uppgradering processor? eller låta bli..

Permalänk

uppgradering processor? eller låta bli..

spelar lite till och från och har insett att det börjar bli dags att uppgradera lite och funderingen nu är väl om moderkortet är värt att stoppa i tex AMD Ryzen 7 5700X på och sen ska det väl med tiden bli ett bättre grafikkort.
moderkortet verkar ha stöd för processorn och har nu sista bios uppgraderingen.

2000kr för processorn och att man verkar vara på sista versen på am4 gör att det känns som processorn är det man borde göra nu och så får jag ta resten sen.

Tankar och ideer och med begränsad budget så vill man inte slänga allt och köpa rubbet nytt och bygga för pengar man inte har

Amd Ryzen 5 1600X
GA-AB350M-Gaming 3 rev 1.0 men med sista bios F51i
ASUS GeForce GTX 1660 6GB DUAL OC EVO
Kingston HyperX Fury 8GB 2400MHz DDR4 x4
be quiet! Pure Rock 2 kylare
Fractal Design Define R6 Samsung ssd och nån intel ssd

Visa signatur

Amd Ryzen 5 1600X GA-AB350M-Gaming 3 rev 1.0 men med sista bios F51i
ASUS GeForce GTX 1660 6GB DUAL OC EVO Kingston HyperX Fury 8GB 2400MHz DDR4 x4
be quiet! Pure Rock 2 kylare Fractal Design Define R6 Samsung ssd

Permalänk
Medlem

Jag tror du hade blivit väldigt nöjd med det köpet, hade varit enorm skillnad, praktiskt taget ny dator.

GamersNexus hade här om dagen en film om Ryzen 2700X jämfört med dagens processorer så du kan ju jämföra lite med den (och då ha i åtanke att 2700X är bättre än din 1600X också): https://www.youtube.com/watch?v=cKgDrW5H5go

Just 5700X finns inte med i testerna men det är praktiskt taget samma CPU som 5800X (obs icke 5800X3D) så kolla på dens siffror så får du ett litet humm om vilken rejäl uppgradering det hade varit.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk

kuggfrågan är ju lite om mitt moderkort begränsar och saknar en massa som finns på nya moderkort? hänger inte riktigt med där och svårt att läsa sig till det.. jag saknar inte wifi kör med sladd..
Om ett nytt moderkort också behövs för att ge en ny processor vad den behöver så är det ju kanske bättre och vänta och försöka få råd med både processor och moderkort men jag har svårt att se Om mitt moderkort är för gammalt eller om det duger ett tag till

Visa signatur

Amd Ryzen 5 1600X GA-AB350M-Gaming 3 rev 1.0 men med sista bios F51i
ASUS GeForce GTX 1660 6GB DUAL OC EVO Kingston HyperX Fury 8GB 2400MHz DDR4 x4
be quiet! Pure Rock 2 kylare Fractal Design Define R6 Samsung ssd

Permalänk
Medlem

Tror det är en bra upgradering, sedan slänger du i 32gb ram, kolla hur snabbt minne moderkortet stödjer. Och sist så uppgraderar du din gpu.
Beroende på vad du har för nätagg så kan det behöva uppgraderas också.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av polaris78:

kuggfrågan är ju lite om mitt moderkort begränsar och saknar en massa som finns på nya moderkort? hänger inte riktigt med där och svårt att läsa sig till det.. jag saknar inte wifi kör med sladd..
Om ett nytt moderkort också behövs för att ge en ny processor vad den behöver så är det ju kanske bättre och vänta och försöka få råd med både processor och moderkort men jag har svårt att se Om mitt moderkort är för gammalt eller om det duger ett tag till

Jag gick från 1700X till 5900X på mitt X370 moderkort förra året. processorn ligger för mig strax under snittet i olika benchmarks men det är nog mer pga det så kallade "silikonlotteriet" än att moderkortet inte hänger med.

Permalänk

Ja det kanske är lika bra att slå till på en sån processor..

undrar om min nuvarande kylare orkar med det eller om den blir i minsta laget, svårt med info som vanligt.. dom flesta som kör den kylaren verkar ha lite äldre system..
be quiet! Pure Rock 2 kylare är det jag har nu

Vet inte riktigt vad som är snabbaste minnena som stödjs och gör nytta?
får forska lite i det sen när man kommer hem

Visa signatur

Amd Ryzen 5 1600X GA-AB350M-Gaming 3 rev 1.0 men med sista bios F51i
ASUS GeForce GTX 1660 6GB DUAL OC EVO Kingston HyperX Fury 8GB 2400MHz DDR4 x4
be quiet! Pure Rock 2 kylare Fractal Design Define R6 Samsung ssd

Permalänk

passar den här och funkar i mitt moderkort?

jag tror det,,, men svårt med alla termer, men 478 kr och få 32GB från ssd istället för 6 Gb borde ju göra skillnad

Crucial P3 Plus 1TB M.2 PCIe Gen4 NVMe SSD - Upp till 5000MB/s

mitt moderkort

GA-AB350M-Gaming 3 (rev. 1.x) har rev 1.0 men uppdaterat till sista bios

länk https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-AB350M-Gaming-3-rev-1...

Visa signatur

Amd Ryzen 5 1600X GA-AB350M-Gaming 3 rev 1.0 men med sista bios F51i
ASUS GeForce GTX 1660 6GB DUAL OC EVO Kingston HyperX Fury 8GB 2400MHz DDR4 x4
be quiet! Pure Rock 2 kylare Fractal Design Define R6 Samsung ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av polaris78:

passar den här och funkar i mitt moderkort?

jag tror det,,, men svårt med alla termer, men 478 kr och få 32GB från ssd istället för 6 Gb borde ju göra skillnad

Crucial P3 Plus 1TB M.2 PCIe Gen4 NVMe SSD - Upp till 5000MB/s

mitt moderkort

GA-AB350M-Gaming 3 (rev. 1.x) har rev 1.0 men uppdaterat till sista bios

länk https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-AB350M-Gaming-3-rev-1...

Du ska ha en gen 3 x4 nvme disk, tex:
https://www.inet.se/produkt/4305435/crucial-p3-m-2-nvme-ssd-1...

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Håller med om att det lär bli en väldigt fin uppgradering från första generationens Zen.

Grafikkortet kan du uppgradera senare, 5700X klarar betydligt snabbare kort än det du har.

Permalänk
Medlem

Det blir en bra uppgradering för dig och ger dig möjlighet att nyttja snabbare grafikkort utan problem.
Dina minnen är lite långsamma men jag skulle börja med att överklocka dom och se var du hamnar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb