AI kan inte rädda Bing – tappar marknadsandelar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Det är det verkligen inte, utan exakt så det fungerar. Dock inte så svart/vitt som du får det till utan se det som en bakvänd SEO där det du söker på kan ge "du kanske även gillar detta eftersom du sökte på detta". För mig är de båda sökmotorerna snarlika i resultat då jag frekvent använder båda, men många får också helt vilda svar från Bing som man sedermera överger.

Men man ska inte få vilda svar och det låter helt tokigt att man får svar vad man "kansle tycker om".
Jag pratar inte om att söka intressanta prylar man kanske vill köpa utan simpla saker som instruktioner mm. Bing ger träffar till helt ovesäntliga saker som mer tyder på att sökmotorn är korkad än att den vill visa nått som kanske intresserar mig. Oavsett heöt värdelös funktkon.
Annonser fattar jag finns men annara vill man hitt rätt
Som sagt ingen skillnad på vilken enhet eller användare samma skit

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Kan detta svar stämma?

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Jag tror detta är halva sanningen gällande bing.

I samband med att jag fick ett nytt konsultuppdrag nyligen så fick jag en ny dator. Bing var standardsökmotor då edge var standardwebläsare.

Jag tänkte då ge bing en chans.

Man får alldeles för kassa på resultat vid vanliga sökningar vilket gjorde att jag inom en vecka var tvungen att byta tillbaka till Google för att faktiskt hitta det jag söker efter.

Håller helt med. När det kommer till enklare sökningar, så som direkta hemsidors namn etc, så fungerar ju Bing men skall man söka något mer obskyrt eller på sökord är ju Bing helt värdelöst.

Skrivet av MsSmith:

Tror att detta har att göra med att Google har hunnit skapa en profil runt er, något som Bing ännu inte gjort. Har använt Bing sedan Lumia-tiden och får idag helt andra svar än om en person bredvid mig söker på samma sak i Bing.

Stämmer absolut inte in på min situation. Kan slå upp en googlesökning på en nyinstallerad dator på X plats utan Google konto och ändå få upp betydligt mer relevanta resultat än Bing någonsin kunnat. Så i mitt fall så har det inte och göra med någon profil utan det är helt enkelt så att Bing inte är bra nog att konkurrera.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

För min del handlar allt om Microsoft och deras sätt att utveckla Windows jag vill inte att ett förtag som har så usel moral i förhållade till datainsamling ska få ytterligare ett verktyg för datainsamling. Jag tror Microsoft inte förstått koden med förtroende och det blir mer och mer uppenbart med formulär som vill veta varför man avstår mycket gratistjänster som de bjuder på. Bing med VPN snabbt nätverk och maxat skydd skulle ju ge dem det vi vill ha, men det är ju inte det dom vill ha.

Permalänk
Medlem

Jag använder BING dagligen faktiskt. I typ 2 minuter. För att maximera mina microsoft points

Permalänk

Från artikeln:

”Men hittills ser det alltså inte ut som att AI har kommit någon vart med att ersätta traditionella sökmotorer, där Google fortfarande tronar på toppen.”

Tycker inte detta påstående går att argumentera för utifrån artikelns innehåll.
Att marknadsandelarna inom sektorn sökmotorer har förblivit oförändrade är inte en indikation på att sektorn som helhet ej har påverkats av den nyliga frammarschen av AI-tjänster.

Jag kan säga att mitt eget användande gällande söktjänster, inklusive (om inte enbart) Google, har minskat drastiskt med min ökade användning av ChatGPT.

Samtidigt ska nämnas kompletterar tjänsterna varandra; de är inte i direkt konkurrens men samtidigt om jag behövde välja mellan en tjänst skulle jag välja ChatGPT framför Google.

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Bing who?

Chandler Bing så klart.
R.I.P.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Det är det verkligen inte, utan exakt så det fungerar. Dock inte så svart/vitt som du får det till utan se det som en bakvänd SEO där det du söker på kan ge "du kanske även gillar detta eftersom du sökte på detta". För mig är de båda sökmotorerna snarlika i resultat då jag frekvent använder båda, men många får också helt vilda svar från Bing som man sedermera överger.

Galenskap om det stämmer..

Kanske därför jag tycker startpage är bra då.
Google sökning utan tracking.

Permalänk

Sam Altman, OpenAI:s VD, blev just sparkad.

Här är Microsofts aktie: