MSI:s nya SSD har en kylfläns lika stor som namnet är långt

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Coolt, problemet i det fallet är väl USB. Om thunderbolt slagit igenom mer ordentligt hade det varit mycket tufft med externa m.2 enheter.

USB4 klarar 80Gbit/s, jag ser inte problemet.

Permalänk
Medlem

Och där försvann hela nyttan med att diskarna blivit mindre!

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Citat:

Enligt tillverkaren ska kylaren hjälpa till med upp till 20 °C lägre temperatur, jämfört med vad framgår dock inte riktigt.

20 grader lägre än härdsmälta

Citat:

På andra sidan Atlanten går 2 TB-varianten loss för lite drygt 3 000 kronor men pris och tillgänglighet i vår del av världen får framtiden utvisa.

Låter ju någorlunda prisvärt ändå om man känner att detta är produkten för mig.

Skrivet av Selmalagerlöf:

Hur många W värme genererar den?? undra om man kanske hade kunnat kyla med en frore kylare så man slipper den mega kylaren?

Googlade lite.
Någon sida sa

M.2 PCI-Express NVMe SSDs: These devices consume around 0.50-3 watts when idle, and 2-8 watts and 3-10 watts when reading and writing, respectively.

Men vet inte om 10W är max eller om det är någon uppskattning baserat på enheter som kanske inte är de snabbaste PCIe 5.0 SSD.

Permalänk
Medlem

Snart är de större än gamla HDD!

I framtiden får chassie tillverkarna göra hela ovansidan av chassit som en kylflens så kan man fästa SSD:diskarna där! Det får snart inte plats på moderkortet längre (som riskerar att brytas av tyngdlagen om man tex har en jätte klump till kylare på CPU:n också)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

USB4 klarar 80Gbit/s, jag ser inte problemet.

80 Gigabit/s
Så 10 Gigabyte/s då.
Och sen om det är någon overhead också så nyttodata hastigheten blir lite lägre.

Snabbt. Men inte lika snabbt som som dessa SSD.

Permalänk
Medlem

Kyllösningar på SSD har börjat att påminna om tonåringars skryt "Min är större än din!"

Nu får verkligen tillverkare och marknad se till att växa upp!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Googlade lite.
Någon sida sa

M.2 PCI-Express NVMe SSDs: These devices consume around 0.50-3 watts when idle, and 2-8 watts and 3-10 watts when reading and writing, respectively.

Men vet inte om 10W är max eller om det är någon uppskattning baserat på enheter som kanske inte är de snabbaste PCIe 5.0 SSD.

Slotten i sig kan leverera max 15W (14,85W) så det är ju nån sorts teoretisk övre gräns för hur mycket värme en enhet kan utveckla, åtminstone fram till att extern strömkontakt återinförs precis som med SATA...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Och där försvann hela nyttan med att diskarna blivit mindre!

Precis , snart är ssds lika stora som vanliga 3,5tums diskar xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Slotten i sig kan leverera max 15W (14,85W) så det är ju nån sorts teoretisk övre gräns för hur mycket värme en enhet kan utveckla, åtminstone fram till att extern strömkontakt återinförs precis som med SATA...

Ja absolut.

Försökte googla det innan men hittade inget ställe som sa det lika tydligt som dig.
Har du möjligtvis någon bra länk med den informationen?

Permalänk
Medlem

Utvecklingen verkar ju gå åt helt fel håll?
Vi får bättre tillverkningstekniker men produkter genererar ändå mer värme för det verkar vara helt ok enligt tillverkarna.
Om man måste sätta en mastodontkylare på en ssd på för att produkten ska kunna hålla sin specifikation så är produkten skit och borde inte säljas.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt vart jag skulle montera en såndär med ett 4080 i burken...

Permalänk
Medlem

Det känns som ATX XXL moderkort så man kan ha typ dubbla Noctua D15 kylare en för CPUn och den andra threadripper variant som sträcker sig över 2st M.2 SSD

Permalänk
Medlem

Kanske dags att börja fundera på energieffektivitet istället för SPEEEEEED!!!! ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Kanske dags att börja fundera på energieffektivitet istället för SPEEEEEED!!!! ?

Det är ju inte dålig energieffektivitet. Snarare ligger den på ungefär samma nivå som PCIe 4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jolu:

Jag som arbetar med musik där hundratals spår streamas ifrån disk samtidigt skulle lätt märka skillnaden

som han du svarade på skrev...

Citat:

enskild nischade uppgifter absolut

Sysslar man med editering av högupplöst video, hanterar massiva databaser, eller för ett flertal virtuella maskiner med krav på högre prestanda, så spelar det roll. Eller för den delen musik med hundratals spår.

Men för 99,9% av det här forumets medlemmar, och för 99,999% av vanligt folk så spelar hastighetsskillnaden mellan en SATA och en NVME disk inte någon som helst roll. Och definitivt inte skillnaden mellan en pcie 3.0 och pcie 5.0 nvme disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

som han du svarade på skrev...

Sysslar man med editering av högupplöst video, hanterar massiva databaser, eller för ett flertal virtuella maskiner med krav på högre prestanda, så spelar det roll. Eller för den delen musik med hundratals spår.

Men för 99,9% av det här forumets medlemmar, och för 99,999% av vanligt folk så spelar hastighetsskillnaden mellan en SATA och en NVME disk inte någon som helst roll. Och definitivt inte skillnaden mellan en pcie 3.0 och pcie 5.0 nvme disk.

knappt pcie 3 och pcie 4 spelar skillnad... vid vanligt användade.
ytterst få som måste kopiera 2TB data med 5 min kvar tills bussen går liksom.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Blir lite komiskt om dessa totalt når samma storlek som de tidiga SSDs man hade...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Wolfkin:

Och ingen RGB... amatörer.

/s

Det är nog bara en tidsfråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Ja absolut.

Försökte googla det innan men hittade inget ställe som sa det lika tydligt som dig.
Har du möjligtvis någon bra länk med den informationen?

Det var inte helt lätt att hitta, men jag hittade denna bl.a.:
https://www.anandtech.com/show/18885/teamgroup-goes-big-demos...

Citat:

For reference, the M.2 spec tops out at a sustained power draw of 14.85W (3.3v @ 4.5A), with momentary excursions as high as 25W. So even with a high-end SSD like a current-generation E26-based drive, the actual cooling needs are limited.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

knappt pcie 3 och pcie 4 spelar skillnad... vid vanligt användade.
ytterst få som måste kopiera 2TB data med 5 min kvar tills bussen går liksom.

Spelar det ingen skillnad mellan 3 och 5 så gör det ju det defintivt inte heller mellan 3 och 4.

Och som påpekats i tråden, för dagens spel och även annan normal användning, så märker man ingen skillnad mellan en sata och en nvme-disk. Finns ju dock andra fördelar med en nvme-disk, tex färre kablar. Däremot, bytet från en vanlig hårddisk till en SSD, det märker man definitivt av.

Permalänk
Medlem

Bara jag som vill se en laptop från msi med den där? OT: Om de behöver kyla en enhet med ett block så där stort för att den ska funka enligt spec (ej läst artikeln)... Ingenjörerna måste tillbaka till ritbordet... En ny standard börs ta fram.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Det var inte helt lätt att hitta, men jag hittade denna bl.a.:
https://www.anandtech.com/show/18885/teamgroup-goes-big-demos...

Citat:

For reference, the M.2 spec tops out at a sustained power draw of 14.85W (3.3v @ 4.5A), with momentary excursions as high as 25W. So even with a high-end SSD like a current-generation E26-based drive, the actual cooling needs are limited.


Tack för informationen!

Boosta, eller vad man ska kalla det, upp till 25W...
Undrar hur ofta/länge de kan boosta upp till 20-25W ?

Enligt TechPowerUp så har ett GeForce GT1030 30W TDP.

Så vid 25W närmar man sig att SSD drar lika mycket som grafikkort,
även om det är entry level grafikkort, men ändå.

Skrivet av DasIch:

Det är ju inte dålig energieffektivitet. Snarare ligger den på ungefär samma nivå som PCIe 4.

Jag tycker det hade varit bra om både PCIe 4 och 5 enheter hade blivit mer energieffektiva.
Generellt brukar det vara möjligt att köra PCIe 4 SSD nakna utan att de krashar.
Men, att det ändå ofta är rekomenderat att ha någon form av kylfläns för att förhindra eller minimera throttling.
Men som vissa moderkort kommer med relativt platta m.2 kylflänsar. Att dessa är tillräckligt för PCIe 4 SSD.

Skrivet av filbunke:

Spelar det ingen skillnad mellan 3 och 5 så gör det ju det defintivt inte heller mellan 3 och 4.

Och som påpekats i tråden, för dagens spel och även annan normal användning, så märker man ingen skillnad mellan en sata och en nvme-disk. Finns ju dock andra fördelar med en nvme-disk, tex färre kablar. Däremot, bytet från en vanlig hårddisk till en SSD, det märker man definitivt av.

Det finns både M.2 NVME SSD och M.2 SATA SSD.
Sett bl.a. vissa minidatorer som har en M.2 som bara stöder SATA.
Så SATA behöver inte innebära mer kablar om det är en M.2 SATA
Du tänker troligtvis på de enheter i 2.5" formfaktor.

Så jag förstår vad du menar (tror jag).
Men bara att M.2 inte alltid betyder NVME.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är ju inte dålig energieffektivitet. Snarare ligger den på ungefär samma nivå som PCIe 4.

Vad menar du? Jag syftade på nvme-diskar i allmänhet, inte hur de är kopplade till moderkort.

Permalänk
Medlem

Den där kylaren skulle passa riktigt bra i mitt fall, där primära luftflödet går nedifrån och upp, med ssd:n under grafikkortet och ett 10gbps-nätverkskort under ssd:n som delvis blockerar luftflödet över ssd:n.

(Har annars tittat lite på U.2/U.3-ssd:er + kabel för att kunna placera dem bättre kylningsmässigt; kabelanslutning har fler än en fördel och personligen avskyr jag M.2, sketna jäkla laptopstandard som det är.)

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

HAHAHAHA! Nej då får den kanske vara lite segare i prestanda och låta mig slippa detta skit.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli