Önskar lösning för backup och media streaming

Permalänk
Medlem

Önskar lösning för backup och media streaming

Jag går i tankar om att köpa en NAS, men osäker på exakt vad jag ska köpa.
Läst på så gott jag kunnat, men alltid bra att bolla idéer innan jag slår till på något.
Vill lagra videos och köra backup på mina arbetsfiler, samt foton och hemvideor för att dela med familjen.
Idag har jag 2 externa diskar, Jellyfin på min PC och en Chromecast för streaming för mitt egna ändamål. Men vill ha bättre stöd för att dela filer med familjen samt komma åt filer utanför hemmet.

Det jag tänker just nu är en Synology DS923+ med två 8TB diskar. RAID1 liksom.
Installera Jellyfin och köra på som vanligt med en Chromecast. Jag har läst en del om 4K streaming och spontant tänker jag att om jag behöver detta, att det är rimligt att då köpa en media spelare likt Nvidia Shield Pro som sköter uppspelningen eller kanske en Raspberry Pi?
Att separera backend från frontend känns spontant som mer framtidssäkert än att lägga allt på en NAS.

Men vad säger folket här inne? Vad rekommenderar ni?
Jag vill mest ha en lösning som funkar bra och är enkel att underhålla.

Permalänk
Medlem

Färdiga produkter så som Synology är otroligt smidiga och(relativt) lättanvända.
Alternativet jag lutar mot är Linux på en överbliven (x86)dator.
Det är dock betydligt mer jobb.

Här kommer lite funderingar du kan ställa dig själv.
Vad gör du när Synology inte längre uppdaterar din modell?
Kommer du vilja installera fler program?
Kolla vilken mjukvara (appar) Synology erbjuder, om de passar dina behov. Dessa gäller om du går Linux vägen, vilka program/appar finns det.

Vad gäller 4k så är det bra om spelaren har hårdvaruacceleration som stöds av mjukvaran. Vilket även beror på vilken kodning du har på ditt media.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Färdiga produkter så som Synology är otroligt smidiga och(relativt) lättanvända.
Alternativet jag lutar mot är Linux på en överbliven (x86)dator.
Det är dock betydligt mer jobb.

Här kommer lite funderingar du kan ställa dig själv.
Vad gör du när Synology inte längre uppdaterar din modell?
Kommer du vilja installera fler program?
Kolla vilken mjukvara (appar) Synology erbjuder, om de passar dina behov. Dessa gäller om du går Linux vägen, vilka program/appar finns det.

Vad gäller 4k så är det bra om spelaren har hårdvaruacceleration som stöds av mjukvaran. Vilket även beror på vilken kodning du har på ditt media.

Tack så mycket.
Hm, ju mer jag läser desto mer osäker blir jag på vad jag bör välja.
Vi har bara wifi här hemma nu. Alla kablar är borta förutom de som går till två accesspunkter. Kör med Ubiquity så hastigheten är begränsad till 3.5Gbs. Bredbandet är 100/100.
Så att tänka eller planera för 10GB är nog ingen idé här hemma. Inte i nuläget iaf.

Funderar på diy nu. Kollat mycket på https://www.youtube.com/@nascompares
Lutar åt att köra Unraid/Truenas på något liknande denna M-ITX:
Nu är det väl så att väljer jag Unraid så har jag ingen användning för en SSD då den bootar från USB och kör OS från RAM.
Men i fallet jag väljer Truenas så behövs en.
chassi:_________Jonsbo n2_____________:____1650
chassifläkt:_____Noctua NF-P12 900 RPM__:____300
mb:__________ASRock B550M-ITX_______:____1403
cpu:__________AMD Ryzen 5 5500_______:____1290
ram:__________16gb eec_______________:____550
ssd:__________Crucial P3 500 Gb________:____450
hdd:_________2 x WD Red Pro 8TB_______:____6000
= 11643

Mot Synology 923+ med samma lagring = 13000

Nu är ju anledningen mer att jag känner mig osäker på Synology och att uppgradera om jag skulle behöva det, är inte lika flexibelt samt att datan blir låst till Synology. Säg att något går sönder efter några år. Vad gör jag åt min data då om jag inte vill köpa en ny Synology?

Permalänk
Medlem

AM4 och ECC är ett litet lotteri som bäst, vill du ha ECC så är AM5 ett mycket säkrare kort.

Det går att pussla ihop något som hamnar på ~samma pris om man är lite kreativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geuse:

Nu är ju anledningen mer att jag känner mig osäker på Synology och att uppgradera om jag skulle behöva det, är inte lika flexibelt samt att datan blir låst till Synology. Säg att något går sönder efter några år. Vad gör jag åt min data då om jag inte vill köpa en ny Synology?

Att bygga själv kan vara kul men jag valde själv att köra en Synology-nas. förra året uppgraderade jag min 10 år gamla DS413 till en DS920+. Den tio år gamla får fortfarande uppdateringar men går end of support 1 Oktober i år.
Så åtminstone Synology verkar stödja sina gamla produkter under rätt lång tid.

Vad gäller frågan om diskar ovan så går det att ta ur diskarna ur en kraschad synology-nas och montera dessa i en linux-maskin då Synology har linux i botten och volymerna byggs med mdraid och lvm. Så även om maskinen är död så går det att läsa ut datat ifall man har tillgång till en linux-maskin där man kan koppla in sina diskar.

Däremot måste jag starkt rekommendera att ha en extern backup (offsite) för viktiga filer. Det är inte bara att NAS-hårdvaran dör man behöver tänka på, det kan hända många andra saker också. Det finns lite olika lösningar på detta, för min del så replikerar jag vissa kataloger till en extern server som det därefter tas backup på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tespo:

Att bygga själv kan vara kul men jag valde själv att köra en Synology-nas. förra året uppgraderade jag min 10 år gamla DS413 till en DS920+. Den tio år gamla får fortfarande uppdateringar men går end of support 1 Oktober i år.
Så åtminstone Synology verkar stödja sina gamla produkter under rätt lång tid.

Vad gäller frågan om diskar ovan så går det att ta ur diskarna ur en kraschad synology-nas och montera dessa i en linux-maskin då Synology har linux i botten och volymerna byggs med mdraid och lvm. Så även om maskinen är död så går det att läsa ut datat ifall man har tillgång till en linux-maskin där man kan koppla in sina diskar.

Däremot måste jag starkt rekommendera att ha en extern backup (offsite) för viktiga filer. Det är inte bara att NAS-hårdvaran dör man behöver tänka på, det kan hända många andra saker också. Det finns lite olika lösningar på detta, för min del så replikerar jag vissa kataloger till en extern server som det därefter tas backup på.

Mycket bra info. Tack så mycket! Nu lutar det mot en 923+ i stället igen.

Permalänk
Medlem

Nackdelen är väl om man faktiskt bryr sig om data och vill köra t.ex eller något mer än just NAS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geuse:

Jag går i tankar om att köpa en NAS, men osäker på exakt vad jag ska köpa.
Läst på så gott jag kunnat, men alltid bra att bolla idéer innan jag slår till på något.
Vill lagra videos och köra backup på mina arbetsfiler, samt foton och hemvideor för att dela med familjen.
Idag har jag 2 externa diskar, Jellyfin på min PC och en Chromecast för streaming för mitt egna ändamål. Men vill ha bättre stöd för att dela filer med familjen samt komma åt filer utanför hemmet.

Det jag tänker just nu är en Synology DS923+ med två 8TB diskar. RAID1 liksom.
Installera Jellyfin och köra på som vanligt med en Chromecast. Jag har läst en del om 4K streaming och spontant tänker jag att om jag behöver detta, att det är rimligt att då köpa en media spelare likt Nvidia Shield Pro som sköter uppspelningen eller kanske en Raspberry Pi?
Att separera backend från frontend känns spontant som mer framtidssäkert än att lägga allt på en NAS.

Men vad säger folket här inne? Vad rekommenderar ni?
Jag vill mest ha en lösning som funkar bra och är enkel att underhålla.

Vad har du för backupstrategi? NAS är en centraliserad filserver, inte en backuplösning. RAID 1 ger inget skydd mot skadade filer. Det skyddar bara mot att disken går sönder fysiskt genom att ha en likadan i reserv. Det är förändringar och felskrivningar du ska skydda dig mot. RAID 1 skyddar genom att skriva / läsa dubbelt på båda diskarna. Du har alltså den enda disken kvar om en av diskarna går sönder fysiskt / elektriskt och blir oanträffbar. Inte att dina filer blir logiskt skadade, dvs ändrat innehåll.

Ett av dom vanligaste misstagen är att man flyttar en fil till en NAS och tror att man gör en backup.

En backup är när en fil separat sparas på flera ställen samtidigt oberoende av varandra.

Beroende på hur säker backup du vill ha kan du använda olika metoder: (I samtliga fall måste föregående nivåer inkluderas).
Spara på flera olika enheter i samma dator: Skyddar mot vissa virusangrepp och när en disk går sönder eller krypteras av angrepp.
+ Annan dator / Externt media / NAS Skyddar också mot att datorn och alla dess interna diskar går sönder av elfel eller brand eller krypteras.
+ Annan adress / land Skyddar mot att din bostad brinner ned eller ev jordbävning eller krigshändelse etc.

Ett annat aspekt är versionshistorik, hur långt bakåt behöver du kunna gå om du upptäcker ett fel som du själv orsakat, eller det tar lång tid att upptäcka felet? Det är här versionshistorik och att alltid spara nya versioner av filer kommer in. Hur ofta ska det ske? Varje gång du sparar en fil? Varje gång du är klar med filen för idag eller varje timme? Hur fortsätter du på en sparad fil och när är den en ny version? Det är den här strukturen som man måste ha koll på för att inte tappa bort sig. Det här viktigt för annars har man i bästa fall en uppsjö filer som man inte har någon ordning på där parallella backuper gjorts icke kronologisk ordning.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Vad har du för backupstrategi? NAS är en centraliserad filserver, inte en backuplösning. RAID 1 ger inget skydd mot skadade filer. Det skyddar bara mot att disken går sönder fysiskt genom att ha en likadan i reserv. Det är förändringar och felskrivningar du ska skydda dig mot. RAID 1 skyddar genom att skriva / läsa dubbelt på båda diskarna. Du har alltså den enda disken kvar om en av diskarna går sönder fysiskt / elektriskt och blir oanträffbar. Inte att dina filer blir logiskt skadade, dvs ändrat innehåll.

Ett av dom vanligaste misstagen är att man flyttar en fil till en NAS och tror att man gör en backup.

En backup är när en fil separat sparas på flera ställen samtidigt oberoende av varandra.

Beroende på hur säker backup du vill ha kan du använda olika metoder: (I samtliga fall måste föregående nivåer inkluderas).
Spara på flera olika enheter i samma dator: Skyddar mot vissa virusangrepp och när en disk går sönder eller krypteras av angrepp.
+ Annan dator / Externt media / NAS Skyddar också mot att datorn och alla dess interna diskar går sönder av elfel eller brand eller krypteras.
+ Annan adress / land Skyddar mot att din bostad brinner ned eller ev jordbävning eller krigshändelse etc.

Ett annat aspekt är versionshistorik, hur långt bakåt behöver du kunna gå om du upptäcker ett fel som du själv orsakat, eller det tar lång tid att upptäcka felet? Det är här versionshistorik och att alltid spara nya versioner av filer kommer in. Hur ofta ska det ske? Varje gång du sparar en fil? Varje gång du är klar med filen för idag eller varje timme? Hur fortsätter du på en sparad fil och när är den en ny version? Det är den här strukturen som man måste ha koll på för att inte tappa bort sig. Det här viktigt för annars har man i bästa fall en uppsjö filer som man inte har någon ordning på där parallella backuper gjorts icke kronologisk ordning.

hej och tack. Bra synpunkter!
Nä, precis, en NAS är ju inte backup på det viset i sig. Har redan min data sparad på två speglade hårddiskar, men det är också allt. I nuläget har jag ingen backup på annan ort, men det är också något som jag planerar för. Eftersom alla mina arbetsfiler ryms på 4TB och jag har ännu mycket ledig plats funderar jag på vilken konfiguration jag ska ha på min NAS. Med två 8TB hårddiskar kan jag inte göra mycket mer än att ha 16 TB effektiv lagring eller 8TB speglad? Jag hade tänkt ha 8TB med speglad lagring, men det kanske finns liten poäng i det? Då skulle jag ha mina filer på 4 ställen, intern hdd, extern hdd, NAS hdd1, NAS hdd2.