Permalänk
Medlem

Köpråd Tvättmaskin sökes!

Ska inhandla en ny tvättmaskin.

Vad ska man kolla efter som är viktigt i och med detta?
Tänkt pris nånstans mellan 4-6000. och gärna så tyst och energisnål som möjligt.

Nån som har en och som är nöjd och kan rekommendera?
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Den jag har ligger tyvärr över din prisklass, men ett bra tips är att kolla råd och rön, de är oberoende och testar och jämför maskinerna ordentligt i stället för en massa tyckande. Om man inte vill ha en prenumeration kan man betala för enskilda tester i stället.

Visa signatur

Ryzen 3900X | ASUS ROG Strix X570-E | G-skill Trident Neo 32 gb 3600mhz
EVGA 3080 FTW | Sound BlasterX AE-5
Adata XPG XS8200 Pro 1 tb + 2 tb | diverse HDD
Phanteks Enthoo Evolv X mörkgrå | Corsair RM 750X V2
LG 32GK850G 1440p 165 Hz, 32" VA | Ducky shine 7 | Logitech G502 SE

Permalänk
Medlem

Är det bråttom? Annars skulle jag vänta till BF och däromkring, brukar finnas gott om maskiner till bra priser då

Permalänk
Medlem

Gjorde en del efterforskningar för ett par veckor sedan tidigare, och tittar man på råd och röns rekommendationer och väger samman recensioner på nätet så är Serie 6 från Bosch åtminstone inte fel. Det finns en uppsjö modeller och exakt vilken man väljer skulle jag säga beror på vilken man hittar på kampanj för tillfället. Vi köpte t.ex. WGG244ALSN, men för 2000kr mindre än vad den kostar idag.

De hamnar nog i övre delen av ditt prisspann, kanske en femhundring över, men jag tror det är värt det.

Permalänk
Medlem

Vi köpte denna förra året, LG E4WV409N0W, och maken till tyst maskin har jag aldrig varit med om. Gissningsvis pga borstlös motor samt direkt drive, dvs motorn driver trumman direkt via axel ist för rem. Antar att den är välisolerad också.
Vi sliter hårt på våra maskiner, de går ofta och vi har barn på ridskola, katt i huset mm och än sålänge (pepparpeppar) så fungerar den bra.
Vi hade en bosch innan som var ca 10 år innan den gav upp. Den funkade fint men lät betydligt mycket mer. Under garantitiden så byttes lager i trumman på den och jag bytte själv doppvärmaren några år senare.

Permalänk
Medlem

Har haft ett par olika, Cylinda, Whirlpool, Bosch och nu senast Samsung, livslängden har väl varit runt ~5-6år.
Samsungen vi har nu köptes väl främst pga just att dom är en av få som faktiskt har vettig service och reservdelar när den går sönder.
Som tvättmaskin är den helt ok, "smarta funktioner" suger dock.
Hade jag köpt idag hade det nog blivit Miele, har andra produkter från dom och kvalitén känns bättre.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Tack alla ni för fina råd! Valet föll tillslut på denna då det verkade vara rätt mycket maskin för pengarna..

https://www.power.se/vitvaror/tvatt-och-torkning/frontmatade-...

Hoppas den levererar som det ska

Permalänk
Medlem
Skrivet av okey:

Tack alla ni för fina råd! Valet föll tillslut på denna då det verkade vara rätt mycket maskin för pengarna..

https://www.power.se/vitvaror/tvatt-och-torkning/frontmatade-...

Hoppas den levererar som det ska

Vi har nyligen bytt till Samsung tvättmaskin. I stort sett nöjd men den har mycket svårare att hitta balans när den ska centrifugera. Så tex badlakan/sängkläder sänker jag centrifugen till 800.
Tidigare har vi haft Siemens och LG.
Bra att det går att stänga av den extremt långa sången som spelas när den är klar

Permalänk
Medlem

Bumpar den här tråden lite.

Varför finns det så ofattbart många olika modeller hos varje tillverkare? Hur avkodar man modellbeteckningen?
Jag köpte en prenumeration på Råd och Rön, de har testat 103 maskiner, men de "bra köp"-modellerna (som alla var Bosch) <10000 ser ut att ha utgått. Samma med andra maskiner <10000kr med höga betyg, verkar finnas hos enstaka ÅF och fluktuerande prisnivå.
Många tester är ju rätt gamla, 2 år, så kanske inte så konstigt.

Kan detta vara en bra maskin? https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5315830
Eller bör jag vänta till BF?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Bumpar den här tråden lite.

Varför finns det så ofattbart många olika modeller hos varje tillverkare? Hur avkodar man modellbeteckningen?
Jag köpte en prenumeration på Råd och Rön, de har testat 103 maskiner, men de "bra köp"-modellerna (som alla var Bosch) <10000 ser ut att ha utgått. Samma med andra maskiner <10000kr med höga betyg, verkar finnas hos enstaka ÅF och fluktuerande prisnivå.
Många tester är ju rätt gamla, 2 år, så kanske inte så konstigt.

Kan detta vara en bra maskin? https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5315830
Eller bör jag vänta till BF?

Senast jag köpte (5 år sedan) så filtrerade jag på energiklass och motortyp, sen sorterade jag på pris under BF-veckan

Hittade då en Electrolux med 10 års garanti, kolborstfri motor, 9kg, A+++ (tror de bytt skala sen dess), …
För typ 4000kr

Nu är det såklart massa inflation och annat, men så länge specs duger och pålitligt varumärke är det inte så mycket att vara rädd för. Men den jag har är väl ingen ’smart’ maskin med massa hemautomatisering eller inbyggd torktumlare

Beror på vad man vill ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Senast jag köpte (5 år sedan) så filtrerade jag på energiklass och motortyp, sen sorterade jag på pris under BF-veckan

Hittade då en Electrolux med 10 års garanti, kolborstfri motor, 9kg, A+++ (tror de bytt skala sen dess), …
För typ 4000kr

Nu är det såklart massa inflation och annat, men så länge specs duger och pålitligt varumärke är det inte så mycket att vara rädd för. Men den jag har är väl ingen ’smart’ maskin med massa hemautomatisering eller inbyggd torktumlare

Beror på vad man vill ha

Jo det får nog bli så!
Vi vill bara ha en enkel, pålitlig maskin som är tillräckligt snål, tyst, har vettiga tvättprogram och som tvättar ordentligt rent. Kanske kan räkna med att de välkända märkena (Bosch, Siemens, Miele, Electrolux) uppfyller detta.
Koreanerna kan säkert ge mycket för pengarna, men av någon anledning har jag lägre förtroende för dem, samma med den uppsjö mindre märken.
Vi har en Indesit (tror jag) i lägenheten vi hyr.
Den är totalt ologisk, finns inget vettigt tvättprogram, det vanliga tar 3,5 timme, så finns det massa oklara tilläggsinställningar (miljö och baby). Trots att jag använder den regelbundet (ca varannan vecka) måste jag fråga min fru vilket fack tvättmedlet ska hällas i varje gång.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Halloj ts, köpte en Bosch series 6 under sommaren. Riktig nöjd med den so far. Har bra erfarenhet av bosch vitvaror 👍

https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/tvatt-tork/tvattma...

Ser nu att den gått upp i pris en hel del. Under sommaren körde EG någon drive + cashback från Bosch så landa den på ca 4500-5000kr

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Senast jag köpte (5 år sedan) så filtrerade jag på energiklass och motortyp, sen sorterade jag på pris under BF-veckan

Hittade då en Electrolux med 10 års garanti, kolborstfri motor, 9kg, A+++ (tror de bytt skala sen dess), …
För typ 4000kr

Nu är det såklart massa inflation och annat, men så länge specs duger och pålitligt varumärke är det inte så mycket att vara rädd för. Men den jag har är väl ingen ’smart’ maskin med massa hemautomatisering eller inbyggd torktumlare

Beror på vad man vill ha

Köpte också en Elektrolux med kolborstfri motor med 9kg kapacitet, den är tyst och sväljer mycket tvätt. Har snart gått var o varannan dag i tio år, för ca tre år sedan fick jag byta nån avloppspump annars snurrar den på bra fortfarande. Hoppas den håller tio år till. Blir lätt en sån igen när den dagen kommer.

Permalänk
Medlem

Bumpar denna tråd också eftersom min andra electrolux nu dött efter ynka 3 år. Den snurrar trummat ca 1 varv och sedan kör den hela programmet utan att snurra trumman igen. testat rensa filter och kolla tuben och instruktionen. Inga felkoder syns alls, den bara skiter i att snurra trumman.

Blir väll en ny men nu skippar jag electrolux. Funderar på miele eller bosch. Kostar väll lite men säkert värt det.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Bumpar denna tråd också eftersom min andra electrolux nu dött efter ynka 3 år. Den snurrar trummat ca 1 varv och sedan kör den hela programmet utan att snurra trumman igen. testat rensa filter och kolla tuben och instruktionen. Inga felkoder syns alls, den bara skiter i att snurra trumman.

Blir väll en ny men nu skippar jag electrolux. Funderar på miele eller bosch. Kostar väll lite men säkert värt det.

Har du inte garanti kvar på den? Har för mig att det var 5 år garanti när vi köpte våra Elektroluxmaskiner för några år sedan.
Även om du inte har garanti kvar kan det kanske vara billigare att ta hem någon som servar/reparerar Elektrolux och be de ta en titt innan du köper nytt. Om det finns någon sådan på din ort dvs.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Har du inte garanti kvar på den? Har för mig att det var 5 år garanti när vi köpte våra Elektroluxmaskiner för några år sedan.
Även om du inte har garanti kvar kan det kanske vara billigare att ta hem någon som servar/reparerar Elektrolux och be de ta en titt innan du köper nytt. Om det finns någon sådan på din ort dvs.

Ska nog ringa dom imorgon och höra. Min Samsung kyl/frys hade 5 år men var såklart uppdelat på 2 år reklamation och 3 år garanti. Slutade med att jag plockade isär och lagade den själv.
Kanske slutar så här också🤫.
Riktigt surt då det hände samtidigt som det blev stopp i avloppet IGEN så en relining firma är också på ingång.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Bumpar denna tråd också eftersom min andra electrolux nu dött efter ynka 3 år. Den snurrar trummat ca 1 varv och sedan kör den hela programmet utan att snurra trumman igen. testat rensa filter och kolla tuben och instruktionen. Inga felkoder syns alls, den bara skiter i att snurra trumman.

Blir väll en ny men nu skippar jag electrolux. Funderar på miele eller bosch. Kostar väll lite men säkert värt det.

Konsumentköplagen ger dig garati i 3 år på produktfel. Miele är överlägset bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasagno:

Konsumentköplagen ger dig garati i 3 år på produktfel. Miele är överlägset bäst.

Asko verkar vara ett bra märke, torktumlaren är en sådan och är hela 12 år gammal nu.

Ringde Electrolux och har vi kvitto och det är ett garantifel så kommer dom och fixar det gratis. Damen ska leta fram kvittot när hon kommer hem. I annat fall så kostar det 2000 kr avgift för reparation så det kan det vara värt kanske. Vill inte gärna släpa runt vitvaror nu i snömassorna på hala trappor kan gå illa.
Electrolux garanti är 5 år så det är bra.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Asko verkar vara ett bra märke, torktumlaren är en sådan och är hela 12 år gammal nu.

Ringde Electrolux och har vi kvitto och det är ett garantifel så kommer dom och fixar det gratis. Damen ska leta fram kvittot när hon kommer hem. I annat fall så kostar det 2000 kr avgift för reparation så det kan det vara värt kanske. Vill inte gärna släpa runt vitvaror nu i snömassorna på hala trappor kan gå illa.
Electrolux garanti är 5 år så det är bra.

Helt klart värt 2000 för att laga en så ny maskin, istället för >4000 kr + böket med att frakta in, forsla bort, installera osv.
Känns spontant som att det är rätt god chans att det är ett garantifel. Om ni inte kört tegelstenar i maskinen eller misshandlat den på något annat vis. Men de måste ju såklart upplysa om att det kostar om det inte är det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Asko verkar vara ett bra märke, torktumlaren är en sådan och är hela 12 år gammal nu.

Ringde Electrolux och har vi kvitto och det är ett garantifel så kommer dom och fixar det gratis. Damen ska leta fram kvittot när hon kommer hem. I annat fall så kostar det 2000 kr avgift för reparation så det kan det vara värt kanske. Vill inte gärna släpa runt vitvaror nu i snömassorna på hala trappor kan gå illa.
Electrolux garanti är 5 år så det är bra.

Undersökningen kostar om inte felet omfattas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasagno:

Undersökningen kostar om inte felet omfattas

Det är sällan de gör det(att man ska få betala för undersökning om felet inte omfattas) . Electrolux är sjysta, haft tidigare problem med en gammal tvättmaskin som var på gränsen till om det var garanti eller inte men de tog den. Sen att deras vitvaror är kassa är en annan femma

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Helt klart värt 2000 för att laga en så ny maskin, istället för >4000 kr + böket med att frakta in, forsla bort, installera osv.
Känns spontant som att det är rätt god chans att det är ett garantifel. Om ni inte kört tegelstenar i maskinen eller misshandlat den på något annat vis. Men de måste ju såklart upplysa om att det kostar om det inte är det.

Skrivet av Lasagno:

Undersökningen kostar om inte felet omfattas

Kanske är så om inte det underwatch säger stämmer.

Skrivet av underwatch:

Det är sällan de gör det(att man ska få betala för undersökning om felet inte omfattas) . Electrolux är sjysta, haft tidigare problem med en gammal tvättmaskin som var på gränsen till om det var garanti eller inte men de tog den. Sen att deras vitvaror är kassa är en annan femma

Får hoppas jag klarar mig och att dom är lite schysta om det behövs.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Bosch och Siemens gör OK kyl, frys, spisar i de högre serierna, men för vitvaror som rör vatten + dammsugare så är det miele som gäller om man vill att det håller.

Permalänk
Medlem

Det blev Bosch för oss (WGG244FISN). Hade också helst köpt Miele men jag ville ha med ångfunktion eller antiskrynkel-funktion. Sen lite större kapacitet . Då sprang det iväg i pris en del på Miele, fanns ingen på rea just när vi behövde så kunde inte motivera att betala 50%+ mer (13000 vs 8500 efter cashback).

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Kör Bosch Tvättmaskin & Tumlare, även diskmaskinen, börjar väl närma sig 10 år i ålder, men fungerar hur bra som helst än så länge.
Samsung hade (har?) problem pga att dom använder vissa delar av gjuten aluminium i maskinerna, efter några år börjar det småfukta lite och det uppstår galvaniska strömmar mellan det rostfria stålet och aluminiumet = aluminiumet äts upp = totalras, finns några skräckexempel om man googlar typ : samsung front loader washer corrosion

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Alla märken har billiga, sämre varianter. Så det går inte att köpa "ett bra märke" utan att också ha valt modell om man vill lita på att det inte är skräp i dem.

När jag gjorde researchen innan senaste köpen (3-4 år sen) så stod det till slut mellan Miele's mellan till premiumsegment och Bosch, men då bara Series 8 eftersom de tillverkade dem i Tyskland och med klart bättre komponenter i vissa avseenden än de lägre serierna (4 - 6) som tillverkades i balkan nånstans.

Så, det kan säkert ha förändrats sen dess, men utifrån det landade jag till slut i köp av Bosch Series 8 på både tvättmaskin och torktumlare. De tuggar på bra och känns bra mycket bättre än alla tidigare billigare maskiner jag tvingats dras med då jag bodde i hyresrätter osv.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Jag kör på en billig samsung tvättmaskin och en candy torktumlare.
Rostfritt är i min mening bortkastade pengar då motorer och pumpar ofta ger upp innan trumman rostar sönder.

Som backup har jag en liten TecTake från när jag hade en liten lägenhet.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------