Snart går det att avinstallera fler inbyggda program i Windows 11 

Permalänk
Melding Plague

Snart går det att avinstallera fler inbyggda program i Windows 11 

I de senaste "Canary"-byggena av Windows 11 Insider experimenterar Microsoft med möjligheten att avinstallera många av de medföljande programmen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det låter för bra för att vara sant Vad är haken?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det låter för bra för att vara sant Vad är haken?

Det kommer förmodligen inte fungera!

Permalänk
Medlem

Men nu måste jag säga att jag har blivit sugen på W11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toarulle:

Det kommer förmodligen inte fungera!

Det är ju fortfarande Windows 11 med mindre anpassningsbarhet för UI än XP. Hoppas på vettigare design till 12an..

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Åter igen. Kan dom inte ge oss möjligheten till ett "rent" OS?
Allt kan ju laddas ned och installeras vid behov senare.
Jag skulle kunna gå med på att efter installationen var klar så öppnades ett fönster med alternativ för nedladdning.
Det finns trots allt program som många skulle välja att installera.
Det skulle med gå att koppla dessa program till ens konto för automatisk nedladdning och installation via deras hemsida, så vi kan lägga till eller ta bort dom före installation.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Vad många antagligen missat, är att man redan kan göra mycket av detta m.h.a winget. Där kan man avinstallera många (nästan alla) av dom inbyggda bloatware programmen.

#Öppna en kommando terminal
winget list
#Leta reda på hela ID-namnet för programmet som ska tas bort
winget uninstall <ID-namn>

Done.

Permalänk
Medlem

Det hade kanske varit lite användarvänligt om man istället inte installerade en massa bloat & spy -ware från början, alla vet ju att det ändå ligger kvar en massa skräp i regedit m.m.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Åter igen. Kan dom inte ge oss möjligheten till ett "rent" OS?
Allt kan ju laddas ned och installeras vid behov senare.
Jag skulle kunna gå med på att efter installationen var klar så öppnades ett fönster med alternativ för nedladdning.
Det finns trots allt program som många skulle välja att installera.
Det skulle med gå att koppla dessa program till ens konto för automatisk nedladdning och installation via deras hemsida, så vi kan lägga till eller ta bort dom före installation.

Eller som "back in the days", custom och välj vilka komponenter som skall installeras. Det är ju inte direkt raketforskning att lägga till ett sådant alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av probain:

Vad många antagligen missat, är att man redan kan göra mycket av detta m.h.a winget. Där kan man avinstallera många (nästan alla) av dom inbyggda bloatware programmen.

#Öppna en kommando terminal
winget list
#Leta reda på hela ID-namnet för programmet som ska tas bort
winget uninstall <ID-namn>

Done.

Winget är ju ett oumbärligt verktyg även i andra avseenden. Även utmärkt för att installera/uppdatera massor av programvara (både genom msstore- och winget-repot).

Det är väl en av de bästa grejerna som hänt Windows sedan WSL, så det är bra att det uppmärksammas.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av probain:

Vad många antagligen missat, är att man redan kan göra mycket av detta m.h.a winget. Där kan man avinstallera många (nästan alla) av dom inbyggda bloatware programmen.

#Öppna en kommando terminal
winget list
#Leta reda på hela ID-namnet för programmet som ska tas bort
winget uninstall <ID-namn>

Done.

Skrivet av evil penguin:

Winget är ju ett oumbärligt verktyg även i andra avseenden. Även utmärkt för att installera/uppdatera massor av programvara (både genom msstore- och winget-repot).

Det är väl en av de bästa grejerna som hänt Windows sedan WSL, så det är bra att det uppmärksammas.

WinGet verkar ju dock inte fungera med lokalt konto. Iallafall inte smidiga nedladdningar och installation av program. Eller missar jag någonting?

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

WinGet verkar ju dock inte fungera med lokalt konto. Iallafall inte smidiga nedladdningar och installation av program. Eller missar jag någonting?

Vid varje windows update "fixar" microsoft alla Kritiska!!! Mjukvaror som saknas och installerar dem igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

WinGet verkar ju dock inte fungera med lokalt konto. Iallafall inte smidiga nedladdningar och installation av program. Eller missar jag någonting?

Jag själv använder winget på en Win11-installation som bara har lokalt konto, så det måste vara något steg du missat.

Förutom winget så går det f.ö. att söka efter och ladda hem mjukvara som är paketerad i MS Store här utan vare sig MS-konto eller Store, man behöver bara googla fram adressen:

https://store.rg-adguard.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

WinGet verkar ju dock inte fungera med lokalt konto. Iallafall inte smidiga nedladdningar och installation av program. Eller missar jag någonting?

Borde funka.

För att hitta vilka installerade program det finns uppgraderingar för.

winget upgrade

För att uppgradera specifika program.

winget upgrade <ID>

För att uppgradera alla program.

winget upgrade --all

Här går det att läsa mer on Winget.
Ska tilläggas att Winget fungerar både i CMD och Powershell

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot när jag får välja vad som ska installeras istället!

Idag tankar Windows hem över 1GB Windows Store-appar, som jag sedan avinstallerar om jag kör något annat än LTSC-versionen av Windows.

Permalänk
Medlem

Telefonlänkar?

Finns i min autostart och går inte avinstallera!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det låter för bra för att vara sant Vad är haken?

Programmet är självklart tillbaka så fort du gjort minsta update och du får en popup som frågar om du inte vill ändra alla dina inställningar till deras rekomenderade istället för det du själv valt.

Permalänk
Medlem

Tänk om man kunde få bli av med teams och one drive, vilken jävla fröjd det hade vart.

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk
Medlem

Väck mig när man kan avinstallera Edge och Bing!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det låter för bra för att vara sant Vad är haken?

De kommer förmodligen att ta betalt för dessa program i framtiden.

Permalänk
Medlem

Hur håller sig Windows 11 idag när man spelar?
Innebär det prestandaförbättringar eller sämre kontra windows 10? Behöver städa datorn och funderar på om man ska hoppa på tåget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Hur håller sig Windows 11 idag när man spelar?
Innebär det prestandaförbättringar eller sämre kontra windows 10? Behöver städa datorn och funderar på om man ska hoppa på tåget.

https://www.youtube.com/watch?v=L9J9I1pCBtw

Själv har jag inte märkt någon märkbar skillnad alls .

Permalänk
Medlem

Sökte på dessa appar i inställningar, hittade ingen uppgift för fjärrskrivbords appen. Det är inte många MB man sparar om man avinstallerar. Förutsatt att korrekta storlekar anges. Så vad är pöängen, känner jag.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Powershell löser ju avinstallation av all möjlig dynga.
Komiskt att läsa i tråden över folk som gnäller...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Typ från första dagen Windows 10 och 11 kom. Så kör jag alltid detta.

Kör Windows PowerShell som Administratör.
Kolla Vad Man Har

Get-AppxPackage | Select Name,PackageFullname

Sen bara klistra in alla jag har här. Hur enkelt som helst.

Get-appxpackage -allusers *Microsoft.549981C3F5F10* | Remove-AppxPackage Cortana
Get-appxpackage -allusers *MicrosoftTeams* | Remove-AppxPackage
Get-appxpackage -allusers *Microsoft.YourPhone* | Remove-AppxPackage
Get-appxpackage -allusers *Microsoft.GetHelp* | Remove-AppxPackage
Get-appxpackage -allusers *Todos* | Remove-AppxPackage
Get-appxpackage -allusers *MicrosoftStickyNotes* | Remove-AppxPackage
Get-appxpackage -allusers *WindowsFeedbackHub* | Remove-AppxPackage
Get-appxpackage -allusers *bingnews* | Remove-AppxPackage
Get-appxpackage -allusers *officehub* | Remove-AppxPackage
Get-appxpackage -allusers *solitaire* | Remove-AppxPackage
Get-appxpackage -allusers *zunevideo* | Remove-AppxPackage
Get-appxpackage -allusers *Microsoft.BingWeather* | Remove-AppxPackage
Get-appxpackage -allusers *Clipchamp.Clipchamp* | Remove-AppxPackage
Get-appxpackage -allusers *Microsoft.WindowsMaps* | Remove-AppxPackage
Get-appxpackage -allusers *MicrosoftCorporationII.MicrosoftFamily* | Remove-AppxPackage
Get-appxpackage -allusers *Microsoft.Getstarted* | Remove-AppxPackage
Get-appxpackage -allusers *Microsoft.PowerAutomateDesktop* | Remove-AppxPackage
Get-appxpackage -allusers *Microsoft.WindowsSoundRecorder* | Remove-AppxPackage
Get-appxpackage -allusers *Microsoft.GamingApp* | Remove-AppxPackage
Get-appxpackage -allusers *MicrosoftCorporationII.QuickAssist* | Remove-AppxPackage
Get-appxpackage -allusers *Microsoft.WindowsCamera* | Remove-AppxPackage
Get-appxpackage -allusers *MicrosoftWindows.Client.WebExperience* | Remove-AppxPackage

Sen om ni vill ta typ allt i Windows.
Så kan man ta detta med.

Microsoft.ZuneMusic Microsoft.ZuneMusic_11.2202.46.0_x64__8wekyb3d8bbwe
Microsoft.WindowsCalculator Microsoft.WindowsCalculator_10.1612.3341.0_x64__8wekyb3d8bbwe
Microsoft.WindowsStore Microsoft.WindowsStore_11610.1001.23.0_x64__8wekyb3d8bbwe
Microsoft.StorePurchaseApp Microsoft.StorePurchaseApp_11608.1000.2431.0_x64__8wekyb3d8bbwe
Microsoft.Windows.Photos Microsoft.Windows.Photos_16.1118.10000.0_x64__8wekyb3d8bbwe
microsoft.windowscommunicationsapps microsoft.windowscommunicationsapps_17.7714.42037.0_x64__8wekyb3d8bbwe
Microsoft.WindowsAlarms Microsoft.WindowsAlarms_10.1612.3343.0_x64__8wekyb3d8bbwe
Microsoft.MicrosoftEdge Microsoft.MicrosoftEdge_38.14393.0.0_neutral__8wekyb3d8bbwe
Microsoft.People Microsoft.People_10.1.3160.0_x64__8wekyb3d8bbwe
Microsoft.ScreenSketch Microsoft.ScreenSketch_11.2201.12.0_x64__8wekyb3d8bbwe

Permalänk
Medlem

''snart'' går jag över till linux, måste bara fixa en disk till

Permalänk
Medlem

Jag testade en del debloatware innan jag bytte till Manjaro.
Det slutade ofta i att något annat strulade eller inte fungerade så jag gav upp alltihop

Permalänk

Jag brukar använda mig av Chris Titus Debloat (open source) om jag ska installera en ny dator eller efter stor Windows update.
Det uppdateras regelbundet efter Windows egna updates ifall något går sönder eller ändras.

Har alltid funkat som en dröm för mig.

Finns mycket annat gott där i också.

Hemsidan-> https://christitus.com/windows-tool/

Finns även att ladda ner som program om man vill ha med sig i Offline arbete

1 Simpelt steg:

One Command - Download and Usage
From an Elevated (Run as Administrator) PowerShell prompt

iwr -useb https://christitus.com/win | iex

Visa signatur

༼ ° ل ° ༽

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Telefonlänkar?

Finns i min autostart och går inte avinstallera!

Autostart delen går att stänga av.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig