Installerat Pop OS - Struligheter

Permalänk
Medlem

Installerat Pop OS - Struligheter

Hej!

Tänkte installera Linux för första gången på en stationär dator och gav mig in i det idag.
Har tidigare försökt få det att fungera med Ubuntu Proton/Wine vid laptop men aldrig lyckats få det att fungera med 2 separata grafikkort.

Hur som helst:

Installerade POP OS idag på min dator med följande specs:

7800x3d
1080ti
32GB 6000 mhz
2TB NVME
Vid installation skapade jag Partitioner likt följande:

30GB Root
60GB Swap
15GB Boot
Resterande Home

Då jag inte lyckas få bild i BIOS (Kommer inte in i bios med NVME inkopplad av någon anledning) med mitt 1080TI så kopplade jag istället min Displayport direkt in i moderkortet. Alltså använde jag det Intern GPU från CPUn.

Efter installationen stänger jag av datorn och drar in skärmsladden till 1080ti. När jag sedan startar datorn är allt segt som sirap. Det tar 5-10 sekunder att klicka på vad som helst. Byter jag sedan till Interna GPU flyter allt på som det ska.

Jag har alltså inte gjort någonting alls förutom att med Pop!_shop "uppdaterat allt".

Det verkar som att jag har drivrutiner installerat till nvidia, men vet inte om jag behöver aktivera något specifikt.

Har ni någon rådgivning hur jag ska gå vidare? Linux guider online känns som att dom inte riktigt träffar rätt.

Permalänk
Medlem

För det första ska jag nämna att jag inte riktigt håller med om att partitionstabellen kanske blev helt vettig. /boot kan vara typ 1GB och det är att vara ganska generös. Om du ens ska ha den på en separat partition d.v.s. för du kan lika gärna låta bli det. 60GB Swap är också helt enormt. Med 32GB RAM kan du skita i att ha en swap-partition helt och hållet om du frågar mig, eller åtminstone låta den max vara typ 32GB då, men egentligen om du vill kunna köra hibernate så kan du köra en swap-fil istället.

Jag brukar göra en EFI-partition på 512MB och lämna resten till / men om man vill kunna formatera och installera om en annan Linuxvariant (eller samma för all del) så kan det finnas en poäng med att ha /home på en separat partition.

Men för att kommentera på själva pudelns kärna så undrar jag om du under något steg i installationen fick något val att installera "riktiga" Nvidia-drivrutiner och om du gjorde det? Det finns två varianter för Nvidia i Linux där den första heter nouveau och den andra tror jag heter kort och gott nvidia. Du kan se vilken som ditt nvidiakort använder genom att köra "lspci -k" i terminalen (utan citationstecken så klart). Funkar inte det så behöver du ett paket som sannolikt heter pciutils eller något liknande men jag hade blivit chockad om det inte var med i Pop_OS.

06:00.0 VGA compatible controller: NVIDIA Corporation GA104 [GeForce RTX 3070] (rev a1) Subsystem: Palit Microsystems Inc. GA104 [GeForce RTX 3070] Kernel driver in use: vfio-pci Kernel modules: nouveau

Jag misstänker att det borde stå nvidia istället för vfio-pci för dig om du har rätt drivrutiner. Möjligt att det står nouveau också, vilket i så fall betyder att du inte har Nvidias officiella drivrutiner installerade, vilket jag misstänker kan vara en felkälla även om nouveau borde fungera hjälpligt för att åtminstone visa ett skrivbord.

Sen kan det vara intressanta att veta om du använder X11 eller Wayland för att visa det där skrivbordet, för Nvidia har historiskt sett haft problem med Wayland. Du borde kunna få reda på det genom att köra "echo $XDG_SESSION_TYPE" (även det i terminalen).

Permalänk
Medlem

För det första ser din partitionering helt vansinnig ut.
30 GB root är OK, det är där man installerar program och programmen i Linux är inte så stora.
60 GB Swap är helt meningslöst. Antingen kör du Swap på 4 GB. Eller så använder du Hibernate (vilket du som nybörjare inte ska installera själv). Installerar du en distro där installationsprogrammet stödjer Hibernate/Dvala kommer Swap bli c:a RAM + 4 GB, d.v.s. c:a 36 GB i ditt fall.
15 GB Boot är ännu mer meningslöst. Du klarar dig antagligen med 100 MB Boot, men standard i Linux brukar vara 500 MB.
Och resten av hårddisken ska gå till Home.

Men det är definitivt inte din partitionering som gör datorn seg.
Mest troligt beror problemen att du installerat med en hårdvarukonfiguration, men kör på en annan.
(det borde inte ha någon betydelse att man byter hårdvara, men i ditt fall verkar det ha betydelse)

Varför ska du in i BIOS vid installationen?
Kan du inte trycka F10 eller liknande när du startar datorn och få en bootmeny?

Mitt tips:
Installera Nobara 39 istället.
Senaste Nobara släpptes för en vecka sedan, medan senaste POP_OS släpptes för ett och ett halvt år sedan.
Under installationen väljer du filsystemet Btrfs istället för Ext4 (jag tror att Nobara redan har Btrfs som förstaval).
Sedan låter du installationsprogrammet formattera hela disken, utan att du ändrar något. Det blir mycket bättre.

Fördelen med Btrfs jämfört med Ext4 och Windows NTFS, är att Btrfs använder "mjuka" subvolumes istället för "hårda" partitioner.
Vad jag menar med "mjuka" är att att alla subvolumes kommer åt hela disken, så du behöver aldrig oroa dig för att utrymmet tar slut som det kan göra på en partition.
Däremot kan givetvis utrymmet ta slut på hela disken, men det är ett annat problem.

Efter installationen möts man av Nobaras välkomstprogram, där man väljer vilka grafikkort man vill installera, d.v.s. drivrutinerna för grafikkorten installeras efter själva linuxinstallationen.
Nobaras välkomstprogram hjälper även till med att installera saker som Steam, Proton_GE, Lutris, OBS, och annat godis man brukar behöva installera själv.
Proton_GE anses bättre än vanliga Proton. GE står för Glorious Eggroll och det är han som gör Nobara.
I välkomstprogrammet kommer du även åt Nobaras motsvarighet till POP Shop.

Tänk på att Nobara bygger på Fedora och inte Ubuntu som POP_OS gör.
Det betyder att man använder dnf istället för apt när man installerar program i terminalen.
Dessutom använder Nobara det nyare dnf5 som standard, som inte ens vanliga Fedora får förrän nästa år.

EDIT:
Nobara har ändrat så mycket jämfört med Fedora så de rekommenderar att man använder Nobaras grafiska installationsverktyg och inte dnf i terminalen.