En av sju svenskar har råkat ut för bedrägerier i E-handeln

Permalänk
Melding Plague

En av sju svenskar har råkat ut för bedrägerier i E-handeln

I en studie från Nord VPN framgår att 14 procent av svenskar utsatts för bedrägeri när de handlat på nätet – en låg siffra ställt mot andra euopeiska länder.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det tråkiga är att detta även leder till liten konkurrens. Jag själv handlar endast vanlig konsumentelektronik från de stora jättarna på nätet, jag skulle aldrig handla från en annan aktör. De mindre aktörerna får då inte alls såna som mig som kunder.

Det enda "internetbedrägeriet" jag har råkat ut för är att jag för en gång för länge sedan köpte en pryl på en sida som såg svensk ut, det visade sig senare att bolaget med deras lokaler fanns i Norge. Och tullverket ville sedan ha någon hundralapp i tullavgift eller vad det var. (jag minns ej det var så länge sedan)

Permalänk
Medlem

Jo jag har blivit blåst av CDON två gånger, trodde jag skulle lärt mig första gången.

1: de sålde och tog betalt för mobiler xstra sålde Efter konkursen

2: piratkopior av takfläktar som är olagliga att sälja inom EU

Permalänk
Medlem

En gång på tradera för herrans många år sedan, tror det fanns en tråd (eller o jag gjorde den?) som diskuterade luraren här på swec och det var andra som hade blivit lurade också och han var känd för polisen tydligen. hände inget med det dock. (htc telefon 2500kr eller nåt).

annars det enda store jag kan komma ihåg är väl nu i år på amazon, Xiaomi scooter 4 pro var listingen. fick en 4. problem vid retur så slutade med att jag fick pengarna tillbaka ändå. så lurad men uppgjort.. och fri (fel) scooter som plåster på såren kan man säga.

sen småsaker på ebay eller alixpress, typ hdmi capture med "usb 3" som bara var blå plast i en 2.0 kontakt.
men alltid fått rätt och pengar tillbaks. om inte säljaren erkänt så har alixpress hoppat in och gett mig rätt efter mina bildbevis.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

"Använder du Nord-VPN är din identitet skyddad när du lurar var sjunde svensk"

Permalänk
Medlem

Köper enbart billiga saker som icke-original dammsugartillbehör och liknande från "skumma" resellers. När det gäller dyrare saker som mobiler, datortillbehör o.s.v. håller jag mig till de etablerade.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Ibland räcker även sund förnuft. Det gick nyligen en pryl ut på tradera som jag ville ha. Det var ett Fluke mätinstrument som idag kostar över 25 000kr i nypris. Försäljaren hade lite tveksamt historik, några dåliga men många nya bra betyg när denna hade köpt billiga allmänna saker.
Jag var väldigt sugen på prylen, men sunda förnuftet sa att personen inte alls var en sådan som skulle köpa en sådan instrument för 25 000kr och sedan sälja den efter några år på tradera för runt 2000kr. Väldigt många bjöd och jag funderade på hur de tänkte, trodde de skulle köpa stöldgods eller hur tänkte de att personen skulle få tag ett så dyrt instrument?
I vilket fall så dröser det nu in negativa betyg på säljaren, han är en sådan som är pratglad tills han får pengar, sedan är han helt okontaktbar och skickar inget.

Samma sak gäller även här. Lägger någon ut en Xeon, Threadripper eller liknande cpu som kanske kostar 50 000kr ny idag och personen vill kanske ha 4000kr för den, så väcker det misstankar.

Permalänk

Hm, så då måste sex av sju svenskar vara bedragare. Skrämmande om det är sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ibland räcker även sund förnuft. Det gick nyligen en pryl ut på tradera som jag ville ha. Det var ett Fluke mätinstrument som idag kostar över 25 000kr i nypris. Försäljaren hade lite tveksamt historik, några dåliga men många nya bra betyg när denna hade köpt billiga allmänna saker.
Jag var väldigt sugen på prylen, men sunda förnuftet sa att personen inte alls var en sådan som skulle köpa en sådan instrument för 25 000kr och sedan sälja den efter några år på tradera för runt 2000kr. Väldigt många bjöd och jag funderade på hur de tänkte, trodde de skulle köpa stöldgods eller hur tänkte de att personen skulle få tag ett så dyrt instrument?
I vilket fall så dröser det nu in negativa betyg på säljaren, han är en sådan som är pratglad tills han får pengar, sedan är han helt okontaktbar och skickar inget.

Samma sak gäller även här. Lägger någon ut en Xeon, Threadripper eller liknande cpu som kanske kostar 50 000kr ny idag och personen vill kanske ha 4000kr för den, så väcker det för misstankar.

Men här handlar det väl inte om köp från privatpersoner, utan när företag bluffar eller missköter sig...
Att handla från privatpersoner är ju som att ta en söndagspromenad vid fronten i Ukraina. Minor på minor på minor.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag betalar alltid med klarna faktura eller liknande, man vet aldrig om man får något när så mycket skickas som vanligt brev som inte går att spåra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Jag betalar alltid med klarna faktura eller liknande, man vet aldrig om man får något när så mycket skickas som vanligt brev som inte går att spåra.

Va menar du ? Det är sällan brev o så försvinner, har då aldrig hänt mig och jag har handlat i väldigt många år nu..

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Va menar du ? Det är sällan brev o så försvinner, har då aldrig hänt mig och jag har handlat i väldigt många år nu..

Minst 1-2 paket om året som skulle komma i brevlådan försvinner för mig iaf, ibland händer det att de kommer fram efter ett par månader iaf men då har jag redan fått pengarna tillbaka.

Amazon är absolut värst, 3 paket som skulle till brevlådan försvann bara i oktober.

Permalänk
Medlem

Har aldrig blivit lurad. Skulle jag bli det så gör det inget då jag alltid väljer att betala via faktura.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Va menar du ? Det är sällan brev o så försvinner, har då aldrig hänt mig och jag har handlat i väldigt många år nu..

Jag har blivit av med ungefär tjugo paket genom åren jag webbhandlat och det blir sker oftare och oftare. Tre stycken hittills bara i år. Betalar dock aldrig i förskott så har inte förlorat några pengar.

Som föredetta brevbärare kan jag tillägga att det stjäls väldigt mycket på de stora regionterminalerna och att man internt är medveten om det men inte gör så mycket åt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

Jag har blivit av med ungefär tjugo paket genom åren jag webbhandlat och det blir sker oftare och oftare. Tre stycken hittills bara i år. Betalar dock aldrig i förskott så har inte förlorat några pengar.

Som föredetta brevbärare kan jag tillägga att det stjäls väldigt mycket på de stora regionterminalerna och att man internt är medveten om det men inte gör så mycket åt det.

Det är därför jag hatar när butiker skickar med brev i stället för till utlämningsställe. Jag vill ha den garantin att det dyker upp där. Om det inte når utlämningsstället, så är det butiken som får fixa det. Om brevet inte kommer till min brevlåda får jag vara utan varan, utan att kunna göra nåt åt det. Sak samma för en liten grej för 70-100 spänn kanske, men ibland har rätt dyra saker skickats som vanligt brev, mot min vilja.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av LeVvE:

Minst 1-2 paket om året som skulle komma i brevlådan försvinner för mig iaf, ibland händer det att de kommer fram efter ett par månader iaf men då har jag redan fått pengarna tillbaka.

Amazon är absolut värst, 3 paket som skulle till brevlådan försvann bara i oktober.

Posten är bedragare. Jag brukade beställa snuspulver i C4 kuvert, dvs brev/påse som rymmer ett A4, det går rakt ner i brevlådan. Före sju på morgonen fick jag ibland SMS som säger "brevet kunde inte levereras, du måste hämta det på..."
Dom har inte ens försökt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Minst 1-2 paket om året som skulle komma i brevlådan försvinner för mig iaf, ibland händer det att de kommer fram efter ett par månader iaf men då har jag redan fått pengarna tillbaka.

Amazon är absolut värst, 3 paket som skulle till brevlådan försvann bara i oktober.

Låter som du har ganska stora problem där du bor. Nog för att paket försvinner i posten, men flera om året och tre i oktober låter som mer än vanligt. Du skulle i alla fall kunna beställa och hämta ut paket på utlämningsställe från Amazon, det gör alltid jag. Där lär de nog inte försvinna lika lätt. Det är spårbart hela vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darc:

Låter som du har ganska stora problem där du bor. Nog för att paket försvinner i posten, men flera om året och tre i oktober låter som mer än vanligt. Du skulle i alla fall kunna beställa och hämta ut paket på utlämningsställe från Amazon, det gör alltid jag. Där lär de nog inte försvinna lika lätt. Det är spårbart hela vägen.

Tror det har en del att göra med att vi fick nytt postnr för ett par år sedan, då det började krångla speciellt med paket från utlandet.