Kan inte uppdatera firmware på Samsung Evo 970 Plus

Permalänk
Medlem

Kan inte uppdatera firmware på Samsung Evo 970 Plus

Hej!

Jag har en 2-3 år gammal Samsung Evo 970 Plus. Tänkte för första gången idag uppdatera dens firmware.

Installerade Samsung Magician Tool men den säger att jag har den senaste firmwaren (2B2QEXM7).

Men kollar man vad den senaste firmwaren är så ska det vara (4B2QEXM7).

Har även försökt manuellt installera firmwaren genom deras iso fil till ett bootbart usb minne men när jag försöker boota med det så får jag bara en svart bild så jag får aldrig upp någon guide med valmöjligheter för att uppdatera firmwaren.

Någon som varit med om något liknande / har en lösning för det?

Permalänk
Medlem

https://arstechnica.com/civis/threads/is-anyone-else-having-i...

Citat:

Update.

I found out that the updated firmware has a Serial Number check. It is apparently designed to correct an issue that only affects a specific batch of drives, so if your drive is not on the serial number checklist it will not install.

Permalänk
Medlem

Aha.. Tack för den infon!

Så det har inte kommit en enda firmware update på 2-3 år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trendy:

Aha.. Tack för den infon!

Så det har inte kommit en enda firmware update på 2-3 år?

Skulle påstå att det är bra då det inte blir särskilt förtroendeingivande om en produkt som ssd/hdd behöver uppdateras ofta för att fixa buggar som man missat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Skulle påstå att det är bra då det inte blir särskilt förtroendeingivande om en produkt som ssd/hdd behöver uppdateras ofta för att fixa buggar som man missat.

Nä det är sant! Men minns att jag hade en SATA samsung SSD som jag uppdaterade ett gäng firmware uppdateringar genom åren Hade varit intressant med en firmware changelog med historik av firmware updates men kan inte hitta det.