Tecken på bristande tillgång på Geforce RTX 4080 och RTX 4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Har du en källa på detta? En ärlig fråga då det diskuterats en del om deras ev. ockerpriser.

Jag har hört detta i flera av branchpodcastarna jag lyssnar på men det är väl basal matematik tänker jag.

En H100 för AI ligger på 80 miljarder transistorer och korten kostar 30-40000 dollar.
En AD102 från en 4090 har 76 miljarder transistorer och kostar 1500-2000 dollar.

Nvidia hinner inte producera H100 i den takt som kunderna vill ha dem och båda kretsarna producerar i samma maskiner.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Jag har en fundering av hur många som behöver ett 4080 till dagens spel? Det är väl endast om man ska spela i 4K

De breda massan gissar jag spelar i 1440p och då borde 4070 Ti räcka

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Jag har en fundering av hur många som behöver ett 4080 till dagens spel? Det är väl endast om man ska spela i 4K

De breda massan gissar jag spelar i 1440p och då borde 4070 Ti räcka

Isf är spelen dåligt gjorda imho. De borde skicka med texturer och 3D-modeller osv i högre upplösning om de inte kan maxa grafikkorten.

Permalänk
Medlem

Med tanke på den vinst Nvidia gör, och den marginal de tycks ha på H100 etc, så undrar jag personligen varför de i denna marknadsekonomiska värld inte har några direkta konkurrenter? Visst, de är säkert sååå mycket bättre, men finns det ingen som kan leverera halva prestandan till en fjärdedel av priset? Om marginalerna är typ 1000% alltså.

Precis när man tänker att "nu kommer inte kryptofantasterna" att låta sina kort gå 24/7 och slösa energi i onödan längre, så kommer AI-kort som med tanke på priset väl måste gå på max mest hela tiden så snart har vi väl krav från robotarna att vi ska bygga en kärnreaktor i varenda jävvla by, gammastrålningen är ju skön och AI vill oss alla väl.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Med tanke på den vinst Nvidia gör, och den marginal de tycks ha på H100 etc, så undrar jag personligen varför de i denna marknadsekonomiska värld inte har några direkta konkurrenter? Visst, de är säkert sååå mycket bättre, men finns det ingen som kan leverera halva prestandan till en fjärdedel av priset? Om marginalerna är typ 1000% alltså.

Precis när man tänker att "nu kommer inte kryptofantasterna" att låta sina kort gå 24/7 och slösa energi i onödan längre, så kommer AI-kort som med tanke på priset väl måste gå på max mest hela tiden så snart har vi väl krav från robotarna att vi ska bygga en kärnreaktor i varenda jävvla by, gammastrålningen är ju skön och AI vill oss alla väl.

Troligen för att Nnidia är full-service. Dom har mängder av programvaror som sätter fart på deras hårdvara. Programvaror som tar lång tid och kostar massa dollars att ta fram.

Hårdvaran är troligen inte deras dyraste komponent sett till utvecklingskostnad.

Se på intels grafikkortssatsning, ett par år att ta fram ett kort, 10 till att får det att fungera perfekt.