Ryzen Z1 får lovord för spelprestanda vid 15 watt

Permalänk
Melding Plague

Ryzen Z1 får lovord för spelprestanda vid 15 watt

När nedbantade Ryzen Z1 sätts på prov i spel bibehålls prestandan även vid ett kliv ned till förhållandevis låga 15 watt TDP.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

De borde såklart jämföra mot extreme och steam deck, vem bryr sig om om detta laptop-chip?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

De borde såklart jämföra mot extreme och steam deck, vem bryr sig om om detta laptop-chip?

7840u används av ett par GPD Win-modeller, så det är inte helt ointressant att jämföra med.

Permalänk
Medlem

Kul att den får så bra prestanda på 15W och kan matcha ARM vid energiprestanda.

Permalänk
Medlem

Jag hade varit intresserad av att veta hur en mellanmodell mellan dessa hade presterat, 6 kärnor och 6-8 CU. Synd att AMD inte har släppt en sådan. Jag tror att det hade varit en sweet spot för handhållet spelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimpe:

Jag hade varit intresserad av att veta hur en mellanmodell mellan dessa hade presterat, 6 kärnor och 6-8 CU. Synd att AMD inte har släppt en sådan. Jag tror att det hade varit en sweet spot för handhållet spelande.

Håller med, tror att 8cu hade varit mer lagom

Kanske 2 zen4 + 4 zen4c på cpu-fronten?

Permalänk
Medlem

Vi är påväg in i en golden age of handhelds

Permalänk
Medlem

Den kinesiska originalkällan är ju nästan mer intressant om jag inte tyder dess grafer fel, vilket måhända är möjligt. Zen4c kärnorna kräver lägre spänning fram tills ~1,5Ghz för att sedan kräva en bra bit mer än vanlig zen4 kärna för samma frekvens. Kanske inte helt oväntat, men resulterar antagligen i de senare graferna som tyder på att zen4c kärnor är mindre energieffektiva förutom vid typ 5W. Lite oklart hur det testades dock. M1 drar ~10W i testet så är det 1 kärna plus resten idle måhända?

Edit: Känns mest som en kretsyta-besparing i så fall. Plus eventuellt bättre idle.

Permalänk
Medlem

Om Switch 2 får Ryzen Z2 är framtiden här

Permalänk
Medlem

Köper hellre en z1 extreme och underklockar/voltar så att jag får samma effektivitet som z1. Med bonusen att jag kan boosta vid behov framöver

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Om Switch 2 får Ryzen Z2 är framtiden här

Lär bli Nvidia-baserad som väntat, utifrån läckorna från uppvisningarna som gjorts.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Lär bli Nvidia-baserad som väntat, utifrån läckorna från uppvisningarna som gjorts.

Ooo har du några källor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NonGamer:

Kul att den får så bra prestanda på 15W och kan matcha ARM vid energiprestanda.

Det vore verkligt bra!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Ooo har du några källor?

Bara de som florerar runt, inga journalister eller motsvarande lär ha fått sett men utvecklare har.

https://www.reddit.com/r/GamingLeaksAndRumours/comments/16fvt...

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som reagerade på följande "Klivet ned till 15 W innebär exempelvis endast en förlust om 5 FPS i Cyberpunk 2077, motsvarande en försämring om cirka 13,5 procent. I 720p och lägsta grafikinställningar landar resultatet precis över 30 FPS. Jämförelsevis presterar Steam Deck i snitt runt 26 FPS med motsvarande inställningar, men vid 11 W."

Alltså Z1 drar 15W och presterar precis över 30fps (så låt säga runt 32fps)
Steam deck drar 11W och får runt 26fps

Detta innebär att Z1 drar 26% mer effekt än APUn i streamdeck för att få 23% mer prestanda, detta är ju inte direkt imponerande.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Ortovox:

Är det bara jag som reagerade på följande "Klivet ned till 15 W innebär exempelvis endast en förlust om 5 FPS i Cyberpunk 2077, motsvarande en försämring om cirka 13,5 procent. I 720p och lägsta grafikinställningar landar resultatet precis över 30 FPS. Jämförelsevis presterar Steam Deck i snitt runt 26 FPS med motsvarande inställningar, men vid 11 W."

Alltså Z1 drar 15W och presterar precis över 30fps (så låt säga runt 32fps)
Steam deck drar 11W och får runt 26fps

Detta innebär att Z1 drar 26% mer effekt än APUn i streamdeck för att få 23% mer prestanda, detta är ju inte direkt imponerande.

Nä ställt mot Steam Deck är det faktiskt inte superimponerande, särskilt med tanke på att systemkretsen (också AMD) är betydligt äldre. Det såg vi även med Z1 Extreme när jag och @CrispVanDahl testade Asus ROG Ally. Det bör dock nämnas att det sedan vi testade det kommit flera optimeringar.

Permalänk
Medlem

Hoppas att 1/2 gen-uppdateringarna av konsolerna innebär märkbara förbättringar, laddningstiderna på en Xbox Series X i Starfield är ju bedrövliga, känns som ursprungliga Mass Effect. Kylning är också ett problem i min Xbox Series X som inte var stabil men är det nu med extra 3:e-partsfläkt. Det är väl högst sannolikt att Playstation 5 Pro och Xbox Series X:X kommer "holidays 2024".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Detta innebär att Z1 drar 26% mer effekt än APUn i streamdeck för att få 23% mer prestanda, detta är ju inte direkt imponerande.

Så är det alltid inom samma generation, ju lägre effektuttag desto högre prestanda/W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Hoppas att 1/2 gen-uppdateringarna av konsolerna innebär märkbara förbättringar, laddningstiderna på en Xbox Series X i Starfield är ju bedrövliga, känns som ursprungliga Mass Effect. Kylning är också ett problem i min Xbox Series X som inte var stabil men är det nu med extra 3:e-partsfläkt. Det är väl högst sannolikt att Playstation 5 Pro och Xbox Series X:X kommer "holidays 2024".

Personligen tror jag inte det kommer en Pro i närtid för PS, om det kommeren öht, tror det blir en uppdaterad modell (slim-ish) med samma SoC på N6. Iof rätt långt kvar till Q42024.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Så är det alltid inom samma generation, ju lägre effektuttag desto högre prestanda/W.

Problemet är ju att steam decken har en äldre generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Så är det alltid inom samma generation, ju lägre effektuttag desto högre prestanda/W.

Z1 har ju Zen4, Steam Deck har Zen2