Enshrouded - Den stora tråden

Permalänk
Medlem

Enshrouded - Den stora tråden

Jag har haft ögonen på detta spel hur länge som helst känns det som. Nu äntligen har demot släppts. Äntligen har man fått prova hur det är!

Jag har spelat en timme hittils. Känns väldigt lovande måste jag säga. Innan jag började spela hade jag läst lite i diverse forum osv. Sammanfattningen blev då att det är någon hybrid mellan Valheim, Conan, Wow och Zelda. Detta lät ju nästan för bra för att vara sant så jag var tvungen att testa nu när demot släppts.

Demot finns på Steam, och så vitt jag förstår det så är det 8 timmar av det kompletta spelet man får spela. Dock fortfarande Early access så de varnar för buggar. Men det får man såklart räkna med.

Vad jag kunnat se tidigare av screenshots osv ska man ju tydligen kunna bygga fantastiska kreationer. Det var nog framförallt på den punkten jag fastnade för det och la till det på min wishlist. Men grafiken ser ju väldigt mysig ut den också!

Så vad är era tankar om detta spel? Hiss eller diss?

Om ni, som mig, inte har läsögonen med er så tänkte jag dela med mig av en gameplay-video från första timmen av spelet. Så ni kan skapa er en egen uppfattning om detta, enligt mig, lovande spel!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D
GPU: Radeon RX 7900XTX Merc310 Speedster
Moderkort: ASUS TUF B550-Plus WIFI II
Minne: Corsair 32Gb (4x8gb) Vengeance 3200Mhz CL16
Skärmar: LG 27'' UltraGear 27GP850P x2st

Permalänk

Det ser väldigt lovande ut! Är det sagt något mer om när det kan tänkas släppas?

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Det ser väldigt lovande ut! Är det sagt något mer om när det kan tänkas släppas?

Tycker att spelet känns väldigt lovande jag också. Skön känsla i det nu i demo-stadiet iallafall😊
Jag har inte hört något mer om officiellt datum än tyvärr. Beror nog en hel del på hur mycket buggar som upptäckts under demo-perioden.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D
GPU: Radeon RX 7900XTX Merc310 Speedster
Moderkort: ASUS TUF B550-Plus WIFI II
Minne: Corsair 32Gb (4x8gb) Vengeance 3200Mhz CL16
Skärmar: LG 27'' UltraGear 27GP850P x2st

Permalänk
Medlem

Uppdatering efter att ha spelat demot under förra veckan:

Första intrycken känns väldigt lovande. Verkar vara en rejält tilltagen karta vi befinner oss på. Fantastiska miljöer med mysig grafik ,trots de erkända ljusproblemen förr oss som inte har ett RTX-kort. (Föregående är dock inget jag stört mig på särskilt mycket.)
Skön känsla i fighterna med fienderna. Känns rappt men ändå skönt flyt. Vad tycker ni andra?

På många punkter är jag beredd att hålla med flertalet andra att det är någon form av blandning mellan Zelda (senare generationerna), Conan och framförallt Valheim. Och det säger inte så lite. Ni som spelat de nämnda spelen förstår nog vad jag menar, riktigt bra lir allihop!

Jag lämnar denna demoperioden med följande känsla:
"F*n, jag vill ju spela mer".
Och det är ju ett riktigt bra betyg nuförtiden kan jag tycka. Eller vad säger ni?

Nedan följer fortsättningsvis några höjdpunkter från demot.

Byggandet!

Skön känsla i byggandet. Inte riktigt samma kreativa frihet som i Valheim. Men det går snabbt och smidigt att få ihop sitt första hus. Det bjuder även in till möjligheten att göra fantastiska hus, slott, tempel osv. Terraforming-delen i spelet verkar ju även den helt galet bra.
VI KAN GÖRA TUNNLAR! Och det mina vänner, är något jag saknat oerhört i t.ex. Valheim!

Glider!

Kanske min favorit bland spelets verktyg. Likt Zelda har vi även i detta spel möjlighet att ta oss ner från högre klippor, torn, broar osv med hjälp av en glider. Skönt att slippa springa runt en massa omvägar för att inte dö pga fallhöjden haha!

Grappling hook!

Även här ett helt fantastiskt redskap som är till stor hjälp redan i början av spelet. Öppnar ju även upp för att man vill springa tillbaka till ett ställe man inte kunnat utforska helt pga avsaknaden av grappling hook i början.

Dungeons, tempel och bossfighter

Spelet verkar även här köra på klassisk stil om än med sin egen touch på det. Kluriga pussel, unika fiender och kistor med loot som är gömda som verkligen bjuder in till utforskning. Sånt uppskattar jag oerhört!

Jag ber om ursäkt för mitt långa inlägg. Slängde in lite små korta klipp från spelet för att korta ner texten i denna post!

Delar ni mina tankar? Något ni vill se annorlunda? Eller rent utsagt hatar ni spelet? Alltid intressant med diskussion i väntat på release!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D
GPU: Radeon RX 7900XTX Merc310 Speedster
Moderkort: ASUS TUF B550-Plus WIFI II
Minne: Corsair 32Gb (4x8gb) Vengeance 3200Mhz CL16
Skärmar: LG 27'' UltraGear 27GP850P x2st

Permalänk

Det var oväntat litet intresse här, jag såg tråden nu igen. Däremot har jag inte testat demot så jag har inte så mycket att tillföra. När spelet släpps åtminstone som någon sorts beta eller liknande kommer jag nog att testa. Jag är riktigt taggad, men just nu är det andra spel som hägrar

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Det var oväntat litet intresse här, jag såg tråden nu igen. Däremot har jag inte testat demot så jag har inte så mycket att tillföra. När spelet släpps åtminstone som någon sorts beta eller liknande kommer jag nog att testa. Jag är riktigt taggad, men just nu är det andra spel som hägrar

Ja men faktiskt! Kanske har att göra med att releasen inte varit än. Får hoppas tråden vaknar till liv snart efter ett release-datum kommer!
För detta spelet gillar jag skarpt än så länge!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D
GPU: Radeon RX 7900XTX Merc310 Speedster
Moderkort: ASUS TUF B550-Plus WIFI II
Minne: Corsair 32Gb (4x8gb) Vengeance 3200Mhz CL16
Skärmar: LG 27'' UltraGear 27GP850P x2st

Permalänk
Medlem

Alla kör Palworld.

Men jag testade den och till o med köpte en dedicated server. Tycker gameplayet är smooth. Tycker detta är mycket bättre release än Palworld.

PM mig om ni vill köra på min dedicated. Den är 24/7.

Visa signatur

Sveriges största Hell Let Loose Community - https://hellletloose.se/
Sveriges största Palworld Community - https://palworld.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nordinho:

Delar ni mina tankar? Något ni vill se annorlunda? Eller rent utsagt hatar ni spelet? Alltid intressant med diskussion i väntat på release!

Grymma videos.
De hjälpte mig att börja spela. Hör av dig om du vill köra på dedicated server 16 slots.

Visa signatur

Sveriges största Hell Let Loose Community - https://hellletloose.se/
Sveriges största Palworld Community - https://palworld.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krok777:

Grymma videos.
De hjälpte mig att börja spela. Hör av dig om du vill köra på dedicated server 16 slots.

Tack snälla! Jag kan nog eventuellt haka på. Men blir nog tidigast nästa vecka!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D
GPU: Radeon RX 7900XTX Merc310 Speedster
Moderkort: ASUS TUF B550-Plus WIFI II
Minne: Corsair 32Gb (4x8gb) Vengeance 3200Mhz CL16
Skärmar: LG 27'' UltraGear 27GP850P x2st

Permalänk
Medlem

Drog igång en dedicated för mig och mina polare, vi lät vår valheim-server vila lite tillsvidare. Efter några kvällars spelande så kan jag tveklöst säga att Enshrouded är ett bra spel. Det har på riktigt en mycket stor potential att bli något riktigt, riktigt bra. Det har "lånat" många funktioner och aspekter från andra spel, något som är helt tydligt, men utan att det känns som en "knock-off".

Med basebuilding som påminner mig om Ark samt delvis lite V Rising, crafting och gardering från Valheim, exploring, pussel och combat från Zelda BotW. Det gör sig rätt tydligt var utvecklarna bakom Enshrouded har tagit inspiration från, men det mesta är taget och gjort bättre i någon mening, eller på ett annorlunda och spännande sätt.

Världen en riktigt, riktigt stor (och varierad!) och den bjuder verkligen in för utforskning, vare sig du menar det eller inte. Spelet har ingen minimap, vilket jag tror kan vara ett aktivt val, för det gör det lite "svårare" att hitta rätt. Allt du har är en karta, med waypoints och en väldigt basic kompass. Detta betyder att du ofta sätter sikte på dit du vill, men exakt hur du kommer dit kan variera. Kartan är så stor och avstånden kan ibland vara riktigt långa så man hittar ofta saker på vägen som man börjar utforska bara av ren nyfikenhet, tills du senare inser att du inte alls var på "rätt" plats för att göra ditt quest, eller hitta just den där upptäckten. Inte något som irriterar eller tar ifrån, snarare tvärt om, det gör att sättet du utforskar känns väldigt naturligt.

Den som gillar basebuilding kommer högst troligt få utlopp från sin kreativitet för det är verkligen inte en eftertanke i det här spelet. Den är faktiskt riktigt bra, du har många olika "shapes", riktigt många olika materialval och ett mycket stort urval av inredning. Här kan man bygga sitt egna dockhus, precis hur man vill.

Spelet har vissa mindre prestandabekymmer i multiplayer, det kan vara lite hackigt och karaktärerna kan "rubberbanda" lite till och från. Men jag tycker det är så minimalt att det inte tar ifrån för mycket av upplevelsen. Combaten och talentträdet har en bra grund, här ser jag fram emot vad utvecklarna fixar och lägger till efter en periods utveckling.

Kan inte säga annat än: rekommenderas, för den som gillar survival- och crafting/rpg-spel som t.ex Valheim, Ark, Conan, Zelda:BotW, V Rising, m.fl.

Visa signatur

"Rock's longest, strangest trip, the Grateful Dead."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loffemega:

Drog igång en dedicated för mig och mina polare, vi lät vår valheim-server vila lite tillsvidare. Efter några kvällars spelande så kan jag tveklöst säga att Enshrouded är ett bra spel. Det har på riktigt en mycket stor potential att bli något riktigt, riktigt bra. Det har "lånat" många funktioner och aspekter från andra spel, något som är helt tydligt, men utan att det känns som en "knock-off".

Med basebuilding som påminner mig om Ark samt delvis lite V Rising, crafting och gardering från Valheim, exploring, pussel och combat från Zelda BotW. Det gör sig rätt tydligt var utvecklarna bakom Enshrouded har tagit inspiration från, men det mesta är taget och gjort bättre i någon mening, eller på ett annorlunda och spännande sätt.

Världen en riktigt, riktigt stor (och varierad!) och den bjuder verkligen in för utforskning, vare sig du menar det eller inte. Spelet har ingen minimap, vilket jag tror kan vara ett aktivt val, för det gör det lite "svårare" att hitta rätt. Allt du har är en karta, med waypoints och en väldigt basic kompass. Detta betyder att du ofta sätter sikte på dit du vill, men exakt hur du kommer dit kan variera. Kartan är så stor och avstånden kan ibland vara riktigt långa så man hittar ofta saker på vägen som man börjar utforska bara av ren nyfikenhet, tills du senare inser att du inte alls var på "rätt" plats för att göra ditt quest, eller hitta just den där upptäckten. Inte något som irriterar eller tar ifrån, snarare tvärt om, det gör att sättet du utforskar känns väldigt naturligt.

Den som gillar basebuilding kommer högst troligt få utlopp från sin kreativitet för det är verkligen inte en eftertanke i det här spelet. Den är faktiskt riktigt bra, du har många olika "shapes", riktigt många olika materialval och ett mycket stort urval av inredning. Här kan man bygga sitt egna dockhus, precis hur man vill.

Spelet har vissa mindre prestandabekymmer i multiplayer, det kan vara lite hackigt och karaktärerna kan "rubberbanda" lite till och från. Men jag tycker det är så minimalt att det inte tar ifrån för mycket av upplevelsen. Combaten och talentträdet har en bra grund, här ser jag fram emot vad utvecklarna fixar och lägger till efter en periods utveckling.

Kan inte säga annat än: rekommenderas, för den som gillar survival- och crafting/rpg-spel som t.ex Valheim, Ark, Conan, Zelda:BotW, V Rising, m.fl.

Mycket intressanta tankar och åsikter. Och jag kan inget annat än att hålla med!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D
GPU: Radeon RX 7900XTX Merc310 Speedster
Moderkort: ASUS TUF B550-Plus WIFI II
Minne: Corsair 32Gb (4x8gb) Vengeance 3200Mhz CL16
Skärmar: LG 27'' UltraGear 27GP850P x2st

Permalänk
Medlem

Upplever att Multiplayer behövs arbeta på.

Har en dedicated server enshrouded.se
Men de finns varken chatt och quest progressen är låst till servern så en level 1 kan har problem.

Hoppas de patchas snart

Visa signatur

Sveriges största Hell Let Loose Community - https://hellletloose.se/
Sveriges största Palworld Community - https://palworld.se

Permalänk
Medlem

Jag gillar att bygga i liknande spel, och har slösat alldeles för många timmar med att snickra höga torn och skit i Valheim.
Men då det inte direkt myllrar med fiender runt din bas, har jag inte funnit nån anledning att bygga nåt fint alls.
Ett par pinnar och ett platt tak är allt NPC'erna verkar nöjda med.

Och mysighetsfaktorn från Valheim infinner sig inte, tråkigt nog.

Permalänk
Skrivet av dudukun:

Jag gillar att bygga i liknande spel, och har slösat alldeles för många timmar med att snickra höga torn och skit i Valheim.
Men då det inte direkt myllrar med fiender runt din bas, har jag inte funnit nån anledning att bygga nåt fint alls.
Ett par pinnar och ett platt tak är allt NPC'erna verkar nöjda med.

Och mysighetsfaktorn från Valheim infinner sig inte, tråkigt nog.

Jag har inte kört mer än typ ett par timmar ännu men kom inte överens med byggsystemet tyckte det var skitknöligt menysystem och delarna var svårplacerade.

Inte byggt mycket men en sak jag också reagerade på var avsaknaden av gravitation?

Jag lyckades iaf sätta ett tak mitt i luften å hade ett helsike få bort det när jag väl märkte var takbiten tog vägen.

Även reagerade på att charaktären kändes som att den hoppade väldigt högt/långt. Kanske jag som är van vid valheim men tyckte det var svårt att göra presisa hopp för det kändes väldigt onaturligt att typ kunna hoppa typ fyra meter högt från stillasående.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Har nu kört lite mer av av spelet och hittills kan jag se varför folk gillar Breth of the Valheim men samtidigt verkar det ha en del problem...

1. Spelet känns vääääldigt tungdrivet för hur det ser ut tycker inte det är så grafiskt speciellt snyggt ser ut som typ vilket spel som helst släppt senaste 10 åren med skillnaden att skuggor och ljus rör sig något mer realistiskt...

men ingen direkt WOW factor tycker iaf inte jag utan t.ex ARk survival evolved från typ 2014 ser minst lika bra ut i UE4 motorn och mitt 3070 drar runt typ 100+ fps förutom i områden med extremt mycket byggdelar utplacerade utan nån direkt tung gpu last eller någon form av dlss/fsr.

mitt 3070ti ligger och strugglar på typ ~60fps med medium ish inställningar och dlss quality undrar hur min spec skulle äns kunna köra detta i någon typ acceptabel framerate äns (aka ~60fps) och det ser verkligen ut som potatisläge med allt på low och 10+ år gamla spel i liknande spelstil med höga inställningar ser defenetivt bättre ut och presterar bättre än detta på low...

verkar vara extremt Vram tungt och spelet krashar imellanåt pga Vram verkade ta slut.
[graphics] vkCreateImageView failed with result 'VK_ERROR_OUT_OF_DEVICE_MEMORY'
[graphics] Could not create texture!

Ram är inte äns halvfullt typ 30-40% använt så gissar att det är vram iaf den syftar på...

verkar dock ha löst det genom att sätta "CUDA - System Fallback Policy" på Prefere System Fallback och låta ram gå in som extra Vram om det börjar bli knapert för har inte hänt efter att jag ändrade det iaf.

läste nånstans på nätet att det ev kunde lösa det och verkar än sålänge löst det.

2. Känns som att "replayabillity" är med en statisk värld som alltid är exakt samma mer eller mindre obefintlig efter att man klarat spelet en gång...

3. väldigt repetativt.... gå dit rensa den här grottan, gå dit hämta den här saken, gå dit hitta den här kistan, rinse repeat...

4. byggsystemet... tar valheim alla dar i veckan framför detta så jäkla krångligt iaf med mus och tangentbord inte testat handkontroll...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Komsi till vår server.
https://enshrouded.se

Vi är på Flame level 6 Quest.

Visa signatur

Sveriges största Hell Let Loose Community - https://hellletloose.se/
Sveriges största Palworld Community - https://palworld.se

Permalänk
Medlem

"However, we are now exploring ways to implement the following options for player-based quest progression. Here’s a quick overview:

We want to offer an option to be able to personally complete every quest.
We want to improve the Quest Log to better communicate the state of each quest in terms of server vs personal progression.
We have already reduced respawn timers to 30 minutes, so it is possible to defeat a boss ag

ain or to destroy a Shroud root, etc.
"

Någon som ser framemot denna update?

Visa signatur

Sveriges största Hell Let Loose Community - https://hellletloose.se/
Sveriges största Palworld Community - https://palworld.se

Permalänk
Medlem

Någon som har en lösning gällande att skärmen inte fylls ut? I huvudmenyn så har jag fullscreen men när jag kommer in i spelet blir själva spelbilden liten men skill bar förblir stor och liksom utanför.....
Samt spelet crachar hela tiden?

Visa signatur

🎮 → Strix B650-A , Ryzen 7 7800x3d , G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz 48GB, Rx 7900 XTX Hellhound White,
🖥️ → Monitor: Samsung Odyssey G7" 2560x1440 240hz G-Syn
⌨️ → No Brand
🖱️ → Razer Naga Pro
🎧 → Sennheiser PC37X

Permalänk

Använder du fsr?

Skulle kunna va nått med det isf så testa utan. Om det är nått att den failar på något vänster att skala upp allt till fullskärm igen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Någon som har bahnhof och fått igång en dedikerad server? Jag lyckas inte få till det, tips välkommna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Använder du fsr?

Skulle kunna va nått med det isf så testa utan. Om det är nått att den failar på något vänster att skala upp allt till fullskärm igen.

Tja!
Jag stängde av frs och då fick jag igång fullscreen, samt att man inte får sätta spelet i "balance" mode i grafik får då kraschar det.

Visa signatur

🎮 → Strix B650-A , Ryzen 7 7800x3d , G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz 48GB, Rx 7900 XTX Hellhound White,
🖥️ → Monitor: Samsung Odyssey G7" 2560x1440 240hz G-Syn
⌨️ → No Brand
🖱️ → Razer Naga Pro
🎧 → Sennheiser PC37X