Intel bekräftar: Battlemage-grafikkort släpps 2024

Permalänk
Datavetare
Skrivet av mpat:

Jo OK, men då blandar man lite väl mycket processer. Navi 33 är "6nm", Navi 32 är en chiplet där det mesta är 5nm, och Arc är "6nm". Om du jämför med Navi 22 istället så är den monolitisk 7nm vilket är mycket närmare Intels "6nm", och då har vi Navi 22 på 17.2B och Intel på 21.7B. Förändrar inte riktigt mitt ursprungliga argument.

(Sen kan vi ju diskutera hur många av de transistorerna är logik, när RDNA2 kör med sin Infinity cache, men då blir det lite mycket spekulation.)

Det är exakt detta jag menar! Intel har levererat bra beräkningskraft men får inte ut den i spel, för de klarar inte av att skala. Påminner mig om en annan GPU designad av Raja Kohduri - Vega. Det finns inget som tyder på att Battlemage är Intels "RDNA", och det är det jag vill se innan jag ger de andra tanke.

Exakt, just då det är lite alla möjliga processer blir det lite hopplöst att jämföra kretsyta.

Och antalet transistorer för just cache behöver man inte spekulera kring, för SRAM är det i normalfallet 6 transistorer per bit och i så fall är ca 11 % av transistorerna i 7600XT Infinity cache. Motsvarande för A770 blir 3,5 %.

Uppenbarligen har Intel mer optimeringar att hämta bara ur drivers, de får fortfarande hyfsade förbättringar därifrån i vissa uppdateringar.

Men sen vore det nästan konstigt om de fått till en optimal balans mellan de olika delarna i ett första försök. Så nog rätt sannolikt att de kan hitta en bättre balans mellan GPU-kärnor, rastreringskapacitet, raytracing etc i kommande uppdatering.

Givet att det ser OK-ish ut för Xe-kretsarna med relativt få "kärnor", både iGPU och även A580, pekar det på att A750/A770 inte har en optimal mix av beräkningsenheter. A580 är rätt nära A750 i rastreringskapacitet, men den senare har hela 40 % mer GFLOPS, vilket i spel ger detta

Klicka för mer information
Visa mer

D.v.s. A750/A770 kanske har för mycket GFLOPS kontra övrigt för spel. Det skulle definitivt förklarar varför dessa kort står sig så mycket bättre i GPGPU där beräkningskapaciteten oftare är flaskhals och saker som rastrering ofta spelar noll roll.

Det är en typisk v1.0, den är bra på vissa saker, dippar rejält på andra. Avgörandet kommer i nästa två släpp, där nästa behöver vara en klar uppryckning. Annars lär Intels resa för i alla fall konsument-GPUer vara över igen!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer