Cooler Master utvecklar passivt kylt nätaggregat på 1 100 watt

Permalänk
Melding Plague

Cooler Master utvecklar passivt kylt nätaggregat på 1 100 watt

Cooler Master X-Silent 1100 kommer, om det släpps, bli det mest kraftfulla passivt kylda nätaggregatet på marknaden, med god marginal.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det ska bli intressant att se, oavsett om den är på 800W eller 1100W.

Permalänk
Medlem

Tar hellre ett 1500-2000W agg som kör passivt upp till 25-30% (vilket redan finns). Vi pratar i grunden samma hårdvara och man får en mer flexibel produkt till samma eller lägre prislapp (passiva agg är alltid svindyra för sin givna effekt). Som rent funktionsmässigt i de flesta fall kommer fungera som ett passivt nätagg när man bryr sig som mest ("lägre" laster).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Tar hellre ett 1500-2000W agg som kör passivt upp till 25-30% (vilket redan finns). Vi pratar i grunden samma hårdvara och man får en mer flexibel produkt till samma eller lägre prislapp (passiva agg är alltid svindyra för sin givna effekt). Som rent funktionsmässigt i de flesta fall kommer fungera som ett passivt nätagg när man bryr sig som mest ("lägre" laster).

Perfekt! För sånna produkter finns det ju redan jättegott om.

Mer passivt kylt till folket!

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Tar hellre ett 1500-2000W agg som kör passivt upp till 25-30% (vilket redan finns). Vi pratar i grunden samma hårdvara och man får en mer flexibel produkt till samma eller lägre prislapp (passiva agg är alltid svindyra för sin givna effekt). Som rent funktionsmässigt i de flesta fall kommer fungera som ett passivt nätagg när man bryr sig som mest ("lägre" laster).

Typ alla topp nätagg idag, självklart kostar ett passivt mer, annan typ av kylning, mer massa och marknaden är mindre dock betalar folk gärna mer för att slippa fläkten.
2000watt? Visst behöver överklockare och workstations med flera grafikkort något sånt men det är ytterst få.

Permalänk

Mitt passiva Seasonic Titanium blir aldrig varmt. Hade en passiv Super Flower innan samma där.
Ser fram emot denna!

Permalänk
Medlem

Galet! Hur mycket luftflöde behövs dock? Inga passiva agg kan ju existera med bara sig själva

Bättre att ha en fläkt som snurrar sakta när den behövs

Permalänk
Medlem

Om en bra märke gärna seasonic eller superflower skulle ta fram en sånt som klara 5-600W last är jag med. Egentligen vänta för att ser hur det går med ATX 3,0 och om den nya nvidia kopplingen är här för att stänna. För resten finns de bra alternative till johnnyguru recensioner nu?

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Galet! Hur mycket luftflöde behövs dock? Inga passiva agg kan ju existera med bara sig själva

Bättre att ha en fläkt som snurrar sakta när den behövs

Ja, det är ju det stora problemet med passiva nätagg. Det är lätt att passivt kyla enskilda komponenter, men betydligt svårare att passivt kyla en hel dator. Och det hjälper ju inte att nätagget är passivt om resten av kylningen måste jobba hårdare när nätagget dumpar sin värme i chassit istället för att blåsa ut den. Så passiva nätagg är fortfarande rätt nichade.

Permalänk
Medlem

Man kan spola fram till ungefär 3:06 i videon för det. Min franska är väldigt dålig, men intressant lösning. Mitt har fläkt men den stängs av så länge agget inte är belastat vilket jag tycker fungerar bra.

Permalänk
Medlem

"220-millimeterfläkt" Är det en felskrivning? Eller är det en 220mm fläkt med "wrap-around" dynamiska fläktblad modell smältande klocka?

Visa signatur

Aopen H450A, MSI B450m
Ibland så skriver jag inte så fort.
Salt kan behövas om jag skrivit något efter 23:58

Permalänk
Medlem

Senaste passiva jag köpte var från Zalman 2009 och det sprängdes inom en vecka... scary

Permalänk
Medlem

Har nog aldrig haft problem med ljud från nätverks fläktar. Kan bero på att jag sällan belastar mina nätagg mer än 50%.

Borde det inte komma lite passivt kylda chassin?

Minns ett gammalt där hela chassit var som en stor fläns och passade få konfigurationer men det var helt passivt och all värme från komponenterna leddes till chassit. Kanske bara var en prototyp, minns inte riktigt men tyst lär det varit.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Känns som de löser ett problem som inte existerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Typ alla topp nätagg idag, självklart kostar ett passivt mer, annan typ av kylning, mer massa och marknaden är mindre dock betalar folk gärna mer för att slippa fläkten.
2000watt? Visst behöver överklockare och workstations med flera grafikkort något sånt men det är ytterst få.

Nu pratar jag dock om just om man vill ha passivt med hög effekt. Det finns 1600W med passiv drift upp till 30%. Som kanske tom är billigare än det här agget kommer vara. För det dom gör oftast med dess passiva agg är att ta en 1500-2000W platform och dra dit lite bättre kylning.

Så köper du ett sånt agg istället. Då har du ett passivt agg till "vardaglig drift".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Tar hellre ett 1500-2000W agg som kör passivt upp till 25-30% (vilket redan finns). Vi pratar i grunden samma hårdvara och man får en mer flexibel produkt till samma eller lägre prislapp (passiva agg är alltid svindyra för sin givna effekt). Som rent funktionsmässigt i de flesta fall kommer fungera som ett passivt nätagg när man bryr sig som mest ("lägre" laster).

Jo just det här. Jag är allt för passivt och tysthet, men inte att betala 4x priset när man kan köpa de med större effekt och använda de på lägre. Gäller inte bara psu, men ofta samma med GPU. Som dessutom har högre värde om man vill sälja de senare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Nu pratar jag dock om just om man vill ha passivt med hög effekt. Det finns 1600W med passiv drift upp till 30%. Som kanske tom är billigare än det här agget kommer vara. För det dom gör oftast med dess passiva agg är att ta en 1500-2000W platform och dra dit lite bättre kylning.

Så köper du ett sånt agg istället. Då har du ett passivt agg till "vardaglig drift".

Har man så pass törstig dator så är inte ljudet från psun ditt största problem.
Det finns en marknad, krävs mer material, utveckling och säljs i mindre utsträckning då blir det dyrt dock kolla på motsvarande nätagg från Seasonic som har en toppmodell på 700w passivt, aggen på dubbla effekten med fläkt kostar ungefär det dubbla.
Väldigt få behöver extrema nätagg och extremt är 1000w i min värld.