Frore Systems fläktlösa kylning svalkar SSD-enheter

Permalänk
Melding Plague

Frore Systems fläktlösa kylning svalkar SSD-enheter

Snabba SSD-enheter tarvar kylning för att hålla prestandan uppe, något som de svalkande kretsarna från nystartade Frore Systems kan lösa.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Verkar som de hittat en nisch här och nu, där den där fläktlösa kylningen kan vara värt det
Ganska liten och sårbar nisch dock kanske?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Köper gärna en sådan om den är tyst och inte skitdyr.

Permalänk
Medlem

Tycker det känns som ett steg bakåt ? ssds är så snabba dom behöver kylning....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HazZarD:

Tycker det känns som ett steg bakåt ? ssds är så snabba dom behöver kylning....

m.2 var en bra idé som höll en kort stund

Lägger jag 3st enheter under samma kylare så blir de rejält varma

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd

"Är din SSD-lagring bestyckad med kylning?"

Jag har 20+ utspritt bland mina maskiner, exakt vilken är det som avses?

Permalänk
Medlem

"Sabrent påstår Frore systems att två Airjet Mini möjliggör tre gånger högre hastigheter och 20 °C lägre temperaturer än i grundutförande." Antar dom jämför med INGEN kylning, så exakt samma prestanda som med passiv kylning från moderkortet, bra jobbat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Verkar som de hittat en nisch här och nu, där den där fläktlösa kylningen kan vara värt det
Ganska liten och sårbar nisch dock kanske?

Ja folk kommer vilja gå tillbaka till mekanisk hårddisk vilken dag som helst nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Ja folk kommer vilja gå tillbaka till mekanisk hårddisk vilken dag som helst nu.

Nej, men SSD lär fortsätta gå ner i effekt så vi kanske slipper de här dumma nödlösningarna med aktiv kylning framöver...
(Ärligt talat är jag inte sugen på en PCIE5 SSD alls i nuläget...)
Eller möjligen blir något annat format än M.2 som är enklare att kyla...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nej, men SSD lär fortsätta gå ner i effekt så vi kanske slipper de här dumma nödlösningarna med aktiv kylning framöver...
(Ärligt talat är jag inte sugen på en PCIE5 SSD alls i nuläget...)
Eller möjligen blir något annat format än M.2 som är enklare att kyla...

Det är ju det som är problemet. Så länge hastighet värderas högre än effektivitet kommer de aldrig att gå ner i effekt. Gäller även för cpu och gpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Det är ju det som är problemet. Så länge hastighet värderas högre än effektivitet kommer de aldrig att gå ner i effekt. Gäller även för cpu och gpu.

Risken finns men jag tror inte förutsättningarna är riktigt samma mellan SSD och tex GPU.
Skillnaden i upplevd prestanda mellan en långsam och snabb SSD är sällan speciellt märkbar... Och jag har inte märkt något större sug (ens på entusiastforum som sweclockers) efter PCI-E 5 SSD enheter.
Ja det kommer finnas entusiastprodukter och serverapplikationer, men jag undrar om mainstreamtrenden kommer gå mot aktiv kylning för SSD i längden. Hoppas inte det

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

5-15 watts kylning låter lite men kanske räcker. Membranpumpar jobbar jag med en del och dom "suger" verkligen så fort det kommer in luft i systemet.
Dom har dock rörliga delar, membranet, får hoppas det håller länge.
Låter som det kan bli en dyr lösning för extremt låg kylprestanda, en passiv fläns är ljusår bättre men tar såklart mer plats, speciellt om den även ska ha ett värmeledningsrör eller flera till en ännu större fläns.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Risken finns men jag tror inte förutsättningarna är riktigt samma mellan SSD och tex GPU.
Skillnaden i upplevd prestanda mellan en långsam och snabb SSD är sällan speciellt märkbar... Och jag har inte märkt något större sug (ens på entusiastforum som sweclockers) efter PCI-E 5 SSD enheter.
Ja det kommer finnas entusiastprodukter och serverapplikationer, men jag undrar om mainstreamtrenden kommer gå mot aktiv kylning för SSD i längden. Hoppas inte det

Ja, vi vet att det inte upplevs, men större siffror när det gäller läst- och skrivhastighet är ju det enda som säljer nya enheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nej, men SSD lär fortsätta gå ner i effekt så vi kanske slipper de här dumma nödlösningarna med aktiv kylning framöver...
(Ärligt talat är jag inte sugen på en PCIE5 SSD alls i nuläget...)
Eller möjligen blir något annat format än M.2 som är enklare att kyla...

Ja man kan ju hoppas att prestanda/watt blir bättre med tiden.
Känns som en SSD med överföringshastighet på 5-7GB/s räcker bra.

Skrivet av Aka_The_Barf:

5-15 watts kylning låter lite men kanske räcker. Membranpumpar jobbar jag med en del och dom "suger" verkligen så fort det kommer in luft i systemet.
Dom har dock rörliga delar, membranet, får hoppas det håller länge.
Låter som det kan bli en dyr lösning för extremt låg kylprestanda, en passiv fläns är ljusår bättre men tar såklart mer plats, speciellt om den även ska ha ett värmeledningsrör eller flera till en ännu större fläns.

För laptops eller mini datorer, typ NUC och liknande så kanske något sånt här som är plattare än vad en kylfläns normalt är kan vara bra.

15 W låter som rätt mycket när det kommer till SSD.
Ett GeForce GT 1030 drar väl runt 30-35W i jämförelse.

Permalänk
Medlem

Det intressanta med just Frore, är att dom har bra tryck i sig.
Just nu så det ju begränsat med vart man kan använda dom, då GPU och CPU kräver mer än vad dom kan leverera. Men jag kan mycket väl tänka mig att tillverkarna väljer dessa för att kyla mindre komponenter på svåra ställen. tex, VRM och styrkretsar, på moderkort, eller i kombination med vattenkylning på grafikkort, tex.

Jag undrar om det skulle vara möjligt att trycka luft igenom rör med dessa? Typ som vattenloop fast med luft, för svårtillgängliga ställen. Om det är så, så kan det ju bli en bra combo för vattenblock till grafikkortet.

En annan möjlighet i framtiden kan kanske vara att luftkyla komponenter som inte går att vattenkyla. Jag tänker då på kretsar som kan bli varmare än kokpunkten på vatten. Speciellt om man använder små rör så kan det ju bli problem. (lite det som får heatpipes att fungera som dom gör.)
Om vi börjar göra VRM'er och sånt av silicon carbide för att dom ska klara av höga strömmar på liten yta, tex, när allt ska köras på 12V och varje komponent ska omvandla ner till lägre spänningar som den behöver, (nångång i framtiden...kanske) så kan det ju bli problematiskt att kyla småkomponenter.

Permalänk
Medlem

M.2 borde försvinna ersättas med modernare gränsnitt det är dags nu finns ju både edsff å u.3 å dessutom tar de för mycket plats på moderkort visst duger men det gör även sata ssd er allt beror på behov såklart men det har alltid varit tveksamt med m.2 å värmen så ta bort det som standard eller ersätt med nytt

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Går ju att välja strömsnålare diskar oxå, ex.vis SK Hynix Gold P31.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Lögn; membranet rör på sig, alltså innehåller den rörliga delar. Inga roterande delar, kanske.

Om de verkligen är tysta, och dämpade så de inte sprider vibrationer, och verkligen är effektiva, och inte är tokdyra, och membranet inte havererar över tid, så visst.

Sedan något år tillbaka kör jag med Be Quiet MC1 Pro i alla maskiner för att undvika thermal throttling, vilket hittills har fungerat fint.

Visa signatur

5950X, 3090