Intel "Meteor Lake" blir inget alternativ för hemmabyggda datorer

Permalänk
Melding Plague

Intel "Meteor Lake" blir inget alternativ för hemmabyggda datorer

Intels löfte om Core 14000 "Meteor Lake" till stationära visar sig främst handla om fastlödda processorer för färdigbyggda system.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Jag är så (inte) förvånad.

Permalänk
Medlem

Synd! Hoppades kunna fynda en 13600 eller 13700 billigt när/om 14-serien släpptes brett.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Det här har säkert stått i någon artikel som jag inte läst, men kommer Thunderbolt 5 nu med meteor lake?

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Synd! Hoppades kunna fynda en 13600 eller 13700 billigt när/om 14-serien släpptes brett.

Men detta har inget med 14 serien till desktop att göra, den kommer fortfarande men är bara en refresh.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av JonasT:

Jag är så (inte) förvånad.

Den kom och gick som Intels Broadwell.

Permalänk
Medlem

Senaste decenniet har varit plågsamt om man väntat på en ny processor. Inte hänt mycket.

Permalänk
Medlem

Den såg man komma faktiskt. @medbor var väl lite inne på detta också i den tidigare artikeln.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ryzer:

Senaste decenniet har varit plågsamt om man väntat på en ny processor. Inte hänt mycket.

Neeee, Ryzen anlände och bröt Intel's Skylake 14+++++++++ -kombo.

Hade inte Ryzen slagit igenom hade vi nog varit på Skylake refresh 13nm 4,4ghz 4cores 8 threads, men sockelschemat hade varit som dagens.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem

Fastlödda CPUs, wtf. Bra drag miljö-, reparations- och underhållsmässigt. Cheezus.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem

Nu blir min polare sne på mig.
Sa åt honom att vänta till denna CPU dyker upp 😂

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

kommer väl "adaptrade" till socket från kina säkert. men nåt custom mobo/bios för det ska funka.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten_lemmel:

Fastlödda CPUs, wtf. Bra drag miljö-, reparations- och underhållsmässigt. Cheezus.

Det är inget nytt dock. Det är standard i alla kompakta system. Nucs, laptops och mindre.

Permalänk
Medlem

Lite missvisande artikel, sista stycket är korrekt och har "alltid" varit känt. Frågan är när 14000-serien till desktop kommer, det var länge sedan vi förstod att den skulle komma till 1700 sockeln och i praktiken vara en 12th Gen Mk3. Moderkortstillverkarna har väl redan mer eller mindre bekräftat det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten_lemmel:

Fastlödda CPUs, wtf. Bra drag miljö-, reparations- och underhållsmässigt. Cheezus.

Vill du ha maximal prestanda och energieffektivitet är socklar usla. Den påstådda miljö och reparationsvinsten är extremt liten i dessa segment.

Permalänk
Medlem

Jag är förvirrad som en kameleont, vi får Refresh i höst och Intel byter I"siffror" namn till Ultra men det handlar om 14000 serien 2024 refresh till 14000?

13000 och 14000 är samma?

*EDIT

13000 är nuvarande... Och i höst kommer 14000*

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av SVclocker:

Jag är förvirrad som en kameleont, vi får Refresh i höst och Intel byter I"siffror" namn till Ultra men det handlar om 14000 serien 2024 refresh till 14000?

13000 och 14000 är samma?

Det är väldigt rimligt att vara förvirrad. Jag ska FÖRSÖKA göra det mindre snurrigt, here goes:

Från och med processorer med arkitekturen "Meteor Lake" byter Intel namnschema. På den bärbara sidan blir det med Core 14000, vilket betyder att "i" försvinner och Ultra-prefixet läggs till för vissa modeller. Det är alltså arkitekturen som avgör att det blir namnbyte, inte siffrorna i seriens namn.

Core 14000 för stationära datorer har arkitekturen "Raptor Lake Refresh". Den är äldre än "Meteor Lake" och precis som du nämner är den i allt väsentligt likadan som "Raptor Lake" i Core 13000. De behåller därför det gamla namnschemat. Där väntas bytet i namn komma med nästa generation, eftersom det är då det blir byte till en ny arkitektur.

Oklart om jag gjorde det bättre eller värre

Permalänk
Medlem

Är rätt glad att jag uppgraderade till 13000 serien nu när man gör detta. Så det inte hade blivit som rtx 2000 och etc 3000 prestanda hoppet mellan 13000 och 14000. Puh 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Det är väldigt rimligt att vara förvirrad. Jag ska FÖRSÖKA göra det mindre snurrigt, here goes:

Från och med processorer med arkitekturen "Meteor Lake" byter Intel namnschema. På den bärbara sidan blir det med Core 14000, vilket betyder att "i" försvinner och Ultra-prefixet läggs till för vissa modeller. Det är alltså arkitekturen som avgör att det blir namnbyte, inte siffrorna i seriens namn.

Core 14000 för stationära datorer har arkitekturen "Raptor Lake Refresh". Den är äldre än "Meteor Lake" och precis som du nämner är den i allt väsentligt likadan som "Raptor Lake" i Core 13000. De behåller därför det gamla namnschemat. Där väntas bytet i namn komma med nästa generation, eftersom det är då det blir byte till en ny arkitektur.

Oklart om jag gjorde det bättre eller värre

Okej, nu vet jag varför allting blev så förvirrat för mig.

Jag trodde 13000 var kommande i höst men så är det ju inte, det är just nu den nuvarande.

Skyller på att hjärnan var utan kaffe vid den tidpunkten.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Senaste decenniet har varit plågsamt om man väntat på en ny processor. Inte hänt mycket.

Gå ut i gräset med dej!

Bara det att 8 kärniga processorer bara fanns i HEDT-processorer som kostade massor för 10 år sedan och nu är vardagsmat säger ju en hel del.

Permalänk

Är väl ingen större skillnad för användaren ändå iofs. Och för intel nästa logiska steg, varje år är det ny sockel eller när de känt sig riktigt inspirerade, flera olika samma år beroende på segment..

Permalänk
Skrivet av landmarks:

Det är väldigt rimligt att vara förvirrad. Jag ska FÖRSÖKA göra det mindre snurrigt, here goes:

Från och med processorer med arkitekturen "Meteor Lake" byter Intel namnschema. På den bärbara sidan blir det med Core 14000, vilket betyder att "i" försvinner och Ultra-prefixet läggs till för vissa modeller. Det är alltså arkitekturen som avgör att det blir namnbyte, inte siffrorna i seriens namn.

Core 14000 för stationära datorer har arkitekturen "Raptor Lake Refresh". Den är äldre än "Meteor Lake" och precis som du nämner är den i allt väsentligt likadan som "Raptor Lake" i Core 13000. De behåller därför det gamla namnschemat. Där väntas bytet i namn komma med nästa generation, eftersom det är då det blir byte till en ny arkitektur.

Oklart om jag gjorde det bättre eller värre

Du förklarade det alldeles utmärkt!

Permalänk
Medlem

Ja detta är inga konstigheter.
Intel själva har sagt det att 14000 serien håller fokus på det bärbara segmentet medans 15000 serien kommer hålla fokus på det stationära segmentet.
Har avrått vänner som har pratat om en eventuell sidogradering att vänta tills i slutet av detta år alternativt början av nästa år då AMD släpper Ryzen 9000-serien (vilket kommer att bli intressant då AMD gjort chiplet större från 8 till 16 kärnor, vilket förhoppningsvis innebär 3d v cache på 32 trådar) alternativt vänta tills nästa år då Intels 15000 serie släpps..

Visa signatur

Asus strix z490 H Gaming, i7 10700k-5,2Ghz, Zotac rtx 3060 Ti-Vattenkylt, 32Gb ram @4000Mhz, @500Gb ssd som C disk och 1Tb ssd enbart för spel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Det är inget nytt dock. Det är standard i alla kompakta system. Nucs, laptops och mindre.

Nej, jag vet. Men ändå. Om nu dessa CPUs är kompatibla med intels nuvarande styrkretsar känns det bara b att de inte säljs som lösa komponenter. Man hade velat ge intel kudos för att ha stöttat en plattform med 3 generationer CPUs istället för två.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W