Flytta från Windows till Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

blir lite av en logisk konflikt, som att beställa en big mac på burger king.

Hehe aaah precis.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxies Husse:

Jag körde Diablo 4 på release via Bottles. Men det är ju fint att se att det fungerar via proton nu speciellt om man köpt det på steam.

Några saker som slog mig när man körde RX 6950XT var att HDR inte fungerade t.ex och jag tror det ännu inte fungerar på Linux? dx12 var också mer meckigt på amd än nvidia och raytracing och amd var väl ett frågetecken där det fungerade. Var väl spel för spel? Men nån annan kanske kan inflika ifall det ändrats. Gjorde en snabb googling nu utan direkt ett yay och nay. Fast mer yay än nay. Dock var min erfarenhet absolut inte alltid säkert.

I övrigt så fungerade alla spel jag spelade väldigt väl på Linux. Finns väl vissa saker om man är beroende av rattar och joysticks så behöver man meckla lite men det mesta gick bra.

Jag backade dock på Linux mest pga att ... hrm... openrgb inte fungerade med min setup! (50+ bast och nog fan skall gubben ha rgb!)

(Kör dock Linux Mint på min Surface Laptop)

D4 fungerar fint via Lutris, bättre prestanda än i Windows. Hittils har jag inte heller fått hard-lock av hela PC:n som jag fick i Win11 lite randomly när jag spelade D4.

Enda jag behöver komma på är en lösning på varför jag har engelskt tangentbord i D4 via Lutris.

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Hur kan det vara det bästa alternativet om det inte fungerar? Det är långt ifrån alla prylar som går att styra alls.

Vad är det andra alternativet menar du? Ett program per tillverkare? Eller köpa allt från samma ställe för att nått så oväsentligt som RGB ska vara synkroniserat? Det är ju två sämre alternativ enligt mig. Dessutom känns det som om det allra mesta går att styra via OpenRGB, jag har då ingenting som inte dyker upp där. Det är ju bara trist att det ens ska behövas en mjukvara för att slippa se skiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Vad är det andra alternativet menar du? Ett program per tillverkare? Eller köpa allt från samma ställe för att nått så oväsentligt som RGB ska vara synkroniserat? Det är ju två sämre alternativ enligt mig. Dessutom känns det som om det allra mesta går att styra via OpenRGB, jag har då ingenting som inte dyker upp där. Det är ju bara trist att det ens ska behövas en mjukvara för att slippa se skiten.

Varken tangentbord, mikrofon eller musmatta fungerar för mig.
Moderkortet dyker visserligen upp i programmet men fungerar dåligt att styra.
Det är i linux dock, kanske att det går bättre i windows.

Ett program per tillverkare är visserligen inte något jag gillar men klart bättre än något som inte fungerar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Varken tangentbord, mikrofon eller musmatta fungerar för mig.

Nu lutar jag väl lite mot stereotyper, men trodde inte det var något jättestort överlapp mellan målgruppen för Linux och målgruppen för musmattor med RGB Jag hade inte ens övervägt möjligheten att det finns mikrofoner med RBG i heller för den delen, så det är väl därför OpenRGB fungerar bra för mig.

Nästa tangentbord kan ju hur som helst vara ett som är kompatibelt med VIA så kan du ändra RGB och keymap där oavsett vilket OS du kör.

Permalänk
Medlem

Hejsan Alla,

tack för allt info och hjälp.
Har en dum fråga.
Säg att jag installlera Linux och får igång alla spel som jag vill.
Undrar om jag kan installera Win11 virtuellt och köra några program till exempel AutoCad?
Kan jag på nåt sätt ställa vm att den avänder direkt grafikortet?

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hejsan Alla,

tack för allt info och hjälp.
Har en dum fråga.
Säg att jag installlera Linux och får igång alla spel som jag vill.
Undrar om jag kan installera Win11 virtuellt och köra några program till exempel AutoCad?
Kan jag på nåt sätt ställa vm att den avänder direkt grafikortet?

mvh
Njanja

Definitivt ingen dum fråga. Men jag tvivlar tyvärr på att det finns ett enkelt svar. Ja, det går, om man har rätt hårdvara.

Du behöver ha ett moderkort där man kan gruppera hårdvaran så att delar av den behålls i Linux (host) och annan hårdvara skickas vidare till Windows (guest).

Du behöver ha två grafikenheter så att den ena kan sköta grafiken för hosten och den andra kan sköta grafiken för guest. Det finns en del varianter för ett enda kort också.

Det finns trådar på sweclockers. Sökord: vfio, ”gpu passthrough”, ”pci passthrough”, ”usb passthrough”, ”iommu groups”. Kombineras med Linux och din distribution/version av disten, samt med vald virtualiseringslösning.

Eftersom det beror en hel del på hårdvaran så kommer lösningen vara tämligen unik för kombinationen av moderkort och grafikkort. Därmed blir det till att pilla en hel del själv, om man inte köpet hårdvara anpassad till en viss guide.

Jag har aldrig prövat, men jag tror att det finns varianter där man kan skicka in en befintlig disk med Windows-installation och få den att boota i en VM under Linux med GPU passthrough. Bitlocker, secure boot och dylikt bör rimligtvis deaktiveras. Oavsett så tycker jag att man ska fundera på att ha en helt separat disk för Linux om man ska klabba med Windows och Linux på samma dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hejsan Alla,

tack för allt info och hjälp.
Har en dum fråga.
Säg att jag installlera Linux och får igång alla spel som jag vill.
Undrar om jag kan installera Win11 virtuellt och köra några program till exempel AutoCad?
Kan jag på nåt sätt ställa vm att den avänder direkt grafikortet?

mvh
Njanja

Ja! Det går alldeles utmärkt. Om du bara har ett grafikkort är det single GPU passthrough du måste kolla på, men om det är en stationär dator och du har t.ex. ett integrerat grafikkort eller ett annat liggandes så blir det enklare. Det är även lite beroende på din hårdvara men jag hade varit väldigt förvånad om du inte har förutsättningarna på en någorlunda modern gamingpc. Det som krävs är att du har stöd för den typen av virtualisering (typ VT-d för Intel) och att ditt moderkort har någorlunda vettiga IOMMU-grupper (eller att du kör en Linuxkärna som patchat bort den begränsingen). Det hjälper ju också om du inte har en alldeles för klen processor och för lite RAM då du ju måste ha två maskiner igång samtidigt på samma hårdvara, men det funkade okej för mig på en 10600k och 32GB RAM för jämförelse. Kanske inte lika viktigt om du bara vill köra CAD, vet inte vad det kräver av datorn i övrigt förutom ett grafikkort som hanterar det.

https://wiki.archlinux.org/title/PCI_passthrough_via_OVMF

https://github.com/bryansteiner/gpu-passthrough-tutorial

Dessa guider är bra att följa till en början.

Det är så jag själv gör för att spela spel i Linux och slipper därmed kladda med wine/Proton även om det i sig inte är speciellt jobbigt för det mesta. På bilden nedan kör jag Alan Wake 2 i en virtuell maskin som kör Windows 10 t.ex. Jag tycker det är väldigt smidigt och det bästa av två världar.

https://cdn.sweclockers.com/forum/bild/19743?l=eyJyZXNvdXJjZS...

Skrivet av KAD:

Jag har aldrig prövat, men jag tror att det finns varianter där man kan skicka in en befintlig disk med Windows-installation och få den att boota i en VM under Linux med GPU passthrough. Bitlocker, secure boot och dylikt bör rimligtvis deaktiveras. Oavsett så tycker jag att man ska fundera på att ha en helt separat disk för Linux om man ska klabba med Windows och Linux på samma dator.

Detta stämmer också bra. Jag skulle till och med säga att man med stor fördel installerar Windows på en nvme-disk som man skickar in med PCI passthrough eftersom man då utan några som helst problem kan boota rakt från den disken och komma in i sin Windowsburk helt och hållet native, vilket underlättar om man vill spela spel som känner av att man använder en virtuell maskin och bannar en. Varför man nu vill spela såna spel då, men de finns. Escape from Tarkov är ett vill jag minnas. Möjligt att det kan funka även om man har bitlocker på förutsatt att man kan skicka genom TPM-chippet med men jag vet inte om det blir nått lager av emulering mellan som gör att en sedan innan bitlockad disk kommer strejka.

Permalänk

https://www.protondb.com/app/2344520

Oftast spel som inte fungerar native i linux så brukar jag köra "install.exe" via steam proton (man lägger till install.exe som ett spel i steam och sedan installera det).

Jag kör wow via privatserver via proton och det fungerar galant för min del (dock har jag en windows server som jag lät installera spelet åt mig).

Jag bytte för att min dator inte kan köra win11, så blev trött på skiten och bytte till Linux. Har AMD gpu också så inget skit med drivrutiner, vet ej om jag vart lika sugen på att byta om jag körde nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Ja! Det går alldeles utmärkt. Om du bara har ett grafikkort är det single GPU passthrough du måste kolla på, men om det är en stationär dator och du har t.ex. ett integrerat grafikkort eller ett annat liggandes så blir det enklare. Det är även lite beroende på din hårdvara men jag hade varit väldigt förvånad om du inte har förutsättningarna på en någorlunda modern gamingpc. Det som krävs är att du har stöd för den typen av virtualisering (typ VT-d för Intel) och att ditt moderkort har någorlunda vettiga IOMMU-grupper (eller att du kör en Linuxkärna som patchat bort den begränsingen). Det hjälper ju också om du inte har en alldeles för klen processor och för lite RAM då du ju måste ha två maskiner igång samtidigt på samma hårdvara, men det funkade okej för mig på en 10600k och 32GB RAM för jämförelse. Kanske inte lika viktigt om du bara vill köra CAD, vet inte vad det kräver av datorn i övrigt förutom ett grafikkort som hanterar det.

https://wiki.archlinux.org/title/PCI_passthrough_via_OVMF

https://github.com/bryansteiner/gpu-passthrough-tutorial

Dessa guider är bra att följa till en början.

Det är så jag själv gör för att spela spel i Linux och slipper därmed kladda med wine/Proton även om det i sig inte är speciellt jobbigt för det mesta. På bilden nedan kör jag Alan Wake 2 i en virtuell maskin som kör Windows 10 t.ex. Jag tycker det är väldigt smidigt och det bästa av två världar.

https://cdn.sweclockers.com/forum/bild/19743?l=eyJyZXNvdXJjZS...

Detta stämmer också bra. Jag skulle till och med säga att man med stor fördel installerar Windows på en nvme-disk som man skickar in med PCI passthrough eftersom man då utan några som helst problem kan boota rakt från den disken och komma in i sin Windowsburk helt och hållet native, vilket underlättar om man vill spela spel som känner av att man använder en virtuell maskin och bannar en. Varför man nu vill spela såna spel då, men de finns. Escape from Tarkov är ett vill jag minnas. Möjligt att det kan funka även om man har bitlocker på förutsatt att man kan skicka genom TPM-chippet med men jag vet inte om det blir nått lager av emulering mellan som gör att en sedan innan bitlockad disk kommer strejka.

Hejsan, tack för ditt svar. Ska kolla lite.

Skrivet av Aldhissla:

https://www.protondb.com/app/2344520

Oftast spel som inte fungerar native i linux så brukar jag köra "install.exe" via steam proton (man lägger till install.exe som ett spel i steam och sedan installera det).

Jag kör wow via privatserver via proton och det fungerar galant för min del (dock har jag en windows server som jag lät installera spelet åt mig).

Jag bytte för att min dator inte kan köra win11, så blev trött på skiten och bytte till Linux. Har AMD gpu också så inget skit med drivrutiner, vet ej om jag vart lika sugen på att byta om jag körde nvidia.

Hej och tack för info.

Jag installerade linux mint och allt ser ut bra, snabb, rent mycket nöjd utom en grej.
När jag kom till att installera spel, fick jag lite problem. Men på slutet jag fick igång.
Alla mina spel som jag kör i Windows fungerar i linux också.
Men när jag började spela då började lagga som satan.
Jag ADM 7000 serien med 64GB DDR5 och Nvidia 1060.
Nästa månad ska jag satsa på Nvidia 4060TI så ska vi se hur ser ut då.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Men när jag började spela då började lagga som satan.
Jag ADM 7000 serien med 64GB DDR5 och Nvidia 1060.
Nästa månad ska jag satsa på Nvidia 4060TI så ska vi se hur ser ut då.

mvh
Njanja

Har du rätt drivrutiner för grafiken? Nvidia grafik kräver proprietära drivrutiner för att fungera bra, och dessa måste installeras separat.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Tjena alla monsterdiggare!
Har precis skaffat lite nya komponenter och står just nu i valet och kvalet om jag ska köpa windows 11 (tidigare komponenter stödde inte det) eller faktiskt ta språnget till Linux fullt ut istället.
Det blir mest surfande, youtube och spelande på datorn. Har oftast inga problem att vänta ett halvår eller till nästa rea innan jag köper ett spel, då är det oftast stabilare ändå.
Exempel på spel är Diablo 4, Cyberpunk 2077, BG3, Ghosts of Tabor, SteamVR.

Delarna jag har köpt är ett Asus Tuf B650 moderkort, Ryzen 7600 samt ett AMD Radeon 7800 XT. En dist med stöd för hyfsat ny hårdvara, AMD och spelvänligt känns med andra ord viktigt.
Har fuskat lite med Linux sedan tidiga RedHat versioner men det är ett tag sedan och jag är inte intresserad av lägga överdrivet mycket tid på att hantera OSet även om jag tycker att det är kul att pilla lite fortfarande.
Kan Mint (med KDE?) vara vad jag söker eller ser ni bättre alternativ?

Edit: är villig att offra lite spelbutiker och enbart nyttja Steam som ändå verkar göra en ansats att möjliggöra spel på Linux men VR verkar onekligen vara ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salcin74:

Tjena alla monsterdiggare!
Har precis skaffat lite nya komponenter och står just nu i valet och kvalet om jag ska köpa windows 11 (tidigare komponenter stödde inte det) eller faktiskt ta språnget till Linux fullt ut istället.
Det blir mest surfande, youtube och spelande på datorn. Har oftast inga problem att vänta ett halvår eller till nästa rea innan jag köper ett spel, då är det oftast stabilare ändå.
Exempel på spel är Diablo 4, Cyberpunk 2077, BG3, Ghosts of Tabor, SteamVR.

Delarna jag har köpt är ett Asus Tuf B650 moderkort, Ryzen 7600 samt ett AMD Radeon 7800 XT. En dist med stöd för hyfsat ny hårdvara, AMD och spelvänligt känns med andra ord viktigt.
Har fuskat lite med Linux sedan tidiga RedHat versioner men det är ett tag sedan och jag är inte intresserad av lägga överdrivet mycket tid på att hantera OSet även om jag tycker att det är kul att pilla lite fortfarande.
Kan Mint (med KDE?) vara vad jag söker eller ser ni bättre alternativ?

Tycker du ska dualboota.

Spela på Windows, gör resten med Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salcin74:

Tjena alla monsterdiggare!
Har precis skaffat lite nya komponenter och står just nu i valet och kvalet om jag ska köpa windows 11 (tidigare komponenter stödde inte det) eller faktiskt ta språnget till Linux fullt ut istället.
Det blir mest surfande, youtube och spelande på datorn. Har oftast inga problem att vänta ett halvår eller till nästa rea innan jag köper ett spel, då är det oftast stabilare ändå.
Exempel på spel är Diablo 4, Cyberpunk 2077, BG3, Ghosts of Tabor, SteamVR.

Delarna jag har köpt är ett Asus Tuf B650 moderkort, Ryzen 7600 samt ett AMD Radeon 7800 XT. En dist med stöd för hyfsat ny hårdvara, AMD och spelvänligt känns med andra ord viktigt.
Har fuskat lite med Linux sedan tidiga RedHat versioner men det är ett tag sedan och jag är inte intresserad av lägga överdrivet mycket tid på att hantera OSet även om jag tycker att det är kul att pilla lite fortfarande.
Kan Mint (med KDE?) vara vad jag söker eller ser ni bättre alternativ?

Edit: är villig att offra lite spelbutiker och enbart nyttja Steam som ändå verkar göra en ansats att möjliggöra spel på Linux men VR verkar onekligen vara ett problem.

Klart du ska köra Linux! Det är ju till och med gratis att testa. Kör så ett tag, och skulle du mot förmodan stöta på patrull så kan du överväga Windows då. Jag ser inget i ditt inlägg som skulle vara ett hinder för dig. Mer än att det kommer krävas en viss insats att lära om vanor och kunskaper från många år med ett annat operativssystem.

Titta på Nobara KDE är mitt tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salcin74:

Har fuskat lite med Linux sedan tidiga RedHat versioner men det är ett tag sedan och jag är inte intresserad av lägga överdrivet mycket tid på att hantera OSet även om jag tycker att det är kul att pilla lite fortfarande.
Kan Mint (med KDE?) vara vad jag söker eller ser ni bättre alternativ?

Edit: är villig att offra lite spelbutiker och enbart nyttja Steam som ändå verkar göra en ansats att möjliggöra spel på Linux men VR verkar onekligen vara ett problem.

Kör på Mint du. Vill du spela kan du dualboota eller köra VFIO om det inte funkar som du vill i Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salcin74:

Tjena alla monsterdiggare!
Har precis skaffat lite nya komponenter och står just nu i valet och kvalet om jag ska köpa windows 11 (tidigare komponenter stödde inte det) eller faktiskt ta språnget till Linux fullt ut istället.
Det blir mest surfande, youtube och spelande på datorn. Har oftast inga problem att vänta ett halvår eller till nästa rea innan jag köper ett spel, då är det oftast stabilare ändå.
Exempel på spel är Diablo 4, Cyberpunk 2077, BG3, Ghosts of Tabor, SteamVR.

Delarna jag har köpt är ett Asus Tuf B650 moderkort, Ryzen 7600 samt ett AMD Radeon 7800 XT. En dist med stöd för hyfsat ny hårdvara, AMD och spelvänligt känns med andra ord viktigt.
Har fuskat lite med Linux sedan tidiga RedHat versioner men det är ett tag sedan och jag är inte intresserad av lägga överdrivet mycket tid på att hantera OSet även om jag tycker att det är kul att pilla lite fortfarande.
Kan Mint (med KDE?) vara vad jag söker eller ser ni bättre alternativ?

Edit: är villig att offra lite spelbutiker och enbart nyttja Steam som ändå verkar göra en ansats att möjliggöra spel på Linux men VR verkar onekligen vara ett problem.

Undvik dualboot. Det brukar bara sluta med att man sitter i ett OS ändå. Eftersom du ändå köpt nya prylar och kör med nyinstallation så är det bra tillfälle att testa Linux.

Det enda som kan hindra mig från att gå till Linux när Win10 slutar stödjas är VR-stöd. Det verkar inte vara sådär superbra.
Om du testar så hojta till om du får igång VR

Jag hade kört med Pop-OS, de har en egen iso för amd eller nvidia så det fungerar direkt efter installationen.

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

/ är roten

Men ja, kör dualboot, försök göra mer och mer grejer i Linuxmiljön men ha Windows som backup för dagar du inte orkar lära dig något nytt Tillslut är du bekväm med Linux och Linux kommer ifatt ännu mer i spelkompatibilitet under tiden

När steamdeck kom så sa Steam att vi ska fixa så att så många spel som möjligt funkar på steamdeck. Den kör ju Linux.

Det är det vi har att tacka nu. minst 10.000 spel funkar Du kanske redan visste om det men det är ju en underbar utveckling.

Jag kommer köra Windows via virtuell maskin på Linux senare men min nuvarande dator är lite äldre så den orkar nog inte och man vill ju ha kräm när man spelar. men det är tanken

Visa signatur

Kraschfield