Återskapa Netgear X-RAID

Permalänk
Medlem

Återskapa Netgear X-RAID

Jag har en Netgear readynas 6 ultra med 6x2 tb diskar som gick förlorad i ett strömavbrott för något år sedan. Den känner inte av volymen längre. Jag har redan bytt ut den mot en ny NAS med större utrymme men tänkte att det vore kul att se om jag kan få tillbaka de unika sakerna som fanns där.

Av vad jag läst verkar det som att X-RAID ska gå att återskapa med Hetman Raid recovery. Problemet är att jag idag inte har nån dator med 6 lediga SATA-portar för att koppla in alla diskar i. Min plan var därför att skaffa en extern USB-SATA, koppla in diskarna en och en, och göra avbilder av dem, lägga dem på min nya NAS och sen mounta dem i min ena dator för att kunna köra Hetman Raid recovery på dem sen.

Är det någon som testat detta och vet om det fungerar? Är det någon som vet om ett bra gratisprogram som kan göra en perfekt hårddiskavbildning på det sätt jag önskar?

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

I teorin borde det gå, du kan använda dd i linux för att skapa en kopia av disken.
Hur många lediga SATA-portar har du? Det kanske är lättare att köpa npgra SATA till USB, eller ett extra SATA kort och koppla alla diskarna på en gång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

I teorin borde det gå, du kan använda dd i linux för att skapa en kopia av disken.
Hur många lediga SATA-portar har du? Det kanske är lättare att köpa npgra SATA till USB, eller ett extra SATA kort och koppla alla diskarna på en gång?

Är tyvärr på tok för länge sedan jag aktivt arbetade med datorer för att känna mig bekväm med linux. Har tyvärr mest bara mac idag, samt en PC som är en intel NUC som jag tror inte ens har en enda SATA-port. Osäker om det finns nåt rimligt billigt kort med flera SATA till USB, varje adapter kostar flera hundralappar, blir inte prisvärt med 6st sådana.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Du kan förmodligen inte lösa det på annat sätt än genom Linux och förmodligen en bunt CLI-commandon mot mdadm-RAID. Vill du inte själv sätta dig in i detta får du leta fram någon annan som känner sig lockad av jobbet - och att det görs på diskimage av de riktiga diskarna och med 'losetup' kan du skapa en bunt virtuella diskar som hanteras som egna enheter fast diskimagen ligger på samma fysiska disk.

dvs. om det är ursprungligen 6 st 2TB-disk så kan du ha alla 6 diskimagen på en 14TB disk och större när man skall börja försöka rädda data ut arrayen

---

Det är förmodligen i grunden en mdadm-RAID - X-RAID är bara namntrix i hur man hanterar diskarna och RAID-build när man tex. utökar RAID-volymen med nya och/eller större diskar och sedan utökar filsystemet - hade man kunna loggat processen så hade det varit en rad olika CLI-kommandon till mdadm för RAID:en i olika steg, att sedan göra partitionerna större och sedan en bunt kommandon för att förstora ext4-filsystemet...

När detta väl är färdigt så kommer troligen mdadmRAID kunna monteras i vilken Linux-dist som helst - kanske tom. automagiskt som med en ubuntu om den inte är markerat skadad och då måste monteringen hanteras manuellt.

Har du inte SATA-bussar i tillräcklig mängd så kan du använda USB-diskdocka eller USB-adapter för SATA-diskarna som är kvar - linux-kärnan bryr sig inte om vilken väg som datat blir synligt och det går att montera en RAID av SATA-anslutna diskar blandat med USB-anslutna diskar.

Eller så gör du en diskimage med 'dd' eller 'ddrescue' (sistnämnda mer barnsäker mot misstag) en diskimage för var disk på en stor snurrdisk som rymmer allihopa rent storleksmässigt - idag finns både 14, 16, 18, 20 och 22TB diskar som alla kan rymma 6 * 2 diskimagefiler.

använder du sparse-flaggan kan det spara en del plats om det fins stora oanvända (0-fyllda) utrymmen (för att det inte fyllts på någon data sedan tidigare på dina diskar) och lägger du diskimagen på en komprimerande filsystem som BTRFS i en mapp med kompressionsflaggan satt (genom 'chattr +c mappnamn') så minskar det en del ytterligare i platsupptagande på diskarna - att det är komprimerat kommer inte att märkas på annat sätt än att det möjligen går lite mer långsamt. och tex. losetup och senare mdadm kommer inte märka att de olika diskimagen är komprimerad och/eller sparse-form.

---

Ditt problem är nog snarare att du har skadad filsystem, förmodligen skedde efter den första avbrottet och det hela hade börjat med resync pågående när nästa strömavbrott skedde och 64 - 256 MByte data som väntade på skrivning per disk i diskarnas writecache förlorades och det blev en jädra röra rent intrigitetsmässigt, särskilt när diskarnas writechache har multisegment och olika segment skrivs i olika ordning beroende läshuvudets rörelse och datat som matas in i disken skrivs inte linjär ordning som det matades in. Inte ens BTRFS överlever om det är för stora bita data och metadata i många MBytestorlekar som det blir oreda i pga. annan skrivordningeller inte skrivits alls vid av strömavbrott avbruten RAID-synkning från andra avbrottet och fler strömavbrott. har man inte writecache aktiv på diskarna så är det typ bara en 4k-sektor per disk i RAID:en som det blir oreda på och det klarar de flesta filsystemen att hantera - men inte när många MB med data som det blir korruption på samtidigt.

Alla mer seriösa lagringar i RAID-form använder diskarna med skriv-cache avstängd och det hanteras antingen av en kontroller med egen batteribackupad skriv-cache eller att Linux-kärnan skriver mot diskarna i den ordning den tycker bäst och det får gå så fort eller långsamt det går mot diskarna (därför är det bra med mycket RAM-minne i en NAS/server) då när ext4 används så skrivs också en journal och därmed vet vilken punkt som skrevs sist ifall det bryts plötsligt under skrivningen (BTRFS har transaktioner som också bestämmer punkter där allt som är äldre än den punkten är korrekt skrivet och har checksummor som också kollar hela intervallet mellan transaktionspunkter ifall disken har slarvat bort datat pga. strömavbrott mitt under skrivning och gör rollback så många steg som nödvändigt till man når punkten som är korrekt hela vägen).

Problemet är att tidigare netgear NAS-OS (och även andra NAS-fabrikat) kunde man välja om man ville ha skrivcache av eller påslagen och en massa varningstext och säger att NAS:en måste kopplas till UPS när man slog på skrivcache - men sedan försvann det eller blev allt mer svårhittad och man körde med writecache påslagen mot diskarna som default... - varför så misstänkts för att prestandan blir lidande när writecache på diskarna är avstängda och det ser inte så bra ut i olika oberoende tester som senare görs på NAS-märket då ingen undersöker sådana saker som om diskarna skrivcache är påslagen eller avslagen vid testerna och att man behöver gå in och ändra saker innan full prestanda uppnås anses som en nackdel vid 'out of box-tester' - därav att writecache är påslagen default...

Permalänk
Medlem

Beroende på vilket OS den har kört då kan det både vara lvm eller mdadm-baserat, det finns ett gäng guider på nätet om det (även hos Netgear själva) men du kommer garanterat behöva använda CLI för att få fram något om det ens går.

Permalänk
Medlem

Jag kommer nog använda mig av Hetman raid recovery för den faktiska återställningen, frågan är om det finns nåt program som kan göra en avbild av hårddiskarna som kan monteras i Windows (11) och att Hetman kan läsa diskarna så.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Hedersmedlem

Detta program verkar kunna montera en avbildning så att Windows ser det som en fysisk disk:
https://www.osforensics.com/tools/mount-disk-images.html

Programmet "FTK Imager" påstås kunna göra båda två (skapa + montera avbildningar), men sidan jag hittade verkade halvtrasig. Folk säger att det går att fylla i formuläret och ladda hem.
Om inte annat så finns dd för Windows också, och så hemskt är det inte att använda ändå. Det finns säkerligen något med GUI också men jag har ingen erfarenhet av något då jag också är en av de som skulle köra dd i såna här lägen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt varför ni gör det så omständigt, kör ddrescue på vardera disk, följ någon av lvm eller mdadm-guiderna så ser man ju vad som fungerar. Tvivlar starkt på att något program kommer lista ut alla lager korrekt själv.

Permalänk
Medlem

Fått svar från Hetmans support, ja deras program går att använda även på diskavbilder och det behöver inte vara fysiska diskar. Håller på att skapa avbilder nu av alla diskar med min adapter, tar dock 1-2 dygn uppskattningsvis per disk då det tyvärr blir SATA-USB-WLAN-NAS som all data måste passera.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Nu har jag gjort en avbild av första hårddisken. Det tog en vecka. Tyvärr lyckades FTK imager göra min avbild komprimerad och uppdelad. Att packa upp den innebär att den måste läsas, skickas över WLAN till datorn som packar upp den. Den uppskattade tiden för detta (1st disk på 2TB) är ca 10 dygn. Kul ändå att det går framåt, i denna takt borde jag vara färdig vid jul, givetvis om allt går som det ska. Nu är det här ju datorer det gäller, och då SKA det inte gå om jag förstått allt rätt.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Men herregud - när man datarräddar så köper man en (eller två) USB3-disk(ar) enkom för jobbet och i ditt fall typ 14 TB stor disk och där lägger man alla sina diskavbilder som man sedan jobbar vidare på, är det viktig data så lagrar man diskimage på den ena disken som backup/orginal och från denna kopierar ut filerna till den andra disken som man sedan arbetar på och gäller framförallt om orginaldiskarna har havererat under utläsningen av diskimagen då i somliga fall har man en enda försök på sig...

Och man gör det alltid på samma dator som man läser dina NAS-diskar via USB3-diskdocka och skriver till din USB3-diskdriver för diskimagen för att få upp hastigheten och klarar programmet (som 'dd') att läsa och skriva till diskarna parallellt så bör det vara klart inom ca 4 timmar för 2 TB och läser och skriver det efter varandra i block (som 'ddrescue') så bör det vara klart inom 8-9 timmar för 2 TB om diskarna är felfria - har man diskar som är tveksamma så använder man 'ddrescue' med 3 filargument då den är specialgjort för att hantera krassliga diskar med olika lässtrategier och envishet.

Sedan är det bra att kolla innan om den tänkta programmet du använder verkligen ger 'RAW' diskimage redan från början och inte egna specialformat som sedan måste konverteras...

Varför inte använder program som clonezilla eller liknande som startas upp från en USB-sticka då dessa är specifikt gjorda för uppgiften och utan krusiduller. Tänk på att det är 'RAW-filer' du skall ha ut som diskimage - inte komprimerade specialformat som bara programmet du använder kan hantera.

Att köra över kedjan SATA-USB-WLAN-NAS är ju totalt vansinnigt med så här stora datamängder om det skall vara klart inom det här året och dessutom kommer Wlan fungera dålig för alla inom nätet då den är hela tiden fullastad... använd åtminstone fysiska ethernetkablar mellan enheterna när du gör den här typen av dataskyfflingar om det skall transporteras mellan olika burkar, och normalt gör man det inom samma dator och mellan inkopplade diskar på datorn av just hastighetsskäl

Permalänk
Medlem

Klart det är dåligt och ineffektivt, det är ju liksom därför jag gör det. Att försöka ta genvägar och göra "rätt" har jag slutat med för länge sedan, det straffade sig bara. Jag hade möjligen kunnat ta en av diskarna från den nya NASen innan jag byggde en array, och använda den tillfälligt. Den hade rymt all data. För sent nu dock när alla diskarna används. Känns inte rimligt att köpa en ny hårddisk för 3-4000kr enkom för detta ändamål, så mycket är inte den data jag försöker återskapa värd. Köra med eternetkabel blir också svårt på grund av verkligheten. Helt enkelt enormt hus där allt är långt ifrån varandra.

Nästa bild jag återskapar blir utan verifiering och jag hoppas att jag tolkat programmet rätt nu och gjort en raw-image utan att splitta den i massor av arkiv (blev tusentals av den förra).

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

I teorin borde det gå, du kan använda dd i linux för att skapa en kopia av disken.
Hur många lediga SATA-portar har du? Det kanske är lättare att köpa npgra SATA till USB, eller ett extra SATA kort och koppla alla diskarna på en gång?

Det gör man grafiskt med diskar nu mera i Linux Mint Cinnamon. Bara att välja disk och spara som avbild.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Det gör man grafiskt med diskar nu mera i Linux Mint Cinnamon. Bara att välja disk och spara som avbild.

diskar har jag ingen aning om vad det är för något, ett separat program eller ingår det i filhanteraren (nautilus?) Finns det med även i live-imagen?

"Det gör man nu mera grafiskt" är aningen trångsynt och elitistiskt. Man använder väl det verktyg man är mest bekväm med som får jobbet gjort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

diskar har jag ingen aning om vad det är för något, ett separat program eller ingår det i filhanteraren (nautilus?) Finns det med även i live-imagen?

"Det gör man nu mera grafiskt" är aningen trångsynt och elitistiskt. Man använder väl det verktyg man är mest bekväm med som får jobbet gjort?

Diskar är Gnome-disks ingår i Linux Mint Cinnamon, även deras Live-ISO.

Andra valet i den högra menyn i bilden skapar en diskavbild (*.img) som är exakt samma struktur när du använder dd på hela disken (sda). Högerklickar du på en partition så får du en avbild av bara den dvs sda1.

dd har sina poäng. Men för enkla saker som att bara avbilda en disk eller partition så skulle jag säga att detta är bekvämare.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Offrade lite uptime för min NAS, bar iväg den och satte den bredvid datorn med kabel mellan. Kapade tiden så jag hinner med ca 2 diskar/dygn. Givetvis strular min NAS också, QNAP och deras lagringspooler och snapshots som plötsligt sätter NASen i skrivskyddat läge mitt i natten. Nåväl, är inne på disk 3 nu och har väl om några dagar alla 5-6 diskarna redo att monteras och köras i Hetman Raid recovery som kan återskapa en X-RAID.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Allting klart... utom.. att man bara kan göra en preview på filerna med Hetmans programvara utan att betala för den fulla versionen. Den finns givetvis i tre versioner, men för att återställa en raid med över 5 hårddiskar måste man köpa den dyraste, för 996 USD. Så.. inte ett alternativ att slänga ut sådär 10-15k på en återställning. Någon som känner till ett annat program som kan återskapa netgears X-RAID, gärna gratis eller i alla fall till en rimlig kostnad?

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ackelind:

Allting klart... utom.. att man bara kan göra en preview på filerna med Hetmans programvara utan att betala för den fulla versionen. Den finns givetvis i tre versioner, men för att återställa en raid med över 5 hårddiskar måste man köpa den dyraste, för 996 USD. Så.. inte ett alternativ att slänga ut sådär 10-15k på en återställning. Någon som känner till ett annat program som kan återskapa netgears X-RAID, gärna gratis eller i alla fall till en rimlig kostnad?

Som flera föreslagit redan, boota en live-image av Ubuntu, lyckas du koppla in alla diskar på en gång så kan den nog montera automatiskt, har du avbildningar av diskarna så får du trixa lite med losetup kanske.

Permalänk
Medlem

Tyvärr kan jag ingenting om linux. Alltså noll. Jag kan typ mer om DOS än det. Jag har som sagt inte tillräckligt med portar (har egentligen inga alls) men jag har lagt alla som RAW-images nu. Så nära, men 10000kr ifrån ändå. Om jag skulle lyckas boota linux har jag ju ingen aning hur jag där skulle återskapa netgears X-RAID och därefter kopiera över filerna. Jag skulle knappast ens lyckas ansluta min nya NAS för att komma åt filerna.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Jag är så nära men allt jag försöker med mäter motstånd. Det går att återställa med ReclaiMe file recovery ultimate. Jag betalade några tusenlappar för programmet, de andra programmen kostar tiotusentals kronor istället. Tyvärr så har jag ju Windows 11, eller Windows 11 äger mig. Att återskapa allt torde ta ca 2-4 dagar, men vad hjälper det när Windows mitt i natten startar om datorn under pågående arbete för att automatiskt fixa nån uppdatering. Trots att jag stängt av automatiska uppdateringar. Jag inser att jag inte längre har makten över min egen dator längre, den har makten över mig. Nåväl, starta om allt igen, vänta 3-4 dagar och hoppas att Windows tillåter mig att ha igång min dator så länge. Har även stängt av strömsparläget, men också det ignoreras av Windows till och från som låter datorn somna och pausa allt.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.