Intel lanserar Core Ultra "Meteor Lake" för bärbara datorer

Permalänk
Melding Plague

Intel lanserar Core Ultra "Meteor Lake" för bärbara datorer

Förbättrad energieffektivitet, snabbare flertrådad prestanda och dubblerad grafikkraft står på menyn när Intel nu sjösätter senaste generationens processorer "Meteor Lake".

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tamejtusan, nu blåser det upp till storm igen!

Permalänk
Snusfri

Trevligt.
Hoppas på en fläktlös rackare med 14" OLED, vikt runt 1kg och batteritid på 20h+, då blir det köp.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Det kan bli en sådan om de släpper en bra. Allt för många laptops idag har undermåtlig kylning, kolla bara in betyg på nya thinkpad workstations.

En ultratunn lätt laptop funderar jag på också, deras chromebook gold har scysst hårdvara för ändåmålet.

Permalänk
Medlem

"Storm" vettekatten men coolt med tiles, rätt stor ändring för INTL . ) Arrow lake blir kul.
https://www.notebookcheck.net/Intel-Meteor-Lake-Analysis-Core... verkar lite mjaa, iaf för cpu-delen

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Kolsvart Katt:

"Storm" vettekatten men coolt med tiles, rätt stor ändring för INTL . ) Arrow lake blir kul.
https://www.notebookcheck.net/Intel-Meteor-Lake-Analysis-Core... verkar lite mjaa, iaf för cpu-delen

Oj, ja det där såg ju inte så övertygande ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

"Storm" vettekatten men coolt med tiles, rätt stor ändring för INTL . ) Arrow lake blir kul.
https://www.notebookcheck.net/Intel-Meteor-Lake-Analysis-Core... verkar lite mjaa, iaf för cpu-delen

Vad jag får ut av detta:

Med just de testade laptoparna så vinner Meteor Lake över AMD i ren prestanda, men förlorar enkeltrådat mot Raptor Lake.

I effektivitet så vinner AMD stort stort stort, både singel- och multitrådat. Meteor Lake förlorar marginellt mot Raptor Lake.

I grafik så vinner den i 3DMark, men i faktiska spel så förlorar den stort mot AMD.

Apples M3 vinner dock allt.

Permalänk
Skrivet av ajp_anton:

Vad jag får ut av detta:

Med just de testade laptoparna så vinner Meteor Lake över AMD i ren prestanda, men förlorar enkeltrådat mot Raptor Lake.

I effektivitet så vinner AMD stort stort stort, både singel- och multitrådat. Meteor Lake förlorar marginellt mot Raptor Lake.

I grafik så vinner den i 3DMark, men i faktiska spel så förlorar den stort mot AMD.

Apples M3 vinner dock allt.

Det stora problemet tycker jag är att de har en strömtörstig cpu, men de bygger laptops som ser ut som en macbook.
Resultatet enligt mig blir inga laptops man vill köra lite tyngre laster långvarigt på utan mer laptops som man har som en terminalklient och kör arbetet någon annanstans. Alltså förutom att väsnas den förbannelse vid laster så sliter man ut fläktarna.
Jag hoppas på det kommer laptops med rejäla fläktar och annat med denna cpu. Ja, laptoppen blir större och klumpigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Trevligt.
Hoppas på en fläktlös rackare med 14" OLED, vikt runt 1kg och batteritid på 20h+, då blir det köp.

Lenovo lyssnade på dig...
https://www.tomshardware.com/laptops/lenovos-new-thinkpad-x1-...
X1 Carbon 12th gen. 1Kg, Meteor Lake, OLED 120Hz, batteritiden lär vara mycket bra enligt Hardware Canucks.

EDIT:
Missade fläktlös... Det kombinerat med 1Kg tror jag blir svårt att kyla. Hör ju inte fläktarna på våra X1 Carbon men de är också underdimensionerade så en del Thermal throttling blir det (Gen 9)

Permalänk
Medlem

En annan sak som någon på internet anmärkte på är att Intel ju hypat AI rätt hårt inför lanseringen av Meteor Lake och gör det i pressmaterialet för Meteor Lake med dedikerad enhet "npu" i SoC ("system on chip" tror jag)-tilen (som är skild från compute-tilen) och gpu-tile som ska fungera bättre för ändamålet än tidigare men jag finner ingen npu-benchmark, ingen llm som kör på intel-gpu eller npu, njet, vad är tanken? (Jag kan ha missat nåt)

Edit. Get yer tiles straight

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Vad gör Intel alltså.

Power Consumption / Witcher 3 ultra Efficiency - var ett rätt lustigt resultat.
Hur kan Intel inte öht lyckas efter alla dessa år med inbyggd grafik.
Totalt utskåpad av Apple, som kör ett spel som inte ens är byggd för Apples CPU-arkitektur eller grafik.

Edit:
Att köra Intel i en bärbar idag är som för 20år sedan med Pentium 4m i bärbara

Permalänk

Enligt Notebookcheck är

Intel Core Ultra 7 155H i GeekBench 6.2
7% långsammare enkeltrådat än Ryzen 7 7840S, Core i7-13700H
Samma prestanda i multitrådat som Ryzen 7 7840S och 7% långsammare än Core i7-13700H.

Prestanda i lägre effekt läge så förlorar den stort mot AMD, men en förbättring mot föregående.

Ny processor som är sämre än föregående "Core i7-13700H" i CPU prestanda "hurra", "hurra".
Det som dock är bra är att Intel åtgärdat sin långsamma GPU dock ligger de efter AMD även där.

https://www.notebookcheck.net/Intel-Meteor-Lake-Analysis-Core...

Permalänk
Datavetare

2024 kanske ändå blir året då ARM64 blir relevant även på Windows!

Nu är det rätt begränsat utval av tester som har med Qualcomm Snapdragon X Elite, tar man med de fall som ändå finns ser det ut så här (Intel 155H är 100 %)

Microsoft verkar inställd på att lyckas med deras ARM64 satsning (ARM64/Windows 11 på MBP via Parallel fungerar klart över vad jag förväntade i alla fall). 2024 blir första gången det kommer finnas vettiga ARM64 CPUer specifikt designade för Windows med bra prestanda. Intel jämförelser mot QCOM 8cx gen 3 är tyvärr korrekta, de försöken var gjorda med CPUer som inte ens var top-of-the-line som telefon SoC, Snapdragon X Elite är på en helt ny nivå.

Skrivet av Kolsvart Katt:

En annan sak som någon på internet anmärkte på är att Intel ju hypat AI rätt hårt inför lanseringen av Meteor Lake och gör det i pressmaterialet för Meteor Lake med dedikerad enhet "npu" i SoC ("system on chip" tror jag)-tilen (som är skild från compute-tilen) och gpu-tile som ska fungera bättre för ändamålet än tidigare men jag finner ingen npu-benchmark, ingen llm som kör på intel-gpu eller npu, njet, vad är tanken? (Jag kan ha missat nåt)

Edit. Get yer tiles straight

Spekulation från min sida, men vad jag läst/hört kring Intels NPU i Meteor Lake så har man samma typ av optimering som Apple: NPU-delen finns inte där primärt för att ge maximal prestanda (i Apples fall är GPU-delen, framförallt på Max, klart snabbare) utan NPU-delen är optimerad för perf/W.

Så gissar att råprestandan i NPU-kretsen inte är jättebra, framförallt inte då man lagt en del krut på iGPU-delen (nu är man ju i nivå med instegsmodellen av Apples iGPU-kretsar, de som kör utan fläkt...).

Som jag förstår kring optimeringen av NPU-kretsen är den gjord mot bakgrund av att man tror/hoppas att väldigt många applikationer framåt kommer göra alla möjliga "AI-baserade" saker och vissa på spekulation. Då viktigt att det inte börjar äta väldigt mycket energi i mobila enheter.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

"Storm" vettekatten men coolt med tiles, rätt stor ändring för INTL . ) Arrow lake blir kul.
https://www.notebookcheck.net/Intel-Meteor-Lake-Analysis-Core... verkar lite mjaa, iaf för cpu-delen

Undrar hur den presterar med lite mer vanliga minnen , känns inte som det är standard direkt utan lite överklockade.. undrar om de fick trimmade exemplar för test "Both laptops were equipped with 32 GB LPDDR5x-7467 RAM" . Lär ju påverka GPU'n en del

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Trevligt.
Hoppas på en fläktlös rackare med 14" OLED, vikt runt 1kg och batteritid på 20h+, då blir det köp.

Liknande sånt jag också letar efter för att bli intresserad, skulle tom kunna tänka mig ytterligare lite mindre. Liten lätt och med bra batteritid, behöver inte vara precis lika liten och lätt som en android-surfplatta men något liknande med tangentbord och Windows.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport