Laptop val mellan ThinkPad T495 och IdeaPad 14-API

Permalänk
Medlem

Laptop val mellan ThinkPad T495 och IdeaPad 14-API

Är i valet och kvalet mellan två datorer, och båda är samma pris (gratis) ThinkPad T495 och IdeaPad 14-API som jag får via jobbet.
Båda är Ryzen 3500u och har Vega8 grafik, båda har 40gb ram och 2tb hårddisk, de verkar ha samma skärmpanel.

ThinkPaden väger lite mindre men är aningens tjockare ingen av dem går att uppgradera med nått internt då alla slots är upptagna.

Ideapad har ett skal i borstad aluminium vilket gör den mer repkänslig.
Thinkpad har fysiska musknappar och IBM nipple mouse vilket är ett stort plus.

Nån som provat båda och kan säga vilken av dem som har skönare tangentbord?

Målet är att köra VoidLinux och endast ansluta via wifi men Thinkpad har rj45 uttag så det är ju trevligt.

Så frågan är "Vilken skulle du välja av dessa två? och Varför?", "finns det tangerbara fördelar med den ena över den andra", "funkar linux bättre på nån av dem", "vilken är trevligast att använda i mörker" osv.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Ingen erfarenhet av just dessa, men Ideapad brukar saknar vissa tangenter som Thinkpad har, vilket för mig är ett påtagligt irritationsmoment. Mörker beror ju delvis på om du vill ha belyst tangentbord om det aktuella exemplaret har det eller inte. Thinkpad brukar finnas både med och utan.

Permalänk
Hedersmedlem

Thinkpad T-serie har mycket bättre byggkvalitet, skönare tangentbord (djupare slaglängd och fullstora piltangenter) osv. Går inte jämföra med ideapad som är ett budgetalternativ. Enda fördelen de brukar ha är priset, som du ju slipper fundera på.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Tack kära sweclockare och vänner. Ideapad är om än tunnare det sämre alternativet så vitt jag förstår. Båda har samma stöd i linux och DOS, men thinkpad har mycket fler portar. Om ni gav en röstning så vore det beslutet jag tar. Lutar åt thinkpad då den har rj45.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.