Krönika: Svindyr hårdvara inspirerar

Permalänk
Medlem

Priset på haloprodukter är ju skitsamma när priserna på vanliga produkter redan är absurda.
Struntar i halo, struntar i hårdvara så länge priserna är som de är.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Köpa det dyraste som finns o finslipa lite kommer imo aldrig komma i närheten av att köpa en opteron 146 (t.ex exempel) och överklocka förbi fx57 nivå. Som kostar 5ggr så mycket.

Mitt intresse har helt klart svalnat o jag kunde inte bry mig mindre om ett grafikkort för 40.000:-
Då lägger jag hellre pengarna på bilar o motorcyklar.

Har man datorer som enda intresse så kanske det är annorlunda? Då får man ta vad som erbjuds antar jag?

Men en ny ferrari kommer aldrig bli lika intressant som en 2jz supra med 1500hk för mig.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte tala för nån annan, men så här känner jag iallafall. Jag kan förstå att om man har så mycket pengar att man inte behöver tänka på vad saker kostar så kan det här vara en kul grej, att köpa en "specialvariant" av t.ex. ett grafikkort som kostar nästan det dubbla av vad "standardvarianterna" kostar.

Men det stora problemet i dagsläget är ju snarare att priserna på framförallt grafikkort är helt vansinniga. Den ökning som skett på bara några generationer är ju absurd. Toppkorten har ju gått från att kosta under 10000:- (xx80ti) till att gå på 22000:- (4090) och uppåt på förhållandevis kort tid. Och det är inte bara korten i det absoluta toppsegmentet som ökat i pris på det här sättet, det gäller i princip alla kort.

Så, medans det kan kännas inspirerande att köpa grafikkort för 40K för nån som inte behöver tänka på vad saker kostar, så har det varit raka motsatsen för vad jag skulle gissa på är den absoluta majoriteten. Så har jag känt iallafall.

Permalänk
Medlem

Det är ett jäkla gnäll på priserna men PC och gaming är fortfarande en relativt billig hobby. Allt handlar om prioriteringar, ett 3060 Ti eller motsvarande kan som nämnt spela alla spel som finns ute idag. Duger det inte så får man spara någon månad extra. Jag har 3050, 3060 Ti och 4080 i olika datorer men har lika roligt när jag spelar på alla.
Kan tillägga att min lön är under medianlönen i Sverige så jag är ingen verklighetsfrånvänd krösus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Grafikkort har vi konsumenter tyvärr bara oss själva att skylla iom att det är vi som skapat denna situation och helt enkelt bara accepterat det högre priset som blev under covid. Angående moderkort så är det som jag förstått det en av få ställen där kostnaden ändå är på grund av ökade kostnader för att göra/utväckla dom medans grafikkortspriserna idag är mycket som går direkt in i Nvidias och AMD's ficka även om iallafall AMD är på bättringsvägen nu när 7900 xtx börjar närma sig 10 000kr sträcket.

Men angående mobiler och att en mobil för 10 000kr skulle vara en budget mobil? Antar att du tjänar en hel del i sånt fall då en budget mobil i mångas ögon inte är en mobil för 10 000kr utan en mobil för 2000-3000 kr som man ger ens barn som första mobil.

Liksom tror inte många skulle kalla pixel för en budget mobil, då har man i sånt fall totalt missat 60-70% av marknaden. Så där tror jag snarare med den synen att du lever i en premium bubbla för är nog vad jag skulle kalla alla mobiler över 10 000kr iom att 98% av alla användare klarar sig felfritt på en ny mobil för 3000kr idag.

Det är inte jag som påstår att en mobil för 10 000 kr är en budgatmobil. Det är i tester jag ser sådana påståenden. Eftersom de bästa modellerna ligger på över 15 000 är modellen för 10 000 ingen premiummodell längre. De som testar mobiler har nog blivit fartblinda och borde reagera när premiummodellerna kostar över 15 000 kr men det gör de inte. Jag har aldrig själv köpt en mobil över 5000 kr. Ungefär där går min gräns och då har den höjts med tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Det är inte jag som påstår att en mobil för 10 000 kr är en budgatmobil. Det är i tester jag ser sådana påståenden. Eftersom de bästa modellerna ligger på över 15 000 är modellen för 10 000 ingen premiummodell längre. De som testar mobiler har nog blivit fartblinda och borde reagera när premiummodellerna kostar över 15 000 kr men det gör de inte. Jag har aldrig själv köpt en mobil över 5000 kr. Ungefär där går min gräns och då har den höjts med tiden.

Vem är det som kallar en mobil för 10 000kr för en budget mobil då? Låter som något userbenchmark skulle skriva och dom som gör det lär man nog behandla exakt som userbenchmark, dvs som ett rent skämt.

Visa signatur

here we go!