Hur omöjligt skulle det vara att få igenom chargeback för ett spel min vän köpt?

Permalänk
Medlem

Hur omöjligt skulle det vara att få igenom chargeback för ett spel min vän köpt?

Hej!

Jag rekommenderade nyligen min vän att spela EFT med mig och han köpte då spelet, men ångrade sig direkt efter att ha startat upp spelet. Battlestate företaget bakom är ju kända för att inte ha ångerrätt, och har det skrivit på sidan också.

Men jag vet att många lyckades fått igen sina pengar eftersom det strider mot konsumenträttigherna att neka en ånger? Åtminstone i USA enligt de flesta Redditanvändare.

Undrar om ni vet hur man går tillväga, och vare sig det är möjligt att få igenom en reklamation/chargeback via Svensk bank? Köpet gjordes med vanligt debtkort (via klarna), och min vän hade inte igång spelet mer än 2-3 minuter men jag antar att den biten är irrelevant. Haha känner mig lite ansvarig eftersom det var jag som fick honom att köpa spelet, men tänkte inte så mycket mer på vare sig det skulle fungera bra på hans dator eller ej.

Permalänk
Medlem

Ser inte hur det överhuvudtaget skulle vara möjligt/legalt att genomföra en chargeback, han fick ju vad han betalade för. Om inte säljaren har någon form av ångerrätt så får han (eller du) stå sitt kast.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Ser inte hur det överhuvudtaget skulle vara möjligt/legalt att genomföra en chargeback, han fick ju vad han betalade för. Om inte säljaren har någon form av ångerrätt så får han (eller du) stå sitt kast.

Jag tänkte mer på att det skulle gå emot konsumenträttigheterna? Ett företag kan ju sätta vilka regler de vill, men i slutändan går lagar före, och det är ju dessa bankerna måste rätta sig efter väl?

Permalänk
Rekordmedlem

Nej det är fel verktyg för att försöka få tillbaka pengarna.
Ingen har blivit lurad utan det handlar om att göra en retur av nått man inte gillade.
Ofta är det säljarens regler som gäller och har de inte gjort en tabbe i villkoren så lär de ha tagit bort returrätten för det kan de göra lagligt och det brukar de flesta göra.
https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/kop-i-appar-och-s...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Jag tänkte mer på att det skulle gå emot konsumenträttigheterna? Ett företag kan ju sätta vilka regler de vill, men i slutändan går lagar före, och det är ju dessa bankerna måste rätta sig efter väl?

I konsumentrelationer går lagar generellt före avtalsvillkor. Men i det här fallet säger de antagligen samma sak. Distansavtalslagen säger så här:

Citat:

11 § Ångerrätten gäller inte för avtal som
[...]
11. avser tillhandahållande av digitalt innehåll på något annat sätt än på ett fysiskt medium om tillhandahållandet har påbörjats och, ifall avtalet innebär en betalningsförpliktelse för konsumenten,
- konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tillhandahållandet påbörjas och gått med på att det därigenom inte finns någon ångerrätt, och
- näringsidkaren antingen gett en bekräftelse på avtalet enligt 4 § eller gett en kopia av eller en bekräftelse på avtalet enligt 5 § andra stycket,

Permalänk
Medlem

Spelet kräver väl inte ens en bra dator? Varför vill han lämna tillbaka det? Hur kan man testa det i 2-3 minuter och direkt känna att man inte vill ha spelet? Har han inte kollat minst en video ens?

RECOMMENDED:
OS: Windows 7/8/10 (64 Bit)
Processor: quad-core processor 3.2 GHz (Intel i5, i7), от 3.6 GHz (AMD FX, Athlon)
RAM: from 16 GB
Graphics Card: DX11 compatible graphics card with 2 GB or more of memory
Sound: DirectX compatible audio card
Network: permanent connection to the Internet
Disk space: from 19 GB

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX