). Det gör säkert spelet enklare att hantera med kontroller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enterthewoid:

Konsol versionerna har auto aim inbakat + att det också finns en inställning för aim assist (i nyare versioner). Det gör säkert spelet enklare att hantera med kontroller.

Även i multiplayer?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

200 miljoner dollar för att utveckla ett spel? Med 200 anställda?? Förutsätter att kontorsutrustning o lokal redan fanns så då blir det 70k i månaden per person i 12 år!
Hur får de fram såna här siffror? Vart tar pengarna vägen?

Till att börja med får du väl sluta anta att saker bara "finns"? Hyra är knappast grattis, nya datorer vart tredje år osv osv

En 15 år gammal tumregel jag hört här i Sverige är att en utvecklare kostar 1MSEK/år inkl allt, det lär ju ha ökat sen dess.

Sen tillkommer marknadsföringskostander, licensavtal av diverse slag osv.

Permalänk
Medlem

Undrar om dessa försäljningssiffrorna kommer backas upp av Activision, eller om Sony bara plockat dom ur tomma intet.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Även i multiplayer?

Ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Undrar om dessa försäljningssiffrorna kommer backas upp av Activision, eller om Sony bara plockat dom ur tomma intet.

Detta är siffrorna som Sony tjänar på att COD-serien finns på deras plattform så det bör de ju ha ganska bra koll på.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

200 miljoner dollar för att utveckla ett spel? Med 200 anställda?? Förutsätter att kontorsutrustning o lokal redan fanns så då blir det 70k i månaden per person i 12 år!
Hur får de fram såna här siffror? Vart tar pengarna vägen?

Fast dina förenklingar involverar fortfarande stora kostnader, lokal i centrala Amsterdam (i det här fallet) är nog inte gratis. Kontorsutrustningen är inte heller gratis och kan inte tas bort vid förenkling, top-tier hårdvara kostar en del (men markant billigare än personal). Bra utvecklare kostar mycket pengar för företaget, sedan tillkommer ju kostnader för varje anställda utöver bara lön.

Sedan så är det väl inte 200 anställda konstant, det är väl färre initialt och fler i slutskedet. Dvs. 200 som mest (peak). Sedan står det väl 2017, inte 2012 i dokumentet?

Sedan tillkommer ju utvecklingskostnader för spelmotorn, marknadsföring etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

200 miljoner dollar för att utveckla ett spel? Med 200 anställda?? Förutsätter att kontorsutrustning o lokal redan fanns så då blir det 70k i månaden per person i 12 år!
Hur får de fram såna här siffror? Vart tar pengarna vägen?

Massor med avgifter för olika tools, assets, spelmotor, designers, marketing, 30% konsol-skatt (alltså avgift att sälja till konsolerna), hr, kontor, utrustning, mellanchefer, …

Går ganska snabbt att få siffrorna att balla ur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Till att börja med får du väl sluta anta att saker bara "finns"? Hyra är knappast grattis, nya datorer vart tredje år osv osv

En 15 år gammal tumregel jag hört här i Sverige är att en utvecklare kostar 1MSEK/år inkl allt, det lär ju ha ökat sen dess.

Sen tillkommer marknadsföringskostander, licensavtal av diverse slag osv.

Skrivet av Simcon:

Fast dina förenklingar involverar fortfarande stora kostnader, lokal i centrala Amsterdam (i det här fallet) är nog inte gratis. Kontorsutrustningen är inte heller gratis och kan inte tas bort vid förenkling, top-tier hårdvara kostar en del (men markant billigare än personal). Bra utvecklare kostar mycket pengar för företaget, sedan tillkommer ju kostnader för varje anställda utöver bara lön.

Sedan så är det väl inte 200 anställda konstant, det är väl färre initialt och fler i slutskedet. Dvs. 200 som mest (peak). Sedan står det väl 2017, inte 2012 i dokumentet?

Sedan tillkommer ju utvecklingskostnader för spelmotorn, marknadsföring etc.

Skrivet av medbor:

Massor med avgifter för olika tools, assets, spelmotor, designers, marketing, 30% konsol-skatt (alltså avgift att sälja till konsolerna), hr, kontor, utrustning, mellanchefer, …

Går ganska snabbt att få siffrorna att balla ur

Ok, ni har övertygat mig
Får en att undra hur indie-utvecklare överlever idag

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ok, ni har övertygat mig
Får en att undra hur indie-utvecklare överlever idag

De släpper på PC, har ingen marketing etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

200 miljoner dollar för att utveckla ett spel? Med 200 anställda?? Förutsätter att kontorsutrustning o lokal redan fanns så då blir det 70k i månaden per person i 12 år!
Hur får de fram såna här siffror? Vart tar pengarna vägen?

Tar man en svensk medellön på ca 37 000 enligt en snabb googling så blir kostnaden för arbetsgivaren nästan 49 000, iaf i min kommun, Nederländerna har har liknande arbetskostnad som Sverige men säkert lite högre löner för välutbildade personer i Amsterdam än snittet så är man snabbt uppe i 60 000. Sen är det bara 10 000 kvar för arbetsutrustning, licenser, hyra av lokal mm

Permalänk
Medlem

Jisses så mycket pengar, ofattbart. Att det kan vara så poppis att sitta och nöta ett fps-spel. Provade Cod några timmar, ganska tråkigt spel.

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

200 miljoner dollar för att utveckla ett spel? Med 200 anställda?? Förutsätter att kontorsutrustning o lokal redan fanns så då blir det 70k i månaden per person i 12 år!
Hur får de fram såna här siffror? Vart tar pengarna vägen?

Är 200 Anställda. Sedan så får du nog lägga på 50-100 konsulter.

Licenser och IP är nog stora pengar. Vissa specialiserade mjukvaror kostar över 1msek per användare och år.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ok, ni har övertygat mig
Får en att undra hur indie-utvecklare överlever idag

Få utvecklare
Billiga eller gratis verktyg
Låg eller ingen lön alls första åren
Ingen marknadsföring
Inga saker som HR eller byråkrati
Ofta inga lokaler utan jobbar hemifrån
Billiga eller gratis assets och grafik

Permalänk
Medlem

Ok så även om jag inte spelar Call of Duty så kan jag tacka de som gör det, för pengarna Sony tjänar på dem har finansierat spel som Horizon och Last of Us.

Nej jag fattar att man inte kan tänka så men det är en rolig tanke

Permalänk
Medlem

Spel är mycker mer lönsammare än film. Domineras totalt av Japan.

https://vgsales.fandom.com/wiki/List_of_highest-grossing_vide....

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Med det sagt hade Sony försökt med samma fast de har förmodligen inte råd att lägga ut dom pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Tar man en svensk medellön på ca 37 000 enligt en snabb googling så blir kostnaden för arbetsgivaren nästan 49 000, iaf i min kommun, Nederländerna har har liknande arbetskostnad som Sverige men säkert lite högre löner för välutbildade personer i Amsterdam än snittet så är man snabbt uppe i 60 000. Sen är det bara 10 000 kvar för arbetsutrustning, licenser, hyra av lokal mm

För att veta vad en anställd kostar i bara lön och sociala avgifter(försäkring pension osv) så tar man månadslönen*1,74. Så 37000kr*1,74=64380kr.
Utöver det så tillkommer allt annat beroende på vilken bransch man arbetar i.
För egen del har jag en månadslön på 34300kr och jag kostar min arbetsgivare drygt 1000000kr om året😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matspj:

För att veta vad en anställd kostar i bara lön och sociala avgifter(försäkring pension osv) så tar man månadslönen*1,74. Så 37000kr*1,74=64380kr.
Utöver det så tillkommer allt annat beroende på vilken bransch man arbetar i.
För egen del har jag en månadslön på 34300kr och jag kostar min arbetsgivare drygt 1000000kr om året😁

Vad kommer 1.74 ifrån och vilket lönespann stämmer det i?