Samsung HW-Q990C/Q995C Soundbar - Den dedikerade tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Ursäkta om frågan ställts redan i tråden men hittade inget när jag sökte igenom lite snabbt.

Vad är bästa sättet att koppla in soundbaren på? Antar via HDMI? Har en nyare Samsung TV och en Apple TV och ett PS5. Hur kopplar jag det bäst? Hur är det tänkt att använda de flera HDMI utgångarna på soundbaren? 🤔

Har du TV som stödjer 120Hz eller VRR så vill du inte koppla PS5/Series X i soundbaren och istället koppla direkt in i TVn då soundbaren bara har HDMI 2.0. Apple TV kan du koppla i soundbaren men kan bli krångel med eARC, jag får inte eARC att fungera efter avstängning om jag använder HDMI portarna på soundbaren.

Jag är ute efter en 6-8 portars HDMI 2.1 switch med auto swap så jag slipper HDMI portarna i soundbaren men vet inte ens om det finns.

Permalänk
Medlem

Jag blev just nekad av Aditro pga avsaknad av namn på kvittot. Fotade fysiska kvittot från butik, nytt försök nu med pdf kvitto från power (finns om man är inloggad).
Dock en överraskning att jag har 3 ordrar på soundbar och 3 annulleringar (order med -1 i saldo). Köpte fysiskt i butik och har en soundbar hemma, dock ingen återbetalning så lite ordning verkar dom ha åtminstone.
Stor omväg bara för att sluta med en surfplatta i handen...

"Hej,

Dina uppgifter för registreringen i Samsungs kampanj är ofullständiga. Vänligen gör en ny registrering och se till att all information är korrekt ifylld och att rätt kvitto är bifogat.

Ert namn saknas på det bifogade kvittot. Välkommen att göra en ny registrering med ett kvitto där detta framgår, har du inte tillgång till detta kan din återförsäljare maila ett till dig.

Med Vänlig Hälsning

Aditro Logistics AB"

Permalänk
Medlem

Det roliga är att det inte ens står i villkoren att ett namn ska finnas på kvittot.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Jag blev just nekad av Aditro pga avsaknad av namn på kvittot. Fotade fysiska kvittot från butik, nytt försök nu med pdf kvitto från power (finns om man är inloggad).
Dock en överraskning att jag har 3 ordrar på soundbar och 3 annulleringar (order med -1 i saldo). Köpte fysiskt i butik och har en soundbar hemma, dock ingen återbetalning så lite ordning verkar dom ha åtminstone.
Stor omväg bara för att sluta med en surfplatta i handen...

"Hej,

Dina uppgifter för registreringen i Samsungs kampanj är ofullständiga. Vänligen gör en ny registrering och se till att all information är korrekt ifylld och att rätt kvitto är bifogat.

Ert namn saknas på det bifogade kvittot. Välkommen att göra en ny registrering med ett kvitto där detta framgår, har du inte tillgång till detta kan din återförsäljare maila ett till dig.

Med Vänlig Hälsning

Aditro Logistics AB"

Samma här, helt sjukt egentligen. Jag betalade kontant i butiken, och jag tveka om jag ska nämna att jag är medlem t.o.m. Vad hade hänt då? Hade dem nekat min S9 tab ?!

Permalänk
Skrivet av Gilgamesh:

Du kopplar in Apple TV tilll soundbaren och sedan en hdmi kabel från soundbar till TV ARC.

Skrivet av LeVvE:

Har du TV som stödjer 120Hz eller VRR så vill du inte koppla PS5/Series X i soundbaren och istället koppla direkt in i TVn då soundbaren bara har HDMI 2.0. Apple TV kan du koppla i soundbaren men kan bli krångel med eARC, jag får inte eARC att fungera efter avstängning om jag använder HDMI portarna på soundbaren.

Jag är ute efter en 6-8 portars HDMI 2.1 switch med auto swap så jag slipper HDMI portarna i soundbaren men vet inte ens om det finns.

Tack för svar, har tv som har stöd för 120hz och VRR ja, så då blir det väl att koppla allt direkt till tvn. Någon nackdel att köra optisk kabel till soundbaren från tvn? Går man miste om något jämfört med att koppla med HDMI? (har en optisk kabel dragen redan från tvn till gamla Sonos soundbaren som jag kan använda annars). Dolby Atmos?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanadagoose:

Samma här, helt sjukt egentligen. Jag betalade kontant i butiken, och jag tveka om jag ska nämna att jag är medlem t.o.m. Vad hade hänt då? Hade dem nekat min S9 tab ?!

exakt tänker dom inte på att man kan köpa i butik o få ett kvitto utan namn, som sagt meddela dom att det ej står i villkoren om namn på kvitto.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Jag har nog missat det uppenbara men finns det någon länk med step-by-step guide hur jag reggar min soundbar för att få gratis produkt? Svårt att hitta information nu när fönstret för köp är förbi...

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Jag har nog missat det uppenbara men finns det någon länk med step-by-step guide hur jag reggar min soundbar för att få gratis produkt? Svårt att hitta information nu när fönstret för köp är förbi...

https://www.samsung.com/se/offer/2023-b2s-tv/#esim-reg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Jag bokade med betalning i butik, hade betalt direkt men i all hets såg jag aldrig det alternativet (och jag är tveksam om det ens fanns för mig). Min order har varit annullerad sedan i lördags men det lustiga är att jag fick SMS-påminnelse om upphämtning efter det. Hoppas det går att lösa.

Är i exakt samma sits som dig, fast har bara fått bekräftat att de beställt in till butik. Har dessutom 50-60min till närmsta butik så vill inte åka i onödan 😂

Jobbigt när man faktiskt vill ha soundbaren, extragrejerna är bara bonus för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Tack för svar, har tv som har stöd för 120hz och VRR ja, så då blir det väl att koppla allt direkt till tvn. Någon nackdel att köra optisk kabel till soundbaren från tvn? Går man miste om något jämfört med att koppla med HDMI? (har en optisk kabel dragen redan från tvn till gamla Sonos soundbaren som jag kan använda annars). Dolby Atmos?

Optisk kabel ska undvikas som pesten, absolut det sämsta och sista alternativet. Väldigt begränsad bandbredd, se tabell.

Jag instämmer med ovan talare, har din TV en eARC-port så koppla in PS5 etc direkt till din TV och kör HDMI mellan Samsungens eARC-port (Viktigt att du tar rätt port!) samt eARC-porten på din TV!

Permalänk
Medlem

Hur mycket "sämre" blir denna produkt om man inte har eArc på TV:n, utan endast Arc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallen82:

Hur mycket "sämre" blir denna produkt om man inte har eArc på TV:n, utan endast Arc?

inte ett dugg skillnad.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Kanske har besvarats. Men får man ett mail när ens recension ligger ute eller måste jag leta upp den själv? (Slängde upp den för 10min sedan).

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Kanske har besvarats. Men får man ett mail när ens recension ligger ute eller måste jag leta upp den själv? (Slängde upp den för 10min sedan).

meningen är att få ett mail på att den är upplagd vilket man skickar in, ibland dyker det inte upp och då kan man printscreena sin recension och bifoga.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nord93:

Är i exakt samma sits som dig, fast har bara fått bekräftat att de beställt in till butik. Har dessutom 50-60min till närmsta butik så vill inte åka i onödan 😂

Jobbigt när man faktiskt vill ha soundbaren, extragrejerna är bara bonus för mig.

Hur fick du detta bekräftat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tvnissen:

Hur fick du detta bekräftat?

Jag fick iallafall bekräftat genom SMS från Power att den är beställd till butiken. Men med tanke att SMS varit felaktiga innan tar jag det med en nypa salt. Flera som fått SMS om att den finns att hämta och sen kommer de dit så finns de inte. Tror inte man är säker förrän man går ut med soundbaren från butiken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallen82:

Hur mycket "sämre" blir denna produkt om man inte har eArc på TV:n, utan endast Arc?

Skrivet av Gilgamesh:

inte ett dugg skillnad.

Inte ett dugg skillnad, läste du tabellen?

Med "vanlig" ARC får du inte ut högupplöst ljud som Dolby TrueHD, DTS-HD Master Audio, Dolby Atmos etc. från till exempel en Blu-ray skiva eller 4K UHD-disc. Strömmen blir helt enkelt komprimerad för att bandbredden är för låg utan eARC.

Tänker du bara köra streaming så erbjuder merparten (om inte alla) strömningstjänster "lossy" ljud så det lär spela mindre roll i sådant fall. Netflixs version av Dolby Atmos är givetvis inte jämförbar i bitrate och kvalitet vs en fysisk BD/4K UHD-skiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Inte ett dugg skillnad, läste du tabellen?

Med "vanlig" ARC får du inte ut högupplöst ljud som Dolby TrueHD, DTS-HD Master Audio, Dolby Atmos etc. från till exempel en Blu-ray skiva eller 4K UHD-disc. Strömmen blir helt enkelt komprimerad för att bandbredden är för låg utan eARC.

Tänker du bara köra streaming så erbjuder merparten (om inte alla) strömningstjänster "lossy" ljud så det lär spela mindre roll i sådant fall. Netflixs version av Dolby Atmos är givetvis inte jämförbar i bitrate och kvalitet vs en fysisk BD/4K UHD-skiva.

öhhh jo du får visst ut det, vanlig ARC klarar högupplöst ljud alldeles utmärkt, innan EARC var en grej så har många i flera år kört tex Nvidia Shield kopplat till soundbar med vanlig ARC och sedan kopplat till TV och spelat upp 4K remux filer med Dolby TrueHD och DTS-X.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Inte ett dugg skillnad, läste du tabellen?

Med "vanlig" ARC får du inte ut högupplöst ljud som Dolby TrueHD, DTS-HD Master Audio, Dolby Atmos etc. från till exempel en Blu-ray skiva eller 4K UHD-disc. Strömmen blir helt enkelt komprimerad för att bandbredden är för låg utan eARC.

Tänker du bara köra streaming så erbjuder merparten (om inte alla) strömningstjänster "lossy" ljud så det lär spela mindre roll i sådant fall. Netflixs version av Dolby Atmos är givetvis inte jämförbar i bitrate och kvalitet vs en fysisk BD/4K UHD-skiva.

Men jag kan få t ex "Netflixs version av Dolby Atmos" att prestera "lika bra" som via eArc? Förstår att fysiskt material inte kommer till sin fulla potential med Arc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallen82:

Men jag kan få t ex "Netflixs version av Dolby Atmos" att prestera "lika bra" som via eArc? Förstår att fysiskt material inte kommer till sin fulla potential med Arc.

Du kan få högupplöst TrueHD Atmos och DTS-X utan problem om du har en Nvidia Shield eller liknade som har stöd för det.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Skrivet av QRikard:

Jag blev just nekad av Aditro pga avsaknad av namn på kvittot. Fotade fysiska kvittot från butik, nytt försök nu med pdf kvitto från power (finns om man är inloggad).
Dock en överraskning att jag har 3 ordrar på soundbar och 3 annulleringar (order med -1 i saldo). Köpte fysiskt i butik och har en soundbar hemma, dock ingen återbetalning så lite ordning verkar dom ha åtminstone.
Stor omväg bara för att sluta med en surfplatta i handen...

"Hej,

Dina uppgifter för registreringen i Samsungs kampanj är ofullständiga. Vänligen gör en ny registrering och se till att all information är korrekt ifylld och att rätt kvitto är bifogat.

Ert namn saknas på det bifogade kvittot. Välkommen att göra en ny registrering med ett kvitto där detta framgår, har du inte tillgång till detta kan din återförsäljare maila ett till dig.

Med Vänlig Hälsning

Aditro Logistics AB"

När skickade du in din ansökan?

Permalänk
Skrivet av edson:

Optisk kabel ska undvikas som pesten, absolut det sämsta och sista alternativet. Väldigt begränsad bandbredd, se tabell.

https://www.sony.com/articleimage/servlet/servlet.FileDownload?file=0155F000007dQyUQAU

Jag instämmer med ovan talare, har din TV en eARC-port så koppla in PS5 etc direkt till din TV och kör HDMI mellan Samsungens eARC-port (Viktigt att du tar rätt port!) samt eARC-porten på din TV!

Tack för svar, nu kopplade jag om den till HDMI på eARC porten på soundbar och tv.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Jag blev just nekad av Aditro pga avsaknad av namn på kvittot. Fotade fysiska kvittot från butik, nytt försök nu med pdf kvitto från power (finns om man är inloggad).
Dock en överraskning att jag har 3 ordrar på soundbar och 3 annulleringar (order med -1 i saldo). Köpte fysiskt i butik och har en soundbar hemma, dock ingen återbetalning så lite ordning verkar dom ha åtminstone.
Stor omväg bara för att sluta med en surfplatta i handen...

"Hej,

Dina uppgifter för registreringen i Samsungs kampanj är ofullständiga. Vänligen gör en ny registrering och se till att all information är korrekt ifylld och att rätt kvitto är bifogat.

Ert namn saknas på det bifogade kvittot. Välkommen att göra en ny registrering med ett kvitto där detta framgår, har du inte tillgång till detta kan din återförsäljare maila ett till dig.

Med Vänlig Hälsning

Aditro Logistics AB"

Blev precis godkänd med ett vanligt kvitto från butik, och där står inga namn.
Köpet registrerades inte ens på mitt konto, så troligen hade du otur med handläggaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilscon:

Blev precis godkänd med ett vanligt kvitto från butik, och där står inga namn.
Köpet registrerades inte ens på mitt konto, så troligen hade du otur med handläggaren.

japp, verkar inte som alla har koll på vad som gäller där, kvittot ska inte behöva ha något namn.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Jag blev just nekad av Aditro pga avsaknad av namn på kvittot. Fotade fysiska kvittot från butik, nytt försök nu med pdf kvitto från power (finns om man är inloggad).
Dock en överraskning att jag har 3 ordrar på soundbar och 3 annulleringar (order med -1 i saldo). Köpte fysiskt i butik och har en soundbar hemma, dock ingen återbetalning så lite ordning verkar dom ha åtminstone.
Stor omväg bara för att sluta med en surfplatta i handen...

"Hej,

Dina uppgifter för registreringen i Samsungs kampanj är ofullständiga. Vänligen gör en ny registrering och se till att all information är korrekt ifylld och att rätt kvitto är bifogat.

Ert namn saknas på det bifogade kvittot. Välkommen att göra en ny registrering med ett kvitto där detta framgår, har du inte tillgång till detta kan din återförsäljare maila ett till dig.

Med Vänlig Hälsning

Aditro Logistics AB"

Egentligen borde du bestrida detta för krav på namn på kvittot finns inte i villkoren för erbjudandet och ofta innehåller kvitton från fysisk butik inga namn (men du valde ändå det andra alternativet och fixa fram ett namn). Finns många som skickat in kvitto utan namn och fått det godkänt. Det som gäller är att om ett köps gjort av en kvalificerad produkt och man kan bevisa detta köp med kvitto/orderbekräftelse samt rätt serienummer på produkten som gjorts senast 15'e oktober så ska man få bonusprodukten. Samsung ska inte få slingra sig undan här...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av HisFriend:

När skickade du in din ansökan?

2023-10-13 T 16:51

Skrivet av nilscon:

Blev precis godkänd med ett vanligt kvitto från butik, och där står inga namn.
Köpet registrerades inte ens på mitt konto, så troligen hade du otur med handläggaren.

Otur verkar vara mitt tema så jag är inte förvånad...

Skrivet av Joakim Ågren:

Egentligen borde du bestrida detta för krav på namn på kvittot finns inte i villkoren för erbjudandet och ofta innehåller kvitton från fysisk butik inga namn (men du valde ändå det andra alternativet och fixa fram ett namn). Finns många som skickat in kvitto utan namn och fått det godkänt. Det som gäller är att om ett köps gjort av en kvalificerad produkt och man kan bevisa detta köp med kvitto/orderbekräftelse samt rätt serienummer på produkten som gjorts senast 15'e oktober så ska man få bonusprodukten. Samsung ska inte få slingra sig undan här...

Misstänker dock att detta tar mer tid än att göra en ny ansökan då deras estimerade svarstid på frågor är en vecka :(.

Jag har redan skickat in en ny ansökan (2023-10-19 T 17:18 för den nyfikne) och dessutom kompletterat med skärmdump av recensionen på både hemsidan och mailbekräftelsen på att jag skickat in recensionen (fick inget mail med bekräftelse på publikationen).

Hoppas verkligen min tur vänder så jag åtminstone får en surfplatta och inte någon annan lustig pryl jag inte har behov av.

Permalänk
Medlem

När vi ändå har en tråd om dessa.

Har ni tips på något billigt sätt att sätta upp bakhögtalarna?
Jag har inga verktyg förutom skruvmejsel typ.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

När vi ändå har en tråd om dessa.

Har ni tips på något billigt sätt att sätta upp bakhögtalarna?
Jag har inga verktyg förutom skruvmejsel typ.

https://www.bauhaus.se/montagelim-pl400-perfekt-vit-300ml

Behövs inte ens en skruvmejsel

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

När vi ändå har en tråd om dessa.

Har ni tips på något billigt sätt att sätta upp bakhögtalarna?
Jag har inga verktyg förutom skruvmejsel typ.

Jag har i flera år kört med detta på mina bakre högtalare utan problem, kör dock just nu med stativ.

https://www.bauhaus.se/dubbelhaftande-monteringstejp-tesa-pow...

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Jag har i flera år kört med detta på mina bakre högtalare utan problem, kör dock just nu med stativ.

https://www.bauhaus.se/dubbelhaftande-monteringstejp-tesa-pow...

Hm, ett bra alternativ. Bor dock i hyresrätt, skadar det tapeten?

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro