Vad är det som förbrukar data (Google Play & Cyberghost)?

Permalänk
Medlem

Vad är det som förbrukar data (Google Play & Cyberghost)?

Sitter i sommarstugan utan wifi. Har på förhand försökt ladda ner sånt jag vill titta/lyssna på offline via Youtube, Spotify, poddspelare etc.

Telefonen drar trots det ganska mycket data.

Befunnit mig här sedan midsommar och har tittat på förbrukningen under juli.

Det är två appar som sticker ut.
Google Play Butik - 1,5 gb i juli
Cyberghost VPN - 0,95 gb i juli

Det är ingen fara på taket. Har surf så jag klarar mig, men mest nyfiken. Vad är det som drar...?

När det gäller Google. Jag har inte uppdaterat några appar. Har uppdaterat när jag tillfälligt haft tillgång till Wifi, dvs ej över mobilnätet.

Cyberghost VPN, vad är det i denna tjänst som drar så mycket data. Jag vet att den slukar batteri, men trodde ej den slukade data...

Båda apparnas förbrukning är också nästan uteslutande i förgrunden.

Någon som har någon teori?

Kör Google Pixel 7, och har tittat på förbrukningen i telefonens inställningar.

Permalänk
Medlem

Är Cyber ghost VPN aktiverad så bör ju rimligen all trafik gå därigenom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xophile:

Är Cyber ghost VPN aktiverad så bör ju rimligen all trafik gå därigenom?

Fast den är aktiverad 24/7, så isf borde ju volymen vara betydligt högre tänker jag. Då känns ju knappt 1 gb ganska lågt.

Eller tänker jag fel

Permalänk
Medlem

Beror lite på hur Android loggar men en VPN ger ca 5-15% overhead på dataanvändningen. Cyberghost verkar ligga på runt 10%

https://vpncentral.com/how-much-data-does-a-vpn-use-per-hour/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Beror lite på hur Android loggar men en VPN ger ca 5-15% overhead på dataanvändningen. Cyberghost verkar ligga på runt 10%

https://vpncentral.com/how-much-data-does-a-vpn-use-per-hour/

Ok, då förstår jag. Tack snälla.
Om jag tittar på Cyberghosts andel av total förbrukning enligt min Pixel så ligger då overhead på drygt 7%. Sen kan de hänt att VPN varit avslagen vid något tillfälle och då närmar vi oss 10%. Så det verkar ju stämma ganska bra.

Då förstår jag den delen