Stöd för 256 GB minne på konsumentmoderkort snart här

Permalänk
Medlem

Äntligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Alla de grejerna du nämner var särintressen och sällsynta specialfall en gång i tiden. Poängen är att iaf jag kan tänka mig att många kanske kommer vilja köra LLMer (och annan AI) lokalt i framtiden i form av en personlig assistent. Och för övrigt kan det även tänkas integreras i många av de sakerna du räknar upp, t ex om du vill kunna spela GTA-8 om 10 år kanske du behöver mycket RAM för att räkna ut hur de andra karaktärerna i spelet ska bete sig osv.

Jag tror detta stämmer också!

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Trodde hela tråden handlade om att mobos stöder mer minne inte vilken typ av minne?

Om vi tar tidigare minnesstandarder

DDR2 var snabbare än DDR(1)
DDR3 var snabbare än DDR2
DDR4 var snabbare än DDR3

-

DDR2 har stöd för mer minne än DDR(1)
DDR3 har stöd för mer minne än DDR2
DDR4 har stöd för mer minne än DDR4

-

Åtminstone för mig,
Jag förväntar mig att nya minnesstandarder följer den trenden, med att både vara snabbare och ha stöd för mer minne än föregående standard.

Senare DDR4 konsument system brukar ha stöd för 32GB moduler och officiellt stöd för DDR4 3200, även om det ofta går att använda snabbare minnen.
Det innebär upp till 64GB (2x32GB) på system med 2 minnesplatser och 128GB (4x32GB) på system med 4 minnesplatser.

Notera att ingen (förutom möjligtvis dig själv) tvingar dig att maxa ett system.
Det är helt okej att använda mindre om du inte behöver mer.
Både gällande minnesmängd och att använda långsammare minnen.
Det handlar om vad man har möjlighet till. Om man vill och/eller behöver.

Det kan ju också vara så att när man köper en dator har man ett behov.
Senare kanske man har ett annat behov.
Är det då möjligt att exempelvis uppgradera minne utan att byta hela datorn så kan man göra det om man inte tycker det är nödvändigt/värt att byta allt.

.

När DDR5 kom, när de första DDR5 moderkorten och minnena fanns att köpa,
så var det återigen 32GB minnesmoduler som var max och det var mestadels DDR5 4800 minnen.
DDR5 har generellt högre latenser i klockcykler räknat.

Ofta var DDR5 4800 för långsamt för att slå snabbare DDR4 system, kanske med någon procent i vissa tester.

Om vi säger att ingen hade jobbat på att vidareutveckla DDR5 från de som släpptes i början,
Då ställer jag mig frågan,
Varför byta från DDR4 till DDR5 om vi inte får mer minne och prestandan är typ samma, kanske någon procent bättre i bland ?

Jag förväntar mig som sagt att en ny minnesstandard ska vara bättre än den den ersätter.
Även om man kanske inte kan vänta sig att de bästa minnena kommer direkt när standarden är ny.

DDR4
DDR4-3200, 32GB per modul

Om vi säger att DDR5 ska kunna dubbla det.
DDR5-6400, 64GB per modul

Om inte DDR5 kan leva upp till det så är det enligt mig en besvikelse.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Trodde hela tråden handlade om att mobos stöder mer minne inte vilken typ av minne?

Ja typ ...

Men skillnaden verkar vara att jag förväntar mig att när DDR5 kommer och är en nyare standard än DDR4 och på sikt ska ersätta DDR4 (idag säljs det både DDR5 baserade system och DDR4 baserade system),
så förväntar jag mig att den nya standarden ska erbjuda bättre än den gamla.

Men du säger att det är sjukligt ?

Enl tidigare exempel så verkar du ju anse/inse att Pentium 100 är gammalt och föråldrat.
DDR4 system är så klart mycket, mycket nyare...
...men ändå...
...varför skulle DDR4 vara någon 'helig graal ' ?
Att det inte får utvecklas något bättre än DDR4 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Knappast. Om man ser till minnesmängd i "normala" entusiastdatorer så har det bara ungefär gått från 8 GB till 16/32 GB på tio år, alltså ungefär en faktor 2-4. Det är svårt att se nåt framför sig som skulle vara så extremt RAM-behovsdrivande att det helt plötsligt skulle skutta upp med en faktor 8-16 för genomsnittsdatorn. Nä, nu har det planat ut rätt duktigt, och det lär inte ändras närmaste tiden.

Om vi säger att om 10 år finns det DDR7.
Om vi tar dubblering av minnesmängd per standard.

DDR5 - 64GB moduler
DDR6 - 128GB moduler
DDR7 - 256GB moduler

I så fall så skulle vi ha (upp till) 1TB på system med 4st DDR7 platser och 512GB på system med 2st DDR7 platser.

Tror det kan vara realistiskt med upp till 1-2TB RAM i system med konsumenthårdvara (alltså inte server/workstation/HEDT) om runt ~ 10 år.

Sen att de flesta inte maxar sina system.

Men säg om en PS6 kommer med 32GB minne så kanske gamers vill ha grafikkort med lika mycket eller åtminstone liknande mängd grafikminne, typ 24-32GB eller så i grafikminne och sen minst dubbelt så mycket vanligt RAM.
Så typ 64 - 128GB RAM och ~ 20 - 40GB grafikminne för folk som vill spela PC versioner av PS6 generations spel.
Kanske.
Vi får se.
Men låter någorlunda realistiskt.

Skrivet av trudelutt:

om du vill kunna spela GTA-8 om 10 år

Om vi går efter hur lång tid mellan GTA V och GTA VI så är det frågan om ens GTA 7 är släppt om 10 år.
Kanske teaser trailer för GTA 7 om 10 år.

Permalänk
Inaktiv

Den gamla goden tiden när man skaffade 16GB ram & quad core för att kunna redigera 1080p när alla andra plebs fortfarande hade CRT-monitor. "Vad är HD för nåt?"

Jag maxar lätt mina 128GB med 12900k. Räcker med ett blender-projekt utan collection instancing = capped rätt snabbt på en stor scen. Eller bara Premiere + AE + många flikar i webbläsare med 3D scripts typ Sketchfab. Testa öppna 100 tab på Sketchfab if you want your PC to crash...

Permalänk
Medlem

Yes box... I concur :)

Skrivet av GuessWho:

Om vi tar tidigare minnesstandarder

DDR2 var snabbare än DDR(1)
DDR3 var snabbare än DDR2
DDR4 var snabbare än DDR3

-

DDR2 har stöd för mer minne än DDR(1)
DDR3 har stöd för mer minne än DDR2
DDR4 har stöd för mer minne än DDR4

-

Åtminstone för mig,
Jag förväntar mig att nya minnesstandarder följer den trenden, med att både vara snabbare och ha stöd för mer minne än föregående standard.

Senare DDR4 konsument system brukar ha stöd för 32GB moduler och officiellt stöd för DDR4 3200, även om det ofta går att använda snabbare minnen.
Det innebär upp till 64GB (2x32GB) på system med 2 minnesplatser och 128GB (4x32GB) på system med 4 minnesplatser.

Notera att ingen (förutom möjligtvis dig själv) tvingar dig att maxa ett system.
Det är helt okej att använda mindre om du inte behöver mer.
Både gällande minnesmängd och att använda långsammare minnen.
Det handlar om vad man har möjlighet till. Om man vill och/eller behöver.

Det kan ju också vara så att när man köper en dator har man ett behov.
Senare kanske man har ett annat behov.
Är det då möjligt att exempelvis uppgradera minne utan att byta hela datorn så kan man göra det om man inte tycker det är nödvändigt/värt att byta allt.

.

När DDR5 kom, när de första DDR5 moderkorten och minnena fanns att köpa,
så var det återigen 32GB minnesmoduler som var max och det var mestadels DDR5 4800 minnen.
DDR5 har generellt högre latenser i klockcykler räknat.

Ofta var DDR5 4800 för långsamt för att slå snabbare DDR4 system, kanske med någon procent i vissa tester.

Om vi säger att ingen hade jobbat på att vidareutveckla DDR5 från de som släpptes i början,
Då ställer jag mig frågan,
Varför byta från DDR4 till DDR5 om vi inte får mer minne och prestandan är typ samma, kanske någon procent bättre i bland ?

Jag förväntar mig som sagt att en ny minnesstandard ska vara bättre än den den ersätter.
Även om man kanske inte kan vänta sig att de bästa minnena kommer direkt när standarden är ny.

DDR4
DDR4-3200, 32GB per modul

Om vi säger att DDR5 ska kunna dubbla det.
DDR5-6400, 64GB per modul

Om inte DDR5 kan leva upp till det så är det enligt mig en besvikelse.

Ja typ ...

Men skillnaden verkar vara att jag förväntar mig att när DDR5 kommer och är en nyare standard än DDR4 och på sikt ska ersätta DDR4 (idag säljs det både DDR5 baserade system och DDR4 baserade system),
så förväntar jag mig att den nya standarden ska erbjuda bättre än den gamla.

Men du säger att det är sjukligt ?

Enl tidigare exempel så verkar du ju anse/inse att Pentium 100 är gammalt och föråldrat.
DDR4 system är så klart mycket, mycket nyare...
...men ändå...
...varför skulle DDR4 vara någon 'helig graal ' ?
Att det inte får utvecklas något bättre än DDR4 ?

Jag håller med Dig helt (helt enig som de säger på norska).

Skrivet av GuessWho:

Om vi säger att om 10 år finns det DDR7.
Om vi tar dubblering av minnesmängd per standard.

DDR5 - 64GB moduler
DDR6 - 128GB moduler
DDR7 - 256GB moduler

I så fall så skulle vi ha (upp till) 1TB på system med 4st DDR7 platser och 512GB på system med 2st DDR7 platser.

Tror det kan vara realistiskt med upp till 1-2TB RAM i system med konsumenthårdvara (alltså inte server/workstation/HEDT) om runt ~ 10 år.

Sen att de flesta inte maxar sina system.

Men säg om en PS6 kommer med 32GB minne så kanske gamers vill ha grafikkort med lika mycket eller åtminstone liknande mängd grafikminne, typ 24-32GB eller så i grafikminne och sen minst dubbelt så mycket vanligt RAM.
Så typ 64 - 128GB RAM och ~ 20 - 40GB grafikminne för folk som vill spela PC versioner av PS6 generations spel.
Kanske.
Vi får se.
Men låter någorlunda realistiskt.

Om vi går efter hur lång tid mellan GTA V och GTA VI så är det frågan om ens GTA 7 är släppt om 10 år.
Kanske teaser trailer för GTA 7 om 10 år.

DDR5 - 64GB moduler
DDR6 - 128GB moduler
DDR7 - 256GB moduler

Det är så här jag anser att DDR-livet borde utveckla sig... OCH NB Det är så här jag tror att DDR kommer att vara och utvecklas: jag menar kolla på Processor utvecklingen, så varför skulle inte DDR minnen utvecklas i symbios med "övriga komponenter"?^^

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

hade 256 gb ddr3 ecc i min xeon 18-core burk innan...enda jag kunde komma på är att använda extra minne som ramdisk....

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Klassiska sweclockerskommentarer:

* 'Jag behöver inte detta, därför behöver ingen det'
* 'teknikframsteg, blä'

- Fler än 4 kärnor är faktiskt ingen rättighet!
- Men hallå, mer än 8 GB VRAM är ingen rättighet!
- Det är faktiskt ingen rättighet att kunna köpa bra grafikkort för under 15k!
- Ingen borde ha mer än 16 GB RAM. Inför RAM-skatt på 390% för de som prompt måste ha mer.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Jag håller med Dig helt (helt enig som de säger på norska).

DDR5 - 64GB moduler
DDR6 - 128GB moduler
DDR7 - 256GB moduler

Det är så här jag anser att DDR-livet borde utveckla sig... OCH NB Det är så här jag tror att DDR kommer att vara och utvecklas: jag menar kolla på Processor utvecklingen, så varför skulle inte DDR minnen utvecklas i symbios med "övriga komponenter"?^^

En fråga dock,

Vad är "OCH NB"
Menar du MB, som i Motherboard = moderkort ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

En fråga dock,

Vad är "OCH NB"
Menar du MB, som i Motherboard = moderkort ?

Och = and
NB = Nota Bene = good note, Notera på svenska.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Det är latin. Ursäkta det är jag som är dum. Kan för många språk. 😶😳

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

NB = Nota Bene = good note, Notera på svenska.

"Nota bene" finns ju i en mer rak översättning som "märk väl" (och motsvarande på engelska, "good note" smakar maskinöversättning), eller då "notera", "observera", eller andra omformuleringar...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304