Asus Zenbook batteri plötsligt dött

Permalänk

Asus Zenbook batteri plötsligt dött

Min laptop (Asus Zenbook UX425E), inköpt januari 2021, har fram tills i somras fungerat helt perfekt. Batterikapaciteten hade då sakta sjunkit från c:a 67000 mWh till c:a 53000, när den över en vecka i juli plötsligt sjönk till 42000. En månad senare var vi på 32000 och häromdagen sjönk det till 18000.
Batteristatus visar nu konstant 53% men är i praktiken 0% - så fort jag drar ur laddaren så tvärdör datorn.
Ända sedan den var ny har jag följt Asus rekommendation och endast laddat upp till 80%

Har någon annan varit med om något liknande? Kan man anta att det bara är batteriet som behöver bytas eller indikerar symtomen något större problem? Är det normalt eller borde jag kunna reklamera?

Permalänk
Medlem

Jag är alltid en förespråkare av att reklamera fel man inte orsakat genom yttre åverkan eller felaktig hantering, och i synnerhet då sådant som beror på undermålig konstruktion, materialval och liknande.

Problemet i kråksången är ju att såpass lång tid passerat att det ligger på dig att visa att felet är ursprungligt. Generellt kan man som konsument göra detta genom att påtala att man använt produkten enligt medföljande skötselråd samt genom att den inte visar tecken på åverkan. När det gäller batterier blir det här lite svårt, då man ganska gravt kan missköta laddningen och förvaringen utan att det för den skull syns på batteriet. Samtidigt lutar sig många tillverkare också mot detta och lämpar gladeligen över konsekvenserna av uselt tillverkade batterier på konsumenterna - "bara sex månaders garanti på batterier" är ett typexempel på detta.

Vet du med dig att du handskats på bra sätt med batteriet tycker jag du skall reklamera och vara förberedd på lite mothugg. Hanterar man batteriet som tillverkaren rekommenderar skall det (med viss tappad kapacitet) fungera hela reklamationstiden och en bra bit däröver, så det är inte normalt att ditt beter sig som det gör. Det kan ju också vara annat fel än just i själva batteriet som orsakar problemet.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av twit:

Jag är alltid en förespråkare av att reklamera fel man inte orsakat genom yttre åverkan eller felaktig hantering, och i synnerhet då sådant som beror på undermålig konstruktion, materialval och liknande.

Tack! Och jag håller med, men vill helst inte vara utan datorn i veckor utan hyfsat goda utsikter att få godkänd reklamation. Tänker att det nästan kan vara värt 1500:- att låta Compucraft här i Sthlm byta batteriet om sannolikheten är hög att det löser problemet, även om det förstås vore poäng i att låta Asus stå för notan

Permalänk

Har precis fått exakt samma problem, men att batteristatusen orörligt står på 70% och att den tvärdör när man drar ur sladden. Får man fråga hur det har gått med Din dator?

Permalänk
Skrivet av TordaTorda1971:

Har precis fått exakt samma problem, men att batteristatusen orörligt står på 70% och att den tvärdör när man drar ur sladden. Får man fråga hur det har gått med Din dator?

Jag lämnade in datorn för batteribyte, 1500:- på Compucraft i Stockholm, och nu är den som ny igen. Det tog några veckor för dem att få hem ett originalbatteri men själva bytet gick på en halvtimme.

Permalänk

Stort tack för svar och jag har varit i kontakt med Asus support som verkligen har känts som ganska kärva. De har förvisso svarat på mina mejl med förslag på diverse åtgärder för att kolla om det går att ordna, men de är verkligen inte intresserade att ta det som ett garantiärende. Datorns garanti på 24 månader hade passerats med 20 dagar när jag anmälde problemet, då jag inte märkt av det förrän jag kopplade bort datorn från nätadaptern och därefter gick det några veckor innan jag tog tag i problemet.

Jag har i alla fall nu beställt ett nytt batteri och håller tummarna för att det ska fungera lika bra som för Dig.

Jag tycker nog hursomhelst att ett batteri ska hålla betydligt längre en endast ett par år. Jag har haft ganska många bärbara datorer genom åren och har alltid hållit Asus ganska högt och det brukar för mina datorer inte bli några batteriproblem förrän efter flertalet år, så därför föll valet av dator just på en Asus, men nu börjar jag verkligen tvivla, när intresset att ta ansvar för problemet inte är större. Jag kan ju nämna att jag ungefär samtidigt köpte en Dell XPS 13" och den puttrar på som om den vore ny.

Jag återkommer i ärendet...

Permalänk

Nu har jag bytt batteri och datorn fungerar nu åter precis som den ska och jag kan även ställa in den att bara ladda till 80%, men i alla andra bärbara datorer som jag har tillgång till, så finns det i enhetshanteraren under "Batteri" två olika enheter:

- Microsoft AC Adapter
- Microsoft ACPI-Compliant Control Method Battery

När batteriet gav upp så började jag såklart leta orsaker och eventuellt lösningar till att få igång batteriet igen och upptäckte då att "Microsoft AC Adapter" inte fanns i enhetshanteraren. Nu när jag monterat det nya batteriet, så är den fortfarande försvunnen och jag kan inte riktigt få kläm på vad den har för funktion och Asus support har heller inte gett några svar om detta.

Är det möjligtvis så att det på just den här modellen inte finns någon sådan, då jag inte reflekterat över detta när den fungerat som den ska och den kanske aldrig har funnits på min dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowbagger44:

Min laptop (Asus Zenbook UX425E), inköpt januari 2021, har fram tills i somras fungerat helt perfekt. Batterikapaciteten hade då sakta sjunkit från c:a 67000 mWh till c:a 53000, när den över en vecka i juli plötsligt sjönk till 42000. En månad senare var vi på 32000 och häromdagen sjönk det till 18000.
Batteristatus visar nu konstant 53% men är i praktiken 0% - så fort jag drar ur laddaren så tvärdör datorn.
Ända sedan den var ny har jag följt Asus rekommendation och endast laddat upp till 80%

Har någon annan varit med om något liknande? Kan man anta att det bara är batteriet som behöver bytas eller indikerar symtomen något större problem? Är det normalt eller borde jag kunna reklamera?

Har du plågat batteriet på annat sätt? Dom hatar värme och kan dö av det väldigt snabbt. Dom "puffar" upp sig och blir lite som ditt, i princip dött.
Att ladda till 80% är bara en av många saker man måste tänka på med batterier. Själv laddar jag alltid till 100% och har ibland laddaren inkopplad 24/7 under lång tid och batterier håller för mig i många år. Mina batterier till min skruvdragare är 11 år men börjar bli lite trötta nu.

Jag skyddar dom däremot mot värme på alla sätt jag kan på sommaren bor många i källaren eller på en annan sval plats. Förutom de som måste vara i värmen tex klipparen och dess batteri har tappat kapacitet snabbt. Glömmer du din telefon i en varm bil på sommaren kan batteriet vara stendött efter en sådan behandling eller allvarligt skadat.
Låter som något sådant kan ha hänt ditt eftersom det förlorade så snabbt men man kan ju inte utesluta något form av tillverknings fel heller.
Testa att reklamera går det inte eller vill dom inte ta det så kanske du får "operera" dit ett nytt själv.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Har du plågat batteriet på annat sätt? Dom hatar värme och kan dö av det väldigt snabbt. Dom "puffar" upp sig och blir lite som ditt, i princip dött.
Att ladda till 80% är bara en av många saker man måste tänka på med batterier. Själv laddar jag alltid till 100% och har ibland laddaren inkopplad 24/7 under lång tid och batterier håller för mig i många år. Mina batterier till min skruvdragare är 11 år men börjar bli lite trötta nu.

Jag skyddar dom däremot mot värme på alla sätt jag kan på sommaren bor många i källaren eller på en annan sval plats. Förutom de som måste vara i värmen tex klipparen och dess batteri har tappat kapacitet snabbt. Glömmer du din telefon i en varm bil på sommaren kan batteriet vara stendött efter en sådan behandling eller allvarligt skadat.
Låter som något sådant kan ha hänt ditt eftersom det förlorade så snabbt men man kan ju inte utesluta något form av tillverknings fel heller.
Testa att reklamera går det inte eller vill dom inte ta det så kanske du får "operera" dit ett nytt själv.

TS startinlägg är 6 månader gammalt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

TS startinlägg är 6 månader gammalt

Det missade jag

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av TordaTorda1971:

Nu har jag bytt batteri och datorn fungerar nu åter precis som den ska och jag kan även ställa in den att bara ladda till 80%, men i alla andra bärbara datorer som jag har tillgång till, så finns det i enhetshanteraren under "Batteri" två olika enheter:

- Microsoft AC Adapter
- Microsoft ACPI-Compliant Control Method Battery

När batteriet gav upp så började jag såklart leta orsaker och eventuellt lösningar till att få igång batteriet igen och upptäckte då att "Microsoft AC Adapter" inte fanns i enhetshanteraren. Nu när jag monterat det nya batteriet, så är den fortfarande försvunnen och jag kan inte riktigt få kläm på vad den har för funktion och Asus support har heller inte gett några svar om detta.

Är det möjligtvis så att det på just den här modellen inte finns någon sådan, då jag inte reflekterat över detta när den fungerat som den ska och den kanske aldrig har funnits på min dator?

Kollade nu och kan verifiera att det är samma på min dator. Tror (men är helt inte säker på) att anledningen är att datorn inte har någon AC-adapter ombord eftersom det är USB-C in. Omvandlingen sker i laddaren. Borde inte spela någon roll för batteriets livslängd.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Har du plågat batteriet på annat sätt? Dom hatar värme och kan dö av det väldigt snabbt. Dom "puffar" upp sig och blir lite som ditt, i princip dött.
Att ladda till 80% är bara en av många saker man måste tänka på med batterier. Själv laddar jag alltid till 100% och har ibland laddaren inkopplad 24/7 under lång tid och batterier håller för mig i många år. Mina batterier till min skruvdragare är 11 år men börjar bli lite trötta nu.

Jag skyddar dom däremot mot värme på alla sätt jag kan på sommaren bor många i källaren eller på en annan sval plats. Förutom de som måste vara i värmen tex klipparen och dess batteri har tappat kapacitet snabbt. Glömmer du din telefon i en varm bil på sommaren kan batteriet vara stendött efter en sådan behandling eller allvarligt skadat.
Låter som något sådant kan ha hänt ditt eftersom det förlorade så snabbt men man kan ju inte utesluta något form av tillverknings fel heller.
Testa att reklamera går det inte eller vill dom inte ta det så kanske du får "operera" dit ett nytt själv.

Inte plågat på något sätt. Har haft måånga bärbara datorer både privat och på jobbet i över 30 år och den här sticker ut. Men som sagt, nu fungerar den bra igen efter batteribyte

Permalänk

Jag har inte heller plågat mitt batteri över huvud taget och det skulle i så fall vara tvärtom, att jag kanske inte använt den tillräckligt. Jag har också haft många bärbara datorer genom åren och denna sticker verkligen ut i negativ bemärkelse, ungefär lika mycket som Asus support som inte var ett dugg intresserade av att ta ansvar för att denna premiumdators funktion, såfort den legala garantin gått ut med ynka 10 dagar. Jag har även en Dell XPS 13 och den har också USB-C, men på den finns "Microsoft AC Adapter" som enhet i enhetshanteraren.

Tack för allt engagemang i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowbagger44:

Inte plågat på något sätt. Har haft måånga bärbara datorer både privat och på jobbet i över 30 år och den här sticker ut. Men som sagt, nu fungerar den bra igen efter batteribyte

Det var bra att det är som det ska nu.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.