Stor ökning i läckta testresultat från Threadripper 7995WX

Permalänk
Melding Plague

Stor ökning i läckta testresultat från Threadripper 7995WX

Resultat från Sisoftware Sandra-benchmarktestet visar återigen hur snabb Threadripper Pro 7995WX är, men också den mindre och billigare 7975WX.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Frågan är fortfarande om Todd Howard tycker de räcker till Starfield eller inte… tror han vill att vi ska köpa något ännu bättre så han kan spränga nya teknologiska barriärer

Permalänk

Spännande. Ett problem med Threadripper är dock att mainstream plattformarna har blivit bättre. De har väldigt många kärnor + stöder 192 GB ram etc.
Min åsikt är om man tycker detta är på tok för lite, det är då Threadripper blir ett intressant alternativ.
För mig själv skulle en balanserad Threadripper dator gå på långt över 100 000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Spännande. Ett problem med Threadripper är dock att mainstream plattformarna har blivit bättre. De har väldigt många kärnor + stöder 192 GB ram etc.
Min åsikt är om man tycker detta är på tok för lite, det är då Threadripper blir ett intressant alternativ.
För mig själv skulle en balanserad Threadripper dator gå på långt över 100 000kr.

Ja vi sitter och kollar på att köpa en dator med Threadripper 32c/64t med 256 eller 512 GB RAM till jobbet just nu och trots att vi inte behöver ett så starkt grafikkort, lutar åt ett 4070 eller 4080, eller så mycket lagring, typ 4TB NVMe, så landar vi på runt 100k.

Hade inte licensen för en nätverkslicens kostat 100k extra per år så hade vi såklart kollat på en serverlösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Spännande. Ett problem med Threadripper är dock att mainstream plattformarna har blivit bättre. De har väldigt många kärnor + stöder 192 GB ram etc.
Min åsikt är om man tycker detta är på tok för lite, det är då Threadripper blir ett intressant alternativ.
För mig själv skulle en balanserad Threadripper dator gå på långt över 100 000kr.

Mainstreamplattformarna har blivit bättre på sitt, threadripper har väl blivit bättre på sitt med. Mer konsument-tillgängliga HEDT processorer har ju typ försvunnit som kategori.
Visst att vi nu har många kärnor på konsumentplattformarna men det är ju inte riktigt samma sak, och det är ju minst lika mycket skillnad procentuellt som det vart tidigare - 13900K har 24C32T, men 5995WX har 64C128T, det är ju knappast i närheten liksom.

Men samma indelning gäller väl som alltid man köper vad man behöver- man skaffar inte en Volvo V90 för att frakta malm eller kol vid en gruva. Men du köper ju inte heller en Dumper bara för att köra till kontoret.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Ja vi sitter och kollar på att köpa en dator med Threadripper 32c/64t med 256 eller 512 GB RAM till jobbet just nu och trots att vi inte behöver ett så starkt grafikkort, lutar åt ett 4070 eller 4080, eller så mycket lagring, typ 4TB NVMe, så landar vi på runt 100k.

Hade inte licensen för en nätverkslicens kostat 100k extra per år så hade vi såklart kollat på en serverlösning

Men om ni sparar 100kkr per år i licenskostnader på att köpa en Threadripper workstation i prisklass runt 100kkr.
Då kan ju företaget göra så att de köper in en Threadripper för 100kkr.
Använder den i 2 år (blir då billigare än licensen)
Efter två år kan de sälja den för någon symbolisk summa, exempelvis 500kr till någon intresserad.
Exempelvis dig?